Madallus
Re: Madallus
Joo no täytyy tutkailla vaikka huomenissa noita ohjauksen osia kun pääsee monttua käyttämään. Niiden " ohjausvarsien" vai mitkä nimeltään ovatkaan ( ne siis jotka ovat ohjaussimpukassa ja apusimpukassa kiinni ) lyhentäminen voisi kyllä olla myös yksi vaihtoehto. Sitä tuolla jokunen sivu taaemmas jo mietinkin/kyselin. Niissä olisi ihan hyvin varaa lyhentää, en vaan ole varma millaiseksi ohjaus tuollaisella toimenpiteellä muuttuisi... Ja joo ei tuohon ohjauspuoleen mitään itsemurhapatentteja ole tulossa, pelko pois kanssa autoilijat.
Kellään kokemusta miten tuosta ohjaussimpukasta saa sen ohjausvarren irti? Sehän on jollain isolla (30-32mm?) mutterilla kiinni. Sen kun saa irti niin tarvitseeko jonkinnäköistä ulosvetäjää tms. että sen saa irti?
EDIT: Itse itseleni vastaten, ei tuo lyhentäminen oikeen onnistu kun sitten nuo pallonivelten mutterit yms. ottaa käännettäessä runkoon kiinni. Täytyy tuota uniball systeemiä ruveta sitten harkitsemaan. Tuollaisia http://www.jatek.fi/auto-osat/product/1423 ajattelin käyttää, luulisi olevan ihan käypäisiä tuohon hommaan? Tuota vaan mietin, että pitäisikö hommata tuollaiset 14mm reiällä olevat vai 16mm, kun tuossahan on alunperin se kartiokiinnitys ja sehän on tosiaan 14mm kierteellä, mutta se kartio on ohuimmastakin kohtaa tuota 14mm isompi. Onko kenelläkään tieto noista ohjausvarsien reikien koosta (siitä kapeammasta päästä), että saisiko siihen 16mm halkaisijalla oleva pultinkin menemään? Koska tuo 14mm saattaa kuitenkin olla vähän väljä tuohon reikään? Tai no saahan sitä kartioreikää porattuakin 16mm varmaankin niin ainakin menisi tuollanen isommallakin reiällä oleva.
Kellään kokemusta miten tuosta ohjaussimpukasta saa sen ohjausvarren irti? Sehän on jollain isolla (30-32mm?) mutterilla kiinni. Sen kun saa irti niin tarvitseeko jonkinnäköistä ulosvetäjää tms. että sen saa irti?
EDIT: Itse itseleni vastaten, ei tuo lyhentäminen oikeen onnistu kun sitten nuo pallonivelten mutterit yms. ottaa käännettäessä runkoon kiinni. Täytyy tuota uniball systeemiä ruveta sitten harkitsemaan. Tuollaisia http://www.jatek.fi/auto-osat/product/1423 ajattelin käyttää, luulisi olevan ihan käypäisiä tuohon hommaan? Tuota vaan mietin, että pitäisikö hommata tuollaiset 14mm reiällä olevat vai 16mm, kun tuossahan on alunperin se kartiokiinnitys ja sehän on tosiaan 14mm kierteellä, mutta se kartio on ohuimmastakin kohtaa tuota 14mm isompi. Onko kenelläkään tieto noista ohjausvarsien reikien koosta (siitä kapeammasta päästä), että saisiko siihen 16mm halkaisijalla oleva pultinkin menemään? Koska tuo 14mm saattaa kuitenkin olla vähän väljä tuohon reikään? Tai no saahan sitä kartioreikää porattuakin 16mm varmaankin niin ainakin menisi tuollanen isommallakin reiällä oleva.
- START
- Lada kerhon jäsen
- Viestit: 2542
- Liittynyt: 20.7.2006 12:54
- Paikkakunta: JÄMSÄ kehityksen keskipiste
Re: Madallus
saattaa olla muuten aika kovassa. ulosvetäjää ja lämpöä luultavamminkinjoumään kirjoitti:
Kellään kokemusta miten tuosta ohjaussimpukasta saa sen ohjausvarren irti? Sehän on jollain isolla (30-32mm?) mutterilla kiinni. Sen kun saa irti niin tarvitseeko jonkinnäköistä ulosvetäjää tms. että sen saa irti?
ota nyt mielummin se 16mm ja poraat sopivan reijän, ihan kauheen väljä reikä sen ei tarvis olla.
ja melko suurella todennäkösyydellä jos vaihdat niitten tankojen paikkoja ristiin niin pyörien kääntyvyys heikkenee merkittävästi. jos navan päästä 30mm lyhennetty varsi tekee auton ohjaus tuntumasta lähinnä mikroautoa muistuttavan ja raidetangonpäitten suojakumeista viikon välein vaihdettavat, niin todennäkösesti se toimii myös toisinkin päin samassa suhteessa
21013 1500 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
Re: Madallus
Ajattelin tuosta lyhentämisestä luopua ainakin toistaiseksi kun se ei loppujen lopuksi ole ihan niin simppeliä mitä voisi luulla. Taidan tyytyä noihin uniballeihin ja laittaa ne siis vaan noiden sisempien raidetankojen päiden tilalle niiden normaaleille paikoille. Ne ovat kuitenkin vaan n. 20mm korkuiset ja nuo pallonivelet ovat yli tuplasti "korkemmat", eli noilla uniballeilla ei pitäisi niin kauheasti kolista maahan.
Re: Madallus
Eilen illalla olin juuri koulutuksessa, siellä puhuttiin kulmien muuttumisesta kun nivelen korkeus muuttuu? Ja muutosta tapahtuu erilailla jouston eri asennoissa, mutta eipä ne varmaan tuon auton ajotuntumassa tunnu...
Re: Madallus
Niin ei tuossa taida olla niin paljon joustoliikettä että ne kulmat mitenkään paljokaan muuuttuisi. Siellä on kaikki muutenkin niin vinksallaan että ei siitä nyt ainakaan paljoakaan voi huonontua.
Muuttui tuo ohjaus kyllä aika paljon kevyemmäksi kun vaihtoi nuo kaikki raidetankojen päät uusiin. Ainoa asia mikä ihmetytti oli se, että vaikka säädin ne raidetangot saman mittaisiksi kuin ne vanhat niin silti renkaat harottivat minne sattuu ja auto veteli todella paljon oikealle. Nuo kulmat on nyt säädetty perstuntumalla ja nyt auto menee ainakin suurinpiirtein suoraan.
Täytyy tuon uniball projektin jälkeen kyllä käydä säädättämässä ne oikein jossain kunnolla, täytyy löytää kylläkin joku paikka mihin tuolla pääsee ajamaan ja mikä suostuu säätämään kulmat tuohon härveliin.
Muuttui tuo ohjaus kyllä aika paljon kevyemmäksi kun vaihtoi nuo kaikki raidetankojen päät uusiin. Ainoa asia mikä ihmetytti oli se, että vaikka säädin ne raidetangot saman mittaisiksi kuin ne vanhat niin silti renkaat harottivat minne sattuu ja auto veteli todella paljon oikealle. Nuo kulmat on nyt säädetty perstuntumalla ja nyt auto menee ainakin suurinpiirtein suoraan.
Täytyy tuon uniball projektin jälkeen kyllä käydä säädättämässä ne oikein jossain kunnolla, täytyy löytää kylläkin joku paikka mihin tuolla pääsee ajamaan ja mikä suostuu säätämään kulmat tuohon härveliin.
- START
- Lada kerhon jäsen
- Viestit: 2542
- Liittynyt: 20.7.2006 12:54
- Paikkakunta: JÄMSÄ kehityksen keskipiste
Re: Madallus
jos auraus kulmien säätö riittää niin otat kaverin ja kaksi saman pitusta linjaria. merkkaat molempiin kaksi merkkiä muutaman kymmenen sentin päähän toisistaan. sit painat ne rengasta vasten ja mittaat merkkien kohalta auton edestä harituksen, ja säädät heiton nollille.
21013 1500 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
Re: Madallus
Juu auraukset tuossa eniten vituillaan on. Täytyypä tuota kikkaa kokeilla.
Re: Madallus
Minkäslaista "settiä" porukka suosittelee ladaan talveksi että sais vähä madallettua, kun ei oikein kiinnostas laikka alustaa tehä kun on aikamoinen pomppukeppi.
- veli samara
- Lada kerhon jäsen
- Viestit: 1102
- Liittynyt: 6.5.2009 20:17
- Paikkakunta: Etelä-Karjala
Re: Madallus
aiheesta tarinoitu 22 sivua, ja olemassa toinenkin topic samasta aiheesta. Venäjältä saa montaa eri sarjaa. -30mm, -40mm, -50mm, -70mm, -90mm ja -120mm. Itse ajanut talvella -90mm sarjalla, muuten hyvä mutta yli 10cm lumi kerrokset aiheuttaa hieman ongelmia.
Lada samara 1.3 - 87
Mazda mx-5 1.6 -98
Mazda mx-5 1.6 -98
Re: Madallus
Juu minkähänlaisista firmoista sais noita settejä vai pitääkö jostaa kysellä yksityisiltä venäjän puolelta siis.
- veli samara
- Lada kerhon jäsen
- Viestit: 1102
- Liittynyt: 6.5.2009 20:17
- Paikkakunta: Etelä-Karjala
Re: Madallus
toktornivako tuo niitä venäjältä. Yhteys häneen tai osto ilmoitus foorumillakin toimii myös hyvin.
Lada samara 1.3 - 87
Mazda mx-5 1.6 -98
Mazda mx-5 1.6 -98
Re: Madallus
Ja kun firmoista puhutaan niin www.mansemotors.fi on erään kerholaisen pitämä firma joka on keskittynyt Ladan osiin.
- veli samara
- Lada kerhon jäsen
- Viestit: 1102
- Liittynyt: 6.5.2009 20:17
- Paikkakunta: Etelä-Karjala
Re: Madallus
Niin ja saikohan motonetistäkin madallusjousia, muihin merkkeihin kyllä löytyy. Tai pätkimällä saabin ja mesen jousista, saa ladaan sopivat jouset.
Lada samara 1.3 - 87
Mazda mx-5 1.6 -98
Mazda mx-5 1.6 -98
Re: Madallus
Ja ihan yhtälailla siitä autosta saa pomppukepin ihan niillä tehdasvalmisteisilla alustasarjoilla. Etupäässä tulee pohjaanlyöntikumit aika nopeasti vastaan.
Re: Madallus
Pystyisikö joku mittaamaan noiden Ladan etuiskareiden rungon halkaisijan ja noiden 900 Saabin myös. Kiitos jo etukäteen.