Sivu 3/7
Re: VAZ-21093 - 2002 - "Sputnik"
Lähetetty: 28.1.2017 0:52
Kirjoittaja mush
^ihan sama tuli mieleen.
Kansipahvin välistä nyt ei ainakaan, ei ole tuolla päässä öljykanavaa. Jostain pumpun luota sen tarvitsee tulla. Mitä jos vain siivoaa hyvin ja kokeillee aluksi pyöräyttää vaikka vain kierros kerrallaan startilla konetta, eiköhän siihen vuotokohtaan jossain vaiheessa pisara ilmesty.
Re: VAZ-21093 - 2002 - "Sputnik"
Lähetetty: 28.1.2017 7:06
Kirjoittaja samarai
Tästä löytyy aika hyvät kuvalliset ohjeet:
http://car-exotic.com/vaz-cars/vaz-2108 ... ne-25.html
Eli vaatii todellakin sen öljypohjan irrotuksen (mainittu kohdassa 5) ja pitää irrottaa vielä yht. 3 pulttia sieltä sisältä (6/7) ennen kuin pumppua voi kammeta irti. Tuossa ohjeessa ne näkyy irrotettavan jo ennen kannessa olevia pultteja.
Re: VAZ-21093 - 2002 - "Sputnik"
Lähetetty: 28.1.2017 17:58
Kirjoittaja Joen musikka
Re: VAZ-21093 - 2002 - "Sputnik"
Lähetetty: 28.1.2017 18:54
Kirjoittaja jta
Noita meitsie kuvia en itekkään ymmärrä isommissa määrin eli jos niitä pitää olla joka välissä ottamassa. Reissulla ymmärrän jos haluaa muutaman ottaa että uskoo muutkin että on jossain oltu mutta jos niitä kotioloissakin tulee kymmeniä päivittäin niin ei ihan mahdu järkeen tuollainen. No jokainen toki tyylillään. Tuo yksi vanha kamera on kokonaan pyhitetty näille remonttikuville mitä voi surutta käsitellä likaisin käsin niin tulee sitten myöskin kuvattua jos jotain isompaa tekee. Pitäisi vaan jostain saada tuohon parempi akku kun tuo halpis tarvike ei oikein pakkasesta tykkää. Pitää olla kokoajan akku taskussa että pysyy lämpimänä.
mush kirjoitti:
Kansipahvin välistä nyt ei ainakaan, ei ole tuolla päässä öljykanavaa.
Tätä mä vähän tuolla kysymyksellä hainkin kun en tuota samaran kannen rakennetta tunne.
Ja noissa samarain linkin kuvissahan olikin aika havainnollistavat kuvat. Tekstistä ei paljon tosin ymmärtänyt kuin muutaman sanan.

Ja näkyi tuolla korjausrompulla olevan myöskin samaran korjausopas mistä löytyi aika hyvät ohjeet pumpun irrottamiseen kuin huoltoonkin. Oli tuossa korjausoppaassakin mainittu tuo paineensäätimen jumittumimen mutta oireeksi ei tosin mainittu tuota öljyn karkaamista ainakaan pikaisella lukemisella. Joskus olisi hyvä istahtaa hetkeksi alas ja lukeakkin noita oppaita (ja foorumiakin) päättömän tekemisen sijaan.
Vaan kiitokset taas kullan arvoisista vinkeistä. Eiköhän näillä eväillä päästä taas etiäpäin.
Re: VAZ-21093 - 2002 - "Sputnik"
Lähetetty: 29.1.2017 0:05
Kirjoittaja mush
Tuollainen kaaviokuva löytyi, eipä tuossa kovin montaa paikkaa ole, mistä öljyä painepuolelta pääsisi karkaamaan.
http://21092115.ru/uploads/nimages/5/5b ... 590058.jpg
Tästä tulikin sitten mieleen, että liekö tuo vesipumpun alakiinnityksen luona oleva tulpattu poraus öljykanava:

Voisiko vuotaa sieltä. Kannesta kai pitäisi löytyä myös tulppa jakopään puolelta, öp-anturin korkeudelta.
Re: VAZ-21093 - 2002 - "Sputnik"
Lähetetty: 1.2.2017 18:01
Kirjoittaja jta
Pitääpäs tuokin tulppa muistaa tarkistaa kunhan seuraavan kerran pääsee tuon kimppuun. Taisi vain pahimmoilleen jäädä sen suojapellin alle mutta kokeilla kurkkia josko näkisi. Kiitokset tuostakin vinkistä.
Re: VAZ-21093 - 2002 - "Sputnik"
Lähetetty: 2.2.2017 23:59
Kirjoittaja jta
Re: VAZ-21093 - 2002 - "Sputnik"
Lähetetty: 3.2.2017 0:05
Kirjoittaja t tulppu
Pietään peukkua että vika olis tuossa..
Re: VAZ-21093 - 2002 - "Sputnik"
Lähetetty: 3.2.2017 20:32
Kirjoittaja jta
Eräänlainen taisteluvoitto tämäkin. Vielä ei vuoto loppunut mutta nyt oli maltillisempi niin kerkesi jopa näkemään mistä tuo öljy tulee. Näkyy tulevan öljynpaineanturin läpi. Ilmeisesti oli jumissa se paineventtiilikin pumpussa kun nyt tosiaan ei enää niin voimakkaasti vuotanut. Pieni vika vaan olipahan pirullinen löydettävä.
Näyttäis tuo anturi olevan sama kuin takavetoisessa niin mulla pitäisikin olla varastossa ehjä mutta käytetty tuohon tilalle. Ei vain tuota muistanut aikasemmin niin olisin voinut tuon jo tälle iltaa vaihtaakkin niin olisi päässyt käyttään koneen lämpimäksi ja saanut tehtyä muutaman muunkin homman loppuun.
Re: VAZ-21093 - 2002 - "Sputnik"
Lähetetty: 4.2.2017 22:06
Kirjoittaja jta
Olipas tiukassa löytää se ö-paine anturi varaston perukoilta. Noita pitäisi olla useampikin kappale mutta ei mitään hajua että missä vaan onneksi edes se yksi löytyi niin sai tuon vaihdettua. Loppui se öjyn vuotaminen jo viimeinkin.
Nyt sitten onkin yhenlainen taistelu taas saada tuo jäähdytysjärjestelmä puhtaaksi. Ainakin kuudesti jo vaihtanu vedet eikä vielä ole kirkasta vaan aivan ruosteista. Mietin että oiskohan noista jäähdyttimen puhdistusaineista mihinkään vaan pesiskö suosiolla pyykkipulveri vedellä niinkuin nappiksessa tein.
Melkoisen kuumaksi pääsee ainakin mittarin mukaan kone ennenkuin flekti lähtee päälle. Reilusti yli puolenvälin menee. Pari kertaa jo aikasemmin sammutinkin kun ei uskaltanu päästää lämpöjä ylemmäksi. Tuossa kuvassa mitä mittari näyttää niin ei vielä flekti pyöriny.

Re: VAZ-21093 - 2002 - "Sputnik"
Lähetetty: 4.2.2017 22:40
Kirjoittaja mush
Olen pessyt nestemäisellä omolla muutaman auton jäähdytysjärjestelmän. Saa vain huuhdella monta kertaa ennen kuin lakkaa vaahtoamasta, mutta tulos on ollut tyydyttävä.
Lämpötila nousee yli sadan asteen ennen kuin flekti käynnistyy näissä, olikohan 105 astetta tai niillä nurkin.
Joka tapauksessa, voiton puolella jo tämä projekti

Re: VAZ-21093 - 2002 - "Sputnik"
Lähetetty: 13.2.2017 23:15
Kirjoittaja jta
Re: VAZ-21093 - 2002 - "Sputnik"
Lähetetty: 13.2.2017 23:43
Kirjoittaja jta
Ja tässä kun tätä on nyt joutunut paljon paikoillaan käyttämään niin tullut huomattua hieman erikoisempaa käytöstä käynnissä. Jos yrittää pitää kierrokset siinä 3000rpm niin alkaa ikäänkuin katkoon käyntiä ja kierrokset putoaa ja alkaa taas nouseen hieman röpöttäen. Ongelma korostuu jos sattuu oleen esim. valot tai muuta raskaampaa sähkökuormitusta päällä.
Video tuosta ongelmasta.
https://youtu.be/okSOG_7Y5M8
Tuon videon ottamisen jälkeen kun flekti lähti pyörimään niin autokin sammui samantien. Lähti kuitenkin normaalisti uudelleen käyntiin.
Kuitenkin ensin teen nuo perusasiat kuntoon eli tulpat, johdot jne. vaihtoon ja sitten ihmetellään lisää. Sitä vielä mietin että voiko huono maadoitus aiheuttaa tuota kun tuo akun maakenkä on sellainen ettei se ole käytännössä oikein mitenkään kiinni akussa.
Re: VAZ-21093 - 2002 - "Sputnik"
Lähetetty: 14.2.2017 21:55
Kirjoittaja jta
Tällä kertaa ei mitään isompia saatu aikaseksi kuin että putsailin enimmät öljyt ja kurat tuosta moottorin kyljestä ja vaihtelin tulpat ja tulpanjohdot. Ja laittelin tietenkin puolan kunnolla paikoilleen. Vanhat tulpat oli ihan hyvässä kunnossa mutta ei vissiinkään ole olleet kunnolla kiinni ainakaan siitä päätellen kun olivat paksun lian päälle kiristetty ja kun oli tiivisteen ja tulpan rungon välissäkin hiekkaa/öljyä.
En tiedä että oliko sykolokinen vaikutus mutta tuntui että kierrosherkkyyttä tuli lisää ja tyhjäkäynti parani hieman. Kuitenkaan ei ollut vaikutusta tuohon kierrosten humpaamiseen. Tps-sensorin käytin irti ja kokeilin hieman eri asentoon sitä sen verran mitä ruuvinreiät antoi myöten niin toisessa laidassa tyhjäkäynti alko elään ihan omaa elämäänsä eli välillä kaasutteli itekseen ja piti tyhjäkäyntiä korkealla ja toisessa laidassa ei temppuillut vaan kävi nätisti tyhjää mutta kierroksilla temppuili.
Tuossa samalla huomasin että taitaa alkaa bensapumppu sanoon työsopimusta irti kun kuulosti pitävän vähän kiljuvaa ääntä kun ensimmäisen kerran käytti virrat päällä. Käydä hakeen biltemasta painemittari ja tarkistaa tuokin asia. Tai oikeastaan ensin tarkistaa etteihän mulla satu tuollaista mittaria jo olemaan valmiina.
Muutama kuvatus.

Re: VAZ-21093 - 2002 - "Sputnik"
Lähetetty: 14.2.2017 22:18
Kirjoittaja mush
TPS:n asennolla ei ole sinänsä merkitystä kuin hetkellisesti, ohjain oppii kyllä ajallaan tyhjäkäyntitason. Silti tuollainen kierrosten sekoilu voisi olla kyseisen anturin ongelma. Omalle kohdalle ei ole kyllä sattunut ihan noin terävää kierrosten vaihtelua. Saatko lukijan perään ja käppyrää TPS:ltä, varmistaisi ongelman lähteen.
Tulihan kampiakselin asentotunnistin kunnolla paikoilleen ja kiinni?
Uudet tulpat eivät ole vastuksellista mallia (BPR)?