Katsastuksen ihmeet
Alueen säännöt
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Pohjan paikkausta
Kerrankin yhden Toyotan takajalkatilan pohjassa oli reikä.Päätimme paikata sen sisäpuolelta,niin ei tarvinnut hitsata ylöspäin auton alla.Matto oli tiellä,joten "irroitin" sen leikkaamalla siihen U:n muotoisen viillon ja kääntämällä sen syrjään hitsauksen ajaksi.Laikkakonella irroitettiin pohjasta neliön muotoinen pala hapanta peltiä,minkä päälle hitsattiin vähän suurempi pelti.Annetiin jäähtyä ja pohjamassaa saumoihin.Maton liimasin paikoilleen kontaktiliimalla.Altapäin katsottuna oli härskin näköinen,mutta katsastusteknisesti hyväksyttävä.
Hämmentävä katsastuskokemus sattui tässä tammikuun lopussa. Vuosi sitten veli hankki talviautokseen 1200 L:n vm. -79, kun kolmesta harraste-Volkkarista yksikään ei enää kulkenut eteenpäin kuin hinaamalla. Auto maksoi 100 euroa juuri katsastettuna, ts. uudelleen rekisteröitynä.
No, syksyllä vaihdoin oman Samarani 110:een, jolloin suihku-Samara meni veljelle ja 1200 L jäi talliin lepäilemään, ajatuksena on entisöidä se ja museokatsastaa kunhan saisi aikaa jostain. Tammikuun lopussa sitten alettiin muistella, että koskahan se pitikään katsastaa... Nopea tekstiviestipalvelun käyttö kertoi, että viimeistään seuraavana päivänä! No, ajelimme tallille ja vaihdoimme koneeseen uudet mineraaliöljyt, kun täyssynteettinen ei tykännyt pysyä koneessa. Soitto katsastusasemalle, että saako tulla kesärenkailla, ja kävihän se.
Ajoittaisina realisteina odotimme lähinnä vikalistaa tai korkeintaan uusintaa jonkun helpohkon jutun takia (päästöt tms). Kerrankin auton omistajalla oli katsastuksessa leuka lattiassa, kun täysin lain kirjaimen mukaisesta katsastuksesta huolimatta autossa ei ollut minkäännäköistä vikaa! Ukko löi leiman ja sanoi että "kyllä kunnossa on, viekää takaisin talliin".
Ihan jälkikirjoituksena on mielenkiintoista lukea näitä juttuja katsastuksista... Itse kun ajelin jo parikymppisenä muutaman vuoden vanhalla Samaralla niin ei se ollut oikein koskaan kovin pelottava kokemus
Kerran tosin jarruputket sanoivat poks jarrutesterissä, itse kun enemmän harrastan tuota moottorijarrutusta niin olivat päässeet heikkoon happeen...
No, syksyllä vaihdoin oman Samarani 110:een, jolloin suihku-Samara meni veljelle ja 1200 L jäi talliin lepäilemään, ajatuksena on entisöidä se ja museokatsastaa kunhan saisi aikaa jostain. Tammikuun lopussa sitten alettiin muistella, että koskahan se pitikään katsastaa... Nopea tekstiviestipalvelun käyttö kertoi, että viimeistään seuraavana päivänä! No, ajelimme tallille ja vaihdoimme koneeseen uudet mineraaliöljyt, kun täyssynteettinen ei tykännyt pysyä koneessa. Soitto katsastusasemalle, että saako tulla kesärenkailla, ja kävihän se.
Ajoittaisina realisteina odotimme lähinnä vikalistaa tai korkeintaan uusintaa jonkun helpohkon jutun takia (päästöt tms). Kerrankin auton omistajalla oli katsastuksessa leuka lattiassa, kun täysin lain kirjaimen mukaisesta katsastuksesta huolimatta autossa ei ollut minkäännäköistä vikaa! Ukko löi leiman ja sanoi että "kyllä kunnossa on, viekää takaisin talliin".
Ihan jälkikirjoituksena on mielenkiintoista lukea näitä juttuja katsastuksista... Itse kun ajelin jo parikymppisenä muutaman vuoden vanhalla Samaralla niin ei se ollut oikein koskaan kovin pelottava kokemus
Kalusto: Octavia RS -12, Cadillac Fleetwood -81, Samara -86 (projekti). Delta-Auto vs. Maailma.
- Mosse-Aksu
- Viestit: 1688
- Liittynyt: 31.3.2004 13:24
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Sehän täytty täysin tuon tehtävän, eli lasit tummenivat. Mulla kävi sama juttu kerran Mossen kanssa. Mä osin silloin penen purkin tuollaista askartelumaalia, jolla maalataan lennokkeja ym..Jaska HKI kirjoitti:Wartburgissa oli ominaisuutena vilkunlasien haalistuminen takaa.Ainakin ennen katsastusmiehet oli asiasta hyvin tarkkoja.Väritin vilkunlasit oranssilla ja punaisella tussilla.Ulkopuolelle vielä lakkaa.Läpi meni,eikä ollut mitään huomauttamista.
Mac mini, iMac, MacBook Pro, Time Capsule, AirPort Express, iPhone
Yhden vanhan Toyotan sain läpi katsastuksesta pakokaasujen osalta rimaa hipoen.Vaihdoin tuhdit öljyt ja Stop-Smokea koneeseen.Uusi ilmanputsari ja tulpat.Tankki niin tyhjäksi,että bensavalo vilkkui ja sitten sinne litra Masinolia.Katsastuksessa tuli leima rimaa hipoen.Katsastuksen jälkeen tankkasin täyteen,koska tankissa oli 10% Masinolia.
Hakuninmaalla Vantaalla oli muinoin katsastusaseman testaushallin seinällä näyttely niistä materiaaleista,joilla autoja oli yritetty saada luotettavan näköiseksi.Muistaakseni sieltä löytyi katiskalankaverkkoa,Hesareita,kipsiä,puuta ym. mielenkiintoista.Katsastuskonttorin tuloreitin varrella oli tiessä jarrutusjälkiä vähän sinne sun tänne autoilojoiden testattua jarrujaan.Olipa siellä kilvettömiä romujakin omistajien lähdettyä tallustamaan bussipysäkille,mikä sijaitsi Helsingin ja Vantaan rajalla Hämeenlinnantien varressa.En tiedä mikä meininki siellä on nykyään kun en ole käynyt siellä yli kymmenmneen vuoteen katsastustoiminnan vapauduttua.
- Mosse-Aksu
- Viestit: 1688
- Liittynyt: 31.3.2004 13:24
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Minä muistan lapsuusajaltani yhden tarinan. Silloin Riihimäellä katsastus tapahtui vielä määrättyinä päivänä kadulla Konelan edessä. Ei ollut omaa eikä edes lainahallia. Eräs isän tuttava oli paikannut Warrensa lokasuojassa olevan reiän kanaverkolla, puukitillä ja maalilla. Paikka oli lokasuojan päällä heti ajovaloumpion takana. Katsastuksessa ei ollut palanut juuri paikatun puolen valo. Ystävällinen!! katsastusmies oli sanonut, että kyllä se varmaan syttyy, kun lyö nyrkillä lokasuojaan valon taakse. No Warremies oli varovasti koputellut aikansa. Katsastusmies oli parin koputuksen jälkeen sanonut, että ei mitään taputtelua, vaan kunnon nyrkin isku, jonka päätti tehdä itse. Seurauksena, että nyrkki tietysti upposi paikkaan, ja työasun hihaan jäi vielä märkää laastia. Loppukommentteja en tiedä, tai niitä ei minulle alaikäisyyden takia kerrottu.Jaska HKI kirjoitti:.Muistaakseni sieltä löytyi katiskalankaverkkoa,Hesareita,kipsiä,puuta ym. mielenkiintoista..
Mac mini, iMac, MacBook Pro, Time Capsule, AirPort Express, iPhone
Helsingissä oli taas aikoinaan katsastusasemana Hernesaaren rannassa joku katosrakennus monttuineen.Liekö konttorina ollut joku parakki.Jarrudynamometrinä on ollut tienpätkä.Pakkasviiman käydessä mereltä ovat katsastusmiehet olleet erikoisen kiukkuisia.Jarrut läpäisivät testin hyvin liukkaalla tiellä,mutta muut olosuhteet heikensivät tulosta.Kesällä taas jarruista pomppas herkemmin,mutta katsastusmiehet olivat leppoisempia ja auto läpäisi helpommin katsastuksen.
Maakunnissakin on ollut määrättyinä päivinä nk. "kiertävä katsastus".Eräskin kaveri,jolla oli kynnyskotelot olleet huonossa kunnossa oli pakkasella pikkuhiljaa jäädyttänyt ne umpeen laskemalla ne täyteen vettä.Tämä toimenpide oli antanut kynnyskoteloihin oikean saundin koputellessa ja auto läpäisi katsastuken.
Olen kuullut tarinaa siitä,että Tattarisuolla Helsingissä olisi erityisen hyvä katsastusaema.Merkkinä siitä olisi romanien notkuminen aseman ympärillä päivät pitkät.Asia voi paremminkin liittyä siihen,että he ovat siirtyneet hevosten jobbaamisesta autojen jobbaamiseen.Asiaa helpottanee se,että alueella on kaikenlaisia autopurkaamoja,-korjaamoja, ym. alaan liittyvää.
Poika kävi hakemassa 2105:n vikalistan.
-toinen takavalo ei pala (olisi edes läpännyt kädellä ennen katsastusta)
-pissapojan suutin pelittää huonosti (puhdistus tai uuden vaihto)
-vasen etuvalo näyttää liian alas (säätö seinän edessä)
-pieni ruostevaurio vasemman pyöräkotelon takana peräkontissa(hitsaus)
-pakokaasuarvot liian suuret tyhjäkäynnillä,muuten ok. (säätö?)
Auto maksoi 450€.Ajettu 8000km.Kokonaisajokilometrimäärä 125 000.
Ei mitenkään huonosti.
Yleensä vastaavanhintaisilla länsiautoilla on joutunut alussa mainittujen remonttien lisäksi vaihtamaan niveliä ja korjaamaan jarruja.
-toinen takavalo ei pala (olisi edes läpännyt kädellä ennen katsastusta)
-pissapojan suutin pelittää huonosti (puhdistus tai uuden vaihto)
-vasen etuvalo näyttää liian alas (säätö seinän edessä)
-pieni ruostevaurio vasemman pyöräkotelon takana peräkontissa(hitsaus)
-pakokaasuarvot liian suuret tyhjäkäynnillä,muuten ok. (säätö?)
Auto maksoi 450€.Ajettu 8000km.Kokonaisajokilometrimäärä 125 000.
Ei mitenkään huonosti.