Sivu 25/28

Re: MoottoriPyöräily

Lähetetty: 4.1.2014 12:57
Kirjoittaja pavlik morozov
juippi11 kirjoitti:Pannonia oli kohtuullisen hyvä itäpyörä, paljon IC:n yläpuolella kestävyyden suhteen. Pikkuveljeä Danuviaa en niin menisi kehumaan (kone on tosiaan tehty jostain tinasta), mutta silläkin voi ajaa yli 70 km/h koneen räjähtämättä joten miksipä ei kolme kertaa tehokkaammalla isoveljelläkin. Tiedä sitten voiko millään itäpyörällä pitää ainakaan yli 80 km/h matkavauhtia. Yksipyttyinen IC ei varmaan sitä edes kulje]
tuo karjalanpappa joka puheli tinakukosta, omisti itse ic planetan ja ne kävi 60 luvun alussa muijansa kanssa lapissakin sillä... :lol:
mummon veljen mielestä moottoripyörä on vaarallinen kapistus, perusteli sitä sillä että ajoi 40 luvulla tähtipyörällä kolarin... :?
faija sai työntötangon väärään triump tigercubistaan silloin 60 vuoden paikkeilla, kuulemma ainoa kerta kun jätti tielle ja ois osannu muka korjata sen tienpäällä :)

Re: MoottoriPyöräily

Lähetetty: 7.1.2014 9:30
Kirjoittaja t tulppu
Miten se on Moottoripyörä tietäjät. kun tuolla Osiossa sitä autokauppaa kaduin . Oli puhetta Moottoripyörä veron korotuksesta. Minusta se tapahtui 1982 syyskuu-- kesäkuu1986 välisenä aikana. Kun uusiiin moottoripyöriin tuli 10000 hinnan korotus 750 koko luokassa noin....Se miksi kiinnostaa kun Olisin saanut halvalla 750cc Honda US customin. vuonna 82 osti ex anopin poikaystävä sellaisen ja se maksoi noin 12000 markkaa uutena, sillä oli ajettu 12000km. kun Pera sitä kaupitteli..Kun ex anoppi ja pera erosi ehkä 83-84...... 85 menin naimisiin niin Muistelen että hinnat oli silloin jo noussut.. silloin Hondan sai 24000 jos en väärin muista.....Työtön kun olin niin rahaa ei ollut ja aina kun hyvää halvalla niin koskaan mulla ei oo rahaa sukan varressa....

Re: MoottoriPyöräily

Lähetetty: 7.1.2014 23:59
Kirjoittaja samarai
Kukapa näitä enää jaksaa muistaa tarkasti. Edilexin haun perusteella vuosina 82-85 on tehty 4 eri päätöstä auto- ja moottoripyöräveron muuttamisesta, v.1975 on säädetty laki auto- ja moottoripyöräveron väliaikaisesta korottamisesta. Vaatii kuitenkin palveluiden tilaamisen, että pääsee tarkastelemaan tarkemmin.
http://www.edilex.fi/haku?phrase=mootto ... ges%5B%5D=

Autoista muistan hyvin, että v. 1989 ostaessani Transitin, se oli vielä autoverovapaa ts. pakettiautoissa ei ollut autoveroa.

Ja kunnon revitystä 60-luvulta :
Steppenwolf - Born to be wild, tuolloin ei vielä tiedetty "heavy metal"-musiikista mitään.
http://www.youtube.com/watch?v=5UWRypqz5-o

-------------------------------------------------------------------
Sattui silmään nätti DDR-lälläripyörä:
http://www.tori.fi/pohjois-pohjanmaa/IW ... w=3&last=1

Re: MoottoriPyöräily

Lähetetty: 8.1.2014 9:32
Kirjoittaja t tulppu
Ehkä suurin syy etten ostanut Hondaa oli se että ei ollut rahaa. Toinen syy on että olen enemmän vene miehiä kuin pyörämiehiä.. Mutta halvalla olisin saanut.erittäin. Peralla oli vähän juomis ongelmaa ja hän hukkui humalassa serkkunsa kanssa järveen.. Muistan kun Pera oli vaihtamassa sitä Hondaa halvempaan, niin katsoimme Sr500 Yamahaa 79. Mutta kun siinä oli vain polkaisu käynnistys niin pera ei innostunut. Minulle ehkä se olisi kelvannut.
Vuonna 1988-89. Meinasin ostaa sivuvaunu 350Jawan. Velorex sivuvaunulla..
Seuraava pyörä kuume oli sitten kun Jawalta tuli 350 custom.
Oli mulla suzuki 125cc enduro 4tahtikoneella 88-89. Yks mulkku särki siitä koneen.korjaus maksoi kun itse tein. 1200 mummon markkaa..
40vuotis lahjaksi ostin sivuvaunu Nieprin joka minulla oli noin 7 vuotta. Romuna ostin ja romuna myin Siskonpojalle...
Silloin 40aattelin että 50 Harrikan ostan.. Mutta en osta. Terveyttä ei ole ja rahaa..

Re: MoottoriPyöräily

Lähetetty: 16.1.2014 19:23
Kirjoittaja Pavlovits
Mikä se tämmöinen Iisee oikein on? Tuo vennään kieli kun ei oikein käänny.
Kuva

Re: MoottoriPyöräily

Lähetetty: 16.1.2014 19:34
Kirjoittaja juippi11
Ainakin kun googlettaa IZH 1 1200cc niin löytyy melko samanlaisen kuvia. En selvittänyt minkä kopio on. Wikipediassa luki suunnittelijan nimi joten lienee suurelta osin omaakin suunnittelua? Jotain tuttua tuossa koneessa on mobilistin lukijalle mutta en nyt osaa sanoa miksi

http://thejdfile.blogspot.fi/2011/03/so ... ities.html

Edit: Tuttuus johtuu varmaan samasta moottorityypistä ja asettelusta Moto-Guzzeissa. Tässä on taas vaan käynyt niin että ovat mokomat r****t kopioineet Guzzia jo ennen kuin Guzzilla oli keksittykään tuo moottorin asettelu..

Re: MoottoriPyöräily

Lähetetty: 16.1.2014 19:54
Kirjoittaja t tulppu
Onko rungossa vähän sota Zuntapin vaikutteita...ehkä on en tiedä.

Re: MoottoriPyöräily

Lähetetty: 16.1.2014 20:06
Kirjoittaja juippi11
Kun tuo IICEE on tehty, Zundappit olivat polkupyörän näköisiä häkkyröitä, tuo on 20-luvun pyörä. Kopiointia on ollut sitten korkeintaan Zundappin puolelta? Enhän minä moottoripyörien historiaa tunne, onhan tuossa voitu ottaa mallia useammastakin muunmaalaisesta pyörästä. Todennäköisesti ameriikan suunnalta.

Re: MoottoriPyöräily

Lähetetty: 16.1.2014 23:42
Kirjoittaja samarai
Kuvassa on Izh-1/2, ensimmäiset Izhevskissä tehdystä viidestä moottoripyörän prototyypistä (Izh-1/2/3/4/5). 1:ssä ja 2:ssa oli oma V-twin (ilmeisesti HD/Indian perustuvaa), V-moottorin sijoitussuunta on todella omaperäinen tuohon aikaan, esim. Moto-Guzzi aloitti tuon vasta 60-luvulla.

Izh-3:ssa on Wanderer 750cc V-twin, Izh-4 puolestaan yksisyl. 2T koneella ja Izh-5 hollantilaisella Neander 500cc koneella.

"Izh-6":sta ei jostain syystä ole tehty ja ensimmäinen tuotantoon tullut moottoripyörä Izhevskissä oli Izh-7 (v.1933). Se oli kopio DKW L 300:sta. Samana vuonna alkoi myös Leningradissa vastaavan "Punainen Lokakuu" L-300 valmistus. Izh-7 ja L-300 ovatkin Neuvostoliiton ensimmäiset varsinaiset tuotantopyörät. Ensimmäinen Neuvostoliitossa valmistunut moottoripyörä on puolestaan v. 1924 "Sojuz" (1syl. 500cc).

http://soviet-moto.ru/%D0%B8%D0%B6-1/
http://ru.wikipedia.org/wiki/%D0%98%D0% ... %BA%D0%BB)
http://soviet-moto.ru/%D0%BC%D0%BE%D1%8 ... %80%D1%8C/

------------------------------------------------------------------------------------------------------

Ennen Neuvostoliittoa Venäjän keisarikunnassa ehdittiin valmistaa kahta sarjatuotantopyörää:

Riikassa Alexander Leitnerin pyörätehtaalla v. 1902-08 "Rossija"-merkkistä moottoripyörää (1syl. 62cc)

Moskovassa Luksin tehtaalla v. 1908-1914 "Moto-Rev-Dux" - moottoripyörää (V-tvin 256cc/404cc), joiden kokonaistuotanto oli 600kpl.
(eipä ehtinyt yhtään suomalaista mp-valmistajaa keisari-Venäjän aikakirjoihin, autona löytyy "Korvensuu")

http://soviet-moto.ru/%D0%BC%D0%BE%D1%8 ... %B8%D1%8F/
http://soviet-moto.ru/%D0%BC%D0%BE%D1%8 ... %BA%D1%81/

Re: MoottoriPyöräily

Lähetetty: 17.1.2014 9:15
Kirjoittaja pavlik morozov
onkos tuota kod4 neukku apumoottoria täälä käsitelty?

sellainenhan ei vaatisi rekisteröintiä eikä vakuutusta, oiva harrastepeli :lol:

Re: MoottoriPyöräily

Lähetetty: 17.1.2014 22:34
Kirjoittaja samarai
On sitä näköjään ohimennen käsitelty RMZ:aan liittyen, jossa Riga-2 "Gauja" mopediin D4 "apumoottorin"asennuksen myötä aikaisemmasta pyörätehtaasta syntyi RMZ.
Eli ensimmäinen "oikea mopo" D4 koneella. :)
http://www.ladakerho.fi/ladaboard/viewt ... uu#p244538
http://mopedmuseum.ru/mycollection-gauja.html

Tuosta löytyy aika kattava historiikki viroksi kuvineen D-moottoreista "voittoisaan loppuun"
http://forum.moped.ee/t760-d-mootoridaj ... uka-lopuni

Hienoja vehkeitä, itsellä ei huumori taida kuitenkaan ihan riittää noilla pärisevillä apumoottoreilla ajelemaan. 8)

------------------------------------------------------------------------------------
TIZ-AM 600, pitkäiskuinen "paukku ja pyykinväli", tehtiin armeijalle kopiona BSA 600 Sloperista.
http://b-cozz.com/Archive/PDF/TIZ-AM-60 ... _order.pdf

http://www.youtube.com/watch?v=M93XPe9vqjY

Re: MoottoriPyöräily

Lähetetty: 18.1.2014 11:45
Kirjoittaja Pavlovits
Isä-Pavelin tallin nurkissa lojui 50-luvulla kotimainen Sysy-apumoottori. Siinä oli sellainen karhennettu rulla, joka veti eturenkaaseen painettuna. Minua ei vielä silloin tuommoiset vehkeet kiinnostaneet, en ollut vielä lähelläkään mopoikää. Ei ole minkäänlaista mielikuvaa siitä, minne se joutui.

Re: MoottoriPyöräily

Lähetetty: 19.1.2014 15:50
Kirjoittaja Pavlovits
Tällainen takavetoinen apumoottorivempain oli valmistettu HöyryVoimaVaunun tekemälle moottorille.
Kuva

Re: MoottoriPyöräily

Lähetetty: 19.1.2014 18:34
Kirjoittaja pavlik morozov
^ popowärmer nimellä tunnettu saksassa... :lol:

http://www.youtube.com/watch?v=faXQShej178

briggstratton kone fillarin ritsille ois kai helppo toteuttaa, siis sellainnen vanha itsevetävä jossa on nokka akselin päässä ketjupyörä (sama jako kun vaihdepyörän ketjulla... :lol:

Re: MoottoriPyöräily

Lähetetty: 23.1.2014 20:30
Kirjoittaja pavlik morozov
Kuva

faija ja emw