Samara 1,5i GM - epävakaa tyhjäkäynti/kannen vaihto
-
- Viestit: 1384
- Liittynyt: 23.9.2003 20:41
- Paikkakunta: Tervakoski / Janakkala
Olen samaa mieltä Ladamasterin kanssa.Vanha savuttava Samaran kone ei nyt sentään ole niin ihmeellinen kapistus,että että siihen kannattaisi käyttää kalliita korjaamotunteja sen tieteelliseen analysointiin.Se on vähän niin kuin vasarasta olisi varsi poikki....pystyykö hitsaamaan...jos ei niin kirpputorilta halvalla toimiva tilalle...jos onkin pintarusteessa niin ei se mitään toimintaa haittaa.
hetkinenNonnis kirjoitti: No on ainakin varma, etten osta Ladamasterilta tai Jaskalta käytettyä autoa tai ees osia
jos korjaukseen esittää helpon ja yksinkertaisen vihjeen niin miten se vaikuttaa kaupankäyntiin
vaihdetaanhan moneen autoon koko moottori koska se onjärkevämpää kuin vanhan kunnostaminen
eli tässä tapauksessa on kannen vaihto helpoin ratkaisu
jussilahan on ehjiä samaran moottoreita joista voi ehjän kannen ottaa ja laittaa tuohon koneeseen
se on helpompi ja halvempi ratkaisu kun ruveta venttiiliä vaihdattamaan tuohon kanteen
- Lada-Jussi
- Viestit: 10250
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
jep, onhan mulla toi varaosaruisku samara ja siinä kai ehjä kansi (tosin alkoihan sekin pätkimään, eli ei senkään kunnosta takuita) ehkä kuitenkaan ei kannata sitäkään vaan sieltä irroittaa ja suoraa tuohon kiinnittää vaan samaan vauhtiin ainakin huoltaa kansi joltain osin ennen asennusta.
Sitten on tietysti mahdollisuus lykätä auto tonne takapihalle mätänemään tai myydä jollekin, toi myyminen lienee turhaa kun autolla ei tollasenaan ole minkäänlaista arvoa.
ehkä alan miettimään Toyota kaupoille lähtöä, kun ei noi Ladan koneet kestä ajoa, tällä hetkellä huolletuissa 100 tkm ajetuissa ladoissani on molemmissa vikaa koneessa. eli onko harhaluulo että vanhan ihmisen käytössä ollut vähän ajettu auto olisi jotenkin varmempi valinta?
Sitten on tietysti mahdollisuus lykätä auto tonne takapihalle mätänemään tai myydä jollekin, toi myyminen lienee turhaa kun autolla ei tollasenaan ole minkäänlaista arvoa.
ehkä alan miettimään Toyota kaupoille lähtöä, kun ei noi Ladan koneet kestä ajoa, tällä hetkellä huolletuissa 100 tkm ajetuissa ladoissani on molemmissa vikaa koneessa. eli onko harhaluulo että vanhan ihmisen käytössä ollut vähän ajettu auto olisi jotenkin varmempi valinta?


pressa kirjoitti:ehjästä autosta ehjää kantta otettaessa sitä ei ole mitään tarvetta koneistaa
ja momenttiavainhan hommassa on oltava aina kun kantta vaihtaa
Kukin tyylillään, mutta kyllä mä laittasin samalla uudet venttiilit, tai ainakin kattoisin että vanhat ei oo ihan ruvella.. Kun siitä "uudesta" kannestakin saattaa ne venat palaa huonolla säkällä jo seuraavalla viikolla. Ai mistäkö tiedän..

jos venttiileissä on oikein vikaa ei pesu auta
mutta jos karstaa vain osittain irtoillut on pesusta apua
no tärkeintähän olisi että jussi saisi ladansa taas kuntoon
varaosa kansi jonka huoltaa tarvittaessa etukäteen ja sitten viikonloppuna vaihto
niin ei ole arkena pois ajosta
eikä tule turhaa poissaoloa töistä
mutta jos karstaa vain osittain irtoillut on pesusta apua
no tärkeintähän olisi että jussi saisi ladansa taas kuntoon
varaosa kansi jonka huoltaa tarvittaessa etukäteen ja sitten viikonloppuna vaihto
niin ei ole arkena pois ajosta
eikä tule turhaa poissaoloa töistä
- Lada-Jussi
- Viestit: 10250
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
tossa vaihtotyössä eniten ahistaa se, että tossa ruiskussa on tota vika herkkää tavaraa. Kyllähän ihan ohjeidenkin mukaan osaa tosta pulttia avata ja kiristää, mutta siellä on sitten kuitenkin kaikkia tiiviyteen ja monetteihin liittyivä asioita joiden takia koko homma voi amatöörin tekemänä mennä vain huonommaksi.
eli pelotelkaas pahimmilla uhkakuvilla, mitä tossa ruiskun kannen vaihdossa on, niin tietää varautua tai harkita sitä jättääkö auton vaan mätänemään takapihalle.
pitäiskö tätä varten muuten alottaa uusi aihe, kun kannen vaihto alkaa olee offtopic?
eli pelotelkaas pahimmilla uhkakuvilla, mitä tossa ruiskun kannen vaihdossa on, niin tietää varautua tai harkita sitä jättääkö auton vaan mätänemään takapihalle.
pitäiskö tätä varten muuten alottaa uusi aihe, kun kannen vaihto alkaa olee offtopic?

Kannen vaihto
Tuo vähänajettu samara on aika suhteellinen käsite kun mittari pyörii ympäri sadan tonnin välein, ja koko mittaritaulunkin voi helposti vaihtaa uuteen tarpeen vaatiessa. Huoltokirjakin ilman kuitteja on aika arvoton todiste. Kuitenkin auto voi olla ihan hyvän oloinen 200tkm jälkeenkin. Lisäksi samaralla ajetaan usein lyhyttä ajoa pienellä huollolla joka kuluttaa autoa nopeasti. Ja jos vaikka venttiilit on jätetty säätämättä tai säädetty väärin, on palaminen aika todennäköistä. Kilometrienhän ei pitäisi venttiileitä polttaa kuitenkaan.
Aika älytöntä touhua vaihdella autoon rikkinäisiä osia..kuitenkin tiivisteet ja nesteet maksavat, ja työ pännii. Testaamisen ja mittaamisen vaiva on kuitenkin aika pieni.
Mun mielestä tuo venttiilin vaihto ei ole kovin paha homma, vaikeampaa on löytää vanha hyvä kansi.
Motonetistä vaan uusi venttiili ja itse paikalleen muutaman erikoistyökalun avulla.
Koneistamolla tekevät kanssa irroitetusta kannesta hyvän n. sadalla eurolla,vaikka tammerdieselissä.
Lumihangessa tai kuramontussa korjaaminen voi kuitenkin olla vaikeaa, tahtoo tallissakin kontatessa pakosarjan mutterit alkaa pännimään.
Eipä tuossa ruiskussa mitään kovin helposti rikkoutuvia osia ole, kunhan ei revi johtoja poikki ja muistaa niiden järjestyksen, eikä niitä väärille paikoille saakaan.
Kannattaa hankkia tarpeeksi vahva kuusiokoloavain kannen pultteja varten, huonot antavat kiristysvaiheessa periksi jo ensimmäisen 90 asteen aikana.
Tiivisteen irrotusspray kunnon kraapan kera on kanssa hyvää kun vanhaa kannentiivistettä irrotetaan kannesta ja lohkosta.
Nokka-akselin hammaspyörän pultti voi kanssa olla hankala irroittaa ilman pulttipyssyä jos haluaa että hihnapyörä pysyy suorassa.
Aika älytöntä touhua vaihdella autoon rikkinäisiä osia..kuitenkin tiivisteet ja nesteet maksavat, ja työ pännii. Testaamisen ja mittaamisen vaiva on kuitenkin aika pieni.
Mun mielestä tuo venttiilin vaihto ei ole kovin paha homma, vaikeampaa on löytää vanha hyvä kansi.
Motonetistä vaan uusi venttiili ja itse paikalleen muutaman erikoistyökalun avulla.
Koneistamolla tekevät kanssa irroitetusta kannesta hyvän n. sadalla eurolla,vaikka tammerdieselissä.
Lumihangessa tai kuramontussa korjaaminen voi kuitenkin olla vaikeaa, tahtoo tallissakin kontatessa pakosarjan mutterit alkaa pännimään.
Eipä tuossa ruiskussa mitään kovin helposti rikkoutuvia osia ole, kunhan ei revi johtoja poikki ja muistaa niiden järjestyksen, eikä niitä väärille paikoille saakaan.
Kannattaa hankkia tarpeeksi vahva kuusiokoloavain kannen pultteja varten, huonot antavat kiristysvaiheessa periksi jo ensimmäisen 90 asteen aikana.
Tiivisteen irrotusspray kunnon kraapan kera on kanssa hyvää kun vanhaa kannentiivistettä irrotetaan kannesta ja lohkosta.
Nokka-akselin hammaspyörän pultti voi kanssa olla hankala irroittaa ilman pulttipyssyä jos haluaa että hihnapyörä pysyy suorassa.