Täyssynteettinen moottoriöljy

Entisen "Kokemuksia" -alueen epäaktiiviset viestiketjut on arkistoitu tänne.

Jos sinulla on omaan autoosi liittyvä viestiketju täällä alueella, korjaa otsikko vastaamaan http://ladakerho.fi/ladaboard/viewforum.php?f=50 alueen sääntöjä ja odota tai pyydä että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Alueen säännöt
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10246
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

mun ladat on aina toimineet hyvin teboil 10W30 moniasteöljyllä.
samaran manuaalissa oli taulukko noista öljyistä, 10W30 oli kaikkein paras verrattuna lämpötiloihin oliko ihan -30 - +30 välille muiden kanssa saisi vaihdella öljyä erillaiseen lämpötilan mukaan.

mites toi synteettisyys tulee esiin, joskus kans luulin että toi viskoteeti sitä jotenkin kertois mut sit näin jotain puolisynteettistä 10W30:ä ja sit meni pää sekaisin....
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Avatar
veli alexei
Moderaattori
Viestit: 3292
Liittynyt: 19.11.2003 13:18
Paikkakunta: Sastamala

Viesti Kirjoittaja veli alexei »

Kyllä moottorin pitää öljyä kuluttaa. En nyt tarkoita mitään 5lit / 100 km, mutta siis vähän. Se on vasta huolestuttavaa jos se öljy lisääntyy koko ajan. :shock:
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi.
Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi.
Meillä teoria ja käytäntö ovat sekoittuneet siten,
että mikään ei toimi ja kukaan ei tiedä miksi.
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Viesti Kirjoittaja samarai »

veli alexei kirjoitti:Kyllä moottorin pitää öljyä kuluttaa. En nyt tarkoita mitään 5lit / 100 km, mutta siis vähän. Se on vasta huolestuttavaa jos se öljy lisääntyy koko ajan. :shock:
niin muistu mieleen, että joskus nuorena kossina vähissä rahoissa tuli M21:een tankattua pitkillä reissuilla kuumana suoraan mittarista löpöä, joka toimikin muuten, mutta öljyt alko lisääntyä huolestuttavasti koneessa. "Pieni pölähdys" näkyi tosin taustapeilissä myös vaihdettaessa kun kaasua joutui hölläämään.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
ladamaster
Viestit: 1384
Liittynyt: 23.9.2003 20:41
Paikkakunta: Tervakoski / Janakkala

Viesti Kirjoittaja ladamaster »

Mualari-Man kirjoitti:jos kone ei vie öljyä, se ei voitele.
Ajoin juuri 15 000 km samaralla ilman öljynlisäystä; onkohan remontti tiedossa :o
Tiige

Viesti Kirjoittaja Tiige »

Ite on tullut käytettyä Teboilin 5W-40 Goldia. Huomattu myös se että rauhallisessa ajossa ei syö öljyä silmin nähtävästi, mutta sitten jos oikein kierrettää niin sitä alkaa jo menemään. Omalla ajotyylillä sitä saa lisätä keskimäärin 1L/7000km.
Avatar
Toveri Sladimir
Viestit: 853
Liittynyt: 13.7.2004 20:16
Paikkakunta: Pöljä

Viesti Kirjoittaja Toveri Sladimir »

Misha kirjoitti:
Idän Ihme 1 kirjoitti:Koitappas huviksesi kattella mitä tapahtuu 10W-30 mineraalille -30 asteen pakkasessa... :lol: :roll:
Niin, mutta katoppa kun litku synteettinen öljy ei voitele moottoria.

Harvemmin tulee noissa lämpötiloissa stpts ajettua.
Litku?? Eikö se nyt ole vielä selvää, että ensimmäinen luku öljyssä tarkoittaa viskositeettiä kylmänä ja jälkimmäinen kuumana.Eli 10W-30 on kylmänä jäykempää ja kuumana ohuempaa kuin 5W-50!!
Pessimisti ei pety, mutta optimistille ei tule iloisia yllätyksiä.
Avatar
Nonnis
Lada kerhon jäsen
Viestit: 4089
Liittynyt: 5.10.2003 19:37
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Viesti Kirjoittaja Nonnis »

Eilen pistin 2105:een Teboilin täyssynteettiset diamondit :) . Combissa taas on jotain Nesteen halvinta mineraalipaskaa, kun en ois niinkään varma että kunnon öljyt pysyy sisässä. Vaikka vois kai sitä kokeilla...
Reippaina käymme rekkain alle Kuva
R-J
Viestit: 1691
Liittynyt: 24.7.2004 3:44
Paikkakunta: Näläkämoan peäkaupunki

Viesti Kirjoittaja R-J »

Ajelee ne jotkut vanhoillakin autoilla täyssynteettiset koneessa, eikä öljyä "kulu" sanan varsinaisessa merkityksessä.
R-J
Voihan vee, Sussulla on Pösö... (onneksi ilmastoitu)
Misha
Viestit: 1560
Liittynyt: 25.9.2003 16:11
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Misha »

veli alexei kirjoitti:Se on vasta huolestuttavaa jos se öljy lisääntyy koko ajan. :shock:
Ladassahan on ihan normaalia se, että öljy "lisääntyy". Varsinkin automaattiryypyllä kone puskee bensaa öljyn sekaan joka sitten nostaa öljyn pintaa.
Harry is a pothead and the sorceror is stoned!
tomi

öljynpaine

Viesti Kirjoittaja tomi »

Viikonloppuna vaihdoin Gulfin täyssynteettiset 5w-40 öljyt ja öljynpaine nousi mittarin mukaan 3,7:sta neljään ja vähän ylikin. Edelliset öljyt oli halvempaa tavaraa. Tämmönen fakta...
Idän Ihme 1 kirjoitti:
Misha kirjoitti:
Idän Ihme 1 kirjoitti:Koitappas huviksesi kattella mitä tapahtuu 10W-30 mineraalille -30 asteen pakkasessa... :lol: :roll:
Niin, mutta katoppa kun litku synteettinen öljy ei voitele moottoria.

Harvemmin tulee noissa lämpötiloissa stpts ajettua.

Kyllä mun auton moottori synteettinen on voidellu ihan hyvin ainakin viimeiset 100 000 kilometriä... :)

Harvemmin ja harvemmin... entä sitten kun pitää? Just säätiedotuksessa luvattiin lappiin -30 astetta ja se saattaa olla vain alkusoittoa niille leveysasteille... :wink: :wink:
-30 asteessa ajoin viimeksi tänä aamuna, eikä varmasti ollut viimeinen kerta tälle talvelle.
Tiige

Viesti Kirjoittaja Tiige »

Misha kirjoitti:Ladassahan on ihan normaalia se, että öljy "lisääntyy". Varsinkin automaattiryypyllä kone puskee bensaa öljyn sekaan joka sitten nostaa öljyn pintaa.
Joo, todella normaalia. :roll: Ihme vaan etten ite ole törmännyt tähän ilmiöön, vaikka pari vuotta on tullu ajettua automaattiryypyllisellä ladalla. Enkä ole muillekkaan kuullut näin käyvän.
Avatar
Nonnis
Lada kerhon jäsen
Viestit: 4089
Liittynyt: 5.10.2003 19:37
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Viesti Kirjoittaja Nonnis »

Mä olen kyllä joskus ollut haistavinani öljyssä vienon bensan tuoksun :?
Reippaina käymme rekkain alle Kuva
Misha
Viestit: 1560
Liittynyt: 25.9.2003 16:11
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Misha »

Tiige kirjoitti:
Misha kirjoitti:Ladassahan on ihan normaalia se, että öljy "lisääntyy". Varsinkin automaattiryypyllä kone puskee bensaa öljyn sekaan joka sitten nostaa öljyn pintaa.
Joo, todella normaalia. :roll: Ihme vaan etten ite ole törmännyt tähän ilmiöön, vaikka pari vuotta on tullu ajettua automaattiryypyllisellä ladalla. Enkä ole muillekkaan kuullut näin käyvän.
Ja olet aina mitannut deslitramitalla sisäänlaitettavan öljyn määrän ja ulos tulevan?

Öljyyn kondensoituu myös vettä.
Harry is a pothead and the sorceror is stoned!
Tiige

Viesti Kirjoittaja Tiige »

Misha kirjoitti:
Tiige kirjoitti:
Misha kirjoitti:Ladassahan on ihan normaalia se, että öljy "lisääntyy". Varsinkin automaattiryypyllä kone puskee bensaa öljyn sekaan joka sitten nostaa öljyn pintaa.
Joo, todella normaalia. :roll: Ihme vaan etten ite ole törmännyt tähän ilmiöön, vaikka pari vuotta on tullu ajettua automaattiryypyllisellä ladalla. Enkä ole muillekkaan kuullut näin käyvän.
Ja olet aina mitannut deslitramitalla sisäänlaitettavan öljyn määrän ja ulos tulevan?
Öljyyn kondensoituu myös vettä.
Sisäänlaitetteva öljy on tullut mitattua "desilitramitalla". Ulos tuleva on vähän hakalampaa. :lol: Pointtina olikin se että en ole milloinkaan havainnut öljyn lisääntyvän, taikka vaihdon yheydessä haisseen bensalle. Öljyn värikin muuttuu vasta n.5000km jälkeen vaihdosta.
Avatar
veli alexei
Moderaattori
Viestit: 3292
Liittynyt: 19.11.2003 13:18
Paikkakunta: Sastamala

Viesti Kirjoittaja veli alexei »

No ei ne puurot ja vellit sekasi sais mennä. Se o vika ei ominaisuus.
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi.
Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi.
Meillä teoria ja käytäntö ovat sekoittuneet siten,
että mikään ei toimi ja kukaan ei tiedä miksi.
Vastaa Viestiin