Sivu 28/58

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa

Lähetetty: 3.2.2011 15:17
Kirjoittaja Sdelano v SSSR
Terve!

Tarkan markan blogissa on Wikipediasta lainattuja (?) tietoja energiasisällöstä jne. Ainakin mainittu E10:n energiasisältö 47 MJ/kg on selkeästi virheellinen (tai sitten on kyse ns. ylemmästä lämpöarvosta, jota ei moottoritekniikassa käytetä).

Käytännön energiasisällöt ovat litraa kohti noin:

95E ja 98E 32 MJ/l
E100 21 MJ/l
E85 23 MJ/l

95E10:n energiasisältö on noin 1,8 % alhaisempi kuin tähänastisen 95E5:n.

Puhtaan etanolin tutkimusoktaaniluku (se mikä meillä ilmoitetaan jakelumittareissa) on eri lähteissä 118...130. E85:n 104...106.

95E5:n ja 95E10:n väliset kulutuserot ovat hyvin pieniä, jos niitä on lainkaan. Etanoli saattaa nimittäin tehostaa palamista siten, että pienemmän energiasisällön aiheuttama kulutuksen lisäys kompensoituu. Joka tapauksessa kulutuserot ovat niin mitättömiä, ettei niitä saada kotikonstein selville.

Bike-lehdessä selostettu mittausmenetelmä on sen verran epätarkka, että mitatut kulutuserot mennevät kaikki mittaushajonnan "piikkiin".

SvS

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa

Lähetetty: 4.2.2011 16:54
Kirjoittaja larssi21074
Siinä vaiheessa alan ostamaan etanolibensaa huoltoasemalta kun sen etanolipitoisuus on mahdollisimman suuri että olomuoto on vielä neste.. Eli onko se nyt jotain 96%.. Sit ostan huoltsikalta etanolia.. 8)

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa

Lähetetty: 4.2.2011 17:11
Kirjoittaja Sdelano v SSSR
Terve!

Polttoaine-etanolin suurin sallittu vesipitoisuus on Euroopassa 0,3 tilavuusprosenttia. Tätä tarkoittanet kysymyksessäsi.

Etanolin seassa saa olla jonkin verran metanolia ym.

Mutta takavuosien 96-prosenttisesta ei ole kyse.

Nämä vedenerottumis-, tankinsyöpymis- jne. taikauskot ovat muinaisaikojen juttuja.

SvS

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa

Lähetetty: 4.2.2011 19:27
Kirjoittaja larssi21074
^^Sitä tarkotin että kun on tarpeeksi etanolia bensassa eli lähes puhdasta etanolia niin ei paha hinta puoltoista euroa litrasta maukasta herkkua joka soveltuu juotavaksi.. 8)

Sitä ennen en tankkaa keskikaljaa väkevämpiä huoltoasemilta.

Huomasin muuten että just tuli 98 oktaanisella bensalla ajettua pienin kulutus maantieajossa mitä ikinä oon mitannu!! :D Talvikelissä 5 l/100km ei paha!

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa

Lähetetty: 4.2.2011 23:43
Kirjoittaja Marko
Älä Esa huolehi,anna etanolimiesten ajella,miten huvittaa.

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa

Lähetetty: 5.2.2011 0:33
Kirjoittaja Marko
Onks noi kyseiset senttien erot Bensalaatujen kesken ihan OIKEEST tärkeitä,vai asian tekemisen takii?Mie ajan 35000 vuotee,jos en voi ajaa haluamallani bensalla,lopetan välittömästi autoharrastuksen.

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa

Lähetetty: 5.2.2011 0:52
Kirjoittaja larssi21074
Marko kirjoitti:Onks noi kyseiset senttien erot Bensalaatujen kesken ihan OIKEEST tärkeitä,vai asian tekemisen takii?Mie ajan 35000 vuotee,jos en voi ajaa haluamallani bensalla,lopetan välittömästi autoharrastuksen.
Ja eipä tuo 110:llä ajavaa paljon paina vaikka pitäiskin ajaa 98 bensalla. Nämä kun ei vie paljon mitään.. :D

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit moottoreissa

Lähetetty: 6.2.2011 19:49
Kirjoittaja manni

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit moottoreissa

Lähetetty: 6.2.2011 20:10
Kirjoittaja E.P.
Eikai kukaan kuvitellut, että ongelmat tulevat ensimmäisestä tankillisesta. Tai parin kuukauden aikana. Tainno, ilmeisesti jotkut luulivat. :?


Toisessa ketjussa oli puhetta uudehkon auton nakutuksen tunnistimen toiminnasta. Olin sitä mieltä, että uudehko auto säätelee sytytysennakkoa aktiivisesti nakutusrajaa tunnustellen. Ja sen se tekee. VCDS-ohjelmistolla kattelin tuon perheen kakkosauton sytkäennakon säätelyä. Kaikilla kierrosalueilla tunnustelee jatkuvasti. Ainoastaan moottorijarrutuksessa ennakko pysyy samana, sen moottorijarrutuksen ajan. Kun kaasua painaa uudelleen, niin tunnustelu alkaa heti uudelleen. Myös konepelti avattuna, tyhjäkäyntiä kuunnellen kuulee moottorin käyntiäänessä pientä muutosta jatkuvasti. Yritin saada kuvaa sytkäennakon käyrästä, mutta kuvaruudun tulostus ei toiminut tuon ohjelman kanssa. Voishan siitä käppyrästä napata kuvan kameralla, mutta taitaa jäädä ottamatta. Tärkeintä oli, että asia selvisi. Hetken jo epäilin itsekin, kun sitä täällä niin vakavasti epäiltiin. :)

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit moottoreissa

Lähetetty: 7.2.2011 17:31
Kirjoittaja lada.h.s
Näkyykös lyijybensan mukanaan tuomat lyijyjäämät muualla kuin pakoputken päissä ym?
Ja saako autoihin tarkoitettua oikeata tetraetyylilyijyllä ( Pb(C2H5)4 ) terästettyä bensaa enää mistään?

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit moottoreissa

Lähetetty: 7.2.2011 18:22
Kirjoittaja jta
Moottoripyörässä ainakin näkyi venttileissä kun oli alkanu kertyyn hemmetin kovaa osittain valkoistakin karstaa jota ei saanu edes dremelillä kunnolla pois. Yhden jaksoin puhdistaa kun meni monta tuntia puhdistuksessa mutta menikin sitten kaikki pakoventtiilit vaihtoon kun osa oli lievästi palanu.

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit moottoreissa

Lähetetty: 8.2.2011 15:18
Kirjoittaja raul
lada.h.s kirjoitti:Näkyykös lyijybensan mukanaan tuomat lyijyjäämät muualla kuin pakoputken päissä ym?
Ja saako autoihin tarkoitettua oikeata tetraetyylilyijyllä ( Pb(C2H5)4 ) terästettyä bensaa enää mistään?
Ei Suomessa, sitä varten on erilaiset lisäaineet joita myydän pikkupurkeissa...

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit moottoreissa

Lähetetty: 8.2.2011 18:36
Kirjoittaja jta
Lattarauta kirjoitti:
jta kirjoitti:Moottoripyörässä ainakin näkyi venttileissä kun oli alkanu kertyyn hemmetin kovaa osittain valkoistakin karstaa jota ei saanu edes dremelillä kunnolla pois. Yhden jaksoin puhdistaa kun meni monta tuntia puhdistuksessa mutta menikin sitten kaikki pakoventtiilit vaihtoon kun osa oli lievästi palanu.
Voihan se olla öljystäkin lähtöisin olevaa karstaa.. ?
Tuo ei ollu normaalia öljystä muodostunutta karstaa. Edes se ei ole noin kovaa omien kokemuksien mukaan. Tuota mieltä olivat mp foorumillakin että on lyijystä kertynyttä.

Ja noilla kierroksilla ei kyllä pitäisi karstaa pahemmin päästä edes kertymään kun normaali ajokierrokset on jo 5500rpm. :lol:

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit moottoreissa

Lähetetty: 8.2.2011 18:54
Kirjoittaja Sdelano v SSSR
Terve!

Tällaistako?

Kuva

Veikkaisin kylmiltään, että öljyn tai polttoaineen metallisesta lisäaineesta kyse.

SvS

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit moottoreissa

Lähetetty: 9.2.2011 17:42
Kirjoittaja jta
Tämän näköiset venttiilit. Kuvassa näkyvä toinen venttiili on uusi.
Kuva Kuva

Ja tuolla on ajettu lyijybensalla aikoinaan kun on sitä ikäluokkaa tuo pyörä että lyijyllistä on ollut myynnissä. Itelle tuo pyörä eksy joskus 2006 joten en lyijyllisellä ole ite voinut edes ajaa ja lisäaineita ei mun tietääkseni ole käytetty jos ei bensan sekaan laitettavaa puhdistusainetta lasketa (pariin tankilliseen laitettu).