Sivu 3/3
Lähetetty: 30.6.2005 10:04
Kirjoittaja Jusu
Mikäs siinä apureleessä on niin ihmeellistä että pitää jostain tilata?

Eikös siihen sovi ihan tavan sulkeva rele? Maksaa muutaman euron missä tahansa tarvikeliikkeessä. Kysehän on solenoidin herätevirrasta, joten kyse ei ole mistään mahdottomista virroista.
Lähetetty: 30.6.2005 12:16
Kirjoittaja cassu
jusu kirjoitti:Mikäs siinä apureleessä on niin ihmeellistä että pitää jostain tilata?

Eikös siihen sovi ihan tavan sulkeva rele? Maksaa muutaman euron missä tahansa tarvikeliikkeessä. Kysehän on solenoidin herätevirrasta, joten kyse ei ole mistään mahdottomista virroista.
No siis tilattu ja tilattu ... Pöhön pitäs semmonen tuoda muiden roippeiden seassa samalla...
Lähetetty: 30.6.2005 12:20
Kirjoittaja cassu
Starttivika jatkuu, pitänee viikonloppuna pistää taas atomeiksi ja käydä kaikki perusteellisesti läpi.
Ja nythän on syytä juhlaan, koska:
VUOSIKATSASTUS SUORITETTU!
Leima tuli, ja oli todella asiallista palvelua (Tikkurilan A-Katsastus).
Katsastusinsinööri oikein kehui hitsisaumoja - vaikka mun mielestä meni "vähän sinne päin"...
Mutta *huoh* kaiken tämän stressin jälkeen VIHDOIN leimattu
Tarjoutui vielä työntämään että saatiin vehe käymään - eikä muuten nauranu yhtään, vaan harmitteli ettei noita ladoja muka enää paljon ole.

Lähetetty: 30.6.2005 21:46
Kirjoittaja tahko
jusu kirjoitti:Mikäs siinä apureleessä on niin ihmeellistä että pitää jostain tilata?

Eikös siihen sovi ihan tavan sulkeva rele? Maksaa muutaman euron missä tahansa tarvikeliikkeessä. Kysehän on solenoidin herätevirrasta, joten kyse ei ole mistään mahdottomista virroista.
Kevyt kenttäkorjaus näikkäästi:
http://www.ladakerho.fi/ladaboard/viewt ... 8&start=15
otetaan auto käyntiin joko kärkkäreillä liittimestä tahi ajovalojen releellä. Sitten vaan ajovalojen rele omalle paikalleen ja kovaa ajoa.
Onnea vaan tuoreelle leimalle! kyllä se on joksus työssäkäyvällä niin, että ei aina kerkiä kaikkiin erikoisliikkeisiin, niin joutuu vaivaamaan kavereita. Hyvä että rele kuitenkin on tulossa.
Lähetetty: 1.7.2005 17:01
Kirjoittaja cassu
Noniin, sain vikaa hieman rajattua.
Starttailee vaihtelevasti, eli sillon tällön lähtee omin voimin (tosin toi 1200L:n startti pyörii vaivasesti ku vanha mummo. Kielii ettei sais kunnolla virtaa).
Uusi rele ei auta, se on nyt testattu.
- Rele = kunnossa
- Startti = kunnossa
- Solenoidi = kunnossa
Mahdolliset vikapesäkkeet:
- Kaapeloinnit
- Akku
Pitänee siis vielä pistää kaapelit uusiksi, jos ei auta niin sitten akkua vaihtoon. Nuo kaapelit kun meinasin joka tapauksessa uusia. Maakaapeli on jo uusittu.
--EDIT--:
Kaapeloinnit uusittu, ja nyt tosiaan täytyy myöntää että akku on kuollut. Jännite on päivä päivältä ollut heikompi, ja nyt ei tosiaan enää riitä akussa potku startin pyörittämiseen. Startti toimii hienosti kun auto on käynnissä ja hieman kierroksia koneessa.
Lähetetty: 4.7.2005 15:32
Kirjoittaja cassu
Nyt ei kyllä tän jätkän ymmärrys riitä.
Uutta on:
- Kaapelit (Maa, plus)
- Startti (käytetty, mutta täysin toimiva)
- Solenoidi
- Akku
- Startin apurele
...Eikä woihan wanha wihtahousu vieläkään toimi!
Kun ei starttaa niin ei starttaa. Sillon tällön (yleensä viileään aamuaikaan) starttaa nätisti, sitten muuten ei taas millään. Kaikki liitokset on läpikäyty ja putsattu, johtojen jännitteet mitattu (avain starttiasennossa ja normaaliasennossa)... Ideat alkaa olla vähissä.
Startti toimii suoraan akusta irrallaan kuin unelma, kun pukkaa kiinni ei yleensä tee mitään. Tietysti ongelmana saattaisi olla koneen ja rungon välinen maajohto, vaikka sitäkin on räplätty ja räplätty huonoin tuloksin. Myöskään suoraan akusta starttiin maadottamalla (startin ollessa koneessa kiinni) ei ole muutosta tilanteeseen saatu.
Mikä helv... tossa nyt mättää, prkl...
p.s: Startti toimii kuin unelma noin 1500 rpm kierroksilla moottorin ollessa käynnissä. Sillon tuuppaa rutinan kera kyllä startin ratasta vauhtipyörään.
Lähetetty: 4.7.2005 21:33
Kirjoittaja tahko
Jospa siinä on sittenkin hiilet jumissa/kuluneet. Minullla on ollut lukematon määrä temppuilevia ja asennostaan nuukia sähkövehkeitä mm. yksi pölynimuri, joka toimi kyvin kyljellään, mutta ei vatsallaan. Eipä tuossa ole enää muuta kuin ne hiilet tai sitten virtalukonpohja. Jospa auto oli alunperin "monivammainen". Virtalukonpohjan voisi eliminoida starttailemalla suoraan apureleellä konehuoneesta esimerkiksi väliaikaisella palautuvalla vipukytkimellä, jolla vedättää startin apurele. Startin hiilet taas tuolla edelläkuvaamallani kärkkäristarttauksella apureleen pohjaliittimeltä.
Lähetetty: 7.7.2005 14:20
Kirjoittaja cassu
Noniin ... Nyt on kunnossa!
Yhteenvetona siis ekan startin solenoidi kyrvähti ja kun siihen ei uutta noin vaan olisi löytynyt hommasin tilalle tuon käytetyn startin. Uuteen käytettyyn starttiin vaihdettiin uusi solenoidi, mutta ei sitten tullut katsottua niitä hiiliä ...
Tänään otin sitten hiilet esiin ja sieltähän paljastuikin mukava näky. Kaikki hiilet totaalisesti loppu, ja yksi oli jopa sulanut (!?) melkoiseksi möykyksi. Piti kaivella ruuvarilla irti pieninä palasina. Vanhaan starttiin oli ilmeisesti hiljattain vaihdettu hiilet, koska olivat aivan kuin uudet - kiiltävät ja täydessä mitassa.
Vaihdoin sitten vanhasta startista hiilet tuohon uuteen, ja nyt toimii taas loistavasti
Hooray! Se toimii sittenkin
