Sivu 24/58
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit moottoreissa
Lähetetty: 16.1.2011 18:48
Kirjoittaja lada.h.s
Lattarauta kirjoitti:lada.h.s kirjoitti:Ei nyt millään pahalla mutta tämä loputon keskustelu lantatusta bensasta on ihan turhaa!
Kaikista selvin toimintamalli on OLLA KÄYTTÄMÄTTÄ etanolibensiiniä mikäli sen käytettävyyttä epäilee!
Kannattaa sulkea lataboardi jos alkaa ahdistaa.

Ei ahista mutta ihmetyttää. No eipä tässä kai kannata uhrata ajatustakaan tälle viherpipertäjien kieroilun tuloksena syntyneelle bensalle.
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa
Lähetetty: 16.1.2011 21:05
Kirjoittaja rotsi4
Onko kukaan käyttänyt kaasariautoa ilman lambda-härveleitä päästötestissä normibensalla ja sitten etanoliseoksella?
Lappuja haluaisin nähdä..
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa
Lähetetty: 16.1.2011 22:17
Kirjoittaja Jokari
^^ Tuskin niissä on yhtään mitään eroa...vai mitä eroja kuvittelet löytäväsi näiden välillä?
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa
Lähetetty: 16.1.2011 23:13
Kirjoittaja Uitukki
Niin ja kun normibensaa ei vissiin ole myytykään toistakymmentä vuoteen?
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa
Lähetetty: 17.1.2011 9:13
Kirjoittaja Uitukki
Siis kun vastakkain asetetaan normibensa ja etanolibensa niin olettaisi normibensalla tarkoitettavan bensaa jossa on 0% etanolia.
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit moottoreissa
Lähetetty: 17.1.2011 15:47
Kirjoittaja Sdelano v SSSR
Terve!
MTBE:n käyttö alkoi Suomessa 1990-luvun alussa. Sikäli kuin tiedän, käyttö loppui vuonna 2008. jolloin siirryttiin ETBE:iin.
Käytön lopettamisen syynä lienee ollut MTBE:n myrkyllisyys.
Lisäys: Tuoreimmat Nesteen bensiinien käyttöturvatiedotteet tuntevat MTBE:n 95E10:n ja 98E5:n ainesosana, maksimimäärä 15 %.
***
Eri jakeluketjujen bensiinit eroavat toisistaan niin vähän - jos lainkaan - että mitään polttoaineesta johtuvia kulutuseroja ei ole. Ei ainakaan sellaisia, että autoilija voisi ne omilla mittauksillaan havaita. Mahdolliset kulutuserot johtuvat jostain muusta kuin polttoaineesta.
SvS
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa
Lähetetty: 17.1.2011 19:49
Kirjoittaja rotsi4
En tiedä mitä eroa niissä voisi olla. Ehkäpä uskaltaisi arvata että hc ja CO arvo aavistuksen pienempi kun etanolipitoisuus on isompi.
Siksi haluaisinkin nähdä päästötestilappuja. Voihan niitä kokeilla eri bensiinilaaduilla jos on pelit ja vehkeet sekä energiaa käytännön kokeisiin.
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit moottoreissa
Lähetetty: 19.1.2011 15:23
Kirjoittaja Sdelano v SSSR
Terve!
Täällä lisää "pahimpia vaihtoehtoja" Yhdysvalloista, kun on käytetty E10:tä.
http://www.fuel-testers.com/e10_bad_gas_reports.html
Leikanneita koneita, hajonneita ilmastointilaitteita, viikon kuluessa pilalle syöpyneitä kaasuttimia, alle 5 mailin ajon jälkeen rivahtaneita polttoainepumppuja jne.
Valitettavasti englanniksi, mutta asiat selvinnevät silti.
menestystä ja pitkää ikää
SvS
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit moottoreissa
Lähetetty: 19.1.2011 16:26
Kirjoittaja Sdelano v SSSR
Terve!
Tässä tuore
valtioneuvoston asetus moottoribensiinin ym. laatuvaatimuksista:
http://www.environment.fi/download.asp? ... 491&lan=fi
Alkoholeja saa bensiinissä siis olla monenlaisia, mutta vain etanolin maksimimäärä on ilmoitettava, muista alkoholeista ei tarvitse olla mainintaa.
Sekä MTBE että ETBE ovat asetuksessa mainittuja eettereitä, "joissa vähintään viisi hiiliatomia".
Asetus vaatii, että E5:ttä on oltava saatavilla vuoden 2012 loppuun,
98E5 voidaan siis lopettaa ensi alle kahden vuoden päästä.
alkoholiblandausterveisin
SvS
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit moottoreissa
Lähetetty: 19.1.2011 16:50
Kirjoittaja 1500i
Sdelano v SSSR kirjoitti:Asetus vaatii, että E5:ttä on oltava saatavilla vuoden 2012 loppuun, 98E5 voidaan siis lopettaa ensi alle kahden vuoden päästä.
Mitähän sitä sitten pienkoneisiin tai niihin vanhempiin ajoneuvoihin ym. laitetaan?

Pienkone pensaako vai viedäänkö vanhemmat vehkeet sulattoon
Vetäköön **tun päähän ja köyden kaulaansa jos tuollaisia "uudistuksia" suunnittelevat...
Anteeksi vaan, mutta siltä tämä tuntuu

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit moottoreissa
Lähetetty: 19.1.2011 17:39
Kirjoittaja Jaska HKI
1500i kirjoitti:Sdelano v SSSR kirjoitti:Asetus vaatii, että E5:ttä on oltava saatavilla vuoden 2012 loppuun, 98E5 voidaan siis lopettaa ensi alle kahden vuoden päästä.
Mitähän sitä sitten pienkoneisiin tai niihin vanhempiin ajoneuvoihin ym. laitetaan?

Pienkone pensaako vai viedäänkö vanhemmat vehkeet sulattoon
Vetäköön **tun päähän ja köyden kaulaansa jos tuollaisia "uudistuksia" suunnittelevat...
Anteeksi vaan, mutta siltä tämä tuntuu

Koko tämä etanoli hömpötys on mennyt poskelleen.Etanolin valmistus kuluttaa enemmän energiaa kuin siitä saadaan polttomoottoreissa hyödynnettyä.Meneppä sanomaan jollekkin pussihousulle joka heiluu kirves kädessä että halkojen hakkuu kuluttaa energiaa enemmän kuin mitä niiden polttamisesta saadaan niin saat juosta ja kovaa liiterin taa.Kaikki juuri näiden ekovihreiden takia jotka ovat ostaneet Marimekosta ylihintaisen puuvillapaidan,Instumentariumista ylihintaiset silmälasit (vrt Jysk. 2€ pari kotelon kanssa) ja Alkosta ylihintaista Tollo viiniä ja sitten he syleilevät maailmaa

.Nythän ollaan tilanteessa jossa 98:n myynti on kasvanut 300%.
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit moottoreissa
Lähetetty: 19.1.2011 17:44
Kirjoittaja Sdelano v SSSR
Terve!
Eräs mahdollisuus veteraanivehkeiden ja pienkoneiden käyttöön on tietysti poistaa etanoli etanolibensiinistä. Se onnistuu helposti sekoittamalla vettä etanolibensiiniin, minkä jälkeen etanoli ja vesi erottuvat ja painuvat astian pohjalle. Pinnalta otetaan sitten bensiini talteen.
Jäljelle jäävä vesi-etanolimoska on sitten varminta viedä ongelmajätelaitokseen tms.
Tässä vielä kuva etanoli-vesiliuoksen ja bensiinin erottumisesta:
Kuvassa vaaleana näkyvä on bensiiniä, sen alapuolella vesi-etanoliliuos.
Suomikin kamppailee ilmastonmuutosta vastaan -terveisin
SvS
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit moottoreissa
Lähetetty: 19.1.2011 18:47
Kirjoittaja 1500i
Sdelano v SSSR kirjoitti:Terve!
Eräs mahdollisuus veteraanivehkeiden ja pienkoneiden käyttöön on tietysti poistaa etanoli etanolibensiinistä. Se onnistuu helposti sekoittamalla vettä etanolibensiiniin, minkä jälkeen etanoli ja vesi erottuvat ja painuvat astian pohjalle. Pinnalta otetaan sitten bensiini talteen.
Ahaa
Sdelano v SSSR kirjoitti:
Suomikin kamppailee ilmastonmuutosta vastaan -terveisin
Ota tuo -kin pääte pois...
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa
Lähetetty: 19.1.2011 19:10
Kirjoittaja pvdriver
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa
Lähetetty: 20.1.2011 12:29
Kirjoittaja Yogi
Kiinnittäkääs huomiota sisätiloihin vs. korimalliin...