Täyssynteettinen moottoriöljy
Alueen säännöt
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
- Lada-Jussi
- Viestit: 10246
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
mun ladat on aina toimineet hyvin teboil 10W30 moniasteöljyllä.
samaran manuaalissa oli taulukko noista öljyistä, 10W30 oli kaikkein paras verrattuna lämpötiloihin oliko ihan -30 - +30 välille muiden kanssa saisi vaihdella öljyä erillaiseen lämpötilan mukaan.
mites toi synteettisyys tulee esiin, joskus kans luulin että toi viskoteeti sitä jotenkin kertois mut sit näin jotain puolisynteettistä 10W30:ä ja sit meni pää sekaisin....
samaran manuaalissa oli taulukko noista öljyistä, 10W30 oli kaikkein paras verrattuna lämpötiloihin oliko ihan -30 - +30 välille muiden kanssa saisi vaihdella öljyä erillaiseen lämpötilan mukaan.
mites toi synteettisyys tulee esiin, joskus kans luulin että toi viskoteeti sitä jotenkin kertois mut sit näin jotain puolisynteettistä 10W30:ä ja sit meni pää sekaisin....

- veli alexei
- Moderaattori
- Viestit: 3292
- Liittynyt: 19.11.2003 13:18
- Paikkakunta: Sastamala
Kyllä moottorin pitää öljyä kuluttaa. En nyt tarkoita mitään 5lit / 100 km, mutta siis vähän. Se on vasta huolestuttavaa jos se öljy lisääntyy koko ajan. 

Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi.
Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi.
Meillä teoria ja käytäntö ovat sekoittuneet siten,
että mikään ei toimi ja kukaan ei tiedä miksi.
Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi.
Meillä teoria ja käytäntö ovat sekoittuneet siten,
että mikään ei toimi ja kukaan ei tiedä miksi.
niin muistu mieleen, että joskus nuorena kossina vähissä rahoissa tuli M21:een tankattua pitkillä reissuilla kuumana suoraan mittarista löpöä, joka toimikin muuten, mutta öljyt alko lisääntyä huolestuttavasti koneessa. "Pieni pölähdys" näkyi tosin taustapeilissä myös vaihdettaessa kun kaasua joutui hölläämään.veli alexei kirjoitti:Kyllä moottorin pitää öljyä kuluttaa. En nyt tarkoita mitään 5lit / 100 km, mutta siis vähän. Se on vasta huolestuttavaa jos se öljy lisääntyy koko ajan.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
-
- Viestit: 1384
- Liittynyt: 23.9.2003 20:41
- Paikkakunta: Tervakoski / Janakkala
- Toveri Sladimir
- Viestit: 853
- Liittynyt: 13.7.2004 20:16
- Paikkakunta: Pöljä
Litku?? Eikö se nyt ole vielä selvää, että ensimmäinen luku öljyssä tarkoittaa viskositeettiä kylmänä ja jälkimmäinen kuumana.Eli 10W-30 on kylmänä jäykempää ja kuumana ohuempaa kuin 5W-50!!Misha kirjoitti:Niin, mutta katoppa kun litku synteettinen öljy ei voitele moottoria.Idän Ihme 1 kirjoitti:Koitappas huviksesi kattella mitä tapahtuu 10W-30 mineraalille -30 asteen pakkasessa...![]()
Harvemmin tulee noissa lämpötiloissa stpts ajettua.
Pessimisti ei pety, mutta optimistille ei tule iloisia yllätyksiä.
öljynpaine
Viikonloppuna vaihdoin Gulfin täyssynteettiset 5w-40 öljyt ja öljynpaine nousi mittarin mukaan 3,7:sta neljään ja vähän ylikin. Edelliset öljyt oli halvempaa tavaraa. Tämmönen fakta...
-30 asteessa ajoin viimeksi tänä aamuna, eikä varmasti ollut viimeinen kerta tälle talvelle.Idän Ihme 1 kirjoitti:Misha kirjoitti:Niin, mutta katoppa kun litku synteettinen öljy ei voitele moottoria.Idän Ihme 1 kirjoitti:Koitappas huviksesi kattella mitä tapahtuu 10W-30 mineraalille -30 asteen pakkasessa...![]()
Harvemmin tulee noissa lämpötiloissa stpts ajettua.
Kyllä mun auton moottori synteettinen on voidellu ihan hyvin ainakin viimeiset 100 000 kilometriä...![]()
Harvemmin ja harvemmin... entä sitten kun pitää? Just säätiedotuksessa luvattiin lappiin -30 astetta ja se saattaa olla vain alkusoittoa niille leveysasteille...![]()
Joo, todella normaalia.Misha kirjoitti:Ladassahan on ihan normaalia se, että öljy "lisääntyy". Varsinkin automaattiryypyllä kone puskee bensaa öljyn sekaan joka sitten nostaa öljyn pintaa.

Ja olet aina mitannut deslitramitalla sisäänlaitettavan öljyn määrän ja ulos tulevan?Tiige kirjoitti:Joo, todella normaalia.Misha kirjoitti:Ladassahan on ihan normaalia se, että öljy "lisääntyy". Varsinkin automaattiryypyllä kone puskee bensaa öljyn sekaan joka sitten nostaa öljyn pintaa.Ihme vaan etten ite ole törmännyt tähän ilmiöön, vaikka pari vuotta on tullu ajettua automaattiryypyllisellä ladalla. Enkä ole muillekkaan kuullut näin käyvän.
Öljyyn kondensoituu myös vettä.
Harry is a pothead and the sorceror is stoned!
Sisäänlaitetteva öljy on tullut mitattua "desilitramitalla". Ulos tuleva on vähän hakalampaa.Misha kirjoitti:Ja olet aina mitannut deslitramitalla sisäänlaitettavan öljyn määrän ja ulos tulevan?Tiige kirjoitti:Joo, todella normaalia.Misha kirjoitti:Ladassahan on ihan normaalia se, että öljy "lisääntyy". Varsinkin automaattiryypyllä kone puskee bensaa öljyn sekaan joka sitten nostaa öljyn pintaa.Ihme vaan etten ite ole törmännyt tähän ilmiöön, vaikka pari vuotta on tullu ajettua automaattiryypyllisellä ladalla. Enkä ole muillekkaan kuullut näin käyvän.
Öljyyn kondensoituu myös vettä.

- veli alexei
- Moderaattori
- Viestit: 3292
- Liittynyt: 19.11.2003 13:18
- Paikkakunta: Sastamala