Takavetoiset Ladat: 2101-2107, myyty Suomessa vuosina 1971-1997
Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Alueen säännöt
Otsikoi postauksesi muotoon:
TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Huom! Ketjun nimeämisessä saa ja on toivottavaa käyttää hieman mielikuvista sääntöjen puitteissa jotta autosi erottuisi muiden joukosta. Jos autoillasi on esimerkiksi nimi tai joku muu kuvaus projektista olisi suotavaa pelkän mallinumeron ja vuosiluvun lisäksi.
Nyt kun löytyy tuo moposportin asetelma, niin vaatiiko se saman valmistajan sintteri levyn toimiakseen kunnolla?
Moposportin sintteri levyt on 7,9mm paksuja, ja niitä on 3 ja 4-lapasia. Mutta mansemotorsilla olisi jopa 6 lapasia sinttereitä, joiden paksuus on taas 8,15mm. Toimii vakio asetelmalla ilman shimmausta.
Nyt siis mietin että jos laittaisi mansemotorsin levyn ja moposportin asetelman, niin miten se toimisi? miten levyn paksuus vaikuttaa paketin toimintaan.
no siihen puristus voimaanhan se vaikuttaa, jouset pitäs olla sellasessa asennossa missä eniten voimaa kohdistuu levyyn. eli jos levyn paksuutta muuttaa ja oletetaan että vakio levyn kanssa se olis optimaalinen niin eikös sillon kuulu laittaa niitten levyjen paksuuseron verran palikkaa väliin tai vaihtoehtosesti tavaraa pois kytkin pinnasta?
se että onko se vakiona miten simmattu niin vaikee sanoa.
21013 1500 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
Pitää tyytyä toimivaksi todettuun settiin, eli moposportilta levy ja asetelma. Kova 4-lapainen sintteri varmaankin kestää meikäläisen rääkin. 5 tai 6-lapainen olis mukavempi käyttää, mutta taas ei kestä vääntöä niin paljon.
Nyt olis reikäkin saatu sen verta suureksi, että putki mahtuu ohittamaan ohjausrojut helposti. Eli nyt vain vauhtis ja kytkin paikoilleen ja kone nokalle. Pääsee suunnitelemaan putkistoa taas kerran
Sintteri tilattu, nyt hommaamaan uusi painelaakeri. Eipähän tarvii sen takia askia kesällä irrotella, ja helppo vaihtaa nyt kun kone irti.
Viimeksi tuli laitettua laakeroitu apusimpukkakin paikoilleen, mitä nyt 1,5 vuotta odotellut hyllyssä
EDIT: nopeeta toimintaa moposportilta, 2h ja tekstari jossa seurantakoodi
Sintteri saatu kätösiin. Mietin vain että pitäiskö vauhtiksesta sorvata kytkin pinta suoraksi(pientä pykälää tuntuu pinnassa). Pitääkö se sen jälkeen tasapainottaa uudelleen? Tässä lähistöllä ei ole sellasta pajaa josse tasapainotus onnistuisi.
Vai vauhtis sorviin vaan ja hiomapaperia kätöseen? Näinkin vissiin jotku tehny?
mikä on riittävän tasapainossa?
tota 110 konetta kun kasailin niin koneistaja ei huolinut lukitus mallin rikkoja pulttien alle, kun niissä on kuulemma heittoa, riippuen missä asennossa on..
sama mies puhu jostain kampurasta missä oli vimosen päälle billettialumiini etupään siivapyörä, joka ei millään meinannut mennä tasapainoon. lopulta oli huomannut että pultin alle tullut paksu rikka oli hieman väljä ja epätasapainossa, mistä tuli se kramman tai kahen heitto. se tuntuu heti siellä kymppitonnin hujakoilla
21013 1500 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
No tämä kaveri osaa hommansa. Ja eihän tuo kierrä ku 7000rpm. Kevenee hurjasti, ku pinnat suoristaa
Honda kaveri taas tasapainotti ihan kaiken pyörivän osan koneesta, ensin erikseen sitten yhdessä paketissa mitkä pysty. Kone kiertää kivasti(rajoitettu 11000rpm kohdille, ilman rajoitinta kiertää koneen hengiltä) joten tarpeellista oli.
Totta vitussa se pitää painottaa jos vauhtipyörään on koskettu. Se että se on on sorvissa suora ei tarkoita yhtään mitään. Silti voi olla vaikka 10 grammaa heittoa.
Jossei kampuraa ole aiemmin 0-painotettu yksinään niin että siihen voi liittää 0-painotetun vauhtipyörän ja asetelman niin koko satsi etupäästä takapäähän pitää painottaa. Pari grammaa on jo sellainen määrä heittoa että jos meinaa koneen kasata tuollaisella heitolla niin tuokin raha on parempi vetää vaikka kurkusta alas ja ihan suoraan alkuunsa tälläiset virittelyt kannattaa unohtaa oli kyseessä turbo- tai vaparikone.. Koneen alakerran pitää olla virheettömästi painossa.
Jossei niin ole niin tälläiset kötöstelyt menee minun silmissä suoraan roskapönttö/jokkis/peltoviritys-kategoriaan ja ne kertoo tekijästä myös todella paljon.
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.
Omassa projektikoneessa käytin tasapainotuksessa koko puntin. Hihnapyörä+kampura+vauhtis+kytkinasetelma. Eniten oli heittoa hihnapyörässä. Vauhtis sorvattu tasan 5 kiloseks.
Suosittelisin kunnon tasapainotusta koneelle. Ei ole kauhean kallis investointi ja samalla on hyvä laakeroida alakerta uusiksi.