Privet!
Kondensaattorista
Laturissa oleva konkka on kytketty rinnan akun kanssa; toinen pää on siis laturin "+navalla" ja toinen laturin "-navalla". Jos konkan poistaa tai sen virtapiiri on katki, lataus toimii normaalisti.
Jos konkka on oikosulussa, se "palaa".
Konkan tehtävä on "syödä" jännitepiikit siinä tapauksessa, että esimerkiksi akun maajohdin irtoaa kesken ajon tai ajetaan ilman akkua.
Häiriönpoiston kanssa konkalla ei ole juuri merkitystä, eikä tasasuuntauksenkaan. Akku kyllä hoitaa jännitteen tasauksen normaalisti. Akku on sen verran suuri "konkka".
Latausjännitteestä
15,8 volttia on liian paljon. Mutta: jännitemittari lienee sellainen, jossa suurin lukema on 16. Se tarkoittaa punaisen alueen ylälaitaa. Jos osoitin on valkoisen alueen ylälaidassa, jännite on juuri se mikä pakkasen puolella olevalla jännitesäätimellä pitää ollakin. Lämmin säädin sitten alentaa jännitteen sinne noin valkoisen alueen puoliväliin.
Kommunismi tarkoittaa koko maan sähköistämistä ja sähkölaitteiden ikuisen virheetöntä toimintaa -terveisin
Lataus 15.8V? Normaalia?
- Sdelano v SSSR
- Viestit: 2282
- Liittynyt: 12.4.2006 1:00
- Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons
Ok, ajattelin vaan, että jos on melko uus laturi kyseessäaudiq kirjoitti:Yleensä koko laturi vaatii jonkinlaista kunnostusta, esim. hiilet, laakerit +ym. , niin halvempaa/helpompaa vaihtaa suoraan uusi laturi kuin käydä vanha kokonaan läpi.tramppas kirjoitti:No ei nyt koko laturia kannata vaihtaa, ainoastaan jännitteensäädin.audiq kirjoitti: Joku raja siinäkin kuitenkin on ja tuo on jo liikaa.
14.9V on mielestäni maksimi ja tuon verran saisi tulla kylmästä koneesta/laturista, lämpöisenä laskee jännite hieman.
Tässä on kuitenkin sen verran vähän heittoa, että kannattaa tarkistaa se jännitemittarin näyttämä jollain.
Jos latausjännite on edelleen 15.8V, niin laturi on todennäköisesti viallinen ja se kannattaa vaihtaa.
Lisäksi uudella laturilla on takuu, jota vanhaa korjatessa ei yleensä saa.
Mutta jokainen tyylillään.
