Sivu 3/12

Re: VAZ 21113 - 2004 - Elämää nähnyt

Lähetetty: 15.2.2015 22:54
Kirjoittaja KSE 1995
mush kirjoitti:Tällä päivämäärällä mittarilukema 200000km ylitetty.
Vielä 130 000 km niin saat minut kiinni. Tosin auto on käytössä, joten kilometrejä tulee lisää. :lol:

Re: VAZ-21113 - 2004 - Elämää nähnyt

Lähetetty: 15.2.2015 23:29
Kirjoittaja mush
samarai kirjoitti:Unohtui kertoa, että laite tuli parisen viikkoa sitten. Veli asensi jonkun Android ilmaissovelluksen puhelimeen ja sillä se tuntuu pelittävän. Imuroin tuohon Windows tablettiin parikin ohjelmaa netistä, mutta en saanut niiden kanssa toimimaan. En tiedä oliko vika sitten ohjelmassa vai käyttäjässä. Vähän kyllä jotain katselin netistä, niin taisi olla jotain ongelmia muillakin tämän 8.1 version kanssa, vanhemmilla Windowseilla taas pitäisi toimia paremmin.
Hyvä että toimii, tuo vaikuttaa ihan pätevältä vehkeeltä hintaansa nähden.

Tuon USB-mallisen yhteiselo Windowsin kanssa oli myös usein vaikeaa, siihen tarvitsi ajurin joka loi virtuaalisen sarjaportin, ja se porttikin sitten hyppeli milloin millekin porttinumerolle, välillä COM1, toisinaan 4... jne, aina sai olla ohjelmasta säätämässä.
KSE 1995 kirjoitti:Vielä 130 000 km niin saat minut kiinni. Tosin auto on käytössä, joten kilometrejä tulee lisää. :lol:
Äläs nyt, 203tkm mittarissa jo nyt :lol: Viitisen sataa kilometriä/viikko tuolla kärrään menemään, miten nyt työpäiviä sattuu kohdalle ja muut ajot päälle. Taitaa silti hetki mennä että saan sinut kiinni :P

Re: VAZ-21113 - 2004 - Elämää nähnyt

Lähetetty: 21.4.2015 21:27
Kirjoittaja mush
Tässäkin aikaa vierähtänyt, mutta eipä ole ollut mitään kummoista raportoitavaa, mittarilukema kasvaa entiseen malliin. Hieman tuossa keväällä vasen etujarru meinasi alkaa talven hissutelun tuloksena laahata, mutta pari kunnollista jarrutusta ja pelaa taas.

Talvirenkaat vaihtuivat pois jo toista viikkoa sitten. Ensimmäinen täysi RE85 tankillinenkin tälle vuodelle poltettu. Aiemmin en vaivautunut kun hintaero bensaan kutistui välillä liian pieneksi. Mittasin kulutukseksi noin 8,4l/100km sekalaista, nastat tuolloin vielä alla.

Siistimistä vähän kaipaisi ulkopuolelta, kolhuja ja muutamia kukkia edellisen elämän huolettomasta käytöstä. Piti jo viime vuonna siistiä, mutta tuo vesiväri minkä netistä tilasin oli ihan peestä. Josko sitä jostain keksisi kunnollista automaalia. Öljyt ja suodattimet hankin jo, josko vaikka huomenna huoltoa...

Re: VAZ-21113 - 2004 - Elämää nähnyt

Lähetetty: 22.4.2015 19:06
Kirjoittaja JohnDoe
Oletko ruiskusuuttimia vaihtanut suuremmiksi tai rakentanut kylmäkäynnistyspiiriä re85:selle, vai toimiiko tarpeeksi hyvin ihan vakiovarusteilla?

Re: VAZ-21113 - 2004 - Elämää nähnyt

Lähetetty: 22.4.2015 21:48
Kirjoittaja mush
Bensapaineensäädin korvattu tarvikemallisella säädettävällä:

Kuva

Säädetty niin, että trimmi (long term fuel trim) pysyy sallituissa -25% - +25% välissä. Nyt jotakuinkin niin että RE85 siinä hiukan nollan päälle ja bensalla vetää jonkin verran negatiiviseksi.

Ilman muutoksia pelkällä RE85:lla trimmi meni tappiin (+25%) ja sytytti vikavalon. Samoin kunnolla kaasua tallattaessa puutui, kun ohjain siirtyi pois lambdaohjauksesta.

Tuolla säätimellä pelaa muuten ihan ok, ainoastaan lämpötilan ollessa alle muutaman plusasteen, moottori ei jää laakista käyntiin ellei heti käynnistyttyä paina hieman kaasua.

Säädin tilattu eBay:sta, hinta silloin noin 19 puntaa kuluineen.

Re: VAZ-21113 - 2004 - Elämää nähnyt

Lähetetty: 23.4.2015 19:11
Kirjoittaja JohnDoe
Mielenkiintoista, voisi Ladoihin harkita noita säätimiä itsekin. Turbo-Saabissa on biopower-ohjelma, toimii erinomaisesti, polttaineenkulutus etanolilla on kuitenkin reilut 30% bensiiniä enemmän, toisaalta tällä hetkellä bensan hinnan ollessa 1,5 euron luokkaa, maksaa etanolilitra alle euron... Ladalla saattaisi tulla kuitenkin Saabiakin edullisempaa ajoa, kun kulutus ei etanolilla ole lähelläkään Saabin tämähetkistä 9,5 litraa / 100 km.

Re: VAZ-21113 - 2004 - Elämää nähnyt

Lähetetty: 23.4.2015 20:41
Kirjoittaja mush
Tuo -05 taitaa vaatia vähän kikkailua tuollaisella tarvikesäätimellä, siinä kun alkuperäinen säädin pitäisi olla jo tankissa. Tosin venäjältä saanee suoraan korkeammalla paineella säätimen originaalin tilalle.

Vuoden verran tuo säädin on nyt ollut paikallaan, näköjään kestää etanolia ihan ok.

Re: VAZ-21113 - 2004 - Elämää nähnyt

Lähetetty: 23.4.2015 21:29
Kirjoittaja JohnDoe
Mitenhän muuten toimisi GM:n ruisku e85:sen kanssa... Lieneekö siihen sopivia säätimiä, kun noita GM-tekniikalla olevia Ladoja löytyisi peräti kolme....

Re: VAZ-21113 - 2004 - Elämää nähnyt

Lähetetty: 23.4.2015 21:50
Kirjoittaja mush
Minulla ei kokemusta, myin euron pois niihin aikoihin kun aloin etanolia testailla. Mutta eiköhän sama periaate hyvin pitkälle toimi, paitsi GM:n kanssa pitää mennä enempi sokkona, kun kotikonstein dataa ei saa ulos. Sama säädinhän niissäkin kaiketi on kuin Boschilaisissa, samalla tavalla korvattavissa paluulinjaan asennettavalla säätimellä.

Re: VAZ-21113 - 2004 - Elämää nähnyt

Lähetetty: 24.4.2015 22:08
Kirjoittaja mush
Jos jollain on heittää mikä olisi kelvollinen kohtuuhintainen automaali, ottaisin vinkkejä vastaan. Merkkiä tai maalikauppaa pääkaupunkiseudulla?

Venäläiset maalit ovat olleet spraypullossa sävyltään tosi hyviä ja maalattavuuskin on ollut kohdallaan, mutta paukkupulloilla ei nyt jaksaisi alkaa leikkimään ja tuojaa värimassalle ei ole löytynyt.

Re: VAZ-21113 - 2004 - Elämää nähnyt

Lähetetty: 25.4.2015 13:16
Kirjoittaja JohnDoe
Spies Heckeriä on kehuttu, mutta hinta ei ole mikään halpa .

Re: VAZ-21113 - 2004 - Elämää nähnyt

Lähetetty: 6.5.2015 14:14
Kirjoittaja mush
Tuossa aikaisemmassa kuvassakin näkyvä ZAP päätti antautua tänään. Ajoin vielä aamulla kymmenisen kilometriä (kaksi starttia) ihan normaalisti, mutta juuri päästyäni kotipihaan meinasin vielä siirtää hieman autoa, mutta tulikin sitten täysi hyytyminen akun puolesta. Vanhahan tuo varmaan oli, ei ole kyllä tietoa miten vanha.

No nyt korvattu uudella vastaavalla joka tapauksessa. Oli ensimmäinen kerta kun minulla akku kuoli noin totaalisesti kesken kaiken. Taisi olla myös ensimmäinen etuvetoiseen Ladaan ostamani uusi akku. Vanhemmassa 111:ssä vielä sama akku minkä kanssa se tuli ostettua 5v sitten, eikä Samaroihinkaan tullut ostettua akkua ikinä.

Maaliasiaan(kaan) en ole kerennyt perehtyä sen kummemmin, kun tuli siskonpojalle ostamani rellu pihaan, joka on hieman huomionkipeä.

Re: VAZ-21113 - 2004 - Elämää nähnyt

Lähetetty: 6.5.2015 17:34
Kirjoittaja JohnDoe
ZAP taisi olla vähän heikohko akkumerkki muutenkin. Joka tapauksessa nykyakuille on tyypillisä, että hyytyminen voi tapahtua ennalta arvaamatta. Ostin Ventoon Bulteman akun joskus reilu vuosi sitten, kun siihen sai 3 v takuun ja hintakin edullinen. Toiminut hyvin tähän asti. Joskus päässeet kalliimmat akut luovuttamaan jo 3 v sisällä, eilä takuuta niissä ole ollut kuin vuosi.

Re: VAZ-21113 - 2004 - Elämää nähnyt

Lähetetty: 6.5.2015 18:55
Kirjoittaja Pavlovits
Tuo yhtäkkiä hyytyminen voi johtua akun oikosulusta. Ajan mittaan levyistä irtoaa metallitöhnää ,joka voi oikosulkea akun. Kerran laitoin kuolleen akun kyljelleen ruohikolle, laskettelin letkulla vettä akun sisälle ja sieltä tuli melkoisesti hilettä ulos. Auto käynnistyyi kraanavettä lisäämällä ja sillä pääsi hyvin akkukauppaan, olisi saattanut päästä pitemmällekin.
Niin, ennen vanhaan akussa oli tulpat, joiden reiistä näki sisälle.

Re: VAZ-21113 - 2004 - Elämää nähnyt

Lähetetty: 6.5.2015 20:19
Kirjoittaja mush
Aikaa ei ollut juuri liikaa ja Motonet oli lähin kauppa, joten samanlaisen hain tilalle. Vaikka enäähän nuo ei ole ZAPpeja, vaan Sznajder merkillä (kai jo jonkin aikaa, joten senkin puolesta lienee ikää ollut). Boscheja katselin myös ja olisin pikkaisen voinut lisääkin maksaa, mutta silmiin ei sattunut sopivaa, eikä kyllä tuo merkkikohtainen listauskaan tarjonnut sopivaa. Joka tapauksessa lähtee kyllä nyt käyntiin ihan eri lailla, ei tarvitse nimeksikään pyörittää.

Onhan noita akkuja tullut joskus pahoinpideltyä ja saatu joskus lisäaikaakin ostettua.

Samalla Motonet-reissulla ostin ilmamassamittarin puhdistusainetta, jota tuli tuossa illemalla kokeiltua. Tuntuu vastaavaan paremmin kaasuun ja käyttäytyvän pehmeämmin. Nähtäväksi jää onko vaikutusta muuhun. Onhan noista molempien mittareista ilmaa virrannut sen verran läpi, että ajattelin kokeilla.