Sivu 3/3

Lähetetty: 12.5.2005 11:17
Kirjoittaja maurichia
täällä lahdessa nyt on aina hyvä sää!! :lol:

Lähetetty: 24.5.2005 21:22
Kirjoittaja povenza
Uskokaa tai älkää.. täällä kainuussa on lunta vieläkin tuolla kuusikoissa ja siellä mihin on talvella traktorilla puskettu.

Lähetetty: 25.5.2005 20:18
Kirjoittaja tahko
Oli sitä päivällä Tampereellakin kun junan ikkunasta katselin lumenkaatopaikalle. Ennenaikaan kuulemma rengit peittelivät jääkuutioita sahanpuruilla, jotta niillä voitiin kesäkelissä jäähdyttää isojen maatilojen (ammattikielellä kartanoiden) perunakellareita.

Lähetetty: 26.5.2005 10:48
Kirjoittaja ,_,/ukka
Eikös se sana "kesä" selitetä jossakin matkaoppaassa seuraavasti(vapaa suomennos):
Kesä - Se aika Suomen talvesta, kun maassa ei ole lunta ja vuorokauden keskilämpötila on yli +0.

,_,/ukka

Lähetetty: 27.5.2005 3:02
Kirjoittaja Mosse-Aksu
tahko kirjoitti:Oli sitä päivällä Tampereellakin kun junan ikkunasta katselin lumenkaatopaikalle. Ennenaikaan kuulemma rengit peittelivät jääkuutioita sahanpuruilla, jotta niillä voitiin kesäkelissä jäähdyttää isojen maatilojen (ammattikielellä kartanoiden) perunakellareita.
Perunakellareista en tiedä, mutta maitoa jäähdytettiin jäällä. Ja se jää taas säilytettiin purukasassa. Maito lypsettiin sankoon, josta se kaadettiin tonkaan. Tonkat pantiin vesiastiaan tai navetan lattiaan valettuun syvennykseen. Syvennykseen sopi ne muutama tonka. Jäähdytysvesi pidettiin kylmänä jäällä. Sieltä tonkat vietiin sitten maitokärryillä tienvarren maitolaiturille vähän enne maitoauton tuloa. Maitoauto oli tavallinen kuorma-auto, jonka lavalla tonkat vietiin meijeriin ja tyhjät tuotiin takaisin.

Lehmiähän oli vain muutama ja ne tuottivat maitoa paljon vähemmän, kuin nykyisin. Päivätuotos ei ollut kovin suuri ja näin käsityöllä pystyi homman hoitamaan. (Karatanot olivat sitten luku erikseen) Joka pitäjässä oli vähintään yksi meijeri, niin kuljetusmatkakaan ei ollut pitkä.