VAZ-21074 - 1989 - 1600SL "Laho"
Alueen säännöt
Otsikoi postauksesi muotoon:
TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Huom! Ketjun nimeämisessä saa ja on toivottavaa käyttää hieman mielikuvista sääntöjen puitteissa jotta autosi erottuisi muiden joukosta. Jos autoillasi on esimerkiksi nimi tai joku muu kuvaus projektista olisi suotavaa pelkän mallinumeron ja vuosiluvun lisäksi.
Otsikoi postauksesi muotoon:
TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Huom! Ketjun nimeämisessä saa ja on toivottavaa käyttää hieman mielikuvista sääntöjen puitteissa jotta autosi erottuisi muiden joukosta. Jos autoillasi on esimerkiksi nimi tai joku muu kuvaus projektista olisi suotavaa pelkän mallinumeron ja vuosiluvun lisäksi.
Re: VAZ-21074 - 1989 - 1600 SL "Laho"
Vinkki: Heitä toi orkkis kaasutin vaikka metsään mahdollisimman pitkälle ja laita siihen oikea kaasutin, siten alkaa toimimaan kuten auton kuuluukin, ja se kulutuskin varmaan tulee alemmas.
-Humppa Motors-
WEBER CARBURETTORS!!!
WEBER CARBURETTORS!!!
Re: VAZ-21074 - 1989 - 1600 SL "Laho"
Takapään naputus ei johtunut tunkista mutta auton alla kun kävin tukivarsia ja iskareita läpi niin iskareissa tuntui selvä klappi ja kolisi kun heilutteli. Ostin sinne uudet puslat ja ääni hävisi, joskin saattaa pahimmissa heitoissa vähän naputtaa tai sitten vain kuulen ääniä.
Perjantain 13. päiväkin uskalsin tehdä remonttia. Kulututin monien mielestä turhuuteen aikaa kun aioin kunnostaa valojenpesimet. Into loppui samantien kun totesin, että napista ei tapahdu edes pumpun suunnalla mitään, oli valot päällä ja sumarit ja pitkät mutta ei auttanut. Sen verran jaksoin kuitenkin ähertää, että kytkin johdot toiseen pumppuun ilman vaikutusta.
Takavalot toimii muuten paitsi toinen peruutusvalo on kai aikakauden säädösten vuoksi kytketty pelistä pois. Ei tullut katsottua onko polttimo irrotettu vai piuhat katkottu. Tyypilliseen tapaan on myös oikeanpuoleiseen takavalon piirilevyyn menevä liitin sulanut ja johdot on juotettu kiinni. Vetokoukkukin kun tästä löytyy niin on melkoinen johtohässäkkä kyseessä ja irrallisia johdon päitä muutama, sulanut liitinkin jätetty sinne sekaan roikkumaan. Aioin nämä fiksata kuntoon kun innostusta onneksi en vielä mitään tehnyt kun älysin, että eihän minulla olekaan uutta liitintä, ehjät piirilevyt kyllä olisi olleet.
Remontti-innostusta alun vastustukssta huolimatta oli jäljellä niin jotain piti saada tehtyäkin.
Peräkontin luukku kun ei tahtonut pysyä ylhäällä niin siihen olin hommannut toiset tangot ja aloin vaihtamaan niitä. Edes tässä hommassa en litistänyt sormia vaikka niissä niin kova pänninki olikin, että mutterit ja kaikki lensi ympäri konttia. Ei tullut irrottaessa pahemmin katsottua miten päin ja missä ne siellä oikein oli kiinni, tangoissa kun on ysikymppi mutka lopussa. Uusia kun asensin niin sai jonkinverran tankoja pyöritellä ja lampun kanssa katsoa lokasuojan sisään, että näkyykö siellä mitään merkkejä missä ne on olleet. Lopulta sitten huomasin koukun siellä jota vasten se tangon pää painautuu. Sen verran tuli jäykemmäksi, että nyt sai laittaa kireyden säädön keskimmäiseen pykälään ja pysyy silti luukku auki.
Vielä virtaa piisasi etukaiuttimien asennukseen. Johdot sai pujotettua lopulta helposti ja fiksusti kun otti hanskalokeron pohjan ja tuhkakupin pois. Orkkiskaiuttimet sitten tottakai Ladaritarin Ladasta.
Ainoa epäonni sattui kun viimeminuuteilla kävin motonetissä ja kiireessä sitten nappasin ISO-liittimen, joka ei sitten kuitenkaan ollut oikeanlainen. Piti tänään sitten käydä hakemassa oikea tilalle niin sai tehtyä liitokset loppuun, tarve uudelle ISO-liittimelle vain siksi kun katkaisin viimeksi etukaittumille menevät johdot kun kuvittelin etten niitä lähiaikoina kuitenkaan asenna. Testattaessa kaikki toimi muuten mutta hattuhyllyn kaiuttimet tuli kytkettyä vääränkätisesti, joten niiden liitokset joutui purkamaan ja tekemään uusiksi. Varmaan ollut soittimen asennuksesta lähtien kun ainakin nyt olin katsovinani tarkasti että tulee kytkettyä niinkuin aiemminkin. Tästähän pari viikkoa sitten lakkasi soitin käynnistymästä ja nyt sitten toisellakaan soittimella ei toiminut, no hanskalokeron alta löytyi kaksi sulakeputkiloa joihin laitoin ehjien hapettuneiden tilalle uudet sulakkeet niin alkoi taas toimimaan soitin.
Nyt kun soitin oli irti niin tupakansytytintäkin kiristelin kun se hölskyi konsolissa ja oli sen oloinen, että purkaantuu kokonaan niinkuin joskus on käynytkin. Löystyy minulla helposti sentakia kun pyörittää sen tupakkasymbolin oikein päin, nykyään kyllä suosin enemmän sitä, että otan sen kokonaan pois ja työnnän oikeassa asennossa paikalleen. Kädellä sai soitinreiästä tunnusteltua, että se kiristysmutteri on laitettu väärin päin jolloin sitä ei saa kierteelle. Ehdin jo pelätä, että pitää tehdä monta liitosta uusiksi mutta onneksi löytyi abikoliitin jonka avaamalla sai mutterin käännettyä oikein päin. Ei vaan tullut mieleen vaihtaa polttimoa samalla kun on aika himmentynyt.
Perjantain 13. päiväkin uskalsin tehdä remonttia. Kulututin monien mielestä turhuuteen aikaa kun aioin kunnostaa valojenpesimet. Into loppui samantien kun totesin, että napista ei tapahdu edes pumpun suunnalla mitään, oli valot päällä ja sumarit ja pitkät mutta ei auttanut. Sen verran jaksoin kuitenkin ähertää, että kytkin johdot toiseen pumppuun ilman vaikutusta.
Takavalot toimii muuten paitsi toinen peruutusvalo on kai aikakauden säädösten vuoksi kytketty pelistä pois. Ei tullut katsottua onko polttimo irrotettu vai piuhat katkottu. Tyypilliseen tapaan on myös oikeanpuoleiseen takavalon piirilevyyn menevä liitin sulanut ja johdot on juotettu kiinni. Vetokoukkukin kun tästä löytyy niin on melkoinen johtohässäkkä kyseessä ja irrallisia johdon päitä muutama, sulanut liitinkin jätetty sinne sekaan roikkumaan. Aioin nämä fiksata kuntoon kun innostusta onneksi en vielä mitään tehnyt kun älysin, että eihän minulla olekaan uutta liitintä, ehjät piirilevyt kyllä olisi olleet.
Remontti-innostusta alun vastustukssta huolimatta oli jäljellä niin jotain piti saada tehtyäkin.
Peräkontin luukku kun ei tahtonut pysyä ylhäällä niin siihen olin hommannut toiset tangot ja aloin vaihtamaan niitä. Edes tässä hommassa en litistänyt sormia vaikka niissä niin kova pänninki olikin, että mutterit ja kaikki lensi ympäri konttia. Ei tullut irrottaessa pahemmin katsottua miten päin ja missä ne siellä oikein oli kiinni, tangoissa kun on ysikymppi mutka lopussa. Uusia kun asensin niin sai jonkinverran tankoja pyöritellä ja lampun kanssa katsoa lokasuojan sisään, että näkyykö siellä mitään merkkejä missä ne on olleet. Lopulta sitten huomasin koukun siellä jota vasten se tangon pää painautuu. Sen verran tuli jäykemmäksi, että nyt sai laittaa kireyden säädön keskimmäiseen pykälään ja pysyy silti luukku auki.
Vielä virtaa piisasi etukaiuttimien asennukseen. Johdot sai pujotettua lopulta helposti ja fiksusti kun otti hanskalokeron pohjan ja tuhkakupin pois. Orkkiskaiuttimet sitten tottakai Ladaritarin Ladasta.
Ainoa epäonni sattui kun viimeminuuteilla kävin motonetissä ja kiireessä sitten nappasin ISO-liittimen, joka ei sitten kuitenkaan ollut oikeanlainen. Piti tänään sitten käydä hakemassa oikea tilalle niin sai tehtyä liitokset loppuun, tarve uudelle ISO-liittimelle vain siksi kun katkaisin viimeksi etukaittumille menevät johdot kun kuvittelin etten niitä lähiaikoina kuitenkaan asenna. Testattaessa kaikki toimi muuten mutta hattuhyllyn kaiuttimet tuli kytkettyä vääränkätisesti, joten niiden liitokset joutui purkamaan ja tekemään uusiksi. Varmaan ollut soittimen asennuksesta lähtien kun ainakin nyt olin katsovinani tarkasti että tulee kytkettyä niinkuin aiemminkin. Tästähän pari viikkoa sitten lakkasi soitin käynnistymästä ja nyt sitten toisellakaan soittimella ei toiminut, no hanskalokeron alta löytyi kaksi sulakeputkiloa joihin laitoin ehjien hapettuneiden tilalle uudet sulakkeet niin alkoi taas toimimaan soitin.
Nyt kun soitin oli irti niin tupakansytytintäkin kiristelin kun se hölskyi konsolissa ja oli sen oloinen, että purkaantuu kokonaan niinkuin joskus on käynytkin. Löystyy minulla helposti sentakia kun pyörittää sen tupakkasymbolin oikein päin, nykyään kyllä suosin enemmän sitä, että otan sen kokonaan pois ja työnnän oikeassa asennossa paikalleen. Kädellä sai soitinreiästä tunnusteltua, että se kiristysmutteri on laitettu väärin päin jolloin sitä ei saa kierteelle. Ehdin jo pelätä, että pitää tehdä monta liitosta uusiksi mutta onneksi löytyi abikoliitin jonka avaamalla sai mutterin käännettyä oikein päin. Ei vaan tullut mieleen vaihtaa polttimoa samalla kun on aika himmentynyt.
Viimeksi muokannut Flaiman, 18.2.2015 17:13. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Lada Vesta -17
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
- veli samara
- Lada kerhon jäsen
- Viestit: 1102
- Liittynyt: 6.5.2009 20:17
- Paikkakunta: Etelä-Karjala
Re: VAZ-21074 - 1989 - 1600 SL "Laho"
takaiskareiden puslan holkki ollut kerran liian pitkä jolloin kolisi. Kannattaa tsekata niiden kunto... Ja näistä nuo pissapojan/valopesureiden pumput tuntuu olevan heikkoja. Itelläkin oli molemmat myös p*skana
Lada samara 1.3 - 87
Mazda mx-5 1.6 -98
Mazda mx-5 1.6 -98
Re: VAZ-21074 - 1989 - 1600 SL "Laho"
Jos oikein muistan niin klappi olisi tuntunut iskarin yläpäästä, jossa taitaa korissa olla oikean paksu pultti, ilman irrotettavaa holkkia, joten sieltä sen lyhentäminen ei onnistu, tai jos sinne laittaa prikan väliin niin silloinhan puslat puristuu tiukemmin. Tosin nyt uusien puslien jälkeen ei klappia käsin tuntunut, joten se ääni voi kuulua alapäästäkin, siis iskarien alapäästä. Minun alapäällä ei korvia ole.
Iskareiden päistä en meisseliä kummemmalla työkalulla ruostetöhkää kaapinut, ei ole kokemusta haittaako se sitten paljonkin.

Lada Vesta -17
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
Re: VAZ-21074 - 1989 - 1600 SL "Laho"
Poikkea kylään, niin laitetaan pesurit kuntoon.Flaiman kirjoitti: Kulututin monien mielestä turhuuteen aikaa kun aioin kunnostaa valojenpesimet. Into loppui samantien kun totesin, että napista ei tapahdu edes pumpun suunnalla mitään, oli valot päällä ja sumarit ja pitkät mutta ei auttanut. Sen verran jaksoin kuitenkin ähertää, että kytkin johdot toiseen pumppuun ilman vaikutusta.

Re: VAZ-21074 - 1989 - 1600 SL "Laho"
Kävin hakemassa hieman varaosia idästä niin on taas osia mitä tähän ei vielä ole vaihdettu.
Nokka-akselin vaihdoin kun kuulosti vähän siltä, että saattaisi olla kulunut ja venttiilit oli vaikea säätää, heittokellolla ja liuskamitalla saa erivälyksiä. Vielä kun tämä on ollut aiemmin ajossa talvet ja seisonnassa kesät niin kylmäkäynnistyksiä on ilmeisen paljon kilometreihin nähden tullut. Venttiiliohjurinkumit on huoltokirjan mukaan vaihdettu 12.1.2005 86851km lukemalla, nokkapukki ei ole tummunut joten olisikohan vaihdettu samalla, tosin luulisi senkin olevan merkattu huoltokirjaan.
Ensin venttiilikoppa irti ja sitten jakomerkit kohdalleen. Nokkapyörä irti ja nokkapukki pois. Helposti sujui tähän asti. Uudet keinuvivutkin ja nokkaa kiristämään paikalleen, ensimmäiset vastoinkäymiset kun nokkapukkia kiristettäessä yhdestä pinnapultista korkkasi kierre. Uusi pinnapultti löytyi ja nokkapukin sai kiristettyä.
Olin kokoajan pitänyt nokkapyörässä ketjun tiukalla ettei ainakaan kävisi mitään kämmiä jaon kanssa. Oli vaan kuitenkin päästettävä ketju vapaaksi kun en saanut nokkapyörää tarttumaan nokan päähän. Näin jälkikäteen olisi onnistunutkin kun ketjunkiristimen olisi heti suosiolla irrottanut, pelkkä löysääminen ei auttanut. Mutta kun pyrin välttämään liitosten avaamista, kun minun tuurilla ne alkaa vuotamaan.
Koneen pyörittelyä ja katsomista, että jako on oikein. Ketju tiukalle ja venttiilien säätöön. Vielä varuilta pyörittelin jakomerkit kohdalleen. Katse osui virranjakajaan, joka näytti ykköspyttyyn, eli puoli kierrosta pieleen. Hetken mietin mikä on muka jaossa pielessä kun merkit on kohdallaan kunnes älysin, että onhan se pystynyt pyörähtämään ketjun ollessa löysässä. Jakajaa puoli kierrosta ympäri ja vaihdoin vielä samalla uuden jakajankin kun sellainenkin tuli ostettua ja loppuhilppeet kasaan. Sitten ei muuta kuin starttaamaan. Ensin nopeasti ettei niin helpolla hajota mitään mikäli sattuu joku pielessä olemaan. Sivuääniä ei kuulunut, joten auto käyntiin. Kävi vaan paljon huonommin kuin ennen remonttia. Ihan kuin kolmella pytyllä. Sytkän säädin strobolla mutta ei auttanut.
Venttiilikoppa irti ja jaon tarkastus. Merkeissä näytti olevan. Tarkastin vielä venavälykset. Venttiilikopan viskasin vaan päälle ja auto käyntiin, yhtähuonosti kävi edelleen. Irrottelin vauhdissa tulpanjohtoja ja jokaisen irroitus vaikutti käyntiin, eli puristuksia ainakin löytyi. Kivasti vaan valui öljyä pitkin koneenkylkeä kun jäin pitemmäksi aikaa ihmettelemään. Kokeilin vielä, että paljonko oikein menee jako pieleen jos hampaanverran muuttaa. Niin paljon muuttui että ei ollut epäilystäkään etteikö jako olisi ollut oikea. Tässä kun konetta pyörittelin ja jakoa muutin niin huomasin, että tietyllä kampuran asennolla kuuluu naksahdus. Olin jo varma että siellä joku venttiili on kierona ja kolisee mäntään. Seuraavana päivänä kun jatkoin ihmettelyä niin ei enää naksahdusta kuulunutkaan. Olisikohan ketju sitten jäänyt jostain syystä niin löysälle, että naksui.
Nyt kun ei enää sivuääniä kuulunut niin uskalsi taas startilla pyörittää konetta. Samalla tuli mitattua puristuksetkin ja tasaisesti noin kymmentä baria näytti.
Taas venakoppa paikalleen, nyt jo mutterit kiristettynä. Hetkittäin pysyi käynnissä kun antoi kierroksia. Uuden kaasarinkin kun ostin niin laitoin sen paikalle. Ei vaan auttanut sekään. Kierroksilla saa pidettyä käynnissä mutta ei silti käy tasaisesti. Hipaisimpa sitten tulpanjohtoihin ja kynsille tuli. Tallin seinällä oli varajohto mutta tällit antoi sekin. Combista hain vielä koko sarjan johtoja mutta käynti ei siitä parantunut, en enää viitsinyt kosketella johtoja mutta tänään hain uudet tulpat ja johdot niin jo vain käynti tasoittui. Uuden kaasarin seosruuvi vaan oli niin pienellä, että ei ollut aluksi tyhjäkäyntiä vaikka kuinka tyhjäkäyntiä suurensi.
Ei mennyt remontti hukkaan. Nyt kun on uutta virranjakajaa, heivattu vanha ozoni tallin nurkkaan ja UUSI Ozon tilalla niin kyllä käy nätisti. Ja ennenkaikkea hiljeni kone huomattavasti tuolla nokan uusimisella vaikkei vanha kovin kulunut ollutkaan.
Kaasarista vaan ilmeisesti bensapinta säädettävä kun vähän nykii. Ja pakoputki täytyy vaihtaa kun on alkanut vuotamaan ilmeisesti takapöntöstä.
Sitten pääseekin apusimpukkaa vaihtamaan, ja jos se ei auta niin on etsittävä joku muu paikka mikä on väljänä edessä. Taakse pitää iskarit vaihtaa tai lyhentää sitä puslan sisällä olevaa holkkia.
Umpiokin pitäisi vaihtaa, on näköjään kunnolla kopsahtanut kivi siihen.
Nokka-akselin vaihdoin kun kuulosti vähän siltä, että saattaisi olla kulunut ja venttiilit oli vaikea säätää, heittokellolla ja liuskamitalla saa erivälyksiä. Vielä kun tämä on ollut aiemmin ajossa talvet ja seisonnassa kesät niin kylmäkäynnistyksiä on ilmeisen paljon kilometreihin nähden tullut. Venttiiliohjurinkumit on huoltokirjan mukaan vaihdettu 12.1.2005 86851km lukemalla, nokkapukki ei ole tummunut joten olisikohan vaihdettu samalla, tosin luulisi senkin olevan merkattu huoltokirjaan.
Ensin venttiilikoppa irti ja sitten jakomerkit kohdalleen. Nokkapyörä irti ja nokkapukki pois. Helposti sujui tähän asti. Uudet keinuvivutkin ja nokkaa kiristämään paikalleen, ensimmäiset vastoinkäymiset kun nokkapukkia kiristettäessä yhdestä pinnapultista korkkasi kierre. Uusi pinnapultti löytyi ja nokkapukin sai kiristettyä.
Olin kokoajan pitänyt nokkapyörässä ketjun tiukalla ettei ainakaan kävisi mitään kämmiä jaon kanssa. Oli vaan kuitenkin päästettävä ketju vapaaksi kun en saanut nokkapyörää tarttumaan nokan päähän. Näin jälkikäteen olisi onnistunutkin kun ketjunkiristimen olisi heti suosiolla irrottanut, pelkkä löysääminen ei auttanut. Mutta kun pyrin välttämään liitosten avaamista, kun minun tuurilla ne alkaa vuotamaan.
Koneen pyörittelyä ja katsomista, että jako on oikein. Ketju tiukalle ja venttiilien säätöön. Vielä varuilta pyörittelin jakomerkit kohdalleen. Katse osui virranjakajaan, joka näytti ykköspyttyyn, eli puoli kierrosta pieleen. Hetken mietin mikä on muka jaossa pielessä kun merkit on kohdallaan kunnes älysin, että onhan se pystynyt pyörähtämään ketjun ollessa löysässä. Jakajaa puoli kierrosta ympäri ja vaihdoin vielä samalla uuden jakajankin kun sellainenkin tuli ostettua ja loppuhilppeet kasaan. Sitten ei muuta kuin starttaamaan. Ensin nopeasti ettei niin helpolla hajota mitään mikäli sattuu joku pielessä olemaan. Sivuääniä ei kuulunut, joten auto käyntiin. Kävi vaan paljon huonommin kuin ennen remonttia. Ihan kuin kolmella pytyllä. Sytkän säädin strobolla mutta ei auttanut.
Venttiilikoppa irti ja jaon tarkastus. Merkeissä näytti olevan. Tarkastin vielä venavälykset. Venttiilikopan viskasin vaan päälle ja auto käyntiin, yhtähuonosti kävi edelleen. Irrottelin vauhdissa tulpanjohtoja ja jokaisen irroitus vaikutti käyntiin, eli puristuksia ainakin löytyi. Kivasti vaan valui öljyä pitkin koneenkylkeä kun jäin pitemmäksi aikaa ihmettelemään. Kokeilin vielä, että paljonko oikein menee jako pieleen jos hampaanverran muuttaa. Niin paljon muuttui että ei ollut epäilystäkään etteikö jako olisi ollut oikea. Tässä kun konetta pyörittelin ja jakoa muutin niin huomasin, että tietyllä kampuran asennolla kuuluu naksahdus. Olin jo varma että siellä joku venttiili on kierona ja kolisee mäntään. Seuraavana päivänä kun jatkoin ihmettelyä niin ei enää naksahdusta kuulunutkaan. Olisikohan ketju sitten jäänyt jostain syystä niin löysälle, että naksui.
Nyt kun ei enää sivuääniä kuulunut niin uskalsi taas startilla pyörittää konetta. Samalla tuli mitattua puristuksetkin ja tasaisesti noin kymmentä baria näytti.
Taas venakoppa paikalleen, nyt jo mutterit kiristettynä. Hetkittäin pysyi käynnissä kun antoi kierroksia. Uuden kaasarinkin kun ostin niin laitoin sen paikalle. Ei vaan auttanut sekään. Kierroksilla saa pidettyä käynnissä mutta ei silti käy tasaisesti. Hipaisimpa sitten tulpanjohtoihin ja kynsille tuli. Tallin seinällä oli varajohto mutta tällit antoi sekin. Combista hain vielä koko sarjan johtoja mutta käynti ei siitä parantunut, en enää viitsinyt kosketella johtoja mutta tänään hain uudet tulpat ja johdot niin jo vain käynti tasoittui. Uuden kaasarin seosruuvi vaan oli niin pienellä, että ei ollut aluksi tyhjäkäyntiä vaikka kuinka tyhjäkäyntiä suurensi.
Ei mennyt remontti hukkaan. Nyt kun on uutta virranjakajaa, heivattu vanha ozoni tallin nurkkaan ja UUSI Ozon tilalla niin kyllä käy nätisti. Ja ennenkaikkea hiljeni kone huomattavasti tuolla nokan uusimisella vaikkei vanha kovin kulunut ollutkaan.
Kaasarista vaan ilmeisesti bensapinta säädettävä kun vähän nykii. Ja pakoputki täytyy vaihtaa kun on alkanut vuotamaan ilmeisesti takapöntöstä.
Sitten pääseekin apusimpukkaa vaihtamaan, ja jos se ei auta niin on etsittävä joku muu paikka mikä on väljänä edessä. Taakse pitää iskarit vaihtaa tai lyhentää sitä puslan sisällä olevaa holkkia.
Umpiokin pitäisi vaihtaa, on näköjään kunnolla kopsahtanut kivi siihen.
Viimeksi muokannut Flaiman, 21.3.2015 11:16. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Lada Vesta -17
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
Re: VAZ-21074 - 1989 - 1600 SL "Laho"
Hieno homma et sait koneen kulkelkemaan 4 pytyllä joskus se etityttää... Vaikka miten olisi varma että tämän pitäisi olla oikein ja tämän...
Re: VAZ-21074 - 1989 - 1600 SL "Laho"
Nyt on vaihdettu iskarit taakse ja takapönttö. Lueskelin huoltokirjaa niin koko putkisto on uusittu 2005. Keskiputkikin sen näköinen, että ei kauaa enää kestä, jätin kuitenkin vielä vaihtamatta. Takapönttöön oli tehty suuri paikkakin, jonka viereen oli syntynyt suuri reikä.
Lada Vesta -17
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
Re: VAZ-21074 - 1989 - 1600 SL "Laho"
No nyt alkaa olemaan Lada siinä kunnossa kuin sen pitääkin olla. Iskareiden vaihto auttoi niin ei ole enää kolissut. Kaasarikin toimii nyt hyvin kun nestepinnan sain säädettyä kohdilleen, se näyttää aina tehtaanjäliltä olevan pielessä. Ekaa kertaa itse säädin ja eipä sitä muistanut miten se tehdään vaikka kuinka ohjetta luin. Tulikin ensin säädettyä nestepinta niin alas että satasta kovempaa ei kulkenut. Youtubesta sitten löytyi ohje niin nyt on jopa mahdollisesti oikealla tavalla säädetty.
Koeajolle kun olin lähdössä niin käsijarrukahva oli ihan veltto, eli olikin sitten vaijeri jäätynyt. Toissayönä jo ensioireita siitä olikin. Toinen takapyörä ihan jumissa ja toinen pyöri jäätiköllä tyhjää. Tallista piti sitten hakea lukkopihdit, että sai kiskottua vaijerin löysälle. Pitkä jääpuikkohan siinä vaijerissa roikkuikin. Nyt kelin lämmetessä tuskin enää jumii joten uskaltaa siirtää korjaamista vähän myöhäisemmäksi.
Koeajolle kun olin lähdössä niin käsijarrukahva oli ihan veltto, eli olikin sitten vaijeri jäätynyt. Toissayönä jo ensioireita siitä olikin. Toinen takapyörä ihan jumissa ja toinen pyöri jäätiköllä tyhjää. Tallista piti sitten hakea lukkopihdit, että sai kiskottua vaijerin löysälle. Pitkä jääpuikkohan siinä vaijerissa roikkuikin. Nyt kelin lämmetessä tuskin enää jumii joten uskaltaa siirtää korjaamista vähän myöhäisemmäksi.
Lada Vesta -17
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
Re: VAZ-21074 - 1989 - 1600 SL "Laho"
En muista tarkkaa lukemaa mitä aiemmin on ladannut mutta volttimittarin neula on aina jäänyt aavistuksen vaille viivaa johon sen pitäisi yltää. En ole antanut häiritä, kun tässä bensamittarikin oli jumittunut niin arvelin tuonkin johtuvan vähistä ajoista.
Tänään sitten lakkasikin lataamasta. Silloin ostettaessa kun aiempi omistaja oli vaihtanut nappiksen laturin niin pistin vain oikeanlaisen mukana tulleen laturin paikalleen ja siihen käytetyn jännitteensäätimen, joka oli peräisin valkoisesta kanttiksesta mihin olin säätimen uusinut. Hiilet siitä oli silloinkin jo kuluneet mutta nyt kun irrotin sen niin ei ollut juuri toista hiiltä enää jäljellä. Nyt olikin jo uusi säädin jemmattuna niin sai helposti vaihdettua. Uudella säätimellä volttimittarin neulakin nousee ylemmäs, mutta eipä tullut nytkään mitattua latausjännitettä.
Tänään sitten lakkasikin lataamasta. Silloin ostettaessa kun aiempi omistaja oli vaihtanut nappiksen laturin niin pistin vain oikeanlaisen mukana tulleen laturin paikalleen ja siihen käytetyn jännitteensäätimen, joka oli peräisin valkoisesta kanttiksesta mihin olin säätimen uusinut. Hiilet siitä oli silloinkin jo kuluneet mutta nyt kun irrotin sen niin ei ollut juuri toista hiiltä enää jäljellä. Nyt olikin jo uusi säädin jemmattuna niin sai helposti vaihdettua. Uudella säätimellä volttimittarin neulakin nousee ylemmäs, mutta eipä tullut nytkään mitattua latausjännitettä.
Lada Vesta -17
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
Re: VAZ-21074 - 1989 - 1600 SL "Laho"
Saanut koko viikon paiskia tämän kimpussa kun on jättänyt kaikki ei pakolliset rempat tehtyä. Nyt viikonlopun reissua varten vähän pyrittävä korjaamaan.
Ehkä tärkein oli huonosti toimiva, vikisevä ja rutiseva kuskin ikkuna, joka joskus kauan sitten hajosi, no eipä talvella sitä juuri tarvinnut aukoa. Aloitin siis siitä.
Sen verran aikaa kun viimeksi kanttilampusta ovipahvin otin pois, että sai miettiä miten päin ikkunaveivin sokkalevy lähtee pois. Oli vielä ihmeen tiukassakin, joten sai vasaralla naputella, lähti sitten kuitenkin ehjänä irti. Muuten irrotus olikin ihan simppeliä.
Sinällään turhaan purin, kun rutinan syytä ei oikein varmaksi löytynyt. Saattaa kuitenkin tulla niistä kahdesta hammaspyörästä, kun näytti siltä, että hammaspyörät ei olisi ihan linjassa ja saattaisivat jopa hangata pellin reunaan. Ruiskuttelin sitten vaijeripyöriin ja siihen hammaspyörään crc:tä. Tuon rutinan suhteen arvelinkin käyvän niin, että en ala vaijerin kanssa taistelemaan ellei näytä siltä, että hajoaa justiinsa. Senpä takia ostinkin kotelosuojaa ja ruiskuttelin sitä sitten joka paikkaan. Tarkoitus kun on tehdä se myöhemmin myös joka ovelle.
Sen verran on ovi joskus saanut kosteutta, että ovipahvi kupruilee pahasti. Ei muuten etukäteen huomannut hyvin pehmustetun suomisisustan takia. Ja nykyään tuntuu aina remontit vastustavan ja niin tässäkin tapauksessa. Aikaisemmalta remontin tekijältä on korkannut kiinnitysnippeleitä varten olevat reiät lahosta pahvista. Alareunasta molemmat sillein, että ei saa nippeliä kiinni. Lisäksi sivussa oleva oli lohkeamispisteessä niin laitoin siihen liimaa, ettei enempää hajoa. Ilmankos oli peltiruuvilla alakulmasta kiinni, kun luulin sen olevan rispaantuneen ovitaskun takia. Yritin sitten laittaa pahvia takaisin mutta jäi repsottamaan niin pahasti, että otin pois ja liimasin reikänauhaa siihen päälle. Jätin sitten liiman kuivumaan, joten onnistumista ei vielä tiedä kun olen muita paikkoja kunnostanut. Jokohan olisi liima kuivunut.
Itään päin matkatessa arvelen aamuauringonkin paistavan, joten kuskin aurinkolippa kaipaa paikalleen laittoa. Oli murtunut se palikka ruuvien ympäriltä. Aikaisemmin talvella jo aioin vaihtaa mutta silloin tuli ostettua vääränpuoleinen, kun en tiennyt että onkin erilaiset. Nyt oli sitten ostettu oikeanpuoleinen ja pääsi uusntayrikseen. Se onnistuikin hyvin, kunhan taas keksi miten saa sokan paikalleen kun mokoma jousi painaa vastaan. Lukkopihdeistä sai sitten sopivan työkalun, jolla painaa jousta niin, että sokka mahtuu välistä vielä uraan.

Tööttikin tässä jäi huutamaan sen jälkeen kun viiksipaketin ja ratin keskiön vaihdoin. Ongelmahan poistui sulakkeen irrottamisella. Mutta onhan sen toimittava ja taitaa flektikin olla saman sulakkeen takana, joka kesän tultua saisi toimiakkin. Irrottelin ratin keskiötä ja viiksipaketissa vääntelin töötin jousta. Aina hetkeksi sain "toimimaan"
mutta tarpeeksi kun käänteli rattia niin joko lakkasi kokonaan soimasta tai jäi huutamaan. Ei oikein tuntunut olevan logiikkaa, että johtuuko siitä jousesta vaiko ratin keskiöstä. Johdotkin oli ehjät rattiakselin ympäriltä. Sinne jousen väliin vielä kiilasin jäätelötikun palasen, ettei ainakaan pääse kääntymään niin, että ottaa suoraa kontaktia, jota yhdeksi syyksi epäilin. Siinä aikani kun yritin niin alkoikin töötin sulake palaa aina kun tööttiä painoi. Muutaman sulakkeen poltin kunnes irrotin töötieiltä johdot ja toisen torven abiko lähtikin juurineen. Eipä sen jälkeen enää palanut sulake ja nyt kun on ehjäksi jääneessä torvessa piuha kiinni niin soikin vielä eikä sulakekkaan ole palanut. Ja ainakin nyt 6km on toiminutkin.
Vielä muutama remppakohde on minkä ehtii tehdä ja osa jää tekemättä.
Ehkä tärkein oli huonosti toimiva, vikisevä ja rutiseva kuskin ikkuna, joka joskus kauan sitten hajosi, no eipä talvella sitä juuri tarvinnut aukoa. Aloitin siis siitä.
Sen verran aikaa kun viimeksi kanttilampusta ovipahvin otin pois, että sai miettiä miten päin ikkunaveivin sokkalevy lähtee pois. Oli vielä ihmeen tiukassakin, joten sai vasaralla naputella, lähti sitten kuitenkin ehjänä irti. Muuten irrotus olikin ihan simppeliä.
Sinällään turhaan purin, kun rutinan syytä ei oikein varmaksi löytynyt. Saattaa kuitenkin tulla niistä kahdesta hammaspyörästä, kun näytti siltä, että hammaspyörät ei olisi ihan linjassa ja saattaisivat jopa hangata pellin reunaan. Ruiskuttelin sitten vaijeripyöriin ja siihen hammaspyörään crc:tä. Tuon rutinan suhteen arvelinkin käyvän niin, että en ala vaijerin kanssa taistelemaan ellei näytä siltä, että hajoaa justiinsa. Senpä takia ostinkin kotelosuojaa ja ruiskuttelin sitä sitten joka paikkaan. Tarkoitus kun on tehdä se myöhemmin myös joka ovelle.
Sen verran on ovi joskus saanut kosteutta, että ovipahvi kupruilee pahasti. Ei muuten etukäteen huomannut hyvin pehmustetun suomisisustan takia. Ja nykyään tuntuu aina remontit vastustavan ja niin tässäkin tapauksessa. Aikaisemmalta remontin tekijältä on korkannut kiinnitysnippeleitä varten olevat reiät lahosta pahvista. Alareunasta molemmat sillein, että ei saa nippeliä kiinni. Lisäksi sivussa oleva oli lohkeamispisteessä niin laitoin siihen liimaa, ettei enempää hajoa. Ilmankos oli peltiruuvilla alakulmasta kiinni, kun luulin sen olevan rispaantuneen ovitaskun takia. Yritin sitten laittaa pahvia takaisin mutta jäi repsottamaan niin pahasti, että otin pois ja liimasin reikänauhaa siihen päälle. Jätin sitten liiman kuivumaan, joten onnistumista ei vielä tiedä kun olen muita paikkoja kunnostanut. Jokohan olisi liima kuivunut.

Itään päin matkatessa arvelen aamuauringonkin paistavan, joten kuskin aurinkolippa kaipaa paikalleen laittoa. Oli murtunut se palikka ruuvien ympäriltä. Aikaisemmin talvella jo aioin vaihtaa mutta silloin tuli ostettua vääränpuoleinen, kun en tiennyt että onkin erilaiset. Nyt oli sitten ostettu oikeanpuoleinen ja pääsi uusntayrikseen. Se onnistuikin hyvin, kunhan taas keksi miten saa sokan paikalleen kun mokoma jousi painaa vastaan. Lukkopihdeistä sai sitten sopivan työkalun, jolla painaa jousta niin, että sokka mahtuu välistä vielä uraan.

Tööttikin tässä jäi huutamaan sen jälkeen kun viiksipaketin ja ratin keskiön vaihdoin. Ongelmahan poistui sulakkeen irrottamisella. Mutta onhan sen toimittava ja taitaa flektikin olla saman sulakkeen takana, joka kesän tultua saisi toimiakkin. Irrottelin ratin keskiötä ja viiksipaketissa vääntelin töötin jousta. Aina hetkeksi sain "toimimaan"
mutta tarpeeksi kun käänteli rattia niin joko lakkasi kokonaan soimasta tai jäi huutamaan. Ei oikein tuntunut olevan logiikkaa, että johtuuko siitä jousesta vaiko ratin keskiöstä. Johdotkin oli ehjät rattiakselin ympäriltä. Sinne jousen väliin vielä kiilasin jäätelötikun palasen, ettei ainakaan pääse kääntymään niin, että ottaa suoraa kontaktia, jota yhdeksi syyksi epäilin. Siinä aikani kun yritin niin alkoikin töötin sulake palaa aina kun tööttiä painoi. Muutaman sulakkeen poltin kunnes irrotin töötieiltä johdot ja toisen torven abiko lähtikin juurineen. Eipä sen jälkeen enää palanut sulake ja nyt kun on ehjäksi jääneessä torvessa piuha kiinni niin soikin vielä eikä sulakekkaan ole palanut. Ja ainakin nyt 6km on toiminutkin.
Vielä muutama remppakohde on minkä ehtii tehdä ja osa jää tekemättä.
Lada Vesta -17
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
Re: VAZ-21074 - 1989 - 1600SL "Laho"
Ovipahvinkin sain paikalleen. Kävi siinä reikänauhapatentissa niinkuin epäilinkin. että nipsu on väljä ja alkaa rämisemään. Asettui kuitenkin tunkemalla väliin paksusti kaksipuolista teippiä. Mikähän idea on siinä, että ovipahvissa on niitä nipsun paikkoja usein kaksi lähekkäin joista sitten saa arpoa kumpi on se oikea. Taisi öljyäminen sitten kuitenkin auttaa kun nyt ei enää pidä läheskään niin kauheaa ääntä.
Tööttikin toiminut vielä tänäänkin ja vielä senkin jälkeen kun vaihdoin sen ehjän ratin keskiosan. Antenninkin jo alkuviikosta sain laitettua niin nyt kuuluu Radiokin eikä ole pakko tyytyä muistitikkuun. Poikki ollut antenni tarvitsi lokasuojan läpivientiin vain pienen reiän mutta tämä minkä Shopista ostin ja monessa kanttilampussa alkujaankin on niin vaatii suuremman reiän. Ei tullut silloin kiireessä ajateltua loppuun asti ja suotta porasin pari milliä isomman reiän mitä olisi tarvinnut kun antennin karan pystyikin muljauttamaan ulkokautta eikä niinkuin minä tein, että työnsin sisäkautta sen pihalle jolloin reiästä täytyi tehdä niin iso mistä menee M14 kierre läpi vai minkähän kokoinen tarkalleen olikaan.
Tööttikin toiminut vielä tänäänkin ja vielä senkin jälkeen kun vaihdoin sen ehjän ratin keskiosan. Antenninkin jo alkuviikosta sain laitettua niin nyt kuuluu Radiokin eikä ole pakko tyytyä muistitikkuun. Poikki ollut antenni tarvitsi lokasuojan läpivientiin vain pienen reiän mutta tämä minkä Shopista ostin ja monessa kanttilampussa alkujaankin on niin vaatii suuremman reiän. Ei tullut silloin kiireessä ajateltua loppuun asti ja suotta porasin pari milliä isomman reiän mitä olisi tarvinnut kun antennin karan pystyikin muljauttamaan ulkokautta eikä niinkuin minä tein, että työnsin sisäkautta sen pihalle jolloin reiästä täytyi tehdä niin iso mistä menee M14 kierre läpi vai minkähän kokoinen tarkalleen olikaan.
Lada Vesta -17
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
Re: VAZ-21074 - 1989 - 1600SL "Laho"
Pietarin pikakäynti meni hyvin. Ei sinne täältä Jyväskylästä oikein la-su ajaksi mennä, vaatisi ainakin päivän lisää. Pientä kohellusta aina kun suuressa mahtavassa käy. Nuijamaan rajalla tuli katsottua paperit yhteen nippuun takapenkille. Sattui vaan jäämään takaovi auki kun jatkettiin matkaa ja oli lähellä, että olisi paperit lentänyt pitkin tullialuetta. Kaveri ehti viimehetkellä napata papereista kiinni ja kurkottamaan oven kiinni. Takaisin kun tultiin niin rajalla tankkauksen jälkeen tuli huomattua, että nykii satasen vauhdissa. Pieni epäilys jo bensan suhteen mutta arvelin johtuvan ennemmin sytkäpuolesta, ja siitähän se sitten johtuikin kun kotiin pääsin asiaa tutkimaan.
Lada Vesta -17
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
Re: VAZ-21074 - 1989 - 1600SL "Laho"
Nyt taas tuntuu toimivan kun vaihdoin uudestaan kärjet. Lyhyen koeajon tein toissapäivänä ja silloin toimi jotenkuten mutta eilen töihin vajaan kolmen kilometrin matka menikin nykien nilkuttamalla, pariin otteeseen matkalla jakajaa rassaten. Ei vielä tarttunut venäjältä kärjetöntä mukaan mutta jos se vaikka joskus voisi tullakkin.
Tuli tänään myöskin kunnostettua apparin oven punainen huomiovalo. Perinteisesti oli johto poikki. Siihen apikoliitin väliin ja saa nähdä josko vaihtaa johdon kokonaan uuteen sitten kun ottaa ovipahvia irti kotelosuojausta varten.
Vielä kun saisi kattovalon syttymään etuovet avaamalla. Takaovet kun avaa niin syttyy. Meneeköhän lampulle useampi johto vai haarautuuko yksi ja sama johto jossain kohtaa ovikytkimille?
Tuli tänään myöskin kunnostettua apparin oven punainen huomiovalo. Perinteisesti oli johto poikki. Siihen apikoliitin väliin ja saa nähdä josko vaihtaa johdon kokonaan uuteen sitten kun ottaa ovipahvia irti kotelosuojausta varten.
Vielä kun saisi kattovalon syttymään etuovet avaamalla. Takaovet kun avaa niin syttyy. Meneeköhän lampulle useampi johto vai haarautuuko yksi ja sama johto jossain kohtaa ovikytkimille?
Lada Vesta -17
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
Re: VAZ-21074 - 1989 - 1600SL "Laho"
Muistini nukaan apukuskinpuolen takajalkatilassa maton alla on haara jatko, kosteutta jos mattojen alla niin hapettuu hienosti...