hinausdollyn päiväkirja ;)
Alueen säännöt
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Hinattavan auton etupyöriinhän vaikuttaa käännöksissä eteen/taaksepäin suuntautuva voima, mutta ei lainkaan kääntävää voimaa. Kiinnitysliinoja käytettäessähän tuo renkaan ympäri kiristäminen on ylivoimaisesti paras sidontatapa. Itse käytän sitä aina sitoessani auton traileriin, koska se lukitsee paitsi auton kärryyn, myös estää pyörän pyörimisliikkeen. Lisäksi hihnan voi kiristää todella tiukalle kun rengas antaa myöden. Autoahan ei saa traileriin sitoa koristaan, koska korin on saatava liikkua vapaana jousiensa varassa. Tuossa dollyssähän ei muulla tavalla voi järkevästi sitoakaan kuin pyörän ympäri. Vanteesta kiristäminen antaa renkaalle enemmän vapautta pyöriä ja liina on jarrutuksissa ja kiihdytyksissä kovemmalla.
- veli alexei
- Moderaattori
- Viestit: 3292
- Liittynyt: 19.11.2003 13:18
- Paikkakunta: Sastamala
Mutta siis entäs se että tuo matka pyörästä tuohon pöytään. Matka on aika lyhyt ja kulma on suora. Kyllä luulis että jos kiristys matka olisi pitempi ja suunta olisi noin 45 astetta niin tukivoima olisi paljon parempi.
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi.
Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi.
Meillä teoria ja käytäntö ovat sekoittuneet siten,
että mikään ei toimi ja kukaan ei tiedä miksi.
Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi.
Meillä teoria ja käytäntö ovat sekoittuneet siten,
että mikään ei toimi ja kukaan ei tiedä miksi.
Nyt en tarkalleen ymmärrä mitä tarkoitat, mutta selventänen näkökantaani. Jos liina pantaisiin kiinni vaikkapa kuvitteelliseen pyörän navassa sijaitsevaan kiinnityslenkkiin 45° kulmassa, olisi liinaan kohdistuva voima jarrutuksen/kiihdytyksen aiheuttama pituussuuntainen voima * neliöjuuri 2. Sidontaliinan ollessa renkaan ulkopinnalla, on liinaan kohdistuva voima puolet pituussuuntaisesta voimasta. Toisin sanoen kyseessä on käänteinen väkipyörä.
Suurin kuormitus tuossa dollyssä varmastikin kohdistuu vetopöydän akselitapille. Olipa rengas miten tahansa sidottu siihen, on vääntömomentti jarrutuksen/kiihdytyksen aiheuttama pituussuuntainen voima * matka Mossen pyörännavasta akselitappiin
Suurin kuormitus tuossa dollyssä varmastikin kohdistuu vetopöydän akselitapille. Olipa rengas miten tahansa sidottu siihen, on vääntömomentti jarrutuksen/kiihdytyksen aiheuttama pituussuuntainen voima * matka Mossen pyörännavasta akselitappiin
Ai mutta eihän siihen näköjään vääntöä voi syntyäkään kun tuossa vetopöydässä on nuo laahaimet. Jos laahaimien etureunat olisivat vetotapin tasalla, tulisi jarrutuksessa tapille vääntöä.
Kyllä tuollaiset nylonlaahaimet riittävät raskaammankin auton siirtelyssä. Nylon liukuu melkoisen hyvin metallia vasten. Ennen tulee dollyn kantavuus vastaan kuin vetopöytä lakkaisi kääntymästä. Kovin tiukkoja käännöksiä tullla ei kylläkään ajeta.
Kyllä tuollaiset nylonlaahaimet riittävät raskaammankin auton siirtelyssä. Nylon liukuu melkoisen hyvin metallia vasten. Ennen tulee dollyn kantavuus vastaan kuin vetopöytä lakkaisi kääntymästä. Kovin tiukkoja käännöksiä tullla ei kylläkään ajeta.
- Lada-Jussi
- Viestit: 10251
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
arvaa vaan keneltä ton sidonta tavan olen apinoinut?Kamaz kirjoitti:Hinattavan auton etupyöriinhän vaikuttaa käännöksissä eteen/taaksepäin suuntautuva voima, mutta ei lainkaan kääntävää voimaa. Kiinnitysliinoja käytettäessähän tuo renkaan ympäri kiristäminen on ylivoimaisesti paras sidontatapa. Itse käytän sitä aina sitoessani auton traileriin, koska se lukitsee paitsi auton kärryyn, myös estää pyörän pyörimisliikkeen. Lisäksi hihnan voi kiristää todella tiukalle kun rengas antaa myöden. Autoahan ei saa traileriin sitoa koristaan, koska korin on saatava liikkua vapaana jousiensa varassa. Tuossa dollyssähän ei muulla tavalla voi järkevästi sitoakaan kuin pyörän ympäri. Vanteesta kiristäminen antaa renkaalle enemmän vapautta pyöriä ja liina on jarrutuksissa ja kiihdytyksissä kovemmalla.

mutta eikös tossa ole se että vaikka renkaat pysyykin paikallaan suorassa niin kori kääntyy ohjauksen puitteissa, eikä se taas ole ollenkaan kiva juttu. jos auton ohjaus olisi lukittuna auto tulisi ihan suorana perässä ja yhdistelmä kääntyisi vain vetokuulasta ja auto vetopöydän kääntövaran verran.

- veli alexei
- Moderaattori
- Viestit: 3292
- Liittynyt: 19.11.2003 13:18
- Paikkakunta: Sastamala
Jotain ton suuntasta koitin sanoa.Lada-Jussi kirjoitti:arvaa vaan keneltä ton sidonta tavan olen apinoinut?Kamaz kirjoitti:Hinattavan auton etupyöriinhän vaikuttaa käännöksissä eteen/taaksepäin suuntautuva voima, mutta ei lainkaan kääntävää voimaa. Kiinnitysliinoja käytettäessähän tuo renkaan ympäri kiristäminen on ylivoimaisesti paras sidontatapa. Itse käytän sitä aina sitoessani auton traileriin, koska se lukitsee paitsi auton kärryyn, myös estää pyörän pyörimisliikkeen. Lisäksi hihnan voi kiristää todella tiukalle kun rengas antaa myöden. Autoahan ei saa traileriin sitoa koristaan, koska korin on saatava liikkua vapaana jousiensa varassa. Tuossa dollyssähän ei muulla tavalla voi järkevästi sitoakaan kuin pyörän ympäri. Vanteesta kiristäminen antaa renkaalle enemmän vapautta pyöriä ja liina on jarrutuksissa ja kiihdytyksissä kovemmalla.![]()
mutta eikös tossa ole se että vaikka renkaat pysyykin paikallaan suorassa niin kori kääntyy ohjauksen puitteissa, eikä se taas ole ollenkaan kiva juttu. jos auton ohjaus olisi lukittuna auto tulisi ihan suorana perässä ja yhdistelmä kääntyisi vain vetokuulasta ja auto vetopöydän kääntövaran verran.
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi.
Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi.
Meillä teoria ja käytäntö ovat sekoittuneet siten,
että mikään ei toimi ja kukaan ei tiedä miksi.
Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi.
Meillä teoria ja käytäntö ovat sekoittuneet siten,
että mikään ei toimi ja kukaan ei tiedä miksi.
Käännöksissä mikään ei käännä auton pyöriä. Oheen hahmoittelemani kuva selventänee asiaa. Katkoviivalla on kuvattu dollyä. Molemmissa tapauksissa on meneillään kaarre oikealle.
1. Yläkuvassa dolly on kääntynyt vetopöytään nähden. Mikäli Mossen etupyörätkin kääntyisivät, ei se auttaisi varsinaisen yhdistelmän kääntymistä, koska ne vain kääntyvät vetopöytään nähden. Ei ole olemassa mitään voimaa, joka kääntäisi ne vetopöydällä näin linkkuun.
2. Alakuvassa on kuviteltu, että vetopöytä ei ole liikkunut dollyn runkoon nähden. Tässä tapauksessa Mossen pyörien pitäisi siis kääntyä. Kääntymisen edellytyksenä olisi se, että Mossen oikeanpuoleinen pyörä liikkuisi taaksepäin ja vasemmanpuoleinen eteenpäin. Näinhän ei voi tapahtua.
Helpoiten asia havainnollistuu kun ajattelette ,että Mosse on kiinnitetty dollyn vetopöytään alapallonivelistään. Koska Mosse itsessään on jäykkä rakenne, eivät nivelet vaikuta mitään ja olisi samantekevää, jos ne olisi hitsattu kiinni

Meikäläisen trailerissa on sikäli hyvä tilanne, että sen pohja on valmistettu tukevasta reikälevystä. Kiinnityspisteitä on siis limittäisten reikien ansiosta parin sentin välein.
1. Yläkuvassa dolly on kääntynyt vetopöytään nähden. Mikäli Mossen etupyörätkin kääntyisivät, ei se auttaisi varsinaisen yhdistelmän kääntymistä, koska ne vain kääntyvät vetopöytään nähden. Ei ole olemassa mitään voimaa, joka kääntäisi ne vetopöydällä näin linkkuun.
2. Alakuvassa on kuviteltu, että vetopöytä ei ole liikkunut dollyn runkoon nähden. Tässä tapauksessa Mossen pyörien pitäisi siis kääntyä. Kääntymisen edellytyksenä olisi se, että Mossen oikeanpuoleinen pyörä liikkuisi taaksepäin ja vasemmanpuoleinen eteenpäin. Näinhän ei voi tapahtua.
Helpoiten asia havainnollistuu kun ajattelette ,että Mosse on kiinnitetty dollyn vetopöytään alapallonivelistään. Koska Mosse itsessään on jäykkä rakenne, eivät nivelet vaikuta mitään ja olisi samantekevää, jos ne olisi hitsattu kiinni

Meikäläisen trailerissa on sikäli hyvä tilanne, että sen pohja on valmistettu tukevasta reikälevystä. Kiinnityspisteitä on siis limittäisten reikien ansiosta parin sentin välein.
- Lada-Jussi
- Viestit: 10251
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
nyt vetästiin toinen veto dollilla, vetäjänä väkivahva diesel, kuski voi itse täällä purkaa tuntojaan hommasta jos tahtoo.
tuli testattua dollyn rungon kestävyyskin, tuli alamäessä lykätessä vähän liikaa vauhtia ja auto ei sitten jäänytkään siihe vetopöydälle vaan meni ylitse
kestihän dolli sen, mutta vähän sai puuhailla että auto tuli takaisin päin, vähän palikkaa etupyörien alle ja vetoa traktorilla. paikaltaan pompannut ajosilta vaurioitti vähän dollin takavalon kupua, mutta tärkeintä että valo vielä palaa
muutoin hinaus sujui ongelmitta, kuorma pysyi hyvin kiinni.
tuli testattua dollyn rungon kestävyyskin, tuli alamäessä lykätessä vähän liikaa vauhtia ja auto ei sitten jäänytkään siihe vetopöydälle vaan meni ylitse


muutoin hinaus sujui ongelmitta, kuorma pysyi hyvin kiinni.

- veli alexei
- Moderaattori
- Viestit: 3292
- Liittynyt: 19.11.2003 13:18
- Paikkakunta: Sastamala
Ajosiltojen kiinitykset on hitsailtu aivan liian leveälle. Tämän vuoski siltoja ei voi käyttää oikein vaan ne on laitettava kapeammalle ja vailla kiinitystä. Eli vein nojaan. Tästä johtuen kerran silta luiskahti nurin ja auto jäi sen varaan niin ettei sen eturengas siltä puolelta koskeut maahan. Ei kiva. Tunkilla ylös ja silta nurin välistä. Uusia yrityksiä. Sitten tosiaan tuo vetopöydän ylitys ja kauheeta kiroomista. Vetopöytä on liian kapea koska se ylitys on suht helppoa. Toinen tapa estää tämä olisi, kun vetopöydän edessä olisi jotkin esteet.
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi.
Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi.
Meillä teoria ja käytäntö ovat sekoittuneet siten,
että mikään ei toimi ja kukaan ei tiedä miksi.
Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi.
Meillä teoria ja käytäntö ovat sekoittuneet siten,
että mikään ei toimi ja kukaan ei tiedä miksi.
Kun riskit kasvaa, tarkkuus lisääntyy. Siihen vaan jotenkin oppii. Vatinee samaa tarkkuutta kuin auton ajamainen noille mun "massaus pukeille":
http://nanno.homeip.net/ladagalleria/di ... 25&pos=-80
Tuostakaan ei aja kuin yhdesti reunan yli
,_,/ukka
http://nanno.homeip.net/ladagalleria/di ... 25&pos=-80
Tuostakaan ei aja kuin yhdesti reunan yli

,_,/ukka
Autoton on huoleton
- Lada-Jussi
- Viestit: 10251
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
tollanen olis muuten kätevä köyhän miehen nosturi, pitäis alkaa tinaileee....,_,/ukka kirjoitti:Kun riskit kasvaa, tarkkuus lisääntyy. Siihen vaan jotenkin oppii. Vatinee samaa tarkkuutta kuin auton ajamainen noille mun "massaus pukeille":
http://nanno.homeip.net/ladagalleria/di ... 25&pos=-80
Tuostakaan ei aja kuin yhdesti reunan yli
,_,/ukka
ajamalla tota olisi helpompi hillitäkin kuin työntämällä, mutta vielä ei ole kokemuksia siitä että auto ajettaisiin dollylle.
