Siis täähän uhkaa mennä väittelyksi ja yksipuoleiseksi sellaiseksi. Yrität kokoajan perustella miksi pitäisi vaihtaa ruiskuun vaikka täysin tyytyväinen olen tämän hetkiseen setuppiin. En minäkään tule hehkuttamaan kenenkään ruiskutopikkiin kaasareita.
Ilman muuta muutama osa-alue voisi olla hieman paremminkin, mutta kaasari on aina kompromissi.
Täytyy vielä muistaa se että tuplakaasarit on VIRITYSkaasareita, joiden kanssa esim. kaasuvaste pienemmillä jengoilla jää monesti hieman ohueksi. Tosin tämä riippuu myös ihan älyttömästi jo itsensä koneen ominaisuuksista kaasareita vastaan. Kaikki vaikuttaa, nokat, kannen hengittävyys, pakosarjat yms...kaasareissa kurkkujen koko, seosputket yms.
Harvemmissa tuplissa on esim. monia progressioreikiä kurkussa jolloin kaasu on paljon enemmän on/off tyyppinen verrattuna tavalliseen kaksikurkkuiseen.
Mitä tulee siihen että jouduin pienentämään 32 mm sisäkurkut 28 mm niin pakkorako. Ajokelvoton isommilla, pääpiirille siirtyminen kesti sekuntitolkulla jossei kaasua tintannut lattiaan salamannopeasti. Yksinkertaisesti liian isot kurkut ja tulos on juuri edellä mainitun kaltainen. Ylhäällä toimii mutta alhaalla ei mitään.
Toisinpäin tulee tehossa takkiin hieman mutta ajettavuus helvetin hyvä. Tehot alempana ja rutkasti enemmän vääntöä. Mukava rullailla siviilissä, eikä kohta 50-v kuski enää jaksa repiä...muutakuin joskus
Kaasarin runko ja kurkku pitää aina mitoittaa konekohtaisesti. Isompi runko ja kurkku ei todellakaan tarkoita v*tusti enemmän tehoa...se on huomattu jo muutamissa alan dynotuksissa. Ihan liika isolla kurkulla katoaa tehotkin. Kaasareissa kun kyse on kuitenkin siitä ilmavirtauksen nopeudesta...
Se kuinka paljon kompromissi se kaasari on ja missä se tuntuu vai tuntuuko ollenkaan, on sitten sitten eri asia. Täytyy muistaa että vehkeet pelaa tietylle tasolle säädettynä aika helvetin hyvin. Tästä eteenpäin hierominen on mielestäni jo teknistä taitamattomuutta.
Kyllä kaasareidenkin kanssa voi koittaa sitä semitäydellisyyttä hieroa, mutta usein palataan kuitenkin lähtökohtaan koska se toimii parhaiten. Huomattu sekä kahden ja neljän kurkun kanssa.
Siis minun oma kantani on se että aivan sama millä sitä bensaa syötetään, minua ei kiinnosta jos toisella on kaasarit ja toisella ruisku jos molemmat on tyytyväisiä; tai vaikkeivät olisikaan, itsehän ovat tiensä valinneet.
Perustelen vielä kerran miksi tässä vehkeessä on tuplakaasuttimet eikä ruiskua:
- Entiset kaasarit oli 36IDF -> vaihto 40IDF = rahaa ei mennyt yhtään, se on paljon vähemmän kuin hyviin läppärunkoihin
- En halua yhtäkään ylimääräistä sähkörämmälettä näin yksinkertaiseen autoon. Suurin elektroniikka on kärjettömässä sytkässä...
- Nopeat huoltaa ja laittaa perussäätöihin...toimivuus varsin mainio, loput hierottiin sitten viikon aktiivisemman säätörupeaman aikana. Kulutus vajaa kymppi matkassa ja 11-13 välillä muuten pyöriessä, siihen täysin tyytyväinen koska jerkkuakin on nyt enemmän kuin ennen. Jos kulutuksesta nousee itku, niin parempi unohtaa nämä vehkeet..
- Aikataulut kusi rakennusvaiheessa kuukausitolkulla muutamien osapuutteiden takia joten yhtäkään ylimääräistä hetkea ei kiinnostanut viettää esimerkiksi sähkötöiden parissa.
- Maailmansivu kasailtu kaasareilla näitä patoja, jatketaan perinteisellä linjalla, vähemmän näkee näitä niitä OSAAJIA näiden kanssa...vähiin käy. Parempi opiskella sillon kun on intoa, läppäriä kerkeää kyllä näpyttelemään vielä tässä elämässä jos haluaa.
Ruiskua ei siis ole tulossa saati edes harkita tähän autoon ikipäivänä.
Vaihtavathan jotkut hölmöläiset tuota iki-ihanaa 1700i ruiskutekniikkaa vaikka mihin koriin vaikka rehellisesti voin sanoa että DGV Weberillä pääsee A) pienempään kulutukseen B) paljon parempaan kaasuvasteeseen ja sitkeyteen C:) helvetin hyvään seoksenhallintaan D) luotettavuus sata kertaa parempi, korjaukseenkin riittää ruuvimeisseli
En siis voi käsittää tälläistä typeryyttä vain siksi se että saa esson paarissa kehua omaanvansa ruiskuladan. Ymmärrän hyvin megan/muun hyvän säädettävän ruiskun, mutta en tälläisia leikkiruiskukonversioita. Hirveä vaiva ja tulos paskempi kuin sodanaikaisella kaasarilla.
Tosta voi väitellä minun kanssani vaikka kuinka pitkään ja lopputulos on silti se että minä olen oikeassa. Mega-asioista en rupea väittelemään koska minulla ei niistä ole kokemusta.
Ei muutakuin läppärit kuumiksi ja seosruuvien kannat pyöreiksi, siitä se lähtee puolin ja toisin
