E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit moottoreissa
- Sdelano v SSSR
- Viestit: 2282
- Liittynyt: 12.4.2006 1:00
- Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa
Terve!
Tarkan markan blogissa on Wikipediasta lainattuja (?) tietoja energiasisällöstä jne. Ainakin mainittu E10:n energiasisältö 47 MJ/kg on selkeästi virheellinen (tai sitten on kyse ns. ylemmästä lämpöarvosta, jota ei moottoritekniikassa käytetä).
Käytännön energiasisällöt ovat litraa kohti noin:
95E ja 98E 32 MJ/l
E100 21 MJ/l
E85 23 MJ/l
95E10:n energiasisältö on noin 1,8 % alhaisempi kuin tähänastisen 95E5:n.
Puhtaan etanolin tutkimusoktaaniluku (se mikä meillä ilmoitetaan jakelumittareissa) on eri lähteissä 118...130. E85:n 104...106.
95E5:n ja 95E10:n väliset kulutuserot ovat hyvin pieniä, jos niitä on lainkaan. Etanoli saattaa nimittäin tehostaa palamista siten, että pienemmän energiasisällön aiheuttama kulutuksen lisäys kompensoituu. Joka tapauksessa kulutuserot ovat niin mitättömiä, ettei niitä saada kotikonstein selville.
Bike-lehdessä selostettu mittausmenetelmä on sen verran epätarkka, että mitatut kulutuserot mennevät kaikki mittaushajonnan "piikkiin".
SvS
Tarkan markan blogissa on Wikipediasta lainattuja (?) tietoja energiasisällöstä jne. Ainakin mainittu E10:n energiasisältö 47 MJ/kg on selkeästi virheellinen (tai sitten on kyse ns. ylemmästä lämpöarvosta, jota ei moottoritekniikassa käytetä).
Käytännön energiasisällöt ovat litraa kohti noin:
95E ja 98E 32 MJ/l
E100 21 MJ/l
E85 23 MJ/l
95E10:n energiasisältö on noin 1,8 % alhaisempi kuin tähänastisen 95E5:n.
Puhtaan etanolin tutkimusoktaaniluku (se mikä meillä ilmoitetaan jakelumittareissa) on eri lähteissä 118...130. E85:n 104...106.
95E5:n ja 95E10:n väliset kulutuserot ovat hyvin pieniä, jos niitä on lainkaan. Etanoli saattaa nimittäin tehostaa palamista siten, että pienemmän energiasisällön aiheuttama kulutuksen lisäys kompensoituu. Joka tapauksessa kulutuserot ovat niin mitättömiä, ettei niitä saada kotikonstein selville.
Bike-lehdessä selostettu mittausmenetelmä on sen verran epätarkka, että mitatut kulutuserot mennevät kaikki mittaushajonnan "piikkiin".
SvS
Sdelano v SSSR
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
- larssi21074
- Viestit: 1941
- Liittynyt: 14.10.2004 10:22
- Paikkakunta: Mikkeli
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa
Siinä vaiheessa alan ostamaan etanolibensaa huoltoasemalta kun sen etanolipitoisuus on mahdollisimman suuri että olomuoto on vielä neste.. Eli onko se nyt jotain 96%.. Sit ostan huoltsikalta etanolia.. 

Kalusto kuvien muodossa löytyy täältä:
http://ladakerho.fi/ladagalleria/index.php?cat=10129
http://ladakerho.fi/ladagalleria/index.php?cat=10129
- Sdelano v SSSR
- Viestit: 2282
- Liittynyt: 12.4.2006 1:00
- Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa
Terve!
Polttoaine-etanolin suurin sallittu vesipitoisuus on Euroopassa 0,3 tilavuusprosenttia. Tätä tarkoittanet kysymyksessäsi.
Etanolin seassa saa olla jonkin verran metanolia ym.
Mutta takavuosien 96-prosenttisesta ei ole kyse.
Nämä vedenerottumis-, tankinsyöpymis- jne. taikauskot ovat muinaisaikojen juttuja.
SvS
Polttoaine-etanolin suurin sallittu vesipitoisuus on Euroopassa 0,3 tilavuusprosenttia. Tätä tarkoittanet kysymyksessäsi.
Etanolin seassa saa olla jonkin verran metanolia ym.
Mutta takavuosien 96-prosenttisesta ei ole kyse.
Nämä vedenerottumis-, tankinsyöpymis- jne. taikauskot ovat muinaisaikojen juttuja.
SvS
Sdelano v SSSR
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
- larssi21074
- Viestit: 1941
- Liittynyt: 14.10.2004 10:22
- Paikkakunta: Mikkeli
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa
^^Sitä tarkotin että kun on tarpeeksi etanolia bensassa eli lähes puhdasta etanolia niin ei paha hinta puoltoista euroa litrasta maukasta herkkua joka soveltuu juotavaksi..
Sitä ennen en tankkaa keskikaljaa väkevämpiä huoltoasemilta.
Huomasin muuten että just tuli 98 oktaanisella bensalla ajettua pienin kulutus maantieajossa mitä ikinä oon mitannu!!
Talvikelissä 5 l/100km ei paha!

Sitä ennen en tankkaa keskikaljaa väkevämpiä huoltoasemilta.
Huomasin muuten että just tuli 98 oktaanisella bensalla ajettua pienin kulutus maantieajossa mitä ikinä oon mitannu!!

Kalusto kuvien muodossa löytyy täältä:
http://ladakerho.fi/ladagalleria/index.php?cat=10129
http://ladakerho.fi/ladagalleria/index.php?cat=10129
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa
Älä Esa huolehi,anna etanolimiesten ajella,miten huvittaa.
2108(kesäauto)
2109(varaosa-auto)
H-D 125 SX(projekti)
Fiat Bravo 1.9-07(ajossa)
Fiat Marea 1.8 -00(ajossa)
2109(varaosa-auto)
H-D 125 SX(projekti)
Fiat Bravo 1.9-07(ajossa)
Fiat Marea 1.8 -00(ajossa)
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa
Onks noi kyseiset senttien erot Bensalaatujen kesken ihan OIKEEST tärkeitä,vai asian tekemisen takii?Mie ajan 35000 vuotee,jos en voi ajaa haluamallani bensalla,lopetan välittömästi autoharrastuksen.
2108(kesäauto)
2109(varaosa-auto)
H-D 125 SX(projekti)
Fiat Bravo 1.9-07(ajossa)
Fiat Marea 1.8 -00(ajossa)
2109(varaosa-auto)
H-D 125 SX(projekti)
Fiat Bravo 1.9-07(ajossa)
Fiat Marea 1.8 -00(ajossa)
- larssi21074
- Viestit: 1941
- Liittynyt: 14.10.2004 10:22
- Paikkakunta: Mikkeli
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa
Ja eipä tuo 110:llä ajavaa paljon paina vaikka pitäiskin ajaa 98 bensalla. Nämä kun ei vie paljon mitään..Marko kirjoitti:Onks noi kyseiset senttien erot Bensalaatujen kesken ihan OIKEEST tärkeitä,vai asian tekemisen takii?Mie ajan 35000 vuotee,jos en voi ajaa haluamallani bensalla,lopetan välittömästi autoharrastuksen.

Kalusto kuvien muodossa löytyy täältä:
http://ladakerho.fi/ladagalleria/index.php?cat=10129
http://ladakerho.fi/ladagalleria/index.php?cat=10129
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit moottoreissa
Eikai kukaan kuvitellut, että ongelmat tulevat ensimmäisestä tankillisesta. Tai parin kuukauden aikana. Tainno, ilmeisesti jotkut luulivat.
Toisessa ketjussa oli puhetta uudehkon auton nakutuksen tunnistimen toiminnasta. Olin sitä mieltä, että uudehko auto säätelee sytytysennakkoa aktiivisesti nakutusrajaa tunnustellen. Ja sen se tekee. VCDS-ohjelmistolla kattelin tuon perheen kakkosauton sytkäennakon säätelyä. Kaikilla kierrosalueilla tunnustelee jatkuvasti. Ainoastaan moottorijarrutuksessa ennakko pysyy samana, sen moottorijarrutuksen ajan. Kun kaasua painaa uudelleen, niin tunnustelu alkaa heti uudelleen. Myös konepelti avattuna, tyhjäkäyntiä kuunnellen kuulee moottorin käyntiäänessä pientä muutosta jatkuvasti. Yritin saada kuvaa sytkäennakon käyrästä, mutta kuvaruudun tulostus ei toiminut tuon ohjelman kanssa. Voishan siitä käppyrästä napata kuvan kameralla, mutta taitaa jäädä ottamatta. Tärkeintä oli, että asia selvisi. Hetken jo epäilin itsekin, kun sitä täällä niin vakavasti epäiltiin.

Toisessa ketjussa oli puhetta uudehkon auton nakutuksen tunnistimen toiminnasta. Olin sitä mieltä, että uudehko auto säätelee sytytysennakkoa aktiivisesti nakutusrajaa tunnustellen. Ja sen se tekee. VCDS-ohjelmistolla kattelin tuon perheen kakkosauton sytkäennakon säätelyä. Kaikilla kierrosalueilla tunnustelee jatkuvasti. Ainoastaan moottorijarrutuksessa ennakko pysyy samana, sen moottorijarrutuksen ajan. Kun kaasua painaa uudelleen, niin tunnustelu alkaa heti uudelleen. Myös konepelti avattuna, tyhjäkäyntiä kuunnellen kuulee moottorin käyntiäänessä pientä muutosta jatkuvasti. Yritin saada kuvaa sytkäennakon käyrästä, mutta kuvaruudun tulostus ei toiminut tuon ohjelman kanssa. Voishan siitä käppyrästä napata kuvan kameralla, mutta taitaa jäädä ottamatta. Tärkeintä oli, että asia selvisi. Hetken jo epäilin itsekin, kun sitä täällä niin vakavasti epäiltiin.

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit moottoreissa
Näkyykös lyijybensan mukanaan tuomat lyijyjäämät muualla kuin pakoputken päissä ym?
Ja saako autoihin tarkoitettua oikeata tetraetyylilyijyllä ( Pb(C2H5)4 ) terästettyä bensaa enää mistään?
Ja saako autoihin tarkoitettua oikeata tetraetyylilyijyllä ( Pb(C2H5)4 ) terästettyä bensaa enää mistään?
Lada 1200L 1986
Lada 1500S 1973
Volga GAZ 21 1967
Moskvitsh Elite 1500 1975
Opel Olympia Rekord 1700 1962
Ford Taunus 1.6 GX 1982
Mercedes-Benz 240D 1982
Mercedes-Benz 300D 1990
Lada 1500S 1973
Volga GAZ 21 1967
Moskvitsh Elite 1500 1975
Opel Olympia Rekord 1700 1962
Ford Taunus 1.6 GX 1982
Mercedes-Benz 240D 1982
Mercedes-Benz 300D 1990
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit moottoreissa
Moottoripyörässä ainakin näkyi venttileissä kun oli alkanu kertyyn hemmetin kovaa osittain valkoistakin karstaa jota ei saanu edes dremelillä kunnolla pois. Yhden jaksoin puhdistaa kun meni monta tuntia puhdistuksessa mutta menikin sitten kaikki pakoventtiilit vaihtoon kun osa oli lievästi palanu.
http://oulunseudunladailijat.dy.fi:8080/index.html http://latushka83.dy.fi:8080/latushka/tervetuloa.html
2107 -94, 1200L -88, Peugeot 307 -05
2107 -94, 1200L -88, Peugeot 307 -05
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit moottoreissa
Ei Suomessa, sitä varten on erilaiset lisäaineet joita myydän pikkupurkeissa...lada.h.s kirjoitti:Näkyykös lyijybensan mukanaan tuomat lyijyjäämät muualla kuin pakoputken päissä ym?
Ja saako autoihin tarkoitettua oikeata tetraetyylilyijyllä ( Pb(C2H5)4 ) terästettyä bensaa enää mistään?
☭ GAZ 24 Volga ☭ VAZ 2121 ☭ VAZ 2106 ☭ VAZ 2103 ☭ VAZ 21013 ☭ VAZ 21083 RU 21099 RU 21093 RU VAZ 21083 ☭ VAZ 21093 ☭ Moskvitsh 1500SL ☭ MTZ-501
ex VAZ 21063 VAZ 21051 VAZ 210993
ex VAZ 21063 VAZ 21051 VAZ 210993
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit moottoreissa
Tuo ei ollu normaalia öljystä muodostunutta karstaa. Edes se ei ole noin kovaa omien kokemuksien mukaan. Tuota mieltä olivat mp foorumillakin että on lyijystä kertynyttä.Lattarauta kirjoitti:Voihan se olla öljystäkin lähtöisin olevaa karstaa.. ?jta kirjoitti:Moottoripyörässä ainakin näkyi venttileissä kun oli alkanu kertyyn hemmetin kovaa osittain valkoistakin karstaa jota ei saanu edes dremelillä kunnolla pois. Yhden jaksoin puhdistaa kun meni monta tuntia puhdistuksessa mutta menikin sitten kaikki pakoventtiilit vaihtoon kun osa oli lievästi palanu.
Ja noilla kierroksilla ei kyllä pitäisi karstaa pahemmin päästä edes kertymään kun normaali ajokierrokset on jo 5500rpm.

http://oulunseudunladailijat.dy.fi:8080/index.html http://latushka83.dy.fi:8080/latushka/tervetuloa.html
2107 -94, 1200L -88, Peugeot 307 -05
2107 -94, 1200L -88, Peugeot 307 -05
- Sdelano v SSSR
- Viestit: 2282
- Liittynyt: 12.4.2006 1:00
- Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit moottoreissa
Terve!
Tällaistako?

Veikkaisin kylmiltään, että öljyn tai polttoaineen metallisesta lisäaineesta kyse.
SvS
Tällaistako?

Veikkaisin kylmiltään, että öljyn tai polttoaineen metallisesta lisäaineesta kyse.
SvS
Sdelano v SSSR
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit moottoreissa
Tämän näköiset venttiilit. Kuvassa näkyvä toinen venttiili on uusi.
Ja tuolla on ajettu lyijybensalla aikoinaan kun on sitä ikäluokkaa tuo pyörä että lyijyllistä on ollut myynnissä. Itelle tuo pyörä eksy joskus 2006 joten en lyijyllisellä ole ite voinut edes ajaa ja lisäaineita ei mun tietääkseni ole käytetty jos ei bensan sekaan laitettavaa puhdistusainetta lasketa (pariin tankilliseen laitettu).


Ja tuolla on ajettu lyijybensalla aikoinaan kun on sitä ikäluokkaa tuo pyörä että lyijyllistä on ollut myynnissä. Itelle tuo pyörä eksy joskus 2006 joten en lyijyllisellä ole ite voinut edes ajaa ja lisäaineita ei mun tietääkseni ole käytetty jos ei bensan sekaan laitettavaa puhdistusainetta lasketa (pariin tankilliseen laitettu).
http://oulunseudunladailijat.dy.fi:8080/index.html http://latushka83.dy.fi:8080/latushka/tervetuloa.html
2107 -94, 1200L -88, Peugeot 307 -05
2107 -94, 1200L -88, Peugeot 307 -05