Sivu 3/5
Re: 21023-01 1500DL '83 Persikka
Lähetetty: 1.7.2010 14:42
Kirjoittaja THI-900
audiq kirjoitti:Ei se ilma noin poistu jarruista kokonaan. Ihan hyvä tapa esi-ilmata, mutta sen jälkeen jarrut pitää ilmata vielä vaikka perinteisellä tyylillä.
Ei poistukanaa. Ihan rutikuivaa faktaa. Mut ku se oli yksin tehny, niin parempaan ei siinä hetkessä pystyny. Sitte ku ollaan molemmat läsnä niin ilmataan aikuisten oikeesti.
Re: 21023-01 1500DL '83 Persikka
Lähetetty: 1.7.2010 21:55
Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt
Käytättekös kukaan minun kikkaani ilmauksessa, jossa ilmausletku on niin pitkä että sen saa esim. takaikkunanrakoon tai yleensäkin niin ylös, että se on varmasti säiliöpinnan yläpuolella.
IIZIssä ilmasin takajarrut niin, että molemmille puolille pitkä letku, joka tuli takaikkunan korkeudelle. Vielä kun perä oli ylhäällä niin letkut olivat todella paljon säiliöpinnan yläpuolella.
Sitten vain poljeskelemaan niin kauan, että läpinäkyvässä letkussa nestepinta on vaikkapa ikkunan alareunan tasalla tai ylempänäkin. Tällöin ilma on varmasti poistunut järjestelmästä. Sitten vain letkusta puristaen ilmausruuvia niin kiinni kuin pystyy, letku irti ja ylös ettei ylimääräneste valu maahan, neste takaisin puteliin. Toinen puoli odottaa ihan rauhassa siellä eikä neste valu mihinkään takaisinpäin letkusta liian nopeasti.
Siis molemmat takajarrut ilmasin tällä tavoin yhtä aikaa.
Edessä homma on vielä helpompi kun letkun voi laittaa kieppaamaan ikkunavälistä suoraan säiliöön. Näin ei ole vaarana, että kovin korkealle noussut nestepinta karkaisi putken vapaasta päästä maahan.
Re: 21023-01 1500DL '83 Persikka
Lähetetty: 1.7.2010 22:45
Kirjoittaja audiq
Ilmausruuvin kierre ei ole tiivis, joten se horii ilmaa jarrujärjestelmään, kun poljin nostetaan ylös. Saa tuolla konstilla jonkinlaiset jarrut, mutta ilmaa sinne silti jää.
Re: 21023-01 1500DL '83 Persikka
Lähetetty: 1.7.2010 22:55
Kirjoittaja Pavlovits
Kahteen pekkaan nuo ilmaukset on aina tehty, vaikka kaikissa ohjekirjojen kuvissa tuo P:n mainitsema letkunpää on lattialla jarrunestepullon sisällä, siis nesteessä.
Re: 21023-01 1500DL '83 Persikka
Lähetetty: 1.7.2010 23:07
Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt
audiq voi tulla joskus katsomaan miten tuon teen. Se letku tulee sinne juureen niin ettei se hori mitään sieltä. Ja sopii tulla kokeilemaan niitä Jonkinlaisia jarruja.
Niitä ovat kokeilleet useat katsastajat ja ovat todenneet oikeinkin hyviksi.
Mutta tekeepä kuka mitenkin. On siinä polkimen painelussakin omat niksinsä.
Re: 21023-01 1500DL '83 Persikka
Lähetetty: 2.7.2010 0:40
Kirjoittaja audiq
Olen minä niitä jarruja tarpeeksi nähnyt. Leimastakin varmasti läpi menee ja poljinkin saattaa tuntua melko hyvältä.
Mutta semmoisia kyseisellä konstilla ilmattuja jarruja ei vielä ole tullut vastaan, joista ei ilmaa olisi löytynyt, kun avustajan kanssa on jarrut uudelleen ilmattu.
Kun viimeisetkin kuplat saa pois, niin poljintuntuma on parempi, vaikka ei vanhassakaan olisi varsinaisesti moitittavaa ollut.
On aika pieni vaiva tehdä tuokin asia kunnolla.
Joskus kokeilin erilaisia konsteja saada jarrut ilmattua kunnolla yksinään. Ainoa kelvollinen konsti on paineilmaa säiliöön, mutta kaikkein paras on perinteinen kahden henkilön voimin tehty ilmaus. Senkin toki voi tehdä huonosti, jos hötkyilee liikaa. -Rauhallinen pumppaus, ettei ilmakuplia sekoittuisi jarrunesteen sekaan.
Re: 21023-01 1500DL '83 Persikka
Lähetetty: 2.7.2010 11:08
Kirjoittaja THI-900
Nyt on sitten avattu etujarrutkin. Heh. Sain/Saimme takajarrut ilmattua ja sitten tunnustelin poljinta ja oli niin hyvän tuntuinen. Kolmannella kokeilupolkaisulla meni kumminkin poljin pohjaan ja kuskin puolen etupyörä huokaisi

No onneksi antoi sieltä periksi, jottei uusitut osat takaa. Viaksi paljastui jarrusatulanputken katkeaminen. Molemmat satulat ovat nyt pöydällä enemmän tai vähemmän raastavan irrotusoperaation jälkeen. Molemmista satuloista lähti letkut ja putket hienosti irti. Toisesta irtosi myös ilmausruuvi hyvin, mutta toisesta pitää porata. Samoin apparin satulan ruuvi joka pitää letkun lukitusta paikallan meni poikki, joten sekin pitää porata. Männät alkoivat kohtuullisella puristelulla liikkua ihan hyvin. Tänään illalla sitten saatetaan jarrut kasaan.
Eilen illalla tuli myös vaihdettua konepellin avausvaijeri. Se olikin älliä vaativa homma, mutta tuli vaihdettua.
Aikaa meni 4h eli nyt on tuhottu 52h.
Re: 21023-01 1500DL '83 Persikka
Lähetetty: 4.7.2010 14:01
Kirjoittaja THI-900
Nyt on sitten jarrut kunnossa. Kova työ oli saada edestä kaikki paikat kuntoon. Se vaati tiivistesarjat, putket satuloihin ym. pientä. Palat oli vielä ihan asialliset - lähes uutta vastaavat.
Kaksi mäntää toimi pelkällä herkistelyllä, mutta kaksi piti ottaa pois ja puhdistaa huolellisesti. Mutta nyt tuli hyvät. Takajarrutkin piti vielä lopulta ilmata uusiksi, ei käsitystä että miksi mutta niin piti kumminkin tehdä, jotta alkoi takaakin ottamaan jarrutkiinni. Samalla kun takaa vielä oli pyörä pois paikoiltaan vaihdoin kuskin puolelta vuotavan vetarin stefan.
Samalla oheishommani tuli työstettyä paikalleen järjetön sytty, kun vanha jakaja oli pahasti väljä niin ajattelin että laitetaan kärjetön kun semmoinen oli helposti saatavilla. Myös niin loppuun kuin mahdollista ajetun laturinremmen vaihdoin tossa aamutuimaan. Nyt alkaa oikeasti olla enää hitsaamista edessä, muuten alkaa homma olla kuosissa.
Töitä on pe, la ja su aikana tehty arviolta 14 tuntia eli nyt on sitten kulutettu 66h
Re: 21023-01 1500DL '83 Persikka
Lähetetty: 4.7.2010 14:22
Kirjoittaja Pavlovits
Toisilla nämä hommat kuulostavat niin helpoilta.
Olisiko kysymys osaamisesta?
Re: 21023-01 1500DL '83 Persikka
Lähetetty: 4.7.2010 15:23
Kirjoittaja THI-900
Pavlovits kirjoitti:Toisilla nämä hommat kuulostavat niin helpoilta.
Olisiko kysymys osaamisesta?
Jos ei itte osaa, niin vanhennos yleensä osaa. 39 vuoden työkokemus muiden hajottamien osien korjaamisesta on kummasti avuksi keksittäessä "köyhiä patentteja". Paljon olen viimeisen vuosien aikana oppinut, mutta paljon on vielä opittavaakin. Mulle tää ruuvaaminen on vastapainoa työlle, jossa käsillä ei saa juuri tehdä muuta kuin näpytellä näppistä. Jotenkin vain ihminen kaipaa jotain enemmän fyysistäkin hommaa välillä.
Re: 21023-01 1500DL '83 Persikka
Lähetetty: 4.7.2010 15:49
Kirjoittaja Jaska HKI
THI-900 kirjoitti:Pavlovits kirjoitti:Toisilla nämä hommat kuulostavat niin helpoilta.
Olisiko kysymys osaamisesta?
Jos ei itte osaa, niin vanhennos yleensä osaa. 39 vuoden työkokemus muiden hajottamien osien korjaamisesta on kummasti avuksi keksittäessä "köyhiä patentteja". Paljon olen viimeisen vuosien aikana oppinut, mutta paljon on vielä opittavaakin. Mulle tää ruuvaaminen on vastapainoa työlle, jossa käsillä ei saa juuri tehdä muuta kuin näpytellä näppistä. Jotenkin vain ihminen kaipaa jotain enemmän fyysistäkin hommaa välillä.
Minulla on taas päinvastoin,kun on 30 vuotta tehnyt käsillään jotain leipänsä eteen niin auton rassaaminen työpäivän jälkeen on pahinta mitä tiedän kun ei ole oikein paikkaakaan.Mitä nyt suodatin- ja öljyhuollot tulee tehtyä ja jotain pientä.Töissä tuskin tulee edes sähköposteja avattua,sillä voihan minulle soittaakin.
Re: 21023-01 1500DL '83 Persikka
Lähetetty: 12.7.2010 15:36
Kirjoittaja THI-900
Perjantaina tuli helmakorjauspellit. Pikkuhiljaa pitäisi alkaa suunnittelemaan hitsausta... Katsastuskonttorilta soittivat myös että orggiskilvet ovat myös tulleet.
Re: 21023-01 1500DL '83 Persikka
Lähetetty: 16.7.2010 23:51
Kirjoittaja THI-900
Suunnitelmien muutos. Huomenna tulee Persikalle ensiesiintyminen

Hain siirtokilvet ja tulen ratapäiville.
Illan mittaan tuli 2,5h tehtyä projektia eteenpäin ja 1,5h muita hommia auton kanssa.
Vaihdoin öljyt ja samalla suoritin öljyjärjestelmän pesun kaatamalla vanhan bensan sekaa diisseli puoli litraa ja käytin sitten konetta hieman korotetuilla kierroksilla noin 20min. Pissapoika tuli korjattua, nyt pissii makeasti. Joutui oikein kunnolla pesemään säiliön, kun siellä oli jotain ruostesontaa ihan järkyttävä määrä pohjalla. Toinen tukkeutunut suutin tuli myös avautta.
Sitten korjasin rekisterikilven valon. Siitä oli jännitteen polttimolle tuova kieli poikki. Hieman piti myös kiillotella paikkoja jotta rupesi valo palamaan.
Sellaista ns. turhaa työtä jota tein ihan rata-ajoa varten oli pyörän pulttien lisääminen kahdesta neljään. Vähän mattoja paikalleen, kuskille penkki ja turvavyö. Irtoroskien siivous pois. Koeajon jälkeen joutui laittamaaan vielä nopeusmittarin vaijerin kiinni, mikä oli unohtunut ja papukaijapihdeillä vääntämään lämmityslaitteen hanan kiinni. Ja se itseasissa ihan oikeasti meni kiinni ei alkanut vuotaa. CCCP laatua. Kylmää puhalsi niin kivasti.
Nyt on kulutettu 68,5 tuntia.
Re: 21023-01 1500DL '83 Persikka
Lähetetty: 18.7.2010 21:52
Kirjoittaja THI-900
No perseelleenhän ne ratapäivät meni. Ensin tankkaus reijästä tankkiin menevä letku vuosi niin paljon, että bensa ei pysynyt sisällä ollenkaan. Ja sitten alkoi vaivata kumma nykiminen joka voimistui voimistumistaan koko ajan. Ensin ajattelin, että se on sytty-yksikkö, mutta eipäs ollutkaan.
Vikana oli valtava määrä paskaa bensatankissa... Se pyrki sieltä eteenpäin ja pysähtyi bensafiltteriin. Lopulta ajon edetessä filtteri meni niin tukkoon, että se ei vain päästänyt enää bensaa läpi. Noin 5 km kotoa tulomatkalla paloi käämit, kun ei toiminut enää ollenkaa niin purin kaasarin ja katsoin olisko siellä vikaa. No ei ollut, mutta samalla huomasin bensasuotimen ja oli täynnä sellaista beigeä kuraa. Siinä oli vika sitten.
Tänään tuli sitten laiteltua tankin letkua kuntoon ja putsattua tankkia. Paljon sai liruttaa bensaa läpi tyhjäyspropusta ennenkuin alkoi näyttää kelvolliselta. Mutta nyt kun olen ajanut autolla arviolta 50km putsauksen jälkeen on filtteri konetilassa ihan puhdas.
Muutin myös kaasarin kakkoskurkun mekaanisesti toimivaksi. Pitää varmaan muutta vielä isompi kakkosen tk suutin, kun nykäisee niiiiin ihanasti kun painaa lapun lattiiaan. Sitten on vielä ihme vika. Moottorijarrutettaessa polttaa putkessa. Ei voi käsittää mistä se johtuu.. Puristus paineet oli joka pytyssä 11,5 kiloa. Eli venat ei ainakaan vuoda. Vettä ajoin koneen läpi myös puhdistaakseni kartaa mutta sekään ei auttanut. Tulpat oli kerman väriset ja siltäkin osin homma ok. Sytty on säädetty viiteen asteeseen ja alipainesäädin toimii...
Viikonlopun aikana tuli tusailtua 5 tuntia eli nyt kulutettu 73,5 tuntia.
Re: 21023-01 1500DL '83 Persikka
Lähetetty: 27.4.2011 11:51
Kirjoittaja THI-900
Tulipa heräteltyä eilen persikka talviunilta. Vähän tahtomatta kun vielä ei kuitenkaan ollut tarkoitus. Piti yksi kaasari testata, niin tämä auto passasi siihen hyvin varsinkin olin rosvonnut sieltä kaasarin yhteen syksyllä myytyyn laitokseen. Yksi mielenkiintoinen vikakin oli tullut. Virranjakajan alipainesäädin oli ruostunut kiinni

EI olis kannattanut jättää jakaaa talveksi auki konetilaan. No crc kyllä auttoi sitten. Mutta hyvin vain heräsi isolohko unilta ja vedot oli webrillä kohdillaan. Aiheuttaa selvää kroonista pidon puutetta tuo W-kaasutin

Tästä ei oikein voi laskea työtunteja kun hommat oli lähinnä sitä että saattelin asioita takaisin siihen malliin kun ne olivat ennen osien purkamista.
Sen verran tässä on nyt tullut tämän kohtaloa ajeteltua, että tähän tulee 1300cc remmikone, 5 pykäläinen aski ja polttoaineen syötöstä tulee huolehtimaan toyotan Aisan-K muuttuvakurkkuinen kaasari. Tarkoitus tehdä todella bensapihi ja hiljainen laitos. Saa nähdä miten onnistuu.
Eli nyt olis 1500cc kone myynnissä koekäyttömahdollisuudella, vain kone myynnissä siis, ei apulaitteita.