Sivu 23/58
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit moottoreissa
Lähetetty: 14.1.2011 19:48
Kirjoittaja 1500i
Sdelano v SSSR kirjoitti:
Ensimmäinen korvausvaatimus E10:n aiheuttamista vioista on jo ehditty esittää Suomessakin. Vaatimus vedettiin takaisin, kun ilmeni, ettei korvauksen vaatijan käyttämälle huoltoasemalle ollut vielä toimitettu 95E10:tä.
Totta siitä oli sentään E10:n hinta peritty

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit moottoreissa
Lähetetty: 14.1.2011 19:52
Kirjoittaja E.P.
Mulla ei ollut ladaa vuonna 1992, vaikka semmoista olin aina halunnut. Vuonna 1994 armeijassa ladan moottorin ominaisuudet eivät vakuuttaneet. Saattoi olla Axtec.
Mutta semmoinen kuva on kuitenkin, että kyllä bensat ovat olleet aikamoista kuraa viimeiset vuodet, ellei jopa kymmenet vuodet. Onko noita kuivattavia aineita, sun muita mitä ihmeellisimpiä lisäaineita lisäilty jo siitä lähtien, kun lyijystä luovuttiin? Aika kuluu joidenkin asioiden suhteen niin pirun nopeasti. Milloin on tuskailtu veneen, milloin prätkän moottorin kaasuttimiin kertyvän moskan kanssa. Mikään ei ole niinkuin ennen, enkä taida edes tietää miten asiat olivat ennen. Mutta tieto lisää tuskaa, sen tässä taas kerran saa oppia.
Sen sain siitä MTBE:stä kaivettua, että juurikin oktaanin korottamiseen sitä on käytetty.
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit moottoreissa
Lähetetty: 14.1.2011 19:53
Kirjoittaja Uitukki
pressa kirjoitti:Kertoisiko joku mitä ongelmia oli 1992 vuonna ladalla ajellessa?? Ajoiko kukaan nesteen tai shellin bensalla? Silloinhan polttoaineessa oli mtbe-lisäainetta. Muistaako ep mitä se oli ja paljonko sitä oli? Lukekaa sen ajan polttoaine testejä ja teknisiä artikkeleita! Tuulilasin lukiat voivat nopeasti lehdistä tarkistaa seuraavat faktat. MTBE on metanolia!! Ja nesteen ka shellin bensoissa sitä oli 9,8-10% mitattaessa, ilmoitettu vaihteluväli 10-12%. Kertooko ep tai joku muu nyt miksi silloinkin ladat toimi mutta eivät toimisi nyt etanoliseoksella (jossa etanolia huomattavasti vähemmän kuin ennen oli metanolia!).
Asiallista olisi ilmoittaa että kuinka kauan tätä MTBE:tä käytettiin? Edelleenkään tuo etanolin/metanolin mahdollinen haittavaikutus ei kyllä näy yhdessä eikä kahdessakaan tankillisessa.
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit moottoreissa
Lähetetty: 14.1.2011 20:03
Kirjoittaja Jaska HKI
Kyllä etanoli kuivattaa,katsokaapa vanhaa juoppoa.Kävelykin on muuttunut katkokävelyksi kun hermoston synapseista on liuenneet rasvasolut pois.Epäilempä että koko etanolihömpötyksellä ei ole mitään luonnontiellistä perustaa,muka suojelee luontoa?Takana on öljy-yhtiöitten ja verottajan pohjaton ahneus ja ihmisten pelko yliverotettujen maailman vanhimmman autokaluston lopullisesta särkymisestä ja jalkamieheksi joutumisesta.Eräässä Ylen Teemassa olleessa tiededokumentissa todisteltiin että ilmaston lämpeneminen ja kylmeneminen johtuu suurimmaksi osaksi avaruudesta tulevista suihkuvirtauksista joihin ei ole ihmisillä koskaan ole ollut eikä tule olemaan rahtusen vertaa.
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit moottoreissa
Lähetetty: 14.1.2011 21:36
Kirjoittaja 1500i
Jaska HKI kirjoitti:Epäilempä että koko etanolihömpötyksellä ei ole mitään luonnontiellistä perustaa,muka suojelee luontoa?Takana on öljy-yhtiöitten ja verottajan pohjaton ahneus ja ihmisten pelko yliverotettujen maailman vanhimmman autokaluston lopullisesta särkymisestä ja jalkamieheksi joutumisesta.Eräässä Ylen Teemassa olleessa tiededokumentissa todisteltiin että ilmaston lämpeneminen ja kylmeneminen johtuu suurimmaksi osaksi avaruudesta tulevista suihkuvirtauksista joihin ei ole ihmisillä koskaan ole ollut eikä tule olemaan rahtusen vertaa.
Eihän se etanolin rahtaus toiselta puolen maailmaa taida ihan viisasta olla

Ilmaston lämpeneminen

lähemmäs -30°C pakkasia ennen joulua aatella kuinka kylmää oisi ollut jos ilmasto ei oisi lämmennyt

Ihan rahastusta, joo onhan tuo nähty...
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit moottoreissa
Lähetetty: 15.1.2011 13:26
Kirjoittaja Sdelano v SSSR
Terve!
St1:n RE85:n koostumuksesta voinee tehdä karkeita päätelmiä käyttöturvatiedotteesta:
http://st1.fi/pdf/KTT_RE85_fin_16-03-2009.pdf
Hieman jo ehkä vanhentunutta tietoa on täällä:
http://www.e85fuel.de/pdf/CEN%20worksho ... %20E85.pdf
Jos löydän nettiosoitteen, josta tuorein normi on maksutta saatavissa, palaan asiaan.
SvS
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit moottoreissa
Lähetetty: 15.1.2011 19:26
Kirjoittaja Sdelano v SSSR
Terve!
Normi sallii, että talvikaudella etanolipitoisuus on 70 % (mutta ei alle). Arvelen, että käytännön etanoliosuus on näin talvella 75 %.
Kesällä ollaan sitten noin 85 %:ssa.
Butaani (nestekaasua, joka on liuotettu RE 85:een) on kylmäkäynnistystä varten.
Isobutanoli lienee etanolin denaturointia varten, siltä varalta, että jätkät keksisivät tehdä "telaketjua" (sota-aikainen nimitys etanolibensiinistä erotetulle juomalle).
SvS
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit moottoreissa
Lähetetty: 16.1.2011 12:27
Kirjoittaja lada.h.s
Ei nyt millään pahalla mutta tämä loputon keskustelu lantatusta bensasta on ihan turhaa!
Kaikista selvin toimintamalli on OLLA KÄYTTÄMÄTTÄ etanolibensiiniä mikäli sen käytettävyyttä epäilee!
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit moottoreissa
Lähetetty: 16.1.2011 12:43
Kirjoittaja Uitukki
Uitukki kirjoitti:pressa kirjoitti:Kertoisiko joku mitä ongelmia oli 1992 vuonna ladalla ajellessa?? Ajoiko kukaan nesteen tai shellin bensalla? Silloinhan polttoaineessa oli mtbe-lisäainetta. Muistaako ep mitä se oli ja paljonko sitä oli? Lukekaa sen ajan polttoaine testejä ja teknisiä artikkeleita! Tuulilasin lukiat voivat nopeasti lehdistä tarkistaa seuraavat faktat. MTBE on metanolia!! Ja nesteen ka shellin bensoissa sitä oli 9,8-10% mitattaessa, ilmoitettu vaihteluväli 10-12%. Kertooko ep tai joku muu nyt miksi silloinkin ladat toimi mutta eivät toimisi nyt etanoliseoksella (jossa etanolia huomattavasti vähemmän kuin ennen oli metanolia!).
Asiallista olisi ilmoittaa että kuinka kauan tätä MTBE:tä käytettiin? Edelleenkään tuo etanolin/metanolin mahdollinen haittavaikutus ei kyllä näy yhdessä eikä kahdessakaan tankillisessa.
Tähän minä kaipailen edelleen vastausta että kuinka kauan?
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit moottoreissa
Lähetetty: 16.1.2011 13:27
Kirjoittaja E.P.
lada.h.s kirjoitti:Ei nyt millään pahalla mutta tämä loputon keskustelu lantatusta bensasta on ihan turhaa!
Kaikista selvin toimintamalli on OLLA KÄYTTÄMÄTTÄ etanolibensiiniä mikäli sen käytettävyyttä epäilee!
Eikun tämä on mielenkiintoinen aihe. Ja nythän on juuri selvinnyt, että ei ole olemassa muuta kuin etanolibensaa. Järkyttävää.

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit moottoreissa
Lähetetty: 16.1.2011 13:30
Kirjoittaja AI
lada.h.s kirjoitti:Kaikista selvin toimintamalli on OLLA KÄYTTÄMÄTTÄ etanolibensiiniä mikäli sen käytettävyyttä epäilee!
Ei vaan oikein tästä maasta sellaista saa. 98:ssakin kun sitä voi jopa olla enemmän kuin 95:ssä!
http://www.vihrealanka.fi/uutiset/e10-p ... n-etanolia
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit moottoreissa
Lähetetty: 16.1.2011 13:45
Kirjoittaja lada.h.s
No sitten on syytä OLLA KÄYTTÄMÄTTÄ korkeaetanolipitoista bensiiniä.
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit moottoreissa
Lähetetty: 16.1.2011 16:06
Kirjoittaja separi
pressa kirjoitti:Kertoisiko joku mitä ongelmia oli 1992 vuonna ladalla ajellessa?? Ajoiko kukaan nesteen tai shellin bensalla? Silloinhan polttoaineessa oli mtbe-lisäainetta. Muistaako ep mitä se oli ja paljonko sitä oli? Lukekaa sen ajan polttoaine testejä ja teknisiä artikkeleita! Tuulilasin lukiat voivat nopeasti lehdistä tarkistaa seuraavat faktat. MTBE on metanolia!! Ja nesteen ka shellin bensoissa sitä oli 9,8-10% mitattaessa, ilmoitettu vaihteluväli 10-12%. Kertooko ep tai joku muu nyt miksi silloinkin ladat toimi mutta eivät toimisi nyt etanoliseoksella (jossa etanolia huomattavasti vähemmän kuin ennen oli metanolia!).
MTBE ei ole metanolia, vaan metyylitertiääributyylieetteriä. MTBE:tä tosin valmistetaan metanolista ja metyylipropeenista. Sen tarkoitus bensiinissä on nostaa oktaanilukua ja korvata lyijy.
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit moottoreissa
Lähetetty: 16.1.2011 16:57
Kirjoittaja E.P.
Semmoista tavaraa kai kuitenkin, että osaa sekin syöpyä maan sisällä olevan säiliön läpi, ja imeytyä pohjavesiin. Ei kuulema välttämättä ole niin kovin myrkyllistä, mutta haisoo ja maistuu. Tuommoista tulosta pikaisella googlauksella löysin päivänä eräänä.

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit moottoreissa
Lähetetty: 16.1.2011 17:15
Kirjoittaja E.P.
Joltain toiselta palstalta luin, että ovat saaneet suurempia polttoaineen kulutuksia aikaan Nesteen bensoilla jo ennen tätä vuoden vaihteessa voimaan tullutta merkintämuutosta. Kun on ajellut muiden ketjujen polttoaineilla, niin kulutukset pienempiä. Arvelivat, että Neste on ollut innokkain etanolin sotkija. Tiiä sitten.