SÄMPY matkaan ja KaksoisVeli SÄMI jää.

Entisen "Kokemuksia" -alueen epäaktiiviset viestiketjut on arkistoitu tänne.

Jos sinulla on omaan autoosi liittyvä viestiketju täällä alueella, korjaa otsikko vastaamaan http://ladakerho.fi/ladaboard/viewforum.php?f=50 alueen sääntöjä ja odota tai pyydä että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Alueen säännöt
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: SamaraSedan 1500 Axtec -95 SÄMPY ja KaksoisVeli SÄMI

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Tässä saunan välijäähdyttelyillä tai oikeammin saunaa lämmitellessä heräsi jälleen eräs AxtecAjatus.

Onhan tämän kanssa raadettu. On raadettu lähes 10 000km vajaassa puolessa vuodessa. Mutta vielä enemmän on raadettu erilaisten tekniikkajuttujen kanssa.

Alussa, kun ostin SÄMPYn ja ajoin sen Siilitieltä Kuusaalle siinä oli kaksi ongelmaa. Ei Tyhjäkäyntiä. Ei kylmää eikä lämmintä ilmaa ohjaamoon.

Tyhjäkäynnin sain aikaiseksi puhdistamalla kaasuttimen pintapuolisesti ja puhdistamalla sekä täyttämällä oikein jäähdytysjärjestelmän. Ilmapuolen sain kuntoon imuroimalla ilmanottokanavan ja puhdistamalla suuttimet sekä korjaamalla ilmanohjausläpät.

Mutta se varsinainen asia, joka tässä tuli mieleen on Termostaatin TÄRKEYS Axtecissa. Siis se, että termostaatti toimii kuten se on tarkoitettu toimivaksi. Eli jos Painit käyntiongelmien kanssa, varmista että TERMOSTAATTI on KUNNOSSA ja TOIMIVA.

Perustelut: Muutenkin monimutkaisessa Axtec -polttoainejärjestelmässä ja etenkin kaasuttimessa on vielä Puoliautomaattinen Kylmäkäynnistyslaite. Termostaatti vaikuttaa tähän järjestelmään melkoisesti. Jatkan kunnon perustelua seuraavassa viestissä. Valitettavasti en ole saanut korjattua tätä nykimisongelmaa, joten tarvitaan uusi viesti.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: SamaraSedan 1500 Axtec -95 SÄMPY ja KaksoisVeli SÄMI

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

En vielä täysin tunne enkä varmaan koskaan tule tuntemaankaan puoliautomaattisen kylmäkäynnistyslaitteen mekaniikkaa ja sielunelämää, mutta kahdenlaista ohjausta se saa. Alipaine- ja jäähdytysneste ohjaavat sitä.

Ilmanottokaukalossa oleva alipainesäiliö on yhteydessä Alipainevaajaan, joka liikuttaa kylmäkäynnistyslaiteen käyttövipua. Lie sitten ilman lämpötila vaikuttamassa myös alipaineeseen tai sitten ei, mutta tämän säiliön tarkoitus on tehostaa kylmäkäynnistyslaiteen toimintaa ja herkkyyttä lämpötiloille.

Kenties tärkeämpi laite on Bi-Metallijousi -kammio jossa jäähdytysneste kiertää laajentaen ja supistaen jousta nestelämpöjen mukaan. Myös tämä jousi on yhteydessä kylmäkäynnistyslaitteen käyttövipuun. Jousi mahdollistaa tai rajoittaa vivun liikettä lopulta sen tulisi poistaa kylmäkäynnistyslaite toiminnasta.

Kylmäkäynnistyslaitteen käyttövivun vaikuttamista muualle kaasuttimeen en ole selvittänyt. Liekö selvitänkään, mutta mistä sitä tietää.

Eli perusteluita termostaatin kunnon ja toimivuuden tärkeyteen sekä jäähdytysjärjestelmän muuhunkin toimivuuteen. Jos Axtec on noinkin tärkeältä osin kuin ns. automaattiryypyn toimivuudeltaan suoraan sidoksissa jäähdytysjärjestelmään, niin jäähdytysnesteiden on lämmettävä ja jäähdyttävä juuri niin kuin valmistaja on tarkoittanut. Tietenkin kaasuttimessa on muitakin mekaniikkoja ja elektroonisia laitteita, jotka vaikuttavat sen toimivuuteen. Mutta, koska järjestelmä on niin monimutkainen ja häiriöaltins niin melkko pieni vaiva on varmistua termostaatin ja jäähdytysjärjestelmän toimivuudesta ennen kuin alkaa etsiä kaikkia vielä monimutkaisempia vikoja.

Itsehän munailin juuri tuon jäähdytysjärjestelmän kanssa vaikka kuinka. Ensimmäinen termostaatti oli täysi romu. Ei auennut kunnolla. Toinen termostaatti oli mitä oli, koska tyypilliseen tapaansa repäisin sen hätäpäissäni SÄMIstä.

Mutta ehkä joskus yritän selvittää vielä tarkemmin tuon puoliautomaattisen kylmäkäynnistyslaitteen toiminnan.
Viimeksi muokannut PöyhöinKuusaalt, 16.11.2009 5:30. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
Pavlovits
Lada kerhon jäsen
Viestit: 9732
Liittynyt: 24.8.2004 11:43
Paikkakunta: Varkaus

Re: SamaraSedan 1500 Axtec -95 SÄMPY ja KaksoisVeli SÄMI

Viesti Kirjoittaja Pavlovits »

Kyllä jäisi minulta nuo sytytykset säätelemättä.
Onneksi en tiennyt miten tieteellistä hommaa tuo on, kun 1600 TL Volkkarista petti se panta, joka estää virranjakajaa pyörimästä. Morsiamen lettinauhaa ja ruuvimeisseliä käyttäen kiilasin jakajan sellaiseen asentoon, että kävi tyhjäkäyntiä nätisti ja pellin alta kaasutellen otti hyvin kierroksia.
Kouvolasta Kotkaan päästiin hyvin ja mittarin mukaan kulki ne samat sadatviidetkymmenet kuin ennenkin.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: SamaraSedan 1500 Axtec -95 SÄMPY ja KaksoisVeli SÄMI

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Huomenna katsotaan taas SÄMPYn tämän hetkinen sielunelämä kunnolla. Lähdetään raatamaan Sortavalaan. Ainahan me olemme pärjänneet. Voi miten mukava olisi kun ei tarvitsisi ollenkaan ajatella moottorin toimintaa. Ajelisi vain leppoisasti.

Huomiseksi lupaili tänne kunnon pyryä. Sehän sopii. Minusta KunnonKelit ovat autoillessa kaikkein mukavimpia. Laittelin kuntoon lasinpesuruikkijat. Repsikka meni tukkoon kun neula katkesi reikään säätäessäni. Kuskin ruutta taas oli ihan miten sattuu eikä sitä saanut millään säädeltyä. Laittelin CRC ja herkistelin. Nyt osuu oikeaan.

Mutta huomenna taas nähdään missä mennään ja miten.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: SamaraSedan 1500 Axtec -95 SÄMPY ja KaksoisVeli SÄMI

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

HaHaHaHaaaa! NaNaNaNakuttaaaa! :lol:

On tämä SÄMPY melkoinen peli. Jos minä nämä ongalmat ratkaisen ennen kuin tämä jää lepoon ja kenties menee jollekin poikaselle PeltoAutoksi niin olen melkoinen tekijä.

Eikä edelleenkään pärjätä rajalla. Ei kestä jatkuvia käynnistelyjä ja sammutteluja edelleenkään.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Re: SamaraSedan 1500 Axtec -95 SÄMPY ja KaksoisVeli SÄMI

Viesti Kirjoittaja Jokari »

On se astek hyvä, sanoisin jopa ettei paras :lol:
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: SamaraSedan 1500 Axtec -95 SÄMPY ja KaksoisVeli SÄMI

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Niinpä niin. Ei kai kukaan olekaan kyseenalaistanut sitä, että Axtec on PARAS! :lol:

Eikä kai kukaan voi väittää että tällainen harraste ole täyttä IDIOTISMIA. :shock:

Onko muuten joku sitä mieltä, että HalpaAxtecSamara voi olla upea, mukava ja käyttövarma peli? Ai niin, onhan tuolla tuo Kokemuksia halvasta Samarasta. Kai siellä alkupäässä jossain kehuskellaankin tällaisia Parhaimmillaan Toimivia ja Vähäpäästöisiä ihanuuksia.

Josko tuon sytkän sitten kertaalleen vielä katselisi. Lähinnä siinä on sellainen mahdollisuus, että syttyä käännetään 45astetta myöhemmälle eli jakajasta katsottuna vastapäivään.

Tämä siksi, että jos se sytty on nyt niin myöhällä kuin pystyy ja se nakuttaa niin kivati, niin ei siinä enää muuta mahdollisuutta ole. Eli 45astetta myöhemmälle ja ennakkoa reippaasti. Sitten taas yritellään. Jossain siellä täytyy olla se oikea kohtakin. Tai sitten ei.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
Ukki
Viestit: 1876
Liittynyt: 3.2.2007 9:00
Paikkakunta: Kajaani

Re: SamaraSedan 1500 Axtec -95 SÄMPY ja KaksoisVeli SÄMI

Viesti Kirjoittaja Ukki »

Tervehdykset toivottelen.
Pitkään on keskusteltu ja kokeiltu, korjattu ja ilottu ennakolta, mutta melkein joka kerta on tullut ilmi, että ei taaskaan onnistunut.
Minä esitän, että teette uudet merkit hihnapyörään ja nokka-akselin pyörään. Heittokellolla yläkuolokohta ja siihen viilalla merkit. Ladakinhan ilmoittaa milloin ventiili avautuu ja milloin sulkeituu. Tämä ajankohta lasketaan ja merkitään hihnapyörään. Asetetaan venttiilin avautumis merkki kohdalleen ja nokka-akseli siihen asentoon missä se määrätty venttiili rupeaa avautumaan. Kun oikea kohta on löytynyt asetetaan kampiakseli yläkuolokohtaansa ja tällä asennolla merkitään nokka-akselin pyörän asema. Kuulostaa monimutkaiselta mutta hommana ei ole kummoinen. Vaikein on laskea hihnapyörän kehä ja jakaa se 360, silloin saadaan selville montako mm on 1 aste. Jos sytkä on 5astetta niin 5x saatu millilukema ja siihen merkki sytkän ajoitusta varten. Jos jakokoppaan merkki ennen yläkuolokohdan merkkiä jos taas hihnapyörään niin sinäkin ennen ykk. pyörimissuunta huomioiden. Kun näille merkeille asentaa niin vika on varmasti muualla jos ei toimi. Onnea ja menestystä merkkaamiseen.
Meijän Ukki tietää vanhasta Ladasta melkein kaiken, kun sen velipoika on nähnyt jälet :-)
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Re: SamaraSedan 1500 Axtec -95 SÄMPY ja KaksoisVeli SÄMI

Viesti Kirjoittaja Jokari »

Ei ole tullut vielä vastaan (vakio)autoa jossa tehtaan merkit eivät olisi riittävän tarkkoja sytkän säätöön. Niitä tapauksia on kyllä nähty, että merkit ei pidä paikkaansa, mutta se on ollut ilmeistä koska kyseessä on ollut rakenneltuja koneita, joissa osatkin on vuosien saatossa vaihtuneet. Tässä on kuitenkin vakio Sarana tehtaan jälijltä.

Tossa Saranan vauhtipyörän merkeissä on kyllä helvetinmoinen erehtymisen mahdollisuus koska oikea merkki on niin himmeä ettei sitä näe kuin strobon valossa hätäisesti, jos tietää mitä etsii. Kampparin hihnapyörän merkkejä ei taas erota yhtään kun jakopään suojukset on paikoillaan.

Eikä tämänkään auton kohdalla tuo sytty ole se suurin tekijä koska sekin on pitkään ollut ihan oikeassa merkissä, vaan tuo ihanainen polttoaineensyöttöjärjestelmä joka sotkee auton toiminnan täysin. Eiköhän tälläinen Sarana vanhana isopäästöisenä kaasarilla ole aika varma peli, mutta asteekkina sillä ei kyllä tee mitään. Sad but true :lol:
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Avatar
1500i
Viestit: 2149
Liittynyt: 1.5.2008 19:12
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Re: SamaraSedan 1500 Axtec -95 SÄMPY ja KaksoisVeli SÄMI

Viesti Kirjoittaja 1500i »

Isopäästöisellä :? kuhan ei tarjottaisi siihen sitten Weeberiä heti alkuun :lol: :wink:
Avensis stw
Ex.21093 -00
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Re: SamaraSedan 1500 Axtec -95 SÄMPY ja KaksoisVeli SÄMI

Viesti Kirjoittaja Jokari »

Onko isopäästöisyydessä jotain vikaa, niin että sille pitäisi naamaansa nyrpistää? Ja ei, ei sotketa sitä Weberiä tähän koska se ei liity tähän asiaan mitenkään.
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Avatar
1500i
Viestit: 2149
Liittynyt: 1.5.2008 19:12
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Re: SamaraSedan 1500 Axtec -95 SÄMPY ja KaksoisVeli SÄMI

Viesti Kirjoittaja 1500i »

Isopäästöisyydessä ei ole mitään vikaa (joidenkin mielestä voi olla) varmoja vehkeitä ei turhia sähkö ym.himmeleitä. ( :? tuli vaikka tarkoitus oli laittaa :roll: )
Weeberistä sen verran että voihan olla että sitä suositeltaisiin jos orkinaali kaasariin tulisi jokin vika :wink:
Avensis stw
Ex.21093 -00
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: SamaraSedan 1500 Axtec -95 SÄMPY ja KaksoisVeli SÄMI

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Varmistelin merkit ja hävitin NaNaNaNakutuksen. Toimii maantieajossa.

Kyllä se tuossa polttoainejärjestelmässä se vika on. Kun nyt saisi auttavan tyhjäkäynnin jotenkin keksittyä. Mitään muuta väliä ei olisi.

Onhan tämä ollut pelkää räpellystä, mutta koskapa ei minulla olisi. Pitäneekö tarkastaa mahdolliset imuvuodot, jotka voisivat vaikuttaa tuohon tyhjäkäyntiin niin tuhoisasti. Voisivatko ne myös tehdä sen, että ei siedä sitten millään jatkuvia käynnistelyjä ja sammutteluja. Vai liekö koko Axtec sellainen, että se ei niitä kestä koskaan.

Lohkolämppärikin lakkasi toimimasta. Rytkyttelytiet olivat irrottaneet maajohdon. No, se nyt oli helppo havaita ja korjata.

Laittamani termari oli 87asteinen. Tiirailin puodissa sitä astelukua, mutta jotenkin ei sattunut silmään. Tuossa on eräs toinen Samaran termari minulla ja se on 85asteinen. Voisiko olla näin pieni ero kesä- ja talvitermarin välillä. Ohjeen mukaan termari pitää olla juuri 87 +-2 avautumislämpötilaltaan.

Aiempi termarihan ei millään toiminut oikein. Päästi koneen melkoisen kuumaksi ja sitten yhtäkkiä pudotti tuonne avautumislämpöihin. Tämä uusi nyt pitää homman balanssissa.

Täytynee tästedes vain ruuvata noita kaasarijuttuja ja jättää tuo sytty noilleen. Kun ei kerran nakuta eikä tukehdu, niin siinä olkoon. Tulipahan nyt ainakin kuunneltua miten SÄMPY nakuttaa kunnolla. Kyllä se ääni minulle tuttu oli. Joissain nuoruuden autoissa, ei omissani, muistan tuon kilkatuksen ja roklotuksen kuulleeni.

Eli ei tästä valmista tule muualle kuin sinne poikien peltoleikkeihin, mutta aikaa on 11.3. asti ajella, jos ajeluista edes jotenkin selvitään.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: SamaraSedan 1500 Axtec -95 SÄMPY ja KaksoisVeli SÄMI

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Josko jotain hauskaakin tähän välillä.

Ostimma kunnon AntiStaticit! :lol: Auttaisivatkohan ne noihin käyntiongelmiin?

Eivätkös nämä Axtecit ole HenkimaailmanOlentoja? Jos SÄMPY on kaipaillut Ukkosen ja muuiden hankaussähköjen johdattimia Perssiisijeensä?

Vai sotkevatko moiset härpäkkeet kulkua entisestään? Tämä täytyy ehdottomasti testata.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Joen musikka
Viestit: 2037
Liittynyt: 30.6.2005 19:58
Paikkakunta: Öllölä,Tuupovaara Joensuu

Re: SamaraSedan 1500 Axtec -95 SÄMPY ja KaksoisVeli SÄMI

Viesti Kirjoittaja Joen musikka »

Hei toveri! Nyt on näköjään mukana syttyongelmat,Imuvuodot,jopa lohkolämppärit!!! :shock:
Ettei tulis korvien välikin mukaan!Elä syytä kaikesta Axtecia!!!
Lähen aamuvarhain Stadiin mutta jätän autotallin oven eteen toimivana puretun Axteckaasarin.Käytä hyväxesi mitä voit.SE ON IHMISEN RAKENTAMA.Ei siinä mitään taikuutta oo.
2112,-04,hopea
1119,-07,harmaa
1119,-08,hopea
1117,-09,punainen
ex:2105x3,2107x3,2104x2,2109x2,2110x2,2108,2111x3,2112x3,1119.
Vielä kun pääsis Popetan kyytiin!
Vastaa Viestiin