Sivu 27/58
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit moottoreissa
Lähetetty: 30.1.2011 16:37
Kirjoittaja rotsi4
Alastarolla ajetaan alkoholilla..kyllähän ne dragsterit tahtovat simahtaa lähtöviivalle aina silloin tällöin. Yhdessä oli Holleyn kaasarit jotka eivät näyttäneet syöpyneiltä.
Sen sijaan eräs tuttu maajussi sekoitti neljä litraa polttoöljyä, jotain 14 litraa 98E bensaa ja reilusti mobil extra 2T öljyä. SItten hän tankkasi Comet moottorisahan kyseisellä litkulla ja nyki sen käymään, Ja kyllä risukko antautui vaikka savu ja käry oli mahtava.
No sitten tuli kesä ja hän osti motonetistä kiinalaisen trimmerin ja tankkasi sen polttonesteellään. Kone kävi yhden tankillisen tyhjäksi, ja alkoi sitten köhiä ja vuotaa bensaa. Se vietiin takaisin motonetiin josta se lähettiin korjaamolle; (korjaamo oli onneksi samassa kaupunginosassa) siellä vaihdettiin uusi kaasutin kun vanhassa oli huonot tiivisteet. Kun korjaaja veti vehkeen käymään, se hulmahti palamaan. Sitten se lensi roskakoppaan, ja motonetti antoi uuden koneen.
Uuden laitteen tankkausvaihetta seuratessasi kiinnitin huomiota punaiseen bensiiniin, ja muistelin omituista löyhkää talvella..ja sitä että tuosta bensapöntöstä oli tankattu myös traktoria aikaisemmin. Kehotin sitten tankkaamaan eri astiasta varmasti ehtaa bensiiniä joka on mittarista tullut hiljattain sekä sitä mobil 2T öljyä tarkasti se 2.5dl 9.75 litraan bensaa , ja tuo uusi laite toimikin ihan hyvin sillä sen lopun puoli hehtaaria.
Johtopäätös: kiinalaisesta koneesta kumiosat antautui lähes heti talvilaadun polttoöljyä saatuaan, kun taas 1980-luvun Cometti toimi vielä jotenkuten. Kumia on näköjään monenlaista.
Itse päätin tämän episodin jälkeen siirtyä valmiiseen 2-t bensaan jota Neste myy..kannun tuntee varmasti pimeässäkin eikä tarvi sohlata öljyn kanssa. Sitä saa myös nelitahtikoneille vihreässä astiassa. Se on kallista mutta sohlaaminen on vielä kalliimpaa, onneksi ei osunut omaan nilkkaan tällä kertaa.
Nyt olisi varmaan hyvä aika aloittaa bensaralli venäjän rajan yli, varmasti menisi venäläinen 'kunnon' bensa kaupaksi taikauskoisille suomalaisille. Kuorma-autoon parin kuution tankit, adr-säiliöluvat ja viisumi taskuun ja toimeentulo olisi taattu moneksi vuodeksi, kiitos politiikan.
Harmi etten asu itärajan läheisyydessä.
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit moottoreissa
Lähetetty: 30.1.2011 20:22
Kirjoittaja Jaakkima
rotsi4 kirjoitti:Nyt olisi varmaan hyvä aika aloittaa bensaralli venäjän rajan yli, varmasti menisi venäläinen 'kunnon' bensa kaupaksi taikauskoisille suomalaisille. Kuorma-autoon parin kuution tankit, adr-säiliöluvat ja viisumi taskuun ja toimeentulo olisi taattu moneksi vuodeksi, kiitos politiikan.
Harmi etten asu itärajan läheisyydessä.
Jos teet tuon laillisesti, jonotat pahimmassa tapauksessa rekkajonossa vuorokauden mennen tullen, maksat tullit, verot............. Ei taida enään tuntipalkoille päästä ja hintakin plompsahtaa yli tai lähelle Suomen hintoja.
Jos tuot laittomasti ja jossain vaiheessa jäät kiinni kuitenkin, maksat takautuvasti tuhottomat sakot, verot, tullit.... Ei kannata enään töitä tehdä kun vouti vie kaiken. Takautuvasti tarkoitan KAIKKI reissut mitä olet tenhyt.
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit moottoreissa
Lähetetty: 31.1.2011 5:38
Kirjoittaja ff8728
98- bensaa kannattaa käyttää sahoissa, ja kunnon 2-t öljyjä oikeassa seossuhteessa vaikka valmistaja suosittelisikin 95 oktaanista.
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa
Lähetetty: 31.1.2011 9:27
Kirjoittaja Sepi
Sdelano v SSSR kirjoitti:
...Pidän em. väitettä höpötyksenä E10:n osalta. E85:n suhteen on sen sijaan selvää, että seosvoitelun (joten VTT:n termi esisekoitettu tarkoittanee) varma onnistuminen vaatii erikoisöljyn käyttöä.
SvS
Eihän tuo esisekoitettu tarkoita 2T-seosta, johon sekoitetaan öljy ja bensa ennakkoon erona tuorevoiteluille (2T-öljy tulee omasta säiliöstään) koneille? Monestihan tuota bensaseosta tulee säilytettyä pitempään pöntöissä ennen käyttöä, että olisiko tällä jotain vaikutusta asiaan?
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa
Lähetetty: 31.1.2011 13:43
Kirjoittaja Jouska
Sepi kirjoitti:Sdelano v SSSR kirjoitti:
...Pidän em. väitettä höpötyksenä E10:n osalta. E85:n suhteen on sen sijaan selvää, että seosvoitelun (joten VTT:n termi esisekoitettu tarkoittanee) varma onnistuminen vaatii erikoisöljyn käyttöä.
SvS
Eihän tuo esisekoitettu tarkoita 2T-seosta, johon sekoitetaan öljy ja bensa ennakkoon erona tuorevoiteluille (2T-öljy tulee omasta säiliöstään) koneille? Monestihan tuota bensaseosta tulee säilytettyä pitempään pöntöissä ennen käyttöä, että olisiko tällä jotain vaikutusta asiaan?
Moi,
Noista pöntöistä tuli mieleeni, että säilyttäkää kaikenlaiset bensat aina metalli-astioissa. Nesteen mukaan muovi-astioissa säilytetty bensan koostumus muuttuu, kun seinämien läpi pääsee haihtumaan osa komponenteista pois. Ja sen takia ei ruohonleikkuri tahdo lähteä käyntiin keväällä.
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa
Lähetetty: 31.1.2011 14:10
Kirjoittaja E.P.
Jouska kirjoitti:Moi,
Noista pöntöistä tuli mieleeni, että säilyttäkää kaikenlaiset bensat aina metalli-astioissa. Nesteen mukaan muovi-astioissa säilytetty bensan koostumus muuttuu, kun seinämien läpi pääsee haihtumaan osa komponenteista pois. Ja sen takia ei ruohonleikkuri tahdo lähteä käyntiin keväällä.
On varoiteltu julkisuudessa peltitankeista, ja uudesta bensasta yhdistettynä. Pohjalle kertyy veden ja etanolin seos, joka aiheuttaa korroosiota. Muovitankeissa tämmöistä ongelmaa ei ole.
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa
Lähetetty: 31.1.2011 14:11
Kirjoittaja Sepi
Tuosta bensan säilyvyydestä on myös runsaasti kirjoiteltu eri palstoilla, mutta itellä ei ole kyllä koskaan sattunut, etteikö vanhempi bensa olisi koneille kelvannut. Ainoa haitta, mitä puhtaan bensan pitemmästä "säilytyksestä" on ollut, niin vanhojen metallisten bensatankkien hapettuminen. Tuota voi kyllä estää lirauttamalla vähän 2t-öljyä sekaan.
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa
Lähetetty: 31.1.2011 15:59
Kirjoittaja Jouska
E.P. kirjoitti:Jouska kirjoitti:Moi,
Noista pöntöistä tuli mieleeni, että säilyttäkää kaikenlaiset bensat aina metalli-astioissa. Nesteen mukaan muovi-astioissa säilytetty bensan koostumus muuttuu, kun seinämien läpi pääsee haihtumaan osa komponenteista pois. Ja sen takia ei ruohonleikkuri tahdo lähteä käyntiin keväällä.
On varoiteltu julkisuudessa peltitankeista, ja uudesta bensasta yhdistettynä. Pohjalle kertyy veden ja etanolin seos, joka aiheuttaa korroosiota. Muovitankeissa tämmöistä ongelmaa ei ole.
Moi,
Niinpä. Metalleilla on maailman sivu esiintynyt korrooosiota, ellei pönttö ole tehty kullasta. Myös rosteri voi ruostua

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa
Lähetetty: 31.1.2011 16:19
Kirjoittaja Pavlovits
On se hitto että näitäkin juttuja piti alkaa lukemaan.
Kaikenlaisten vehkeiden ja bensojen ja kaasutinspriiden ja kanistereiden kanssa on pelattu yli 50 vuotta, eikä niiden kanssa ole koskaan ollut mitään ongelmia. Nyt tästäkin on tehty vaikeaa.
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa
Lähetetty: 1.2.2011 8:24
Kirjoittaja Jouska
Moi,
Vakavasti ottaen, kun muistelee orgaanisen kemian tunteja, niin kyllähän se etanoli hapettuu karboksyylihapoiksi. Samalla sitten pH laskee jonka takia siinä on se korrosoiva vaikutus ja lopulta tankissa on bensan ja etikan seos.
Näin ainakin teoriassa.
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit moottoreissa
Lähetetty: 1.2.2011 16:09
Kirjoittaja lada.h.s
Kertokaahan ihmiset faktaa Venäjän bensoista!
Olen kuullut että Venäjän bensoissa on iät ja ajat lyijyn oktaania kohottava vaikutus korvattu rikillä. Ja siitä johtuisi sen omintakeinen haju.
Minä en voi millään uskoa että jonkun maanosan raaka-öljy olisi niin "erilaista" että se haisisi itsessään oudolle.
Ja olen myös kuullut että A76 bensiini on täysin lisäaineistamaton, eräänlainen "teollisuusbensiini" ?
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit moottoreissa
Lähetetty: 1.2.2011 17:04
Kirjoittaja Jaakkima
Kyllähän vielä muutama vuosi sitten Venäjän bensa haisi hieman enemmän kuin Suomi bensa, mutta ei enää. Lyödään vierekkäin kaksi kannua, toisessa Suomesta ostettua ja toisessa Venäjältä ostettua, niin hajusta et tunnista kummassa on kumpaa. Reilut 4 vuotta sitten vielä Venäjän bensa "haisi", mutta ei enään pariin-kolmeen vuoteen. "Haisubensaan" joutui katsastuksen päästömittaukseen lisäämään hieman Suomi-bensaa, mutta nykyään ei. Menee tuo vaimon EURO 3-päästönormiin kuuluva 111 puhtain paperein ja liput liehuen läpi. Possulla ajettu 1½ vuotta pelkällä Venäjän bensalla ja kilometrejä kertynyt reilu 20 tkm.
Eli mitään käsitystä bensan koostumuksesta ei siis ole ja havainnot perustuvat reilun 4 vuoden käyttökokemuksiin.
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit moottoreissa
Lähetetty: 1.2.2011 18:20
Kirjoittaja Sdelano v SSSR
Terve!
Näin käy, kun tankkaa väärin, vai miten se oli:
http://omakaupunki.hs.fi/paakaupunkiseu ... OKboksi_p1
SvS
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa
Lähetetty: 2.2.2011 0:16
Kirjoittaja manni
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa
Lähetetty: 3.2.2011 14:55
Kirjoittaja Sdelano v SSSR
Terve!
Suoraruiskutusmoottoreiden polttoaineensyöttö tapahtuu, kun mäntä on lähes yläkuolokohdassa ja peittää siis lähes koko sylinteriputken. Toisaalta normaalikäyntilämpöisen moottorin sylinteriputken sisäpinnan lämpötila on vähintään 120 °C (tehokäynnillä 180...220 °C), joten eipä siellä etanoli (kiehumispiste normaalipaineessa noin 78 °C) kauan viihtyisikään.
(Sylinteriputken lämpötilan alarajan määrää se, että vesi ei saa jäädä sinne kummittelemaan.)
SvS