E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit moottoreissa
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa
Löytyykö mistään mittaustietoa tuosta mahdollisesta nousseesta kulutuksesta?
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa
Kuulimpa tuossa viime viikonloppuna alan ammattilaiselta että ei sitä uutta bensaa kovin montaa kertaa vielä ole toimitettu asemille. Erään ketjun labraan tullut vasta kaksi näytettä jossa on 10 % ollut viinaa seassa ja asemien tankeissa kuitenkin vielä vanhaakin jäljellä...
Niin ja kaikki suurten ketjujen bensahan tulee samasta paikasta...
Niin että täytyy ihmetellä tuota noussutta kulutusta.
Niin ja kaikki suurten ketjujen bensahan tulee samasta paikasta...
Niin että täytyy ihmetellä tuota noussutta kulutusta.
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa
Ettei olisi tämän pakkasen aiheuttamaa tuo kulutuksen nousu kun nyt ollu näitä 30 asteen pakkasia?Jaakkima kirjoitti: Niin että täytyy ihmetellä tuota noussutta kulutusta.
http://oulunseudunladailijat.dy.fi:8080/index.html http://latushka83.dy.fi:8080/latushka/tervetuloa.html
2107 -94, 1200L -88, Peugeot 307 -05
2107 -94, 1200L -88, Peugeot 307 -05
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa
Ei sisälläkään, mutta ei sitä ole edes paljoa vielä tehty!Lattarauta kirjoitti:Eihän se ns. E10 bensa läheskään aina sisällä sitä 10% etanolia, vaan on max. määrä. Mitähän siinä sitten pitäisi keskimäärin olla vai onko sidottu ketjun muihin biopolttoainemääriin?Jaakkima kirjoitti:Kuulimpa tuossa viime viikonloppuna alan ammattilaiselta että ei sitä uutta bensaa kovin montaa kertaa vielä ole toimitettu asemille. Erään ketjun labraan tullut vasta kaksi näytettä jossa on 10 % ollut viinaa seassa ja asemien tankeissa kuitenkin vielä vanhaakin jäljellä...
Niin ja kaikki suurten ketjujen bensahan tulee samasta paikasta...
Niin että täytyy ihmetellä tuota noussutta kulutusta.
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa
^Juurikin näin! Pikkuhiljaa sitä rupeaa kyllä oikeasti tulemaan.
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa
Noin kuukausi sitten Nesteen automaattiasemalta tuli ainakin täys kymppi... eli maksimit etanolia.Lattarauta kirjoitti: Eli yli 5% etanolibenssa ei ole vielä paljoa tehty?
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit moottoreissa
Tosiaan
Se, kun joku keksitään niin se on sitten se paras vaikka oisi muitakin vaihtoehtoja...

Avensis stw
Ex.21093 -00
Ex.21093 -00
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa
SvS:n postaamaan ohjeen perusteella mitattu:
http://www.ladakerho.fi/ladaboard/viewt ... 00#p286900
Näkyi olleen 21.1. otettu näyte josta tuo tulos tuli:
http://www.ladakerho.fi/ladaboard/viewt ... 25#p297825
http://www.ladakerho.fi/ladaboard/viewt ... 00#p286900
Näkyi olleen 21.1. otettu näyte josta tuo tulos tuli:
http://www.ladakerho.fi/ladaboard/viewt ... 25#p297825
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa
Toki virhemarginaali on olemassa, vaikka olen pyrkinyt tekemään niin tarkat mittaukset kuin kotioloissa on mahdollista. Aika huono säkä jos se on juurikin sen viisi prosenttiyksikköä yli, ja ennenkin kuin mittauksia olen tehnyt ovat tulokset olleet uskottavia. Päätä en pantiksi laita, mutta muuten rohkenen väittää että yli viisiprosenttista tavaraa on letkusta tullut. Näytteen ja laskelmien mukaan tulos oli tasan 10%.
EDIT:
Voisihan tuota käydä ottamassa vertailunäytteen 98:sta.
EDIT:
Voisihan tuota käydä ottamassa vertailunäytteen 98:sta.
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa
http://www.autobild.de/artikel/verbrauc ... 59216.htmlLattarauta kirjoitti:Näin säästät E10-bensalla![]()
"Jos tankkaat E10-bensaa, kannattaa ajaa rauhallisesti. Etanolia sisältävää 95-oktaanista E10-bensiiniä kuluu vauhdikkaassa ajossa selvästi enemmän kuin 98-oktaanista, kirjoittaa Talouselämä.
Saksalaisen Autobild-lehden testasi asiaa Volkswagen Golfilla. Testin tulos oli, että auto kulutti kaasu pohjassa ajettaessa sadan kilometrin matkalla 1,2 litraa enemmän E10:tä kuin 98-oktaanista. TE:n mukaan E10:n aiheuttama lisäkustannus 20 000 kilometriä vuodessa ajavalle autoilijalle on saksalaisten bensahintojen mukaan 176 euroa vuodessa. Saksassa bensan hinta on suunnilleen samoissa lukemissa kuin Suomessa. Autobild-lehden mukaan 98-oktaanisen käyttö ei kuitenkaan pelasta autoilijaa lisäkustannukselta. Etanolibensan tulo bensapumpuille nosti 98:n hintaa Saksassa viidestä kymmeneen senttiä.![]()
http://www.kauppalehti.fi/5/i/talous/uu ... 0110261549
Jos joku saisi selvilla, paljonko Golf kulutti polttoainetta, niin siitä voisi tehdä erolaskelmia eri kulutuksille...
Tuossa testi ja alle nappasin ainoan mitä tekstistä ymmärsin.
Kulutukset järjestyksessä: yhdistetty, täyskaasu ja jatkuva 140km/h
Koodi: Valitse kaikki
E10-Verbrauchstest mit dem VW Golf 1.4 TSI
Stadtverkehr und Landstraße Vollgas Konstant 140 km/h
Superbenzin 6,3 Liter 21,0 Liter 9,5 Liter
Neuer E10-Sprit 6,6 Liter 22,2 Liter 9,8 Liter
Mehrverbrauch + 0,3 Liter + 1,2 Liter + 0,3 Liter
- Sdelano v SSSR
- Viestit: 2282
- Liittynyt: 12.4.2006 1:00
- Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa
Terve!
"Wegen des maximal um 1,9 Prozent geringeren Energiegehaltes von E10 gegenüber herkömmlichem Super sind die 5 Prozent Mehrverbrauch, von denen AUTO BILD berichtet, ausgeschlossen. Allenfalls möglich sind maximal 1,9 Prozent Mehrverbrauch", erklärt Prof. Dr. Bernhard Geringer von der TU Wien. Prof. Geringer betont außerdem, dass aussagekräftige Verbrauchswerte nicht mit einfachen Versuchsfahrten ermittelt werden können. Dafür seien wissenschaftlich klar definierte Messmethoden notwendig. *
Lisää Geringeristä: http://www.tuwien.ac.at/wir_ueber_uns/u ... nschaften/
Viel Erfolg
SvS
*Ja sama suomeksi:
AutoBild'in kertoma viiden prosentin kulutuksen lisäys E10:n ja tavanomaisen superbensiinin (Saksassa 95-okt, SvS) vertailussa on mahdoton, sillä E10:n energiasisältö on enintään 1,9 % superia alempi. Siten on korkeintaan 1,9 % kulutuksen kasvu mahdollinen, sanoo prof. Bernhard Geringer Wienin Teknillisestä yliopistosta. Geringer korostaa lisäksi, ettei uskottavia kulutuslukemia voida saada yksinkertaisin mittausmenetelmin. Luotettavat tulokset saavutetaan vain tieteellisesti määritellyin tavoin.
***
Asia on, kuten Geringer sanoo. Kotikonstein (jakelumittari-matkamittarimenetelmä, ajotietokone jne.) on aivan toivotonta saada mitään luotettavia mittaustuloksia 95E10:n, 95E5:n, 98E5:n jne. välisten kulutuserojen selvittämiseksi. SvS
"Wegen des maximal um 1,9 Prozent geringeren Energiegehaltes von E10 gegenüber herkömmlichem Super sind die 5 Prozent Mehrverbrauch, von denen AUTO BILD berichtet, ausgeschlossen. Allenfalls möglich sind maximal 1,9 Prozent Mehrverbrauch", erklärt Prof. Dr. Bernhard Geringer von der TU Wien. Prof. Geringer betont außerdem, dass aussagekräftige Verbrauchswerte nicht mit einfachen Versuchsfahrten ermittelt werden können. Dafür seien wissenschaftlich klar definierte Messmethoden notwendig. *
Lisää Geringeristä: http://www.tuwien.ac.at/wir_ueber_uns/u ... nschaften/
Viel Erfolg
SvS
*Ja sama suomeksi:
AutoBild'in kertoma viiden prosentin kulutuksen lisäys E10:n ja tavanomaisen superbensiinin (Saksassa 95-okt, SvS) vertailussa on mahdoton, sillä E10:n energiasisältö on enintään 1,9 % superia alempi. Siten on korkeintaan 1,9 % kulutuksen kasvu mahdollinen, sanoo prof. Bernhard Geringer Wienin Teknillisestä yliopistosta. Geringer korostaa lisäksi, ettei uskottavia kulutuslukemia voida saada yksinkertaisin mittausmenetelmin. Luotettavat tulokset saavutetaan vain tieteellisesti määritellyin tavoin.
***
Asia on, kuten Geringer sanoo. Kotikonstein (jakelumittari-matkamittarimenetelmä, ajotietokone jne.) on aivan toivotonta saada mitään luotettavia mittaustuloksia 95E10:n, 95E5:n, 98E5:n jne. välisten kulutuserojen selvittämiseksi. SvS
Viimeksi muokannut Sdelano v SSSR, 24.2.2011 13:04. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Sdelano v SSSR
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
- Sdelano v SSSR
- Viestit: 2282
- Liittynyt: 12.4.2006 1:00
- Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa
Terve!
Kotikonstein on vaikea saada luotettavaa tulosta edes siihen desilitratasoon.
Mutta - jos foorumilainen Lattarauta malttaa lukea sen mitä kirjoitin - en kirjoittanut mittaustarkkuudesta sinänsä, vaan siitä, että kotikonstein ei ole mahdollista saada luotettavia mittaustuloksia 95E10:n, 95E5:n, 98E5:n jne. välisten kulutuserojen selvittämiseksi.
Siis kulutuserojen. Erojen selvittäminen nimittäin vaatii sen, että eri polttoaineet kyettäisiin mittamaan täsmälleen samalla tavalla. Siis lämpötilojen, liikenneolosuhteiden, ajonopeuksien, ulkoilmanpaineen, tuuliolojen jne. pitäisi eri mittauksissa olla täsmälleen samat, tai sitten pitäisi osata tehdä olosuhdekorjaukset mittauksiin.
Ei onnistu kotikonstein, vaikka mikä olisi.
Kotikonsteilla voidaan päästää suuruusluokkaisesti viiden prosentin mittaustarkkuuteen, kun oikein yritetään. Kun siihen lisätään olosuhdevirheet, on aivan toivotonta yrittääkään mitata parin prosentin kulutuseroja.
***
95E5:n ja 95E10:n höyrystymiset, palamiset jne. ovat niin lähellä toisiaan, ettei niistä kyllä synny mitään kulutuseroa.
Ei männän ja sylinterin välyksiäkään mitata kouluviivaimella -terveisin
SvS
Kotikonstein on vaikea saada luotettavaa tulosta edes siihen desilitratasoon.
Mutta - jos foorumilainen Lattarauta malttaa lukea sen mitä kirjoitin - en kirjoittanut mittaustarkkuudesta sinänsä, vaan siitä, että kotikonstein ei ole mahdollista saada luotettavia mittaustuloksia 95E10:n, 95E5:n, 98E5:n jne. välisten kulutuserojen selvittämiseksi.
Siis kulutuserojen. Erojen selvittäminen nimittäin vaatii sen, että eri polttoaineet kyettäisiin mittamaan täsmälleen samalla tavalla. Siis lämpötilojen, liikenneolosuhteiden, ajonopeuksien, ulkoilmanpaineen, tuuliolojen jne. pitäisi eri mittauksissa olla täsmälleen samat, tai sitten pitäisi osata tehdä olosuhdekorjaukset mittauksiin.
Ei onnistu kotikonstein, vaikka mikä olisi.
Kotikonsteilla voidaan päästää suuruusluokkaisesti viiden prosentin mittaustarkkuuteen, kun oikein yritetään. Kun siihen lisätään olosuhdevirheet, on aivan toivotonta yrittääkään mitata parin prosentin kulutuseroja.
***
95E5:n ja 95E10:n höyrystymiset, palamiset jne. ovat niin lähellä toisiaan, ettei niistä kyllä synny mitään kulutuseroa.
Ei männän ja sylinterin välyksiäkään mitata kouluviivaimella -terveisin
SvS
Sdelano v SSSR
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa
Sdelano puhuu asiaa tossa kulutusmittauksessa.
Varsinkin kun täällä porukka tankkaa kahdellakympillä ja koittaa arvioida kulutusta jonkun kilometrilukeman perusteella. Tai sitten otetaan viisi litraa tankkiin, ajetaan tankki tyhjäksi, kaadetaan kanisterista bensat ja taas arvioidaan.
Tarkkuus on samaa luokkaa kuin ampuisi haulikolla sorsia pimeässä.
Olen itse huvikseni tankkaillut kauan samalla asemalla, samassa paikassa, 2 napsua ja kilsat ylös ja silti heittoa on paljon. Litratasolla jonkun muuttuneen tekijän voi nähdä; -desitasolla ei todellakaan.
Vaihtuvia tekijöitä on lähemmäs kymmenen ellei enemmänkin ja jokainen vaikuttaa osaltaan kulutukseen.
Varsinkin kun täällä porukka tankkaa kahdellakympillä ja koittaa arvioida kulutusta jonkun kilometrilukeman perusteella. Tai sitten otetaan viisi litraa tankkiin, ajetaan tankki tyhjäksi, kaadetaan kanisterista bensat ja taas arvioidaan.

Tarkkuus on samaa luokkaa kuin ampuisi haulikolla sorsia pimeässä.
Olen itse huvikseni tankkaillut kauan samalla asemalla, samassa paikassa, 2 napsua ja kilsat ylös ja silti heittoa on paljon. Litratasolla jonkun muuttuneen tekijän voi nähdä; -desitasolla ei todellakaan.
Vaihtuvia tekijöitä on lähemmäs kymmenen ellei enemmänkin ja jokainen vaikuttaa osaltaan kulutukseen.
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
- Sdelano v SSSR
- Viestit: 2282
- Liittynyt: 12.4.2006 1:00
- Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit moottoreissa
Terve!
Tulevien eduskuntavaalien lisäksi kansa äänestää myös polttoaineletkulla:
http://www.iltasanomat.fi/autot/Kansa%2 ... 25282.html
Ei räjähtäviä moottoreita!
Ei litratolkkuista lisäkulutusta!
Ei kaksipäisiä vasikoita!
***
Alkavan kevään kunniaksi 21113:n tankissa nyt E50.
menestystä
SvS
Tulevien eduskuntavaalien lisäksi kansa äänestää myös polttoaineletkulla:
http://www.iltasanomat.fi/autot/Kansa%2 ... 25282.html
Ei räjähtäviä moottoreita!
Ei litratolkkuista lisäkulutusta!
Ei kaksipäisiä vasikoita!
***
Alkavan kevään kunniaksi 21113:n tankissa nyt E50.
menestystä
SvS
Sdelano v SSSR
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
- Sdelano v SSSR
- Viestit: 2282
- Liittynyt: 12.4.2006 1:00
- Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa
Terve!
Kyllä niistä kotikutoisista mittauksista aina tuloksia repii, se ei ole ongelma. Ovatko tulokset sitten oikeita on toinen kysymys.
Ja käytännössä varmana voi pitää, etteivät eri mittausten tulokset ole keskenään vertailukelpoisia kuin sillä Jokarin mainitsemalla "litratasolla", desilitratason vertailua on turha kuvitellakaan luotettavaksi.
95E10:n ja muiden bensiinien vertailu on näillä konstein turhaa. Pelkästään ilmanpaineen ja -lämpötilan vaihtelu aiheuttaa suurempia kulutuseroja kuin polttoainelaatu.
***
Piirrän tähän nyt yhden esimerkin mittausepätarkkuudesta, joka saattaisi tänä talvena olla täysin mahdollinen:
Ladalla ajetaan 100 km päivittäinen matka. Ladailija tankkaa ajoon lähtiessään tyhjän tankin täyteen 95E10:tä, 43 litraa. Ryykäisee päivällä sen 100 km ja tankkaa uudelleen seuraavana aamuna.
Tankkiin menee seitsemän litraa, ladailijamme kiroaa E10:n alimpaan helvettiin, kun pitäisi mennä litraa vähemmän.
Muistuu mieleen sekin, että E10 puhkaisee tankin pohjan (kulutus kasvaa) ja rikkoo kumiosat (teinityttärelle ei-toivottu raskaus).
Mutta huomiotta jäi: maanalaisesta säiliöstä tankattu polttoaine oli viisiasteista. Tankissa polttoaine jäähtyi -25-asteiseksi, jolloin sen tilavuus pieneni yhden litran.
Avot, kulutus oli siis noussut taivaisiin kuin wenäläinen Sputnik.
että näin
SvS
Kyllä niistä kotikutoisista mittauksista aina tuloksia repii, se ei ole ongelma. Ovatko tulokset sitten oikeita on toinen kysymys.
Ja käytännössä varmana voi pitää, etteivät eri mittausten tulokset ole keskenään vertailukelpoisia kuin sillä Jokarin mainitsemalla "litratasolla", desilitratason vertailua on turha kuvitellakaan luotettavaksi.
95E10:n ja muiden bensiinien vertailu on näillä konstein turhaa. Pelkästään ilmanpaineen ja -lämpötilan vaihtelu aiheuttaa suurempia kulutuseroja kuin polttoainelaatu.
***
Piirrän tähän nyt yhden esimerkin mittausepätarkkuudesta, joka saattaisi tänä talvena olla täysin mahdollinen:
Ladalla ajetaan 100 km päivittäinen matka. Ladailija tankkaa ajoon lähtiessään tyhjän tankin täyteen 95E10:tä, 43 litraa. Ryykäisee päivällä sen 100 km ja tankkaa uudelleen seuraavana aamuna.
Tankkiin menee seitsemän litraa, ladailijamme kiroaa E10:n alimpaan helvettiin, kun pitäisi mennä litraa vähemmän.
Muistuu mieleen sekin, että E10 puhkaisee tankin pohjan (kulutus kasvaa) ja rikkoo kumiosat (teinityttärelle ei-toivottu raskaus).
Mutta huomiotta jäi: maanalaisesta säiliöstä tankattu polttoaine oli viisiasteista. Tankissa polttoaine jäähtyi -25-asteiseksi, jolloin sen tilavuus pieneni yhden litran.
Avot, kulutus oli siis noussut taivaisiin kuin wenäläinen Sputnik.
että näin
SvS
Sdelano v SSSR
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!