Delta luopunut Ladasta?

Sekalaiset Ladailuun ja laajemmin autoiluun liittyvät asiat. Keskustelua katsastuksesta, työkaluista, varaosista, maahantuonnista yms.
Avatar
mush
Viestit: 2002
Liittynyt: 27.9.2003 12:50
Paikkakunta: Veikkola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mush »

Lähde: http://www.finlex.fi
finlex kirjoitti: Ajoneuvoverolaki 30.12.2003/1281

---8<---

12 §
Verosta vapaat ajoneuvot

---8<---

11) moottoriajoneuvot, joissa käytetään pääasiallisesti puu- tai turveperusteista polttoainetta; ja
Huh, kyllä on vaikeaselkoista tekstiä. Miten tuotakin sitten tulkitaan on eri asia, mutta tällaisessa käsityksessä minä elin tähän asti ja siltä se vaikuttaa vieläkin :P

Tuolta voisi irrota jotain muuta aiheeseen liittyviä tiedonjyviä:
http://koti.japo.fi/~kuisti/
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
Avatar
Stefa
Viestit: 2125
Liittynyt: 28.9.2003 18:32
Paikkakunta: Mäntyharju

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Kotipaikkaunnalla on yksi puukaasuauto ja siitä kuulemma menee käyttövoimavero.
Vauhdin tae - alamäki
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10251
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

Stefa kirjoitti:Kotipaikkaunnalla on yksi puukaasuauto ja siitä kuulemma menee käyttövoimavero.
kuinka moninkertaisena?
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10251
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Re: näemmä

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

tsiguli84 kirjoitti:eipä ladaakaan nää enää kadun kulmissa onks 2106-2103 korimallin Ladat poistuneet myös rekisteristä
onhan noita tuplalamppuja vielä yli 100 kpl rekisterissä ainakin. itellä on yksi 21061 ja rekisteristä poistettu 2103.
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Avatar
Stefa
Viestit: 2125
Liittynyt: 28.9.2003 18:32
Paikkakunta: Mäntyharju

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Lada-Jussi kirjoitti: kuinka moninkertaisena?
Käsittääkseni ihan normaalisti massan mukaan.
Vauhdin tae - alamäki
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Viesti Kirjoittaja samarai »

mush kirjoitti:Lähde: http://www.finlex.fi
finlex kirjoitti: Ajoneuvoverolaki 30.12.2003/1281

---8<---

12 §
Verosta vapaat ajoneuvot

---8<---

11) moottoriajoneuvot, joissa käytetään pääasiallisesti puu- tai turveperusteista polttoainetta; ja
Huh, kyllä on vaikeaselkoista tekstiä. Miten tuotakin sitten tulkitaan on eri asia, mutta tällaisessa käsityksessä minä elin tähän asti ja siltä se vaikuttaa vieläkin :P

Tuolta voisi irrota jotain muuta aiheeseen liittyviä tiedonjyviä:
http://koti.japo.fi/~kuisti/

mäkin vähän tutustuin tohon lakitekstiin ja oiskohan niin, että nyt on sotkettu ajoneuvovero ja käyttövoimavero(entinen "dieselvero"). Nehän tietysti maksetaan yhdessä.

Käyttövoimaverosta toi lakiteksti sanoo yksiselitteisesti:


11§ «Käyttövoimavero»
Ajoneuvolle, jota käytetään muulla voimalla tai polttoaineella kuin moottoribensiinillä, määrätään käyttövoimaveroa.
(tässä pykälästä ei löydy vapautuksia ollenkaan)

Sitten tuolta Mushin kommentin 12§:stä löytyy tästä ajoneuvoverosta vapautetut. Siis se entinen "auton käyttömaksu" (sieltä löytyy mm. museoajoneuvot jne.)
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Rizhto
Viestit: 221
Liittynyt: 9.9.2004 8:23
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Rizhto »

Joku puhui edellä puukaasun hyötysuhteen olevan vain 30% bensiiniin verrattuna. Näin on asia esim. jollain 40-luvun imbertillä, mutta uudemmat kehitysversiot 80-luvulta yltävät 60%:in. Samoin uudet versiot toimivat myös palahakkeella pilkkeen sijasta, ja ne voidaan sovittaa myös diesel moottoriin. Laitteistoja oli testattu Valmet 402 traktorin koneella ja Jeepin suoralla bensa kuutosella. Lämmitysaika on uudemmassa mallissa noin 10 minuuttia ja jos alkuperäinen bensiinijärjestelmä säilytetään rinnalla, voidaan kaasutin sytyttää ja lähteä välittömästi liikkeelle bensalla ja kääntää järjestelmä kaasuttimen lämmettyä kaasulle vaikka vauhdista. Vähän kuten aikanaan petroautoissa. Laitteiston ympäristöystävällisyydessä on pieni tahra. Kaasutin nimittäin tislaa hakkeesta kosteuden lisäksi erilaisia muita yhdisteitä, joista osa on äärimmäisiä myrkkyjä ja karsinogeeneja. Näitä litkuja varten on laitteistossa kokoomasäiliö ja hana, joka täytyy tyhjentää joka ajon jälkeen. Oikein käsiteltynä (imeytys ja poltto) tisleet eivät ole ongelma, mutta jos hanoja aletaan tyhjennellä joka levähdysseisokilla, niin tienvarsipuolukat alkaa olla oikeasti vaarallisia.
Mitä tulee käyttövoimaveroon, niin olen kuullut monen laista versiota. joku maksaa, joku ei, annetaan sen asian olla, ettei siitä nouse samanlaista kohua kuin viime vuoden pakurallista. Harrastajamäärät ovat kuitenkin pienet. Minussa asia ei ainakaan aiheuta kummempaa kateutta.
ladoholisti
Avatar
,_,/ukka
Viestit: 3007
Liittynyt: 19.5.2004 12:16
Paikkakunta: PohjoisPohjanmaa

Viesti Kirjoittaja ,_,/ukka »

samarai kirjoitti:
mush kirjoitti:Lähde: http://www.finlex.fi
finlex kirjoitti: Ajoneuvoverolaki 30.12.2003/1281

---8<---

12 §
Verosta vapaat ajoneuvot

---8<---

11) moottoriajoneuvot, joissa käytetään pääasiallisesti puu- tai turveperusteista polttoainetta; ja
Huh, kyllä on vaikeaselkoista tekstiä. Miten tuotakin sitten tulkitaan on eri asia, mutta tällaisessa käsityksessä minä elin tähän asti ja siltä se vaikuttaa vieläkin :P

Tuolta voisi irrota jotain muuta aiheeseen liittyviä tiedonjyviä:
http://koti.japo.fi/~kuisti/

mäkin vähän tutustuin tohon lakitekstiin ja oiskohan niin, että nyt on sotkettu ajoneuvovero ja käyttövoimavero(entinen "dieselvero"). Nehän tietysti maksetaan yhdessä.

Käyttövoimaverosta toi lakiteksti sanoo yksiselitteisesti:


11§ «Käyttövoimavero»
Ajoneuvolle, jota käytetään muulla voimalla tai polttoaineella kuin moottoribensiinillä, määrätään käyttövoimaveroa.
(tässä pykälästä ei löydy vapautuksia ollenkaan)

Sitten tuolta Mushin kommentin 12§:stä löytyy tästä ajoneuvoverosta vapautetut. Siis se entinen "auton käyttömaksu" (sieltä löytyy mm. museoajoneuvot jne.)
Mutta mutta... Esim. sähkö ja kaasuautoista perittävä käyttövoima vero on 20-kertainen vastaavaan diesel käyttöisen veroon verrattuna. Johtuen siitä, että ne käyttävät verottomia polttoaineita. Nyt on epäselvyyttä siitä, selviääkö puukaasu käyttöisellä ajaa pelkällä yksinkertaisella käyttövoimaverolla, vai pitääkö maksa tuo 20-kertainen vero?

,_,/ukka
Autoton on huoleton
Avatar
Kamaz
Viestit: 337
Liittynyt: 25.9.2003 22:04
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Kamaz »

Kävisitte häkäpönttöpäivillä niin ei tarvitsisi ihmetellä. Ne ovat taas tänä vuonna toukokuussa Mobiliassa eli samassa paikassa kuin Lada-kerhon vuosikokous.

-Ennen 1.1.2004 puukaasukäyttöön rekisteröidystä autosta ei mene muuta maksua kuin vuosittainen käyttömaksu. Jos nyt rekisteröisi puukaasuauton niin ei ole aivan varmaa tietoa kiunka kävisi
-Ei puukaasulle mitään puristuksia lasketa. Puukaasulla voi ajaa dieselautoakin. Ne oli petrooliautot, joilla puristukset laskettiin.

Allekirjoittanut oli viitseliäs ja otti itse asioista selvää paikan päällä (kuvassa pällistelemässä makkaranpaistoa puukaasuliekillä viime vuotisilla häkäpönttöpäivillä)

Kuva
Avatar
,_,/ukka
Viestit: 3007
Liittynyt: 19.5.2004 12:16
Paikkakunta: PohjoisPohjanmaa

Viesti Kirjoittaja ,_,/ukka »

Mutta jos kaikki ottaisivat asioista itse selvää, ei tällaista foorumia tarvittas :-)

,_,/ukka
Autoton on huoleton
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10251
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

,_,/ukka kirjoitti:
samarai kirjoitti:
mush kirjoitti:Lähde: http://www.finlex.fi
Huh, kyllä on vaikeaselkoista tekstiä. Miten tuotakin sitten tulkitaan on eri asia, mutta tällaisessa käsityksessä minä elin tähän asti ja siltä se vaikuttaa vieläkin :P

Tuolta voisi irrota jotain muuta aiheeseen liittyviä tiedonjyviä:
http://koti.japo.fi/~kuisti/

mäkin vähän tutustuin tohon lakitekstiin ja oiskohan niin, että nyt on sotkettu ajoneuvovero ja käyttövoimavero(entinen "dieselvero"). Nehän tietysti maksetaan yhdessä.

Käyttövoimaverosta toi lakiteksti sanoo yksiselitteisesti:


11§ «Käyttövoimavero»
Ajoneuvolle, jota käytetään muulla voimalla tai polttoaineella kuin moottoribensiinillä, määrätään käyttövoimaveroa.
(tässä pykälästä ei löydy vapautuksia ollenkaan)

Sitten tuolta Mushin kommentin 12§:stä löytyy tästä ajoneuvoverosta vapautetut. Siis se entinen "auton käyttömaksu" (sieltä löytyy mm. museoajoneuvot jne.)
Mutta mutta... Esim. sähkö ja kaasuautoista perittävä käyttövoima vero on 20-kertainen vastaavaan diesel käyttöisen veroon verrattuna. Johtuen siitä, että ne käyttävät verottomia polttoaineita. Nyt on epäselvyyttä siitä, selviääkö puukaasu käyttöisellä ajaa pelkällä yksinkertaisella käyttövoimaverolla, vai pitääkö maksa tuo 20-kertainen vero?

,_,/ukka
niin tätä 20 kertaisuutta just haen takaa, poistuiko se ajoneuvovero-käyttövoimavero uudistuksen jälkeen. tuossa lakitekstissäkin lukee että muut kuin moottoribensiinillä käyvät autot menee käyttövoimaverolle, lukeeko jossain kakkosmomentissa sitten että kuinka moninkertainen käyttövoimavero menee milläkin polttoaineella.
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Avatar
mush
Viestit: 2002
Liittynyt: 27.9.2003 12:50
Paikkakunta: Veikkola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mush »

samarai kirjoitti: mäkin vähän tutustuin tohon lakitekstiin ja oiskohan niin, että nyt on sotkettu ajoneuvovero ja käyttövoimavero(entinen "dieselvero"). Nehän tietysti maksetaan yhdessä.

Käyttövoimaverosta toi lakiteksti sanoo yksiselitteisesti:


11§ «Käyttövoimavero»
Ajoneuvolle, jota käytetään muulla voimalla tai polttoaineella kuin moottoribensiinillä, määrätään käyttövoimaveroa.
(tässä pykälästä ei löydy vapautuksia ollenkaan)

Sitten tuolta Mushin kommentin 12§:stä löytyy tästä ajoneuvoverosta vapautetut. Siis se entinen "auton käyttömaksu" (sieltä löytyy mm. museoajoneuvot jne.)
Hetkonen...

Siellä sanotaan myös:
finlex kirjoitti: 3 §
Ajoneuvoveron rakenne

Ajoneuvoverolla tarkoitetaan perusveron osuudesta tai käyttövoimaveron osuudesta taikka perusveron ja käyttövoimaveron yhteenlasketusta osuudesta koostuvaa veroa. Ajoneuvoveroa ovat myös muualla kuin Suomessa rekisteröidystä ajoneuvosta kannettavat kiinteä vero ja kulutusvero.
Eli minä ymmärsin tuon niin että käyttövoimavero on osa ajoneuvoveroa, eli jos on vapaa ajoneuvoverosta, on myös vapaa käyttövoimaverosta... äh ota tuosta nyt selvää :roll:
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
Avatar
,_,/ukka
Viestit: 3007
Liittynyt: 19.5.2004 12:16
Paikkakunta: PohjoisPohjanmaa

Viesti Kirjoittaja ,_,/ukka »

Ja takaisin itse aiheeseen...
Delta-auto pitkästä aikaa päivittänyt sivujaan. Daewoo päivitetty Chevroletiksi ja Ladasta entistä vähemmän tietoa, edes uuden Ladan hintaa ei löydy :x

,_,/ukka
Autoton on huoleton
R-J
Viestit: 1691
Liittynyt: 24.7.2004 3:44
Paikkakunta: Näläkämoan peäkaupunki

Viesti Kirjoittaja R-J »

Ladan osalta moinen kehitys oli oikeastaan ennalta arvattavissa. Valitettavasti. Ikävältä kyllä tuntuu; siis jos ne, ihan oikeesti, Ladasta kokonaan luopuu. :cry:
R-J
Voihan vee, Sussulla on Pösö... (onneksi ilmastoitu)
ookoo

jos

Viesti Kirjoittaja ookoo »

rupisivat tekee takavetoja !!!! :lol: taas[/i]
Vastaa Viestiin