Sukututkimus

Politiikkaa, maailmanparannusta ja muuta hölynpölyä, joka ei suoraan liity Ladoihin ja autoiluun.
juippi11

Re: Sukututkimus

Viesti Kirjoittaja juippi11 »

Joillakin on vähän mielenkiintoisempi suku kuin itselläni, tai enemmän tietoa ainakin. Norjalaissukuisella kälylläni on hauraalla paperilla jokin 1800-luvun sukututkimus, jossa hänen äitinsä isoisästä on vedetty sukulinja aina 800-luvulle itse Harald Kaunotukkaan asti! Viimeinen Norjan kunkku, joka taulussa on mukana, on Haakon V Maununpoika 1200-luvulta. Hänen avioton tyttärensä Agnes on kälyni esiäiti. Lisäksi hänellä on 1600-1700 lukujen maalauksia sukutaulussa mainituista henkilöistä. Käsittääkseni nykyisetkin Norjan hallitsijat polveutuvat tuosta Agneksesta. Aika monet tuon vanhan paperin tiedoista olen jo tarkistanut, ja kyllä se piru vie taitaa sisältää ihan oikeaa tietoa.
Metsälotja

Viesti Kirjoittaja Metsälotja »

juippi11 kirjoitti:Esiintyykö pudasjärven sukulaisissa erästä R:llä alkavaa kuusikirjaimista sukunimeä? Minun kaukainen esi-isä (1760-luvulla syntynyt) kantoi sitä nimeä ja oli siirtynyt pudikselta itään 1800-luvun alussa. Äidin puolen suvusta pystyn vetämään linjan Reissu-Anttiin eli 1600-luvulla eläneeseen Moilasten esi-isään. Isänäiti oli karjalaisia, ja nimeltään Jakovleff. Hänen serkkunsa suomensivat nimensä Jalaviksi, Jaakkoloiksi ja Rinnemaaksi. Isän äidin isä ja suurin osa perhettä muutti takaisin lähtökyläänsä 20-luvulla. Se oli huono ratkaisu, sillä Stalin "puhdisti" heidät ajasta iäisyyteen 30-luvulla. Heidät ehdittiin kuitenkin ikuistaa kirjallisuuteenkin, sillä heidän naapurinaan Suomessa ollessa asui eräs pieni poika nimeltään Kalle Päätalo..

Jonkin verran sukututkimus kiinnostaa. Ei kuitenkaan vielä 1800-lukua vanhemmat asiat kuitenkaan. Uudemman ajan sukulaisista olen yrittänyt keräillä digitaaliseen muotoon valokuvia. Samalta kylältä kotoisin olevan 83v miehen luona olen joskus käynyt tunnistuttamassa vanhojen kuvien henkilöitä, eipä niitä enää muuten kukaan ikinä keksisi. Sukunäöltä olen kyllä itsekin tunnistanut joitakin ihmisiä. Jännä että tuttuja peilistä katsovia piirteitä voi joskus nähdä sadan vuoden takaisissa sukulaisissa. Ja yhteen repeytyneeseen kuvaan ikuistunut karjalaistyttö n. sadan vuoden takaa (Jakovleff) on kuin ilmetty siskoni. Epäilyksiä herää kyllä joskus virallisten sukutaulujen oikeellisuuksista, joskus esim. talon renki on ollut hämmästyttävän paljon saman talon pojan näköinen..

Entisaikoina on turvauduttu samaan mihin nykyäänkin, jos isäntä huomaa olevansa hedelmätön -vieraaseen mieheen ja asia sitten vaietaan..
Mun äidin isä oli myös talossa alunperin renkinä. Ei sitä hyvällä kuulemma katsottu, mut minkäs teki kun perheessä ei poikia ollut, niin tila päätyi rengille avion kautta :D
En mä sinänsä ihmettele mummoa miksi rengin kanssa, komea mies.
Kirkonkirjojen sukupuut ei tosiaan varmaan kenelläkään pidä kovin pitkälle. Omakin lapsi oli alunperin toisen nimissä..
toktornivako

Viesti Kirjoittaja toktornivako »

Metsälotja kirjoitti:
jos isäntä huomaa olevansa hedelmätön -vieraaseen mieheen ja asia sitten vaietaan..
Kyllä tuollaisesta on parempi vaietakkin :shock:
Tilauksesta Ladan Vara/Viritys osat suoraan entisestä Neuvostoliitosta
Myös Теплостар-Адверс ajoneuvo lämmittimet.

Uitukki
Lada kerhon jäsen

Viesti Kirjoittaja Uitukki »

Metsälotja kirjoitti:Kirkonkirjojen sukupuut ei tosiaan varmaan kenelläkään pidä kovin pitkälle. Omakin lapsi oli alunperin toisen nimissä..
Tämä on valitettavasti totta.
Mönkijän korvike Saab 900i -86
Käyttis Saab 900 S -97
Vastaa Viestiin