VAZ-21093 - 1995 - "Ässä" - Harraste
Alueen säännöt
Otsikoi postauksesi muotoon:
TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Huom! Ketjun nimeämisessä saa ja on toivottavaa käyttää hieman mielikuvista sääntöjen puitteissa jotta autosi erottuisi muiden joukosta. Jos autoillasi on esimerkiksi nimi tai joku muu kuvaus projektista olisi suotavaa pelkän mallinumeron ja vuosiluvun lisäksi.
Otsikoi postauksesi muotoon:
TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Huom! Ketjun nimeämisessä saa ja on toivottavaa käyttää hieman mielikuvista sääntöjen puitteissa jotta autosi erottuisi muiden joukosta. Jos autoillasi on esimerkiksi nimi tai joku muu kuvaus projektista olisi suotavaa pelkän mallinumeron ja vuosiluvun lisäksi.
Re: VAZ-21093 - 1995 - "Ässä" - Harraste
Toivottavasti ei jarrulevy mennyt kieroksi tuolla vesitempulla. Joissakin merkeissä näin käy helposti.
Lada 117 STW 1,4 16v 2009
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
Re: VAZ-21093 - 1995 - "Ässä" - Harraste
Moi,
Toivotaan ettei mennyt kieroksi, ei tuntunut ainakaan loppumatkasta. Eiköhän sieltä jokin yllätys voi löytyä. Jarrupalat saattoivat tykätä huonoa tuosta kuumenemisesta myös.
Toivotaan ettei mennyt kieroksi, ei tuntunut ainakaan loppumatkasta. Eiköhän sieltä jokin yllätys voi löytyä. Jarrupalat saattoivat tykätä huonoa tuosta kuumenemisesta myös.
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Re: VAZ-21093 - 1995 - "Ässä" - Harraste
Moi,
Jarruremonttia tehty viikonloppuna. Ei sieltä varsinaista yllätystä löytynyt kuin ehkä se, että jarrusatuloiden rungon kiinnityspultit katkesivat vasemmalta puolelta siihen satulan rungon rautaan. Näin käy kun kierteet ovat täynnä ruostetta.
Katsastajan haluama jarrukilpien asennus tarkoitti että kaikkea piti purkaa tieltä pois jotta päästäisiin kilvet asentamaan.
Nytpä siis hakusessa jarrusatulan runkorauta osa 2108-3501155 vaikka molemmille puolille ja siihen kiinnityspultit 15970730 2kpl per puoli. Löytyisköhän keneltäkään käytettyinä tai vaikka uusinakin.

Niitä kiinnityspultteja ei tuossa kuvassa näy. Yksityisviestinä tai vaikka tekstiviestinä voi laittaa tarjouksia.
Jouska, puh 040-700 5884
Jarruremonttia tehty viikonloppuna. Ei sieltä varsinaista yllätystä löytynyt kuin ehkä se, että jarrusatuloiden rungon kiinnityspultit katkesivat vasemmalta puolelta siihen satulan rungon rautaan. Näin käy kun kierteet ovat täynnä ruostetta.
Katsastajan haluama jarrukilpien asennus tarkoitti että kaikkea piti purkaa tieltä pois jotta päästäisiin kilvet asentamaan.
Nytpä siis hakusessa jarrusatulan runkorauta osa 2108-3501155 vaikka molemmille puolille ja siihen kiinnityspultit 15970730 2kpl per puoli. Löytyisköhän keneltäkään käytettyinä tai vaikka uusinakin.

Niitä kiinnityspultteja ei tuossa kuvassa näy. Yksityisviestinä tai vaikka tekstiviestinä voi laittaa tarjouksia.
Jouska, puh 040-700 5884
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Re: VAZ-21093 - 1995 - "Ässä" - Harraste
Onko minulla hahmotuskyky hukassa, mutta eikös tuohon rautaan tule se sylinteriosa liukutapeilla kiinni? Poraat vanhat pois ja haet motonetistä uudet liukutapit? Vaatii hieman tarkkuutta, mutta onnistunee sopivan kokoisella poralla, tuo rauta on varmaan kuitenkin kovempaa tavaraa kuin itse pultti.
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
Re: VAZ-21093 - 1995 - "Ässä" - Harraste
Jouska kirjoitti:jarrusatuloiden rungon kiinnityspultit katkesivat vasemmalta puolelta siihen satulan rungon rautaan.
Rauta on pehmeää ja pultti (muistini mukaan) kovempaa eli poraaminen erittäin vaikeaa ja siltikin jenka saattaa voittua, ehkä pylväsporakoneella onnistuu jos saa hyvin kiinni. Olen jo yksityisviestillä tarjonnut uusia rautoja mutta vastausta ei ole vielä kuulunut.mush kirjoitti:Poraat vanhat pois... rauta on varmaan kuitenkin kovempaa tavaraa kuin itse pultti.
Re: VAZ-21093 - 1995 - "Ässä" - Harraste
Moi,
Kotiin vasta äsken tulin, niin eipä tässä ole oltu koneen ääressä.
Siis tuo kuva vähän antaa väärän kuvan, siinä on haluttu esittää vaan tuo rautakin mukaan ja vähän väärään paikkaan. Runkorautaa kiinnittyy siihen voisko sanoa vetoakselin möhkylään etupuolelle kahdella, olikohan 14 mm tiheäkierteisellä pultilla.
Koetettiin ensin hitsaamalla saada niitä katkenneita pultteja avatuksi hitsaamalla mutteri niihin kiinni, muttei onnistunut kun hitsaus petti. Hitsipillillä olisi varmaan auennut jossa sellainen olisi ollut käytettävissä Lopulta porattiin vapaalla kädellä pätkiä pois. No, siinähän kävi niin että tuli vähän porattua vinoon, pilattiin toisin sanoen raudat ja niiden reiät. Tuli sitten vähän isommat reiät lopputuloksena. Kyllähän niihin kierteitäkin kokeiltiin tehdä mutta lopputulos ei ollut kovin hyvä.
Lienee viisasta käyttää kuitenkin alkuperäisiä osia ettei se koko satula irtoa vaikka 100 km/h vauhdissa jarrutettaessa. On meinaan nuokin raudat 20 vuodessa ruostuneet siitä "vyötärön" kohdalta melko ohueksi. Että jos joku vastaavaa hommaa aikoo vanhaan Ladaan tehdä niin kannattaa melkein uudet raudat hommata ennekuin kuin purkaa mitään pois.
Juu, kyllä Pressan raudat kelpaa kun kohtuullinen on hintakin.
Kotiin vasta äsken tulin, niin eipä tässä ole oltu koneen ääressä.
Siis tuo kuva vähän antaa väärän kuvan, siinä on haluttu esittää vaan tuo rautakin mukaan ja vähän väärään paikkaan. Runkorautaa kiinnittyy siihen voisko sanoa vetoakselin möhkylään etupuolelle kahdella, olikohan 14 mm tiheäkierteisellä pultilla.
Koetettiin ensin hitsaamalla saada niitä katkenneita pultteja avatuksi hitsaamalla mutteri niihin kiinni, muttei onnistunut kun hitsaus petti. Hitsipillillä olisi varmaan auennut jossa sellainen olisi ollut käytettävissä Lopulta porattiin vapaalla kädellä pätkiä pois. No, siinähän kävi niin että tuli vähän porattua vinoon, pilattiin toisin sanoen raudat ja niiden reiät. Tuli sitten vähän isommat reiät lopputuloksena. Kyllähän niihin kierteitäkin kokeiltiin tehdä mutta lopputulos ei ollut kovin hyvä.
Lienee viisasta käyttää kuitenkin alkuperäisiä osia ettei se koko satula irtoa vaikka 100 km/h vauhdissa jarrutettaessa. On meinaan nuokin raudat 20 vuodessa ruostuneet siitä "vyötärön" kohdalta melko ohueksi. Että jos joku vastaavaa hommaa aikoo vanhaan Ladaan tehdä niin kannattaa melkein uudet raudat hommata ennekuin kuin purkaa mitään pois.
Juu, kyllä Pressan raudat kelpaa kun kohtuullinen on hintakin.
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Re: VAZ-21093 - 1995 - "Ässä" - Harraste
Juuri näin se on elävässä elämässä, hyvin Pressa tietää. Pultit ovat kovempaa ainetta, ainakin joissain traktoreissa on pulteissa enemmän hiiltä (0,4% kun taas tavallisessa tusinapultissa lienee sen 0,1-0,2%) ja siten saatu turvallinen, kulutusta hyvin kestävä pultti. Muutama vuosi sitten kävin FN steelin konkurssiin menneessä terästehtaassa, joista toisessa tehtiin pultteja autotehtaille. Niillä pulteilla oli kovat laatuvaatimukset, mutten huomannut kysyä niiden tyypillistä koostumusta.pressa kirjoitti:Rauta on pehmeää ja pultti (muistini mukaan) kovempaa eli poraaminen erittäin vaikeaa ja siltikin jenka saattaa voittua, ehkä pylväsporakoneella onnistuu jos saa hyvin kiinni. Olen jo yksityisviestillä tarjonnut uusia rautoja mutta vastausta ei ole vielä kuulunut.Jouska kirjoitti:jarrusatuloiden rungon kiinnityspultit katkesivat vasemmalta puolelta siihen satulan rungon rautaan.
Kyllähän tuossa meni muutama poranterä kun niitä tappeja pois yritettiin porailla.
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Re: VAZ-21093 - 1995 - "Ässä" - Harraste
Koboltti poranterä pystyy aika hyvin noihin kovempiin metalleihin mitä olen kokeillut. Meni aika helposti läpi siitä takaluukun pumpun varrestakin, kun porasin reiän naulaa varten, että pysyy luukku ylhäällä. 

Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Re: VAZ-21093 - 1995 - "Ässä" - Harraste
Moi,
Hyvä tietää.
Pressan raudat ovatkin satakymppiin, eikä sopivuus Samaraan ole varmaa. Eli edelleen hakusessa tuo rauta 1-2 kpl, kyselyitä lähetetty.

Hyvä tietää.
Pressan raudat ovatkin satakymppiin, eikä sopivuus Samaraan ole varmaa. Eli edelleen hakusessa tuo rauta 1-2 kpl, kyselyitä lähetetty.

***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Re: VAZ-21093 - 1995 - "Ässä" - Harraste
Mulla löytyy samaran kokonaiset jarrusatulat, että niistä ainakin saa tuon osan
Re: VAZ-21093 - 1995 - "Ässä" - Harraste
Moi,
Kiitos tarjouksesta. En tarvitse kuin vaan tuon osasen. Näillä näkymin tulossa on osa jostain raadosta. Palataan asiaan myöhemmin jos tarvetta vielä ilmenee.
Kiitos tarjouksesta. En tarvitse kuin vaan tuon osasen. Näillä näkymin tulossa on osa jostain raadosta. Palataan asiaan myöhemmin jos tarvetta vielä ilmenee.
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Re: VAZ-21093 - 1995 - "Ässä" - Harraste
Moi,
Käytetty satularauta saatu, mutta menot ja kiireet ovat estäneet sen laittamista paikallensa. Kaiken lisäksi iski influenssa ja sitä nyt täytyy parannella tällä viikolla. Satularaudan kiinnittämiseen tarvittavat pultit 17mm M10x1,25 löytyvät Motonetistä, tosin sentin pidempinä mutta näyttäisivät mahtuvan kun alkuperäiset ovat sen verran liian lyhyet.
Käytetty satularauta saatu, mutta menot ja kiireet ovat estäneet sen laittamista paikallensa. Kaiken lisäksi iski influenssa ja sitä nyt täytyy parannella tällä viikolla. Satularaudan kiinnittämiseen tarvittavat pultit 17mm M10x1,25 löytyvät Motonetistä, tosin sentin pidempinä mutta näyttäisivät mahtuvan kun alkuperäiset ovat sen verran liian lyhyet.
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Re: VAZ-21093 - 1995 - "Ässä" - Harraste
Moi,
Vihdoin paranin influenssasta ja oli aikaa laittaa tuo satularauta paikalle. Lisäksi kunnon jarrumännät ValkoVenäjältä. Nyt on autosta sitten korjattu katsastuksessa havaitut puutteet ja jarrut toimivat mallikkaasti. Tuossa oli kuukauden verran vaurioitunut rauta vähän epävarmalla kiinnityksellä ja sen takia jarrulevy on hassusti kulunut.

Samoin vaihdoin Samaraan uuden johtimen sulakerasialta tuulilasin pesumoottorille ja venttiileille. Nyt suihkii kunnolla pissapoika tuulilasille. Johdin oli lähes ilmainen Ladashopissa, joten kiitokset siitä kovasti. Vanhassa johtimessa oli hapettumaa siellä sulakeboksin päässä ja pesujärjestelmä toimi ainakin 10 viime vuotta vähän epävarmasti.

Vihdoin paranin influenssasta ja oli aikaa laittaa tuo satularauta paikalle. Lisäksi kunnon jarrumännät ValkoVenäjältä. Nyt on autosta sitten korjattu katsastuksessa havaitut puutteet ja jarrut toimivat mallikkaasti. Tuossa oli kuukauden verran vaurioitunut rauta vähän epävarmalla kiinnityksellä ja sen takia jarrulevy on hassusti kulunut.

Samoin vaihdoin Samaraan uuden johtimen sulakerasialta tuulilasin pesumoottorille ja venttiileille. Nyt suihkii kunnolla pissapoika tuulilasille. Johdin oli lähes ilmainen Ladashopissa, joten kiitokset siitä kovasti. Vanhassa johtimessa oli hapettumaa siellä sulakeboksin päässä ja pesujärjestelmä toimi ainakin 10 viime vuotta vähän epävarmasti.

***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Re: VAZ-21093 - 1995 - "Ässä" - Harraste
Moi,
Pääkaupunkiseudun toinen epävirallinen, ja mahdollisesti viimeinen Samara kokoontuminen järjestettiin tänään Itä-Pasilassa "Pasilan miehen" luona. Kokoontumispaikka oli pimeä autohalli jotta paikalliset automiehet eivät tulisi kateellisiksi. Valitettavasti vain sitkeimmät Samaramiehet saapuivat paikalle.
https://onedrive.live.com/redir?resid=e ... hoto%2cjpg
http://1drv.ms/1f3igo5
http://1drv.ms/1KWAGRs
Todettiin ruisku-Samaran ajo-ominaisuuksien olevan erinomaiset varsinkin suurissa nopeuksissa. Lisäksi naurettiin sellaisille härpäkkeille kuin ilmastointilaite ja sähköikkunat. Tarpeettomia, turhia varusteita.....
Pääkaupunkiseudun toinen epävirallinen, ja mahdollisesti viimeinen Samara kokoontuminen järjestettiin tänään Itä-Pasilassa "Pasilan miehen" luona. Kokoontumispaikka oli pimeä autohalli jotta paikalliset automiehet eivät tulisi kateellisiksi. Valitettavasti vain sitkeimmät Samaramiehet saapuivat paikalle.
https://onedrive.live.com/redir?resid=e ... hoto%2cjpg
http://1drv.ms/1f3igo5
http://1drv.ms/1KWAGRs
Todettiin ruisku-Samaran ajo-ominaisuuksien olevan erinomaiset varsinkin suurissa nopeuksissa. Lisäksi naurettiin sellaisille härpäkkeille kuin ilmastointilaite ja sähköikkunat. Tarpeettomia, turhia varusteita.....
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Re: VAZ-21093 - 1995 - "Ässä" - Harraste
Moi,
Pisti silmään internetissä Lada Samara merkkisten autojen valmistusmäärä. Se on 5 291 047 autoa kaikkiaan 1984-2013 välillä. Viimeinen Samara oli valkoinen viirusilmäinen 4-, tai 5-ovinen Samara.
Pisti silmään internetissä Lada Samara merkkisten autojen valmistusmäärä. Se on 5 291 047 autoa kaikkiaan 1984-2013 välillä. Viimeinen Samara oli valkoinen viirusilmäinen 4-, tai 5-ovinen Samara.
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.