SÄMPY matkaan ja KaksoisVeli SÄMI jää.

Entisen "Kokemuksia" -alueen epäaktiiviset viestiketjut on arkistoitu tänne.

Jos sinulla on omaan autoosi liittyvä viestiketju täällä alueella, korjaa otsikko vastaamaan http://ladakerho.fi/ladaboard/viewforum.php?f=50 alueen sääntöjä ja odota tai pyydä että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Alueen säännöt
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: SamaraSedan 1500 Axtec -95 SÄMPY ja KaksoisVeli SÄMI

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Ei tee mieli syyttää ketään. Kun vaan lulla laulaisi niin ettei kiroilu kuulu laulun läpi. Se on pitkä ja kivinen tie Venäjän tullijonossa kun käkii, kakii, tukehtuu ja tulvii. Siitä kun ensimmäiselle portille livutaan ja passia pitäisi vilauttaa, pitää auto käynnissä, pysähtyä oikeaan kohtaan, muistaa tervehtimiset ja soljua sujuvasti varsinaiseen tulliin niin joskus on hivenen hermostuttava tilanne, vaikka tullijonossa ei etuilla eikä rajatarkastuksissa hitsi.

Kiitos kaasaritarjouksesta. Minullakin niitä varaosaromuja on, mutta kun ei oikein enää viitsisi sitä rakennetta alkaa purkamaan. Kerranhan jo sen kanssa piehtaroin sen 3päivää. Tietysti jos toimivan löisi suoraan kiinni niin silloinhan se olisi hienoa. Minä käyn noukkimassa sen. Ei se minnekään häviä, jos ja kun tarvitset takaisin.

Niin ja se Samaran Rullahan minun on muistettava Kollegalle tuoda.

En minä vielä SÄMPYn kanssa toivoa ole menettänyt vaikka epätoivoon alankin vaipua. Alkavat nuo kelit vaan olla jo semmoiset ettei tuo rassuu enää juuri kiinnosta.

Ehkä ne AntiStaticit... :lol:
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
Pavlovits
Lada kerhon jäsen
Viestit: 9732
Liittynyt: 24.8.2004 11:43
Paikkakunta: Varkaus

Re: SamaraSedan 1500 Axtec -95 SÄMPY ja KaksoisVeli SÄMI

Viesti Kirjoittaja Pavlovits »

Kyllä se sinulla on pitkä tuo vieteri. Minä olisin varmaan jo hankkinuti ison lekan ja katsonut tuleeko sillä kuntoon.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: SamaraSedan 1500 Axtec -95 SÄMPY ja KaksoisVeli SÄMI

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

LETUKKAn kuvaa tyrkkäsin tähän, johon se ei kuulu. Poistin. Enkä osannut tällä kertaa poistaa koko viestiä, joten...

Pavlovits on täysin oikeassa tuossa PinnaJutussa. En minäkään ymmärrä mikä minun pinnaani nykyään venyttää näitten kanssa. Minustakin on ihmeellistä, että jaksan tätä harrastetta, joka on välillä enemmän päivittäistodellisuutta kuin rakentelua ja hienosäätöä. Ja kun kyseessä on käyttöauton räpellys, niin onhan se välillä vähän väsyttävää.

Mutta jospa se siitä. 8)
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: SamaraSedan 1500 Axtec -95 SÄMPY ja KaksoisVeli SÄMI

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Pyörittiin sitten asioilla n. puolitoista tuntia. Samalla tuli testailtua. Niin ja vähän säädettyä :lol:

YkkösKattila kalkattaa siihen malliin, että sieltä ovat kohta kauhat ja kapustat säpäleinä. Muista keittimistä en sellaista ääntä kuullut.

Oikea takajarru on ollut ongelmallinen. Alussahan ne pudottivat käsijarruvaijerisinkilät irti. Nyt ne pysyvät kiinni, mutta lie käppäri liian kireänä, kun tuottaa noita jarrujäykkyyksiä. Oikea takajarru otti niin paljon myöhemmin ja huonommin, että veti perää linkkuun. No, onneksi on lumisia parkkipaikkoja jossa luistelle ja availla jarruja. Toiminevat nyt ainakin vähän aikaa.

Piuhassa pidin aamulla. Lohkolämppäri toimii. Väänsin Nopeaa tyhjäkäyntiä hieman pienemmälle huutamasta. Onnistui hyvin.

Väänsin hieman tyhjäkäyntiä lisää. Kuumana ei edelleenkään käynyt. 1/4 kierroksin lisää tyhjäkäyntiä ja löytyi sellainen paikka jossa kävi hyvin. Vähän ajan kuluttua kävi liian nopealla. Takaisinpäin. Kävi, mutta pitkä tyhjäkäynti takelsi. Lisää vähän. Nyt käy pikkuripeää.

Käynnistyy kuumana. Opeteltava vain se optimikäynnistyssysteemi. Kaasua se vähän kaipaa. Pitää alkaa opetella pienestä pintakaasusta lähtien. Mitkään polkemiset eivät tule kysymykseen, ei kylmänä eikä kuumana.

Kulkee maantieajossa eikä nakuta.

Mutta saattaahan sen arvata, että seuraavalla kerralla kaikki on taas täysin sekaisin. Tai sitten jossain on se kohta, johon jämme kun pääsemme yhteisymmärrykseen SÄMPYn kanssa. Täytyy vain jaksaa.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: SamaraSedan 1500 Axtec -95 SÄMPY ja KaksoisVeli SÄMI

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Panimma sitten ne hienot AntiStatic -viuhakkeet. Sinne vaan rekisterikilvenalle ja ruuvit kiinni.

Eiväthän nuo maahan osu, mutta ei ne naapurissakaan yleensä maata viistä. Siellä varsinkin kun ollaan 80-luvun perännostoiässä. :lol:

Komeat ovat. Ylhäällä lukee se niitten nimi, sitten on sähkösalamat, ketjujäljitelmä, kissansilmäliikennevalot eli ylhäällä punainen, keltainen ja alhaalla vihreä. Ihan alhaalla sitten maadoitusmerkki.

Ai että. Kyllä varmaan nyt TOIMII :oops:
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: SamaraSedan 1500 Axtec -95 SÄMPY ja KaksoisVeli SÄMI

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Ehdottomasti se oli LohikäärmeHäntiä vailla. :shock:

Ei jälkikäy, tyhjäkäy, nakuta ei, tyhjäkäynti vatkuta ei, Nypytystä Joo (Axtec OK).

Varmaan uskollista lukijaa kyllästyttää ja hän ajattelee että huomenna kaikki on taas toisin. Niin voi olla, mutta se on sitten niitä JumaluusJuttuja. Uskaltaisiko kääntää tyhjäkäyntiä 1/4 kierrosta pienemmälle? Saahan sen sitten takaisin.

Hurja on ollut savotta SÄMPYn kanssa. Paljonkohan on tullut työtunteja? Varsinaisia räpellyksiä varmaan melko paljon, mutta tuota pähkäilyä on sitten ollutkin niin että päänuppi on Savunnut ja silmät Pullistunut.

En tiedä voisinko suositella kenellekään. No ehkä jollekin Uhkarohkealle Ur.....! 8)
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
pikku-maukka
Viestit: 655
Liittynyt: 18.1.2007 20:38
Paikkakunta: Starttila

Re: SamaraSedan 1500 Axtec -95 SÄMPY ja KaksoisVeli SÄMI

Viesti Kirjoittaja pikku-maukka »

PöyhöinKuusaalt kirjoitti:Panimma sitten ne hienot AntiStatic -viuhakkeet. :oops:
siis mitkä
lada 2104 1700i combi "tatjana"
lada 2105s 1500s axteeK"turbojugend"
http://ladakerho.fi/ladagalleria/index.php?cat=10411
kuvija miiteistä http://kuvablogi.com/blog/24254/
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: SamaraSedan 1500 Axtec -95 SÄMPY ja KaksoisVeli SÄMI

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Niin muuten tuohon Axteciin ja KorvienVäliin:

Minullehan on kohtuullisen sama, miten autot toimivat, kunhan ne tekevät tehtävänsä. Nyittelyistä, piensistä kolinoista, tärinöistä, nitinöistä ja muusta pikkujutuista en välitä sitten yhtään.

Suurempaa väliä on vain seuraavilla seikoilla:

1. Auto kulkee kohtuullisesti minun ajotavallani, jossa ei kovasti kiihdytellä, revitellä, jarrutella, vaan ajellaan aika nätisti. Ajoittain tässä on ollut ongelmia SÄMPYn kanssa. Ohituksiin on kuitenkin hyvä olla vähän potkua, vaikka teenkin ne siten, että otan kaukaa vauhtia ja humahdan ohi tai sitten ei ohiteta ollenkaan.

2. Tyhjäkäynti toimii. Tämähän on SÄMPYssä ollut suurin ongelma.

3. Jäähdytysjärjestelmä toimii jäähdyttäen konetta ja antaen lämpöä sisuksiin.

4. Apulaitteet tekevät tehtävänsä. Hyväksyn mm. Ladojen surkean lasinpesujärjestelmän, kunhan se toimii edes auttavasti.

5. Autossa on jotakin Minusta eli se on tunnistettavissa minun autokseni.

6. Ajoasennon saa vaikka muokkaamalla sopivaksi vaikkei se koskaan hyvä olisikaan. Penkeissä käytän ristiselkätyynyjä, istuinalusia tai mitä nyt tarvitaankin. Tämä siksi, että ajan näköjään kohtuuttoman paljon. Kuukaudessa tulee Lada ajoa helposti 1000km ja ylikin. Ja nämä Ladat ovat kaikki olleet -96 tai vanhempia. Enimmäkseen vanhempia.

7. Ohjaus ei seilaa kohtuuttomasti eli ettei autolla tarvitse ajaa kuten vanhoissa AmeeeriiikkalaisissaElokuvissa, jos tie on suora.

8. Autolle voi tehdä ja on tehnyt jotakin pikku värkkäyksiä itse. Vasta näiden kautta autosta tulee OMA. Kohtuuttomia värkkäyksiä on thety esim. SÄMPYn kanssa.

Ihmettelen, jos joku aivan oikeasti voi ajatella, että nämä kohtaamani ominaisuudet, ongelmani ja värkkäilyni ovat johtuneet vain liian herkästä KorvienVälistä. No toisaalta eihän tyhjäkäynti ole mikään pakollinen ajo-ominaisuus. Se vain jonkun verran helpottaa ajossa ja vähentää turhaa virtalukon kääntelyä. Ja kai se katsastuksessa on kohtuullisen pakollinen ominaisuus, niin siis se että tyhjäkäynti tomii alueella 700 - 1200 kierrosta minuutissa.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: SamaraSedan 1500 Axtec -95 SÄMPY ja KaksoisVeli SÄMI

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

No, nyt jaksaa tyhjäkäydä. Pitkän tyhjäkäynnin maksimiaika käyntilämpöisellä koneella 1minuutti 20sekuntia. Mitä useammin tulee tyhjäkäyntijaksoja ja mitä lyhyemmin intervallein joudutaan kuumalla koneella tyhjäkäyttämään sitä vähemmän aikaa käy.

Vähän taustoitusta tuleville pähkäilyille. Päästölappuhan haettiin syssystä siten, että mentiin laputukseen kylmällä koneella. Ripeä tyhjäkäynti polkaistiin pois, jolloin saatiin hetkeksi hidas tyhjäkäynti. Arvot otettiin tällaisen hetken aikana. Kovemmilla kierroksilla ei ollut ongelmaa.

Seuraavat pähkäilyt ja säätöyritykset tulevat kohdistumaan Puoliautomaattisen Kylmäkäynnistyslaiteen toimintaan. Ja tässä tarkemmin Piimetallijousen ja Alipainevaajan väliseen suhteeseen.

Leikkikalukaasari eli elimenluovuttaja pöydälle ja tutkimaan.

Sittenhän on vielä Tyhjäkäyntiseoksen säätöruuvi. Siihen puututaan vasta jos todetaan Bimetallijousen ja Alipainevaajan toimivan edes vähän kuten niiden pitää.

Siis tämän tarinan viimeisiä lukuja ei ole vielä kirjoitettu. Niin eikä kirjoiteta ennen kuin SÄMPY saa sen Viimeisen Tuomion. Sen aika voi olla piankin tai sitten siihen menee vielä iäisyys.
Viimeksi muokannut PöyhöinKuusaalt, 16.11.2009 5:31. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
manni
Viestit: 399
Liittynyt: 18.7.2009 9:35
Paikkakunta: Uusikaupunki
Viesti:

Re: Samara Axtec 1500Sedan -95 SÄMPY(LÄ?) ja KaksoisVeli SÄMI

Viesti Kirjoittaja manni »

PöyhöinKuusaalt kirjoitti:Pensahuolet jatkuvat. Eilen ajettiin vajaa kilsa ja pensa loppui. Ei ole vielä oikein kuulolla tuo polttoainemittari. Alkaa se nyt jo viipottaa sinnepäin, mutta vielä on varmaan joku kerta ajettava tyhjille, että se alkaa kertomaan kokototuuksia.

Luulin, että valon palaessa jatkuvasti ajaa vielä 60km. Kököt. Nyt ei ajanut kuin 30km. Toisaalta mittari ei näyttänyt polttoainepuolen purun jälkeen piripintaan tankattuna kuin 3/4 täydestä tankista. Jospa meidän kommunikaatio alkaisi kohta pelaamaan.
Polttoainemittarin epätäsmällisyys on ominaisuus. Samarani mittari ei ole uutenakaan ollut järin tarkka, merkkivalo voi syttyä täydehkölläkin tankilla kurvissa. Hyvin pärjää, kun tankkaa täyteen ja nollaa trippimittarin tankkauksen jälkeen.
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: SamaraSedan 1500 Axtec -95 SÄMPY ja KaksoisVeli SÄMI

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Polttoainemittarihuolet ovat Menneen Kesän Helteitä. On vain tapana mittailla se, kuinka paljon saa ajella kun valo palaa. Mutta toki tuollaisen matalan ja laajan tankin ominaisuus on se, että heilahteluissa lasti seilaa laidasta laitaan ja mittauslaite on keskellä vieläpä tankin etuosassa. Eli ylämäki---> viisari vasempaan (tyhjä suunta). Alamäki ---> oikeaan. Reilut kurvit kumpaankin suuntaa ja taas näyttää vähemmän.

Ominaisuus siis johtuu melkoisen paljon tankin muodosta ja mittauspaikasta. Eli ei ole tarkka mittari. Reagoi liian helposti.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Re: SamaraSedan 1500 Axtec -95 SÄMPY ja KaksoisVeli SÄMI

Viesti Kirjoittaja Jokari »

Uusi Nivakin vilkutti bensavaloa mutkissa vaikka bensaa oli 3/4 :lol: Ladassa kun ei ole perinteisesti mittarineuloja vaimennettu niin tietäähän sen että se seilaa. Aika pienillä toimenpiteillä tuonkin saisi autojen kaltaiseksi eli ei-seilaavaksi.
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: SamaraSedan 1500 Axtec -95 SÄMPY ja KaksoisVeli SÄMI

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Kävimmä taas Roadamssa pitkin Karjalan teitä. Pari uutta kokemustakin kertyi.

Aamulla räpläsin vähän noiden harjoituskappalekaasarien kanssa. En siinä oikein päässyt puusta pitkään. No, vähän ideaakin kyllä jo on mutta antaa hautua.

Päätin sitten ennen lähtöä takastaa Solenoidisuuttimien kireyden. Ohjeiden mukaan eräs yleisimmistä tyhjäkäyntihäiriöiden syistä on tyhjäkäyntisolenoidisuuttimen löystyminen.

Niitähän olin räpeltänyt. Ja olihan siinä varaa kiristää kuten tehosolenoidissakin. Lisäksi laittelin solenoidien johtot apikoin varmasti kunnolla.

Pudotin vielä karvan verran ripeän joutokäynnin kierroksia.

Ja johan. Tyhjäkäynti parani eli kesti kuumana ainakin aluksi. Ajattelin, että sitähän ei tiedä ikinä miten kauan homma toimii.

Mutta ENSIMMÄINEN TULOTULLIHÄSSÄKKÄ ILMAN KÄYNTIONGELMIA! Voiko olla totta?

No, vähän värkkäystähän se vaati. Ei sammuteta tankatessa, ei sammuteta rajajonossa eikä... No, Venäjän tullissa on pakko sammuttaa. Siitä sitten toiselle luukulle, johon pääsee vain 2autoa kerrallaan, työnnettiin.

Sittenpä ei ollutkaan kun ajo puomille. Pysyi käynnissä. Suomen tulliin. Ei sammuteta. Pysyi käynnissä.

Mutta se että tyhjäkäynti oli hyvä koko tullijonon ajan oli upeaa.

Edelleenkään SÄMPY ei kestä niitä käynnistelyjä. Se saa liikaa pensaa ja järjestelmä alkaa rajoittaa jotakin jotenkin. Se pensa nimittäin haisee sisään sahauksien jälkeen. Ei kai se vieläkin säätöjenkin jälkeen tulvi.

Josko vetäisi tyhjäkäynnin laihalle? Olisikohan siitä mihinkään? Millähän voisi käynnistettäessä rajoittaa polttoaineen ylisyöttöä? Olisiko se neulaventtiili sitten kuitenkin vaihdettava?

Eli nyt jos kuumatyhjäkäyntiongelma on ratkaistu, niin millä tuon käynnistelyongelman ratkaisisi. Ei niillä kuumakäynnistelyillä ole väliä, jos niiden jälkeen pääsee selkeästi ajamaan. Järjestelmä palaa normaalitoimintaan melko pian jos saadaan vähän ajoa.

SÄMPY ei siis ole mikään PickUppi, jolla kuskataan pikkukuormia kaupunkiliikenteessä paikasta toiseen. Eli se ei näillä säädöillä ole mikään kaupunkiauto.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: SamaraSedan 1500 Axtec -95 SÄMPY ja KaksoisVeli SÄMI

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Ja ainahan sitä reissussa on ihan muitakin kokemuksia.

Siinä RajaKarjalassa oli lunta kuten täällä meilläkin. Tiet oli aurattu todella hyvin. Oli helppoa ajaa kun piennar oli leveä ja hyvin tampattu auroilla. Ei tarvinnut juurikaan väistellä kuoppia ja röykkyjä. No, oli siellä vähän huonomminkin aurattuja paikkoja, jossa oli pahat urat. Että minä vihaan URIA!

Joskus ihmettelin, miksi venäläisillä on niin saastaiset autot. Eivätkö he koskaan pese niitä? Autopesuloitahan siellä on pienessäkin kaupungissa vaikka kuinka.

No, alempi tieverkkohan on sateilla mutavelliä ja muuta kurakylpyä. Mutta ne autot likaantuvat asfalttiteillä. Siellä ei säästellä hiekassa eikä suolassa. Suola ja hiekka ajetaan sekaisin tielle. Mutta mistä likaantuminen aivan toisin kuin Suomessa.

Hiekka ei ole seulottua ja raekooltaan optimaalista kuten Suomessa. Se on sitä hiekkaa mitä jostain montusta saadaan. Siinä on mukana todella hinojakoista ainesta varmaan hiedasta hienon hiekan kautta isoihin raekokoihin. Ja se hienojakoinen aines Kuraantuu lumen ja suolan vaikutuksesta.

Ja tänäänhän sateli jäätävää tihkua kun tulin Sortavalasta takaisinpäin. Ja SÄMPYn hyvin toimiva lämppäri ja puhallin eivät sitten sulata sitä ikkunaa tuolla kelillä juuri siitä kuljettajan kohdalta. Upeaa. Lienee tehtävä jotain erikoisjärjestelyjä. Vaikka lämmppäri ja puhallin olivat täysillä, ei sula. Lienee parasta vain tukkia repsikan puolelta joku osa tuulilasisuuttimista. Repsika puolen nimittäin sulatti vaikkei ollut kovin kovallakaan. Toisaalta tuollaiset kelit ovat harvassa.

Oma monka. Oli liian tahmeat aineet lasinpesusäiliössä. Eivät tykänneet tulla ulos.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: SamaraSedan 1500 Axtec -95 SÄMPY ja KaksoisVeli SÄMI

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Menomatkalla Sortavalaan nappasin taas Liftarin Ruskealasta kyytiin. Nainen hän oli. Ei ihan Maatuschka muttei Tatjanakaan. Yhteistä puheen partta oli vähän hankala saada syntymään. Ei ollut kieltä enkä halunnut alkaa varsinaista kielillä puhumista harjoittelemaan.

Ilmeni kuitenkin, että Ruskealassa on juur rakennettu uusi kirkko, jossa on suomalainen pastori. Nimeä en muista. Nainen siis kyytiläinen osoittautui kirkon kanttoriksi.

Jotain siinä haasteltiinkin. Kertoi Isänsä olevan Tataari ja Äitinsä kotoisin Jakutskista. Itsekin hän oli asunut Jakutskissa eli varsin VillissäIdässä.

Tarjosi siinä sitten rahaa Sortavalassa, mutta minä kieltäydyi. Samallahan tuo tuli. Nyt on sitten tullut jo 4liftaria liikuteltua noilla main.

Retki oli varsin vaivaton. Mukava että näin välillä. Ei se SÄMPY taas siellä Sortavalassa oikein tykännyt niistä 3nopeasta käynnistyksestä, joita jouduin tekemään matkan lopulla. Mutta minkäs poika teet. Onneksi se Venäjän paluutulli toimi.

Olihan tuolla pieniä tilanteita. Kurvasin TupakkaKaupan edessä vähän vaarallisesti vasempaan parkkiin erään Nivan editse. Ei osunut. Suomenpuolella vähän ennen Onkamoa eräs auto päätti tehdä kylmät. 80 vauhdissa ja runsaalla välillä en meinannut saada pysähtymään, kun edellinen alkoi kääntyillä vasempaan ja ilman vilkkua tietenkin. Vilkku välähti asta kun auto jo oli kääntynyt reippaasti. Vieläpä kun en nähnyt miksi hän jarruvaloja poltteli. Kai siinä vekottimessa oli jotkut supertalvinakit kun ei paljon tarvinnut ennakoida tai sitten se ei sitä hommaa osannut. Onneksi SÄMPYn renkulat pitivät ja peräkin jarrutti tasaisesti.

Niin me Pojat siis taas Roadettiin.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Vastaa Viestiin