MoottoriPyöräily
Re: MoottoriPyöräily
Olisikohan viranomainen lopettanut tuollaisen mainonnan. Varmaan moni muuttikin sen kevariksi, mutta unohti laittaa MP-rekisteriin ja suorittaa ajokortin.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Re: MoottoriPyöräily
^^ SM taisi olla se muhkeatankkinen, kaverilla oli metallisinisenä. Aikaisemmin oli myös läskitankkinen Soliferi, taisi olla harvinaisempi. Oliko menneisyydessä MP -kortti, eikö ikä riittänyt ja sitten myöhemmin sai autokortilla ajaa niin isoa pyörää kuin kaupasta löytyi!? Kevariin riitti 16 vuotta.
All details believed to be true but not guaranteed!
Objects in the mirror are closer than they appear.
Objects in the mirror are closer than they appear.
Re: MoottoriPyöräily
60-luvun mallit lienee Solifer Speedejä kuten tuokin. Sekä läskitankki että luikkutankki oli SM:n malleja eri ikäkausilta. Myös Suzuki PV:n koneeseen sai (melko kalliiseen hintaan) viidennen vaihteen, koneen lohko kun oli melkein sama kuin isommassa Suzukin enduropyörässä. Minulla on kuusivaihteinen Suzuki TS kevari, ja senkään kone ei juuri eroa PV:n vastaavasta päällisin puolin. Pelkän mp-kortinkin pystyi ennen ajamaan. Sillä ei saanut ajaa autoa. Autokortilla kyllä sai ajaa kaikkia moottoripyöriä. 15v ikä riitti mopolle, mutta moottoripyörälle on käsittääkseni pitänyt olla aina joku kortti, pelkästä kevarista en ole varma. Isäukkokin joutui ajamaan mp-kortin vuonna -62 350cc IC:llä ajamista varten. Silloin ei ollut niin tarkkaa, autokouluun ja inssiin hän ajoi tietysti jo omalla issikallaan. Tai eihän se autokoulu tainnut sellainen olla mitä nykyään, pitää kysellä tarkemmin ukolta.
Mitä nyt tarkistin, niin 60-luvulla vielä sai ajaa harjoitteluluvalla moottoripyöräkortin 16-vuotiaana, sai sitten ajaa mitä tahansa pyörää.
Mitä nyt tarkistin, niin 60-luvulla vielä sai ajaa harjoitteluluvalla moottoripyöräkortin 16-vuotiaana, sai sitten ajaa mitä tahansa pyörää.
-
- Viestit: 300
- Liittynyt: 7.6.2013 13:35
Re: MoottoriPyöräily
Ei saanut autokortilla ajaa, mutta A-kortin sai samaan hintaan automaattisesti kun ajoi B-kortin. Oman ABC-kortin ajoin vanhalla Scanialla ja hintaa nykyrahassa 500e.
Topikkiin liittyen:
-86-88 Kawasaki Z650B -78 (oli Lada 1500S -78 jonka vaihdoin Kawaan....)
-96-98 Honda CB350 Twin -73 (hyi hondurasia!)
-02-04 Kawasaki Z750L -82
-04-06 Kawasaki GT750P -82
-06-> Kawasaki Z1100A -82
Ensimmäiset kokemukset motskarilla ajosta (Kawasaki 100 -68) vuodelta -73 pikkupoikana
Topikkiin liittyen:
-86-88 Kawasaki Z650B -78 (oli Lada 1500S -78 jonka vaihdoin Kawaan....)
-96-98 Honda CB350 Twin -73 (hyi hondurasia!)
-02-04 Kawasaki Z750L -82
-04-06 Kawasaki GT750P -82
-06-> Kawasaki Z1100A -82
Ensimmäiset kokemukset motskarilla ajosta (Kawasaki 100 -68) vuodelta -73 pikkupoikana

Re: MoottoriPyöräily
Tarkemmin 1.6. 1972 jälkeen moottoripyöräkorttia (A) ei saanut enää 16-vuotiaana. 1.6.1972 jälkeen sai 16-vuotiaana enää kevytmoottoripyöräkortin harjoitteluluvalla, jollaisen itsekin aikoinaan hankin (ns. KT-kortti). Siitä oli hyötyä sitten 18-vuotiaana autokortin suorittamisessa koska ajotunteja tarvitsi vähemmän ottaa. Muistelen saaneeni ABC-kortin autokoulun alle 1000 markalla, kortin ajoin bulldog-Bedfordilla.juippi11 kirjoitti:
Mitä nyt tarkistin, niin 60-luvulla vielä sai ajaa harjoitteluluvalla moottoripyöräkortin 16-vuotiaana, sai sitten ajaa mitä tahansa pyörää.

Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
- toktornivako
- Viestit: 2003
- Liittynyt: 8.11.2007 23:50
- Paikkakunta: Kangasala
Re: MoottoriPyöräily
Moottoripyörä mieltymys melko samanlaista,tosin vuosia en muista?Ladanautti kirjoitti:Ei saanut autokortilla ajaa, mutta A-kortin sai samaan hintaan automaattisesti kun ajoi B-kortin. Oman ABC-kortin ajoin vanhalla Scanialla ja hintaa nykyrahassa 500e.
Topikkiin liittyen:
-86-88 Kawasaki Z650B -78 (oli Lada 1500S -78 jonka vaihdoin Kawaan....)
-96-98 Honda CB350 Twin -73 (hyi hondurasia!)
-02-04 Kawasaki Z750L -82
-04-06 Kawasaki GT750P -82
-06-> Kawasaki Z1100A -82
Ensimmäiset kokemukset motskarilla ajosta (Kawasaki 100 -68) vuodelta -73 pikkupoikana
Suzuki 125t -72
Kawasaki 350 s2-73
Kawasaki 500 h1-74
Kavasaki gpz600r-88
Kawasaki zx9r-95 (tänhetkinen)
Viimeksi muokannut toktornivako, 13.6.2013 18:26. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Tilauksesta Ladan Vara/Viritys osat suoraan entisestä Neuvostoliitosta
Myös Теплостар-Адверс ajoneuvo lämmittimet.
Myös Теплостар-Адверс ajoneuvo lämmittimet.
-
- Viestit: 300
- Liittynyt: 7.6.2013 13:35
Re: MoottoriPyöräily
Hmmm.. Tuttu paikka?:toktornivako kirjoitti: Moottoripyörä mieltymys melko samanlaista,tosin vuosia en muista?
Suzuki 125t -72
Kawasaki 350 s2-73
Kawasaki 500 h1-74
Kavasaki gpz650r-88
Kawasaki zx9r-95 (tänhetkinen)
http://www.kawazi.net/forum
http://www.kawazi.net
Re: MoottoriPyöräily
Samanlaisella Bulldog-Petterillä ajoin yhden ajotunnin autokoulussa. Muita vehkeitä olivat VW 1500S, Opel Rekord, Taunus 12M ja 17M.
Tuolloin, 1966 sai MP-kortin harjoitusluvalla 16-vuotiaana, ja sillä sai ajaa mitä tahansa moottoripyörää samoin kuin millä tahansa auton ajokortilla.
Tuolloin, 1966 sai MP-kortin harjoitusluvalla 16-vuotiaana, ja sillä sai ajaa mitä tahansa moottoripyörää samoin kuin millä tahansa auton ajokortilla.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Re: MoottoriPyöräily
Tuo ikämuutos v.1972 tuli omien mielikuvien mukaan aika kiireellä, kun Japanista alkoi tulla tuutti-Hondaa ja Kawan zingoja. Näin jälkeenpäin on helppo tuota ymmärtää, että niiden kahvoihin harva sopi vielä 16-vuotiaana. Silloin se tuntui kuitenkin katkeralta tietäen, että mopon jälkeen on tyytyminen aluksi vain piikkiin. 

Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Re: MoottoriPyöräily
Onko kenelläkään havaintoja AWO-moottoripyöristä? Serkullani ja isällään oli sellaiset ympärivuotisina ajoneuvoina joskus 60-luvun alussa.
Muutama vuosi sitten liikkui Korialla kesäisin hienosti entisöity yksilö.

Muutama vuosi sitten liikkui Korialla kesäisin hienosti entisöity yksilö.

Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Re: MoottoriPyöräily
Muistan yhdellä kaverilla 70-luvun alussa vastaavan Simsonin. Se ei silloin ollut juuri minkään arvoinen vaikka hieno pyörä olikin, ajastaan jäljessä niin kuin brittipyörätkin ym. ja museopyöräharrastus olematonta. Japanilaiset veti silloin maton alta kaikilta muilta merkeiltä.
Awtowelo teki myös koesarjan AWO 700-mallia, perustuu BMW R-75 malliin jota tehtiin Eisenachissa Wehrmachtille aina v.1944 asti.
http://www.wehrmachtsgespann.de/emw.htm
Suomi taisi muuten olla harvoja maita itäblokin ulkopuolella, johon noita Awtowelon tekemiä pyöriä vietiin. Sosialistiset maat ja neuvostomieliset "ystävät".
Awtowelo teki myös koesarjan AWO 700-mallia, perustuu BMW R-75 malliin jota tehtiin Eisenachissa Wehrmachtille aina v.1944 asti.
http://www.wehrmachtsgespann.de/emw.htm
Suomi taisi muuten olla harvoja maita itäblokin ulkopuolella, johon noita Awtowelon tekemiä pyöriä vietiin. Sosialistiset maat ja neuvostomieliset "ystävät".
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Re: MoottoriPyöräily
Näitä Monowheelejähän on nähty. mutta että jo 1930 ja kahdenistuttava ja rattiohjattu.
http://www.klassiker.nu/video/purves-dynasphere
http://www.klassiker.nu/video/purves-dynasphere
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Re: MoottoriPyöräily
[quote="Pavlovits"]Muistaako kukaan tällaista mainosta?
[url]http://mopokalenteri.files.wordpress.co ... 4speed.jpg[/url][/quote]
Minä muistan hyvin tuon mainoksen, ostinkin osamaksulla...Minusta tuo ulkonäkö petti, yhtä hyvä oli export joka meni vaihdossa. Terhakoita oli tuohon aikaan japsit, Honda, Yamaha...siis kevytmoottoripyörät. Japsien korkeat kierrokset teki pahaa nuoren miehen sisuskalulle, joka noita ei päässyt kokeilemaan.
[url]http://mopokalenteri.files.wordpress.co ... 4speed.jpg[/url][/quote]
Minä muistan hyvin tuon mainoksen, ostinkin osamaksulla...Minusta tuo ulkonäkö petti, yhtä hyvä oli export joka meni vaihdossa. Terhakoita oli tuohon aikaan japsit, Honda, Yamaha...siis kevytmoottoripyörät. Japsien korkeat kierrokset teki pahaa nuoren miehen sisuskalulle, joka noita ei päässyt kokeilemaan.
warre 353w sedan,
- Sdelano v SSSR
- Viestit: 2282
- Liittynyt: 12.4.2006 1:00
- Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons
Re: MoottoriPyöräily
Sdelano v SSSR
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Re: MoottoriPyöräily
Onhan se sinänsä hienosti tehty cafe-racer. Artikkelista saa kuitenkin kuvan, että olisi customoitu tästä tehtaan pienisarjaisesta MMVZ 3227 orkkis-racerista. Luulisi noihin custom-juttuihin jonkun tavismallinkin aihioksi riittävän, eipä tietysti jos nopeinta Minskiä ollaan tekemässä..




Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»