Sivu 4/11
Re: radalle pääsy ontuu???
Lähetetty: 2.7.2011 23:16
Kirjoittaja veli alexei
Ai niin unohdin tuon paineensäätimen. Väsyttää. Ei tuollaisista hapertuneista putkista hahmota mistä se tulee oikein. Saisi olla joku katko pääsylinterin ja paineensäätimen välillä. Siinähän on monta metriä putkea.
Re: radalle pääsy ontuu???
Lähetetty: 12.12.2011 19:19
Kirjoittaja pressa
Ja radallakin käytiin...
veli alexei kirjoitti: Jos tänä vuonna radalle asti päästään ...
Tässähän tarkoitetaan jo 21.7.-12 olevia ratapäiviä, priorosoinnin ansiosta sininenkin on paikalle lupautunut.
pressa kirjoitti:takajarru vasen tehoton-> kunnossa kun vaihdoin oikealle jarrukengät
Itse olen jo uusia osia tilannut että saa bensat pysymään pois öljyjen joukosta ja takajarrujen puoltamisen poistettua (taas).
Re: radalle pääsy ontuu???
Lähetetty: 21.1.2012 16:59
Kirjoittaja pressa
Re: radalle pääsy ontuu???
Lähetetty: 18.6.2012 21:48
Kirjoittaja pressa
Tänään laitoin pakoputken kokonaan kaksituumaiseksi ja menemään pohjaa hipoen/koskettaen. Takasillan ylityksen kohdasta ottaa takaluukun pohjaan, eli kolisee ajossa mutta ei haittaa. Vasemman takajarrusylinterin vaihdoin. Hivenen vastusti tuollainen viitisentoista vuotta ruostunut jarruputken liitos. Sain kuitenkin aukeamaan kun annoin puikkohitsiä ja rautanaulaa käyttäen täsmälämpöä!! Kymmenkunta koejarrutusta tein ja nyt tuntuisi toimivan. Jotain pikkutarkistuksia ja koeajoa pitää suorittaa vielä ennen ratapäiviä. Öljyt vaihdoin jo aiemmin ja bensapumpun korjaus sarjankin laitoin. Sliksiä on taas ostettu lisää eli kai sen parisataa kilometriä tai enemmän saa rataa kierrettyä?
Ratapäiväthän on taas kerholaisille 21.7.2012. Ainakin yksi uusi roadsport c-luokan kilpuri on paikalle tulossa. Kaveri lupasi ottaa mukaan myytäväksi myös kuppipenkkejä ja turvavöitä (hyviä mutta leima ummessa).
Re: radalle pääsy ontuu???
Lähetetty: 12.7.2012 22:18
Kirjoittaja pressa
Koe/siirtoajo tehty Seinäjoelle. Oikea takajarrusylinteri vähän kiukuttelee, yrittää laahata. Täällä ei taas sitten ole kaikkia tarvittavia työkaluja sen vaihtamiseen, mutta pitää yrittää kouluttamalla saada toimimaan. Vuoden liat taas pesty päältä pois ja lasit pesty sisältä...
Re: radalle pääsy ontuu???
Lähetetty: 14.7.2012 19:05
Kirjoittaja pressa
Oikea takajarrusylinteri huollettu. Ensin männät pois ja niiden hionta 600 karkealla vesihiomapaperilla kiiltäväksi. Sitten erikoistyökalulla (600 karkealla paperilla) sylinterin hionta kirkkaaksi. Erikoistyökalu valmistettiin pätkästä metallipuikkoa (6mm) ja pätkästä 6mm kudosletkua. Letkun päälle hiomapaperia ja akkuporakoneella pyöritys niin saadaan sylinterin paikallepäin hiottua. (huoltohan tehdään siksi kun ei ole täällä oikeita työkaluja sylinterin vaihtoon) Tiivisteiden voitelu jarrunesteellä ja mäntien väliin vielä "jarrurasvaa" ja kasaus. Männät liikkuvat sormivoimalla kuten uudessa sylinterissä, ilmauksen jälkeen vielä testaus. Homma onnistui, ei vuotoja ja toiminta normaali. Kiristin vielä käsijarruvaijerinkin samalla.
Tein vielä alumiinista lämpöpellin pakosarjan ja imusarjan väliin. Tällä yritetään erstää hieman tuota lämmön nousua kaasuttimelle, viimevuonnahan bensa kiehui varikolle pysäytettäessä.
Kärryt varattu, veturi puuttuu taas kun päällikkö oli touaregin myynyt. No maastureita on mutta bensa koneella, mielellään dieselillä vetäisi kun kulutus olisi pienempi...
Re: radalle pääsy ontuu???
Lähetetty: 24.7.2012 22:29
Kirjoittaja pressa
pressa kirjoitti:ja bensapumpun korjaus sarjankin laitoin. Sliksiä on taas ostettu lisää eli kai sen parisataa kilometriä tai enemmän saa rataa kierrettyä?
Bensapumpun korjaus-sarjan kaikki osat eivät kestäneetkään bensaa. Onneksi Ilmajoelta sain haettua vanhan pumpun josta koeponnistettut osat tilalle. Ratapäivän alkaessa oli vielä yli litra bensaa öljyn joukossa, varovaisesti mottoria lämmitellen sen sai sieltä pois höyrystettyä. Radalla auto pelasi moitteettomasti ja noin kaksisataa neljäkymmentä kilometriä tuli kolmeentuntiin ajettua. Toki aikaa meni renkaidenvaihtoonkin välillä ja tankkaamiseen. Kun minä ajoin niin Timo söi makkaraa ja sitten aina välillä toisinpäin. Osa renkaista meni taas tähän kuntoon...

Ensivuodeksi pitää yrittää taas saada muutama sliksi lisää, takajarrujen paineenssäädin, etuspoileri, alusta muutoksia yms. taas ensivuodeksi ohjelmassa... Ja koska vanha kuva pian poistuu niin lisätään uusia.

Re: radalle pääsy ontuu???
Lähetetty: 24.7.2012 22:50
Kirjoittaja ladaani_
Kyllä ensi vuonna samara menee lujempaa, nyt jäin käsivarakellotuksella n. 6-7 sekuntia...

Re: radalle pääsy ontuu???
Lähetetty: 24.7.2012 23:55
Kirjoittaja pressa
Alkuperäinen kaasutin ja kärjellinen sytytys, siinä nopeuden "avaimet". Näyttää vaan videolta katsottuna paljon hitaammalta kuin ajaessa... Kameran suuntaus oli hivenen epäonnistunut, vaihdekeppi jäi näkymättömiin. Pitäisi joku erittäin helppokäyttöinen avi-editori ladata koneelle niin saisi pätkäistyä pätkää lyhemmäksi niin voisi vaikka jonnekkin laittaa näkyviin...
Re: radalle pääsy ontuu???
Lähetetty: 26.7.2012 21:22
Kirjoittaja pressa
Tänään kävin siirtopyörät vaihtamassa alle, olihan ne muutkin renkaat hivenen kuluneet. Kankaat tulossa "läpi"

Ensivuodeksi uusia renkaita, uudet jarrupalat ja etujarrujen herkistelyä yms...
Re: radalle pääsy ontuu???
Lähetetty: 16.11.2012 8:35
Kirjoittaja pressa
Harju KEK Estonia, nokka-akseli olisi tulossa. Nyt pitäisi vain enne kesää saada se paikalleen ja ajoitettua. Alustasskin taas on ajatukset käyneet...
Re: radalle pääsy ontuu???
Lähetetty: 18.11.2012 18:06
Kirjoittaja pressa
Nokka-akseli laskelmia työntömitta/rullamitta tarkkuudella koska alkuperäisetkin suurilla toleransseilla. Alkuperäisen nokan perusympyrä 30mm, nokan nosto 6,45. Laskemani vipusuhteen (1:1,45) mukaan venttiilillä olisi 9,35mm? Ilmeisesti olen oikealla hehtaarilla? Täytehitsattu ja hiottu Harju KEK Estonia nokan arvot: perusympyrä 26,25mm, nokan nosto 6,75 eli venttiilillä 9,78mm. Nokkapukkia laskettu alle 2mm, yhdistelmää on koeajettu jo rallin SM-tasolla A-ryhmässä (toki joskus 80-90-luvulla). Ajoitusta on hahmoteltu ja noin 1,5mm enemmän imuventtiili auki pakoventtiiliä YKKssa. Nokkapyörään tehdään uusi ajoitus tälle nokalle kun ketjumitta saadaan tarkistettua. Hammashan on jotain 9,5astetta eli ilmeisesti parikin testireikää joutuu poraamaan. Kevättä odotellessa on kiva tehdä laskelmia...
Re: radalle pääsy ontuu???
Lähetetty: 4.6.2013 21:43
Kirjoittaja pressa
Kävin Ylistarossa kokeilamassa käyntiin. Käsipumpulla bensaa kaasuttimeen ja lisävirtaa akkuun, toisella starttauksella käyntiin ja todeta että kytkinpoljin jäi pohjaan. No kaapelit irti ja konepelli auki, sieltä sitten jollain putkenpätkällä napauttelin kytkimen haarukkaan ja poljin nousi ylös. Sitten varovaista jumppaa polkimella, eli painoin vähän ja annoin nousta, joka kerta painoin hivenen syvemmälle kunne koko liikeradan pelasi. Pieni testiajo pihan ympäri ja lisää bensaa tankkiin. Akku latautumaan ja sillä aikaa vaihtelin eteen jarrupalat ja vähän herkistelin mäntiä satulasta. Alustaa ajattelin mutta pitäisi olla aikaa ja se nokka-akselikin pitäisi joskus vaihtaa. No eipä ole mitään kuljetuskalustoa millä ratapäiville pääsisi kun firmasta on myyty molemmat kaappikärryt. Uusin kaappikärry on vain legends autolle eli siihen ei mahdu. No onneksi tapahtumaan on vielä aikaa eli ei tiedä mitä siihen mennessä on myyty ja vaihdossa otettu.
Re: radalle pääsy ontuu??? kertomusta 1200 Sportista.
Lähetetty: 6.7.2013 20:13
Kirjoittaja pressa
THI-900 kirjoitti:Kova yritys olis ratapäiville...
Tämä oma "yritys" ei ole edennyt yhtään työnkuvan muuttumisesta johtuvista kiireistä. Ensiviikolla alkaisi kesäloma ja suunnitelmissa olisi että jotain pääsisi tekemään, nokka ja alusta odottaisi muutoksia edelleen...
Kuljetuskalustosta ei ole mitään tieto, traileria ei ole eikä vetoautoa, tarroilla ei pysty noin kauas ajamaan (kun pitää takaisinkin päästä).

Re: radalle pääsy ontuu??? kertomusta 1200 Sportista.
Lähetetty: 9.7.2013 10:49
Kirjoittaja jiipee
Eihän tarroilla ajeta. Kyllä Lada tommosen vajaan tuhannen kilsan reissun kestää. Kokemusta on kolmesta Jurvan reissusta.
Itselläkin pieni kiire pukkaa päälle. Uusi kone on vielä kasausvaiheessa. Jos viikon päästä sais sen paikalleen niin kerkeis vähän säätämään ja sisään ajamaan.
Sisäänajo tosin hoituu kun kurvaa sata kilsaa Ahvenistolle ja ratakilometrejä sitte päälle.