11) moottoriajoneuvot, joissa käytetään pääasiallisesti puu- tai turveperusteista polttoainetta; ja
Huh, kyllä on vaikeaselkoista tekstiä. Miten tuotakin sitten tulkitaan on eri asia, mutta tällaisessa käsityksessä minä elin tähän asti ja siltä se vaikuttaa vieläkin
Stefa kirjoitti:Kotipaikkaunnalla on yksi puukaasuauto ja siitä kuulemma menee käyttövoimavero.
kuinka moninkertaisena?
"Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
tsiguli84 kirjoitti:eipä ladaakaan nää enää kadun kulmissa onks 2106-2103 korimallin Ladat poistuneet myös rekisteristä
onhan noita tuplalamppuja vielä yli 100 kpl rekisterissä ainakin. itellä on yksi 21061 ja rekisteristä poistettu 2103.
"Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
11) moottoriajoneuvot, joissa käytetään pääasiallisesti puu- tai turveperusteista polttoainetta; ja
Huh, kyllä on vaikeaselkoista tekstiä. Miten tuotakin sitten tulkitaan on eri asia, mutta tällaisessa käsityksessä minä elin tähän asti ja siltä se vaikuttaa vieläkin
mäkin vähän tutustuin tohon lakitekstiin ja oiskohan niin, että nyt on sotkettu ajoneuvovero ja käyttövoimavero(entinen "dieselvero"). Nehän tietysti maksetaan yhdessä.
Käyttövoimaverosta toi lakiteksti sanoo yksiselitteisesti:
11§ «Käyttövoimavero»
Ajoneuvolle, jota käytetään muulla voimalla tai polttoaineella kuin moottoribensiinillä, määrätään käyttövoimaveroa.
(tässä pykälästä ei löydy vapautuksia ollenkaan)
Sitten tuolta Mushin kommentin 12§:stä löytyy tästä ajoneuvoverosta vapautetut. Siis se entinen "auton käyttömaksu" (sieltä löytyy mm. museoajoneuvot jne.)
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Joku puhui edellä puukaasun hyötysuhteen olevan vain 30% bensiiniin verrattuna. Näin on asia esim. jollain 40-luvun imbertillä, mutta uudemmat kehitysversiot 80-luvulta yltävät 60%:in. Samoin uudet versiot toimivat myös palahakkeella pilkkeen sijasta, ja ne voidaan sovittaa myös diesel moottoriin. Laitteistoja oli testattu Valmet 402 traktorin koneella ja Jeepin suoralla bensa kuutosella. Lämmitysaika on uudemmassa mallissa noin 10 minuuttia ja jos alkuperäinen bensiinijärjestelmä säilytetään rinnalla, voidaan kaasutin sytyttää ja lähteä välittömästi liikkeelle bensalla ja kääntää järjestelmä kaasuttimen lämmettyä kaasulle vaikka vauhdista. Vähän kuten aikanaan petroautoissa. Laitteiston ympäristöystävällisyydessä on pieni tahra. Kaasutin nimittäin tislaa hakkeesta kosteuden lisäksi erilaisia muita yhdisteitä, joista osa on äärimmäisiä myrkkyjä ja karsinogeeneja. Näitä litkuja varten on laitteistossa kokoomasäiliö ja hana, joka täytyy tyhjentää joka ajon jälkeen. Oikein käsiteltynä (imeytys ja poltto) tisleet eivät ole ongelma, mutta jos hanoja aletaan tyhjennellä joka levähdysseisokilla, niin tienvarsipuolukat alkaa olla oikeasti vaarallisia.
Mitä tulee käyttövoimaveroon, niin olen kuullut monen laista versiota. joku maksaa, joku ei, annetaan sen asian olla, ettei siitä nouse samanlaista kohua kuin viime vuoden pakurallista. Harrastajamäärät ovat kuitenkin pienet. Minussa asia ei ainakaan aiheuta kummempaa kateutta.
11) moottoriajoneuvot, joissa käytetään pääasiallisesti puu- tai turveperusteista polttoainetta; ja
Huh, kyllä on vaikeaselkoista tekstiä. Miten tuotakin sitten tulkitaan on eri asia, mutta tällaisessa käsityksessä minä elin tähän asti ja siltä se vaikuttaa vieläkin
mäkin vähän tutustuin tohon lakitekstiin ja oiskohan niin, että nyt on sotkettu ajoneuvovero ja käyttövoimavero(entinen "dieselvero"). Nehän tietysti maksetaan yhdessä.
Käyttövoimaverosta toi lakiteksti sanoo yksiselitteisesti:
11§ «Käyttövoimavero»
Ajoneuvolle, jota käytetään muulla voimalla tai polttoaineella kuin moottoribensiinillä, määrätään käyttövoimaveroa.
(tässä pykälästä ei löydy vapautuksia ollenkaan)
Sitten tuolta Mushin kommentin 12§:stä löytyy tästä ajoneuvoverosta vapautetut. Siis se entinen "auton käyttömaksu" (sieltä löytyy mm. museoajoneuvot jne.)
Mutta mutta... Esim. sähkö ja kaasuautoista perittävä käyttövoima vero on 20-kertainen vastaavaan diesel käyttöisen veroon verrattuna. Johtuen siitä, että ne käyttävät verottomia polttoaineita. Nyt on epäselvyyttä siitä, selviääkö puukaasu käyttöisellä ajaa pelkällä yksinkertaisella käyttövoimaverolla, vai pitääkö maksa tuo 20-kertainen vero?
Kävisitte häkäpönttöpäivillä niin ei tarvitsisi ihmetellä. Ne ovat taas tänä vuonna toukokuussa Mobiliassa eli samassa paikassa kuin Lada-kerhon vuosikokous.
-Ennen 1.1.2004 puukaasukäyttöön rekisteröidystä autosta ei mene muuta maksua kuin vuosittainen käyttömaksu. Jos nyt rekisteröisi puukaasuauton niin ei ole aivan varmaa tietoa kiunka kävisi
-Ei puukaasulle mitään puristuksia lasketa. Puukaasulla voi ajaa dieselautoakin. Ne oli petrooliautot, joilla puristukset laskettiin.
Allekirjoittanut oli viitseliäs ja otti itse asioista selvää paikan päällä (kuvassa pällistelemässä makkaranpaistoa puukaasuliekillä viime vuotisilla häkäpönttöpäivillä)
mush kirjoitti:Lähde: http://www.finlex.fi
Huh, kyllä on vaikeaselkoista tekstiä. Miten tuotakin sitten tulkitaan on eri asia, mutta tällaisessa käsityksessä minä elin tähän asti ja siltä se vaikuttaa vieläkin
mäkin vähän tutustuin tohon lakitekstiin ja oiskohan niin, että nyt on sotkettu ajoneuvovero ja käyttövoimavero(entinen "dieselvero"). Nehän tietysti maksetaan yhdessä.
Käyttövoimaverosta toi lakiteksti sanoo yksiselitteisesti:
11§ «Käyttövoimavero»
Ajoneuvolle, jota käytetään muulla voimalla tai polttoaineella kuin moottoribensiinillä, määrätään käyttövoimaveroa.
(tässä pykälästä ei löydy vapautuksia ollenkaan)
Sitten tuolta Mushin kommentin 12§:stä löytyy tästä ajoneuvoverosta vapautetut. Siis se entinen "auton käyttömaksu" (sieltä löytyy mm. museoajoneuvot jne.)
Mutta mutta... Esim. sähkö ja kaasuautoista perittävä käyttövoima vero on 20-kertainen vastaavaan diesel käyttöisen veroon verrattuna. Johtuen siitä, että ne käyttävät verottomia polttoaineita. Nyt on epäselvyyttä siitä, selviääkö puukaasu käyttöisellä ajaa pelkällä yksinkertaisella käyttövoimaverolla, vai pitääkö maksa tuo 20-kertainen vero?
,_,/ukka
niin tätä 20 kertaisuutta just haen takaa, poistuiko se ajoneuvovero-käyttövoimavero uudistuksen jälkeen. tuossa lakitekstissäkin lukee että muut kuin moottoribensiinillä käyvät autot menee käyttövoimaverolle, lukeeko jossain kakkosmomentissa sitten että kuinka moninkertainen käyttövoimavero menee milläkin polttoaineella.
"Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
samarai kirjoitti:
mäkin vähän tutustuin tohon lakitekstiin ja oiskohan niin, että nyt on sotkettu ajoneuvovero ja käyttövoimavero(entinen "dieselvero"). Nehän tietysti maksetaan yhdessä.
Käyttövoimaverosta toi lakiteksti sanoo yksiselitteisesti:
11§ «Käyttövoimavero»
Ajoneuvolle, jota käytetään muulla voimalla tai polttoaineella kuin moottoribensiinillä, määrätään käyttövoimaveroa.
(tässä pykälästä ei löydy vapautuksia ollenkaan)
Sitten tuolta Mushin kommentin 12§:stä löytyy tästä ajoneuvoverosta vapautetut. Siis se entinen "auton käyttömaksu" (sieltä löytyy mm. museoajoneuvot jne.)
Hetkonen...
Siellä sanotaan myös:
finlex kirjoitti:
3 §
Ajoneuvoveron rakenne
Ajoneuvoverolla tarkoitetaan perusveron osuudesta tai käyttövoimaveron osuudesta taikka perusveron ja käyttövoimaveron yhteenlasketusta osuudesta koostuvaa veroa. Ajoneuvoveroa ovat myös muualla kuin Suomessa rekisteröidystä ajoneuvosta kannettavat kiinteä vero ja kulutusvero.
Eli minä ymmärsin tuon niin että käyttövoimavero on osa ajoneuvoveroa, eli jos on vapaa ajoneuvoverosta, on myös vapaa käyttövoimaverosta... äh ota tuosta nyt selvää
Sometimes is never quite enough 11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
Ja takaisin itse aiheeseen...
Delta-auto pitkästä aikaa päivittänyt sivujaan. Daewoo päivitetty Chevroletiksi ja Ladasta entistä vähemmän tietoa, edes uuden Ladan hintaa ei löydy
Ladan osalta moinen kehitys oli oikeastaan ennalta arvattavissa. Valitettavasti. Ikävältä kyllä tuntuu; siis jos ne, ihan oikeesti, Ladasta kokonaan luopuu.
R-J
Voihan vee, Sussulla on Pösö... (onneksi ilmastoitu)