Nivan kulutus

Eikö pitkät pala? Puoltaako jarrut? Tällä osiolla voit esittää teknisiä kysymyksiä Ladoista.
erkkimalinen
Viestit: 581
Liittynyt: 6.10.2005 20:21
Paikkakunta: Kymi

Viesti Kirjoittaja erkkimalinen »

Tämä ent. Neuvostoliiton edustusauto imasee sadalla kilometrillä helposti 30-40 litraa, painoa on 2605kg, tehoa 220hp/147 kw..kiihtyy 0-100 km/h 15.0s.. Tshaika Gaz-14. Tankilla onkin kokoa n. 120 litraa. On muutes kolmet Girlingin jarrutehostimet..huh huh.. 8)
Kyllä lähtee..!
erkkimalinen
Viestit: 581
Liittynyt: 6.10.2005 20:21
Paikkakunta: Kymi

Viesti Kirjoittaja erkkimalinen »

Toinen edustusauto itä-naapurista, Zil-114 E, tyhjäpaino 3085kg, suurin sallittu paino 3610kg, polttoaineenkulutus arvioitu/se ei ole tärkeää, 30-50 litraa sadalla, riippuu kuinka kiire on ja kuka on kyydissä. Että sillee :lol: :lol:
Kyllä lähtee..!
Arska tehtaalta

Viesti Kirjoittaja Arska tehtaalta »

Kävin vaihdattamassa öljyt "autoon".

Kaasarintekele taitaa tulvia jonkin verran kun öljyssä oli reippaasti pensaa.
Onko tossa kaasarissa tiivistetasoa bensapinnan alapuolella?
Avatar
arpati
Viestit: 757
Liittynyt: 4.10.2003 21:05
Paikkakunta: Punkalaidun

Viesti Kirjoittaja arpati »

Arska tehtaalta kirjoitti:Kävin vaihdattamassa öljyt "autoon".

Kaasarintekele taitaa tulvia jonkin verran kun öljyssä oli reippaasti pensaa.
Onko tossa kaasarissa tiivistetasoa bensapinnan alapuolella?
Ei, no pääsuuttimet voi tietysti lähteä irti jos löysällä ja silloin lykkää riittävästi bensaa läpi.

Tsekkaa ensin vuotaako bensapumppu ja sitten kaasuttimen kohonsäätö ettei päästä bensanpintaa liian ylös. Kai noista joku on jotain johonkin kirjoittanu... Koita haulla joko tota ozonin tai ihan jonkun 2-kurkkuisen Webrun arvoa tolle kohon etäisyydelle kaasarin kannesta.

Epäilisin kuitenkin tuota bensapumppua tai sitten jos on ajettu vaan lyhyttä ajoa ryyppy päällä...

EDIT: tai no jos toi syö 20 l sadalla (mikkä renkaat? ) niin kyllä se sitten voi kaasarikin juottaa... kannattaa tsekata noi suuttimet ja se kohon mitta kanteen. Mikä kaasari ja onko suuttimet vakiot?
124/2101 practical beauty
Avatar
TOVERI NIVA
Viestit: 742
Liittynyt: 2.10.2004 3:54
Paikkakunta: Itä-Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TOVERI NIVA »

Hyviä kulutuslukemia tuli taas viikonloppuna: trippiin 200km ja tankillinen bensaa :(

Noo olihan tossa reissussa useita tunteja maastoajoo ja tyhjäkäyntiä.

Lauantaiaamuna lähtö Tampereelta Seitsemiseen (86km), maastoajoo ja auton tyhjäkäyntiä koko päivän (kaks nuotio-makkarataukoo jolloin auto sammuksissa) ja ajo takasin kotio (76km kun oikastiin hiekkatietä). Maantiellä vauhti 80-100km 4- ja 5-vaihteella ja takasintullessa jarrut, vanteet ja muutkin alustanosat täynnä jäätynyttä suota.
Renkaat 235/75-15 Saharat ja rengaspaineet menomatkalla 2.2, mettässä 0.9 ja kotimatkalla 1.8 (tuntuis olevan paras paine yhdistelmälle Niva/Sahara)

Että ei kait se loppuviimein mikään ihan järkyttävä oo mut kyllä ens kesänä tarvii ruveta haaliin sitä 1.7i konetta nokalle vähän portattuna :wink:


Bensa kyllä käryää aina joskus kun auto on seissy vaikka sammutan sen aina kierrättämällä, imusarja on puhdas ja kirkas rikastinpumpun alta eli sieltä se joskus ruikkii ylimääräsiä pihalle - johtuu varmaan tosta paluulinjan puutteesta :!: :?: :!:
Kuva
Avatar
LENNY
Viestit: 245
Liittynyt: 5.4.2005 21:54
Paikkakunta: Nokia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja LENNY »

Mulla aiemmin ilmoitetulle 20L/100KM löytyi aika hyvä selitys.Ensiks kaasarin juuressa oleva omatekoinen paperi tiiviste oli riekaleina,eli otti ilmaa sieltä ja sotki seokset.Maastossa toimi ok pienillä kierroksilla,tienpäällä kierroksilla ei.Suurin todennäköinen syy tuli kun laitoin kärjettömän sytytyksen ja otin alipaineen virranjakajalle imusarjasta.Alipaine pysyi liian muuttumattomana,eikä säätänyt ennakkoa toivotulla tavalla.Oletan että tästä syystä johtuen Nivan käynti maantie nopeuksissa oli oli vähän niinkuin pers...stä ja kauheeta nykimistä.Oletan vielä kieppimittarin sekoilun johtuneen näistä syistä.
Kunhan nyt saan uuden (käytetyn) kaasarin kiinni ja alipaineen kaasuläpän alapuolelta,tiedän olenko ihan oikeessa.. vai väärässä..
Tarkennan sit..
Tsekkaa ensin vuotaako bensapumppu ja sitten kaasuttimen kohonsäätö ettei päästä bensanpintaa liian ylös. Kai noista joku on jotain johonkin kirjoittanu... Koita haulla joko tota ozonin tai ihan jonkun 2-kurkkuisen Webrun arvoa tolle kohon etäisyydelle kaasarin kannesta.
Muistaakseni tiivisteen kanssa 6,5mm +-0,25mm.
Saatan muistaa kyl väärinkin.On toi dementia alkanut vaivaan pahasti.Kirjoitin tänne johonkin topicciin noi säätöarvot kun ne itseltäni säädin joskus kesällä :oops:
Feel the power of...NIVA
SORONÓ Off-Road Team #2

Lennygalleria
Arska tehtaalta

Viesti Kirjoittaja Arska tehtaalta »

Täytyy ens viikolla? kattella tota hommaa.
Mites muilla toi käynnistys kuumana, toi ei lähe kun kaasu pohjassa...
Avatar
TOVERI NIVA
Viestit: 742
Liittynyt: 2.10.2004 3:54
Paikkakunta: Itä-Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TOVERI NIVA »

Kaasu pohjassa tai ainaskin melkein pohjassa starttaa lämpösenä, nykyään mulla starttaa vähän paremmin kun sain laitettua kaasariin yhden ryypynsäätötangon joka sieltä on puuttunu jo pitkään, kummasti toimii homma paremmin ku on kaikki osat tallella!
Kuva
Avatar
LENNY
Viestit: 245
Liittynyt: 5.4.2005 21:54
Paikkakunta: Nokia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja LENNY »

Kyllä toi ilmoittamani etäisyys koholle oli oikein.Samalla kun sitä säätää,kannattaa mitata kohon molemmista päistä.Mulla oli koho yli puoli milliä kenossa..
Feel the power of...NIVA
SORONÓ Off-Road Team #2

Lennygalleria
Vastaa Viestiin