MoottoriPyöräily

Politiikkaa, maailmanparannusta ja muuta hölynpölyä, joka ei suoraan liity Ladoihin ja autoiluun.
Avatar
Pavlovits
Lada kerhon jäsen
Viestit: 9732
Liittynyt: 24.8.2004 11:43
Paikkakunta: Varkaus

Re: MoottoriPyöräily

Viesti Kirjoittaja Pavlovits »

Olisikohan viranomainen lopettanut tuollaisen mainonnan. Varmaan moni muuttikin sen kevariksi, mutta unohti laittaa MP-rekisteriin ja suorittaa ajokortin.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Avatar
OA5599
Viestit: 341
Liittynyt: 7.3.2008 21:14
Paikkakunta: Turku

Re: MoottoriPyöräily

Viesti Kirjoittaja OA5599 »

^^ SM taisi olla se muhkeatankkinen, kaverilla oli metallisinisenä. Aikaisemmin oli myös läskitankkinen Soliferi, taisi olla harvinaisempi. Oliko menneisyydessä MP -kortti, eikö ikä riittänyt ja sitten myöhemmin sai autokortilla ajaa niin isoa pyörää kuin kaupasta löytyi!? Kevariin riitti 16 vuotta.
All details believed to be true but not guaranteed!
Objects in the mirror are closer than they appear.
juippi11
Viestit: 665
Liittynyt: 21.5.2012 19:47

Re: MoottoriPyöräily

Viesti Kirjoittaja juippi11 »

60-luvun mallit lienee Solifer Speedejä kuten tuokin. Sekä läskitankki että luikkutankki oli SM:n malleja eri ikäkausilta. Myös Suzuki PV:n koneeseen sai (melko kalliiseen hintaan) viidennen vaihteen, koneen lohko kun oli melkein sama kuin isommassa Suzukin enduropyörässä. Minulla on kuusivaihteinen Suzuki TS kevari, ja senkään kone ei juuri eroa PV:n vastaavasta päällisin puolin. Pelkän mp-kortinkin pystyi ennen ajamaan. Sillä ei saanut ajaa autoa. Autokortilla kyllä sai ajaa kaikkia moottoripyöriä. 15v ikä riitti mopolle, mutta moottoripyörälle on käsittääkseni pitänyt olla aina joku kortti, pelkästä kevarista en ole varma. Isäukkokin joutui ajamaan mp-kortin vuonna -62 350cc IC:llä ajamista varten. Silloin ei ollut niin tarkkaa, autokouluun ja inssiin hän ajoi tietysti jo omalla issikallaan. Tai eihän se autokoulu tainnut sellainen olla mitä nykyään, pitää kysellä tarkemmin ukolta.

Mitä nyt tarkistin, niin 60-luvulla vielä sai ajaa harjoitteluluvalla moottoripyöräkortin 16-vuotiaana, sai sitten ajaa mitä tahansa pyörää.
Ladanautti
Viestit: 300
Liittynyt: 7.6.2013 13:35

Re: MoottoriPyöräily

Viesti Kirjoittaja Ladanautti »

Ei saanut autokortilla ajaa, mutta A-kortin sai samaan hintaan automaattisesti kun ajoi B-kortin. Oman ABC-kortin ajoin vanhalla Scanialla ja hintaa nykyrahassa 500e.
Topikkiin liittyen:
-86-88 Kawasaki Z650B -78 (oli Lada 1500S -78 jonka vaihdoin Kawaan....)
-96-98 Honda CB350 Twin -73 (hyi hondurasia!)
-02-04 Kawasaki Z750L -82
-04-06 Kawasaki GT750P -82
-06-> Kawasaki Z1100A -82

Ensimmäiset kokemukset motskarilla ajosta (Kawasaki 100 -68) vuodelta -73 pikkupoikana :P
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Re: MoottoriPyöräily

Viesti Kirjoittaja samarai »

juippi11 kirjoitti:
Mitä nyt tarkistin, niin 60-luvulla vielä sai ajaa harjoitteluluvalla moottoripyöräkortin 16-vuotiaana, sai sitten ajaa mitä tahansa pyörää.
Tarkemmin 1.6. 1972 jälkeen moottoripyöräkorttia (A) ei saanut enää 16-vuotiaana. 1.6.1972 jälkeen sai 16-vuotiaana enää kevytmoottoripyöräkortin harjoitteluluvalla, jollaisen itsekin aikoinaan hankin (ns. KT-kortti). Siitä oli hyötyä sitten 18-vuotiaana autokortin suorittamisessa koska ajotunteja tarvitsi vähemmän ottaa. Muistelen saaneeni ABC-kortin autokoulun alle 1000 markalla, kortin ajoin bulldog-Bedfordilla. :)
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Avatar
toktornivako
Viestit: 2003
Liittynyt: 8.11.2007 23:50
Paikkakunta: Kangasala

Re: MoottoriPyöräily

Viesti Kirjoittaja toktornivako »

Ladanautti kirjoitti:Ei saanut autokortilla ajaa, mutta A-kortin sai samaan hintaan automaattisesti kun ajoi B-kortin. Oman ABC-kortin ajoin vanhalla Scanialla ja hintaa nykyrahassa 500e.
Topikkiin liittyen:
-86-88 Kawasaki Z650B -78 (oli Lada 1500S -78 jonka vaihdoin Kawaan....)
-96-98 Honda CB350 Twin -73 (hyi hondurasia!)
-02-04 Kawasaki Z750L -82
-04-06 Kawasaki GT750P -82
-06-> Kawasaki Z1100A -82

Ensimmäiset kokemukset motskarilla ajosta (Kawasaki 100 -68) vuodelta -73 pikkupoikana :P
Moottoripyörä mieltymys melko samanlaista,tosin vuosia en muista?
Suzuki 125t -72
Kawasaki 350 s2-73
Kawasaki 500 h1-74
Kavasaki gpz600r-88
Kawasaki zx9r-95 (tänhetkinen)
Viimeksi muokannut toktornivako, 13.6.2013 18:26. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Tilauksesta Ladan Vara/Viritys osat suoraan entisestä Neuvostoliitosta
Myös Теплостар-Адверс ajoneuvo lämmittimet.

Ladanautti
Viestit: 300
Liittynyt: 7.6.2013 13:35

Re: MoottoriPyöräily

Viesti Kirjoittaja Ladanautti »

toktornivako kirjoitti: Moottoripyörä mieltymys melko samanlaista,tosin vuosia en muista?
Suzuki 125t -72
Kawasaki 350 s2-73
Kawasaki 500 h1-74
Kavasaki gpz650r-88
Kawasaki zx9r-95 (tänhetkinen)
Hmmm.. Tuttu paikka?:
http://www.kawazi.net/forum
http://www.kawazi.net
Avatar
Pavlovits
Lada kerhon jäsen
Viestit: 9732
Liittynyt: 24.8.2004 11:43
Paikkakunta: Varkaus

Re: MoottoriPyöräily

Viesti Kirjoittaja Pavlovits »

Samanlaisella Bulldog-Petterillä ajoin yhden ajotunnin autokoulussa. Muita vehkeitä olivat VW 1500S, Opel Rekord, Taunus 12M ja 17M.
Tuolloin, 1966 sai MP-kortin harjoitusluvalla 16-vuotiaana, ja sillä sai ajaa mitä tahansa moottoripyörää samoin kuin millä tahansa auton ajokortilla.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Re: MoottoriPyöräily

Viesti Kirjoittaja samarai »

Tuo ikämuutos v.1972 tuli omien mielikuvien mukaan aika kiireellä, kun Japanista alkoi tulla tuutti-Hondaa ja Kawan zingoja. Näin jälkeenpäin on helppo tuota ymmärtää, että niiden kahvoihin harva sopi vielä 16-vuotiaana. Silloin se tuntui kuitenkin katkeralta tietäen, että mopon jälkeen on tyytyminen aluksi vain piikkiin. :)
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Avatar
Pavlovits
Lada kerhon jäsen
Viestit: 9732
Liittynyt: 24.8.2004 11:43
Paikkakunta: Varkaus

Re: MoottoriPyöräily

Viesti Kirjoittaja Pavlovits »

Onko kenelläkään havaintoja AWO-moottoripyöristä? Serkullani ja isällään oli sellaiset ympärivuotisina ajoneuvoina joskus 60-luvun alussa.
Muutama vuosi sitten liikkui Korialla kesäisin hienosti entisöity yksilö.
Kuva
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Re: MoottoriPyöräily

Viesti Kirjoittaja samarai »

Muistan yhdellä kaverilla 70-luvun alussa vastaavan Simsonin. Se ei silloin ollut juuri minkään arvoinen vaikka hieno pyörä olikin, ajastaan jäljessä niin kuin brittipyörätkin ym. ja museopyöräharrastus olematonta. Japanilaiset veti silloin maton alta kaikilta muilta merkeiltä.

Awtowelo teki myös koesarjan AWO 700-mallia, perustuu BMW R-75 malliin jota tehtiin Eisenachissa Wehrmachtille aina v.1944 asti.
http://www.wehrmachtsgespann.de/emw.htm

Suomi taisi muuten olla harvoja maita itäblokin ulkopuolella, johon noita Awtowelon tekemiä pyöriä vietiin. Sosialistiset maat ja neuvostomieliset "ystävät".
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Avatar
Pavlovits
Lada kerhon jäsen
Viestit: 9732
Liittynyt: 24.8.2004 11:43
Paikkakunta: Varkaus

Re: MoottoriPyöräily

Viesti Kirjoittaja Pavlovits »

Näitä Monowheelejähän on nähty. mutta että jo 1930 ja kahdenistuttava ja rattiohjattu.
http://www.klassiker.nu/video/purves-dynasphere
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
ff8728
Viestit: 1893
Liittynyt: 11.11.2005 14:44
Paikkakunta: Rautalampi

Re: MoottoriPyöräily

Viesti Kirjoittaja ff8728 »

[quote="Pavlovits"]Muistaako kukaan tällaista mainosta?
[url]http://mopokalenteri.files.wordpress.co ... 4speed.jpg[/url][/quote]
Minä muistan hyvin tuon mainoksen, ostinkin osamaksulla...Minusta tuo ulkonäkö petti, yhtä hyvä oli export joka meni vaihdossa. Terhakoita oli tuohon aikaan japsit, Honda, Yamaha...siis kevytmoottoripyörät. Japsien korkeat kierrokset teki pahaa nuoren miehen sisuskalulle, joka noita ei päässyt kokeilemaan.
warre 353w sedan,
Avatar
Sdelano v SSSR
Viestit: 2282
Liittynyt: 12.4.2006 1:00
Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons

Re: MoottoriPyöräily

Viesti Kirjoittaja Sdelano v SSSR »

Sdelano v SSSR

***

Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Re: MoottoriPyöräily

Viesti Kirjoittaja samarai »

Onhan se sinänsä hienosti tehty cafe-racer. Artikkelista saa kuitenkin kuvan, että olisi customoitu tästä tehtaan pienisarjaisesta MMVZ 3227 orkkis-racerista. Luulisi noihin custom-juttuihin jonkun tavismallinkin aihioksi riittävän, eipä tietysti jos nopeinta Minskiä ollaan tekemässä.. :roll: :)

Kuva
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Vastaa Viestiin