VAZ-21013 - 1988 - 1700 Turboprojekti(leimattu).

Takavetoiset Ladat: 2101-2107, myyty Suomessa vuosina 1971-1997

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Alueen säännöt
Otsikoi postauksesi muotoon:

TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)

Huom! Ketjun nimeämisessä saa ja on toivottavaa käyttää hieman mielikuvista sääntöjen puitteissa jotta autosi erottuisi muiden joukosta. Jos autoillasi on esimerkiksi nimi tai joku muu kuvaus projektista olisi suotavaa pelkän mallinumeron ja vuosiluvun lisäksi.
Avatar
veli samara
Lada kerhon jäsen
Viestit: 1102
Liittynyt: 6.5.2009 20:17
Paikkakunta: Etelä-Karjala

Re: 1200L Turbo.

Viesti Kirjoittaja veli samara »

Kyselläämpä taas joutavia. Dumppi meinaa olla melko hiljainen, joten mikä avuksi?. Toimii kuitenkin, eikä turbo sakkaa. Mutta on vain todella hiljainen, vaikka tuon mallin pitäis olla äänekäs. Luulis 0,8bar ahdoilla edes jotain sanovan, 2 vaihteella kovan kiihdytyksen jälkeen kuullostaa jo joltakin, mutta ei siltä miltä sen pitäisi.
Ei ole mitään säätöä, paitsi rikkojen kanssa tiukemmalle. Mutta luulisin että pitäis saada löysemmälle. Tyhjäkäynnillä dumppi on auki, kun kaasua painaa menee kiinni kuten pitääkin. Kaasu pois jolloin mäntä nousee todella hitaasti ja niin vähän että ilma juuri ja juuri pääsee pois. Onko liian kireällä? liian "iso" dumppi? vai missäköhän mättää?

Dumppina tämä:
http://www.ahtoja.com/product/75/xs-sty ... eri-vareja
Lada samara 1.3 - 87
Mazda mx-5 1.6 -98
Avatar
veli samara
Lada kerhon jäsen
Viestit: 1102
Liittynyt: 6.5.2009 20:17
Paikkakunta: Etelä-Karjala

Re: 1200L Turbo.

Viesti Kirjoittaja veli samara »

Pinnapultit napoihin tilattu EKG racing:stä. Sopivia muttereita ei ollut, joten ne hommaan myöhemmin. Pultit on 63mm pitkät joten spacereille varaakin löytyy 8)
Lada samara 1.3 - 87
Mazda mx-5 1.6 -98
Avatar
veli samara
Lada kerhon jäsen
Viestit: 1102
Liittynyt: 6.5.2009 20:17
Paikkakunta: Etelä-Karjala

Re: 1200L Turbo.

Viesti Kirjoittaja veli samara »

ahtopainemittari näyttää nollaa tyhjäkäynnillä, ja dumppi olikin kiinni. Kaasua painettaessa alipainetta tulee, mutta dumppi pysyy kiinni. hieman lisää kaasua, jolloin alipaine muuttuu paineeksi. Kaasu pois niin dumppi aukeaa hitaasti.
Onkos mulla nyt jossain alipainevuoto, kerran mittari nollassa tyhjäkäynnillä?
Lada samara 1.3 - 87
Mazda mx-5 1.6 -98
Avatar
toktornivako
Viestit: 2003
Liittynyt: 8.11.2007 23:50
Paikkakunta: Kangasala

Re: 1200L Turbo.

Viesti Kirjoittaja toktornivako »

Mihin kohtaan se mittari on liitetty, ennen vai jälkeen kaasuläppien?
Tilauksesta Ladan Vara/Viritys osat suoraan entisestä Neuvostoliitosta
Myös Теплостар-Адверс ajoneuvo lämmittimet.

Avatar
veli samara
Lada kerhon jäsen
Viestit: 1102
Liittynyt: 6.5.2009 20:17
Paikkakunta: Etelä-Karjala

Re: 1200L Turbo.

Viesti Kirjoittaja veli samara »

Siihen imusarjan alipaine lähtöön. Dumpin letku on kiinni kaasarin alipaine lähdössä. Mittarin letku siis t-haaralla kiinni letkussa joka menee virranjakajalle.
Lada samara 1.3 - 87
Mazda mx-5 1.6 -98
äölkjhgf
Viestit: 900
Liittynyt: 4.11.2011 18:10

Re: 1200L Turbo.

Viesti Kirjoittaja äölkjhgf »

Tuossa hyllyllä on yksi weeberi. Siinä tuo alipainelähdön reikä/kanava tulee kaasuläpän väärälle eli yläpuolelle (dumpin ohjausta ajatellen) kun läppä on kiinni eli tyhjäkäynnillä.
Ettei olisi samanlainen tilanne. Jos on, niin ei alipainetta tosiaan tule juurikaan tyhjäkäynnillä dumpille.

Se että alipainetta alkaa tulemaan kun lisää hieman kaasua, eli läppä menee kanavan toiselle puolen, tukee tätä epäilystä :lol:
Avatar
toktornivako
Viestit: 2003
Liittynyt: 8.11.2007 23:50
Paikkakunta: Kangasala

Re: 1200L Turbo.

Viesti Kirjoittaja toktornivako »

Tätä vähän meinasin että kummalta puolelta se läpää on otettu? Jos itsekin epäilet niin kokeile tuleeko siihen letkuun reilu alipaine tyhjäkäynnillä.
Tilauksesta Ladan Vara/Viritys osat suoraan entisestä Neuvostoliitosta
Myös Теплостар-Адверс ajoneuvo lämmittimet.

Avatar
veli samara
Lada kerhon jäsen
Viestit: 1102
Liittynyt: 6.5.2009 20:17
Paikkakunta: Etelä-Karjala

Re: 1200L Turbo.

Viesti Kirjoittaja veli samara »

Olikin toisin päin. Mutta nyt laitettu mittari ja dumppi samasta imusarjan lähdöstä. Mittarikin näyttää jo -0,6bar alipaineita tyhjäkäynnillä. Dumppia öljysin notkeammalla tavaralla, rupes mäntä liikkumaan herkemmin.
Lada samara 1.3 - 87
Mazda mx-5 1.6 -98
Avatar
veli samara
Lada kerhon jäsen
Viestit: 1102
Liittynyt: 6.5.2009 20:17
Paikkakunta: Etelä-Karjala

Re: 1200L Turbo.

Viesti Kirjoittaja veli samara »

Hieman miettynyt taas tätäkin projektia. Tuloksena on että laitan 1700 alakerran tähän nyt, niin saa paperiin senkin samalla...
Mutta kasataan edelleen kaasarilla, jakajalla ja samalla turbolla.

Näin saan alaskin lisää vääntöä. Nyt 0-4000rpm ollaan edelleen tehoton 1200 pannu, mutta sen jälkeen ollaan räväkämpi. Nyt 1700 lohkolla sais alaskin vääntöä, ja turbokin heräis aikasemmin.
Lada samara 1.3 - 87
Mazda mx-5 1.6 -98
Avatar
veli samara
Lada kerhon jäsen
Viestit: 1102
Liittynyt: 6.5.2009 20:17
Paikkakunta: Etelä-Karjala

Re: 1200L Turbo.

Viesti Kirjoittaja veli samara »

Pitikös 1700 koneelle olla ihan oma jakaja, vai passaako 1500 jakaja? Olis hyllyssä yksi 1500 kärjetön setti.
Lada samara 1.3 - 87
Mazda mx-5 1.6 -98
Avatar
START
Lada kerhon jäsen
Viestit: 2542
Liittynyt: 20.7.2006 12:54
Paikkakunta: JÄMSÄ kehityksen keskipiste

Re: 1200L Turbo.

Viesti Kirjoittaja START »

kyllä se käy
21013 1500 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
Avatar
veli samara
Lada kerhon jäsen
Viestit: 1102
Liittynyt: 6.5.2009 20:17
Paikkakunta: Etelä-Karjala

Re: 1200L Turbo.

Viesti Kirjoittaja veli samara »

Onneksi tuossa 1700 koneessa on vakio öljypohja, voi tehdä öljypaluu nipan uusiks. Sellanen missä kierteet letkua varten.
Ja 1200 kannessakin on jo valmiiks säädettävä nokkapyörä nivanokkaa varten... Samalla vois nostaa konettakin hieman ylöspäin.
Lada samara 1.3 - 87
Mazda mx-5 1.6 -98
Avatar
veli samara
Lada kerhon jäsen
Viestit: 1102
Liittynyt: 6.5.2009 20:17
Paikkakunta: Etelä-Karjala

Re: 1200L Turbo.

Viesti Kirjoittaja veli samara »

1200 pannu lähti konehuoneesta pois, joten nyt pääsen tekemään tilaa putkelle. Sitten hakemaan 1700 kone tallille, ja sen "kasaaminen" voi alkaa. Kansi, imu ja pakosarja ja muut roinat otan tuosta 1200 pannusta.
Kaihan sitä konetta vois jotenkin maalatakkin, olis siistimmän näköinen. Noh eipä sillä taida olla merkitystä kun konehuone on melko roisin näköinen...
Lada samara 1.3 - 87
Mazda mx-5 1.6 -98
MrKz
Viestit: 575
Liittynyt: 28.12.2012 19:41
Paikkakunta: Haapajärvi

Re: 1200L Turbo.

Viesti Kirjoittaja MrKz »

äkkiäkös sen konehuoneen liuotinpesulla pesasee ja sitte vanhoja letkuja,klemmareita,pultteja,muttereita,prikkoja jne. pientä jotka ei paljoa maksa eikä hirveesti maksa vaivaakaan vaihdella vanhojen tilalle, ja samalla ku osat irti nii niitäki puhistelee nii ei kädetkään likaannu ku laittelee takasi.. ite ehkä jo liiottelin ku puhtaat hanskat kädessä laittelin puhdistettua/maalattuja osia kiinni ettei ne vaan likaannu :lol:
Lada 21044 1700i -96
Avatar
veli samara
Lada kerhon jäsen
Viestit: 1102
Liittynyt: 6.5.2009 20:17
Paikkakunta: Etelä-Karjala

Re: 1200L Turbo.

Viesti Kirjoittaja veli samara »

1700 kone siinä valmiudessa että vauhtis ja kytkin paikoilleen, niin voi nostaa paikoilleen. Konetta putsailtu päällisin puolin, mutta jätetään maalaukset tällä kertaa. Tunnelin teko alkaa varmaan huomenna.

Setuppi on tällä hetkellä tämä.
- 1700 lohko
- 1200 kansi
- niva nokka säädettävällä nokkapyörällä
- weber 32/36 DGV
- garret GT17
- kärjetön sytkä kiintee ennakko

Katotaan miten lähtee toimimaan.
Lada samara 1.3 - 87
Mazda mx-5 1.6 -98
Vastaa Viestiin