Kokemuksia vanhasta diiselmersusta

Tänne muut kulkupelit ja vehkeet, länsiautoista mopoihin.

Otsikointi vapaamuotoinen.
Alueen säännöt
Otsikointi vapaamuotoinen.
Avatar
Vanja-eno
Viestit: 1984
Liittynyt: 25.9.2003 2:31
Paikkakunta: Bönde
Viesti:

Re: Kokemuksia vanhasta diiselmersusta

Viesti Kirjoittaja Vanja-eno »

Warreossi kirjoitti:Joskus Mersu foorumilla oli kirjoittelua Vantaalla,vanhan Tuusulantien varrella olevasta Mersu osaajasta,joka vaihtaa tuon alapallon edullisesti ja nopeasti.Hommahan on aika mielenkiintoinen ilman tuota Vanjan mainitsemaa työkalua.
Jep, on varmaan Ruuskanen, Maantiekylässä. Oon sillä vaihdattanu joitain alustan osia yms. jotka vaatii erikoistyökaluja tai muuten vaan osaamista. Hintataso on edullinen ja homma hoituu nopeasti. Sinne voi viedä oman osan tai antaa Ruuskasen hommata osa. Osa on aina laatu-osa eikä mikään italialainen p*ska.
* ORIGINAL IS BEAUTIFUL *
"Natseilla oli järjestys. Junat kulki aikataulussa. Kahdeksalta asemalla. Oli natseilla juna. Aina tasalta siinä. Raiteilla kulki natsi." - Rauno Repomies -
Avatar
AI
Lada kerhon jäsen
Viestit: 3662
Liittynyt: 23.9.2003 8:55
Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
Viesti:

Re: Kokemuksia vanhasta diiselmersusta

Viesti Kirjoittaja AI »

En kyllä mihinkään Vantaalle yhtä alapalloa lähde vaihdattamaan! Tällaisessa paikassa:
http://www.varaosaexpert.fi/yhteistyoko ... jaamo_mba/

Eilen aamulla lähdin tällä töihin kun jo sammuukin. Pisti silmään kun vasen etuvalo näytti perin alas, töissä ajoin sisälle ja seinää vasten se näyttikin perin alas. Ilmeisesti sitten kun tuon alipaineletkun pätkäisi niin meni umpio ala-asentoon, vaikka äkkiä ajatellen luulisi että se säätyy vasta kun säädetään nupista valoja alemmas. Käänsin suuntausruuvista sen sitten samalle korkeudelle kuin oikeakin valo, helppo homma kun ei edes työkaluja tarvittu. Seinällä oli sopivasti vielä lämpöpatteri jonka yläreunaan sopivasti oikean valon kuvio osui.

Tunnin verran seistyään tarkistin öljyt. Aavistuksen yli on maksimimerkin kun on ihan tasaisella eli turhaan en puolta litraa pois imenyt. Pitäisikö lattian tasaisuus vielä vatupassilla tarkistaa?

Vaihteisto toimii nyt todella siististi tuon sammutusjutun korjauksen jälkeen. Aikaisemmin tuppasi jonkinlainen nykäys tuntumaan ja joskus tömäyskin kuulumaan kun se vaihdetta vaihtoi, nyt ei huomaa kuin koneen kierroksista vaihtumisen. Eihän tuon vaihdelaatikon millään alipaineella pitäisi toimia!?!? Vai olenko itse alitajuisesti jotenkin oppinut ajamaan laitetta niin ettei se nykäise? Kumma juttu kuitenkin.

Hauska pelihän tämä outomaatti on kun sillä nyt on oppinut ajamaan. Alkuun vaikutti aika ufolta vehkeeltä.
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Avatar
Vanja-eno
Viestit: 1984
Liittynyt: 25.9.2003 2:31
Paikkakunta: Bönde
Viesti:

Re: Kokemuksia vanhasta diiselmersusta

Viesti Kirjoittaja Vanja-eno »

Kyllä alipaine vaikuttaa automaattiin (ainakin amerikkalaisiin, miksei myös saksalaisiinkiin), semminkin kun vehkeistöstä löytyy osa nimeltä alipainesäädin (tai alipainekelloksikin tuota jotkut taitavat nimittää). Siitä en ole varma onko sammutin yhteydsessä outomaatin alipaineistukseen, muistelisin että on.

Yleensä kun automaatilla tottuu ajamaan, ei enää muilla halua ajaakaan. Mulla on tuon automaatin jälkeen nyt pitkästä aikaa manuaalivaihteinen Mersu, ja kaupungissa se on kyllä välillä yhtä tuskaa. No, seuraava Mersu on kyllä sitten taas automaatti...
* ORIGINAL IS BEAUTIFUL *
"Natseilla oli järjestys. Junat kulki aikataulussa. Kahdeksalta asemalla. Oli natseilla juna. Aina tasalta siinä. Raiteilla kulki natsi." - Rauno Repomies -
Avatar
AI
Lada kerhon jäsen
Viestit: 3662
Liittynyt: 23.9.2003 8:55
Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
Viesti:

Re: Kokemuksia vanhasta diiselmersusta

Viesti Kirjoittaja AI »

Ostin kaksi uutta talvirengasta, Good Year Ultragrip eli puolalaiset laaturenkaat ja ilmeisesti viime vuoden varastoa kun valmistusvuosi on 08. Mukana tulleista Klebereistä kaksi oli ihan hyvää mutta kahdesta puuttui melkoisesti nastoja, toisesta melkein puolet ja toisesta kai yli puolet eikä noissa pintaakaan ihan hirveästi enää ollut. Nuo paremmat Kleberit kelvannee eturenkaiksi ja uudet hyvävuodet sitten taakse.
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Avatar
AI
Lada kerhon jäsen
Viestit: 3662
Liittynyt: 23.9.2003 8:55
Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
Viesti:

Re: Kokemuksia vanhasta diiselmersusta

Viesti Kirjoittaja AI »

Eilen piti kokeilla josko takaniskatuet menisivät nyt alas, meni ne. Mutta ylös ne ei tuosta napista näy kuitenkaan nousevan. Nyt näkee peruuttaa melkein yhtä hyvin kuin Ladalla.

Kiinalaiset renkaat näkyivät ihan kelvollisesti eilen jäisillä asfalteilla ja loskassa toimivan. Valmistusvuotta renkaan kyljestä etsiessäni löysin noista MS-merkinnän, eli niillä saa ajaa ihan talvellakin. Ei varmaan kukaan täysijärkinen kuitenkaan aja. Se valmistusvuosimerkintä ei muuten löytynyt, on tietysti renkaan sisäpuolella.
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
tinuri
Viestit: 412
Liittynyt: 22.8.2009 21:43
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Re: Kokemuksia vanhasta diiselmersusta

Viesti Kirjoittaja tinuri »

Onkos ne kesä renkaat mallia HyvätKyydit eli Good Ride? Huomaat varmasti kun alkavat olla lopussa. Volisee, ulisee, tasapainotus alkaa heittää rungon pettämisen muodossa :lol: Tosin eivät ne kyllä kalliitkaan olleet... 8)
Avatar
Vanja-eno
Viestit: 1984
Liittynyt: 25.9.2003 2:31
Paikkakunta: Bönde
Viesti:

Re: Kokemuksia vanhasta diiselmersusta

Viesti Kirjoittaja Vanja-eno »

AI kirjoitti:Eilen piti kokeilla josko takaniskatuet menisivät nyt alas, meni ne. Mutta ylös ne ei tuosta napista näy kuitenkaan nousevan. Nyt näkee peruuttaa melkein yhtä hyvin kuin Ladalla.
Juu ei nouse, ei ole uutenakaan noussut. Kyllä ne on aina käsipelillä pitänyt nostaa ylös. Saksalaisen insinöörin logiikkaa katsos, silloin ei kukaan peruuta kun niitä pystyyn nostellaan, ja jos alkaa peruuttaa, niin ei silloin sitten enää tarvitse mennä käsin laskemaan kun vaan napista painaa :lol:
* ORIGINAL IS BEAUTIFUL *
"Natseilla oli järjestys. Junat kulki aikataulussa. Kahdeksalta asemalla. Oli natseilla juna. Aina tasalta siinä. Raiteilla kulki natsi." - Rauno Repomies -
Avatar
AI
Lada kerhon jäsen
Viestit: 3662
Liittynyt: 23.9.2003 8:55
Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
Viesti:

Re: Kokemuksia vanhasta diiselmersusta

Viesti Kirjoittaja AI »

Renkaat on GT Radial Champiro eikä kyllä ajaessa mistään huomaa että ovat kiinalaiset, ihan renkailta ne tuntuu. Tulivat siis mersun mukana, itse en kyllä ihan ensimmäisenä olisi ostanut vaikka halvat olisivatkin.
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Avatar
AI
Lada kerhon jäsen
Viestit: 3662
Liittynyt: 23.9.2003 8:55
Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
Viesti:

Re: Kokemuksia vanhasta diiselmersusta

Viesti Kirjoittaja AI »

Taas pyöri ties monennen kerran oikean takaikkunan veivin päällimmäinen osa lattialla. Laitoin teipillä sen kiinni. Tuli tyylikäs sinisellä eristysnauhalla!

On muuten hämäävää kun veivit toimivat väärin päin, eli ikkunaa avatessa meneekin kiinnipäin. Ladassahan systeemi toimii oikeinpäin... Nimim. Yli 20 vuotta Ladan ikkunoita veivannut.
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Avatar
Vanja-eno
Viestit: 1984
Liittynyt: 25.9.2003 2:31
Paikkakunta: Bönde
Viesti:

Re: Kokemuksia vanhasta diiselmersusta

Viesti Kirjoittaja Vanja-eno »

Siitä on muuten varmaan se lukitusosa kaputt. Siinhän on semmoinen pikkuinen "haarukka" sen muovilätyskän sisäpuolella, jolla lukitaan se kahva & lätyskä paikoilleen, silleen kevyesti siihen "hammasratastetun" kiinnitystapin uraan painamalla. Jostain romikselta löytyy se varmaan puoli-ilmaiseksi, eikä varmasti Vehollakaan maksa paljoa.
* ORIGINAL IS BEAUTIFUL *
"Natseilla oli järjestys. Junat kulki aikataulussa. Kahdeksalta asemalla. Oli natseilla juna. Aina tasalta siinä. Raiteilla kulki natsi." - Rauno Repomies -
Avatar
AI
Lada kerhon jäsen
Viestit: 3662
Liittynyt: 23.9.2003 8:55
Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
Viesti:

Re: Kokemuksia vanhasta diiselmersusta

Viesti Kirjoittaja AI »

Sellaista katselin että on hieman kuluneen oloinen se lukitushaarukka mutta jos tuolla teipillä pysyy niin kelpaa kyllä. Jollain liimallakin sen saisi kai siistimmin mutta sellaista ei nurkista löytynyt ja jos tulee joskus tarve purkaa oviverhoilua niin voi hieman hankaloittaa hommaa jos on liimattu veivi kiinni.
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Avatar
AI
Lada kerhon jäsen
Viestit: 3662
Liittynyt: 23.9.2003 8:55
Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
Viesti:

Re: Kokemuksia vanhasta diiselmersusta

Viesti Kirjoittaja AI »

Eilisen lauantain työreissulle mahtui monta pientä tapahtumaa. Aamuyöstä kun lähdin tuulilasi jäätyi ulkopuolelta uudestaan, meinasin ruippaista tuulilasille pesunestettä ja pyyhkäistä mutta eihän sieltä mitään tullut vaan suuttimet olivat jäätyneet vaikkei ollut kuin pari astetta pakkasta. Töissä ajoin sisään ja katsoin että ainakin säiliössä aine oli täysin nestemäistä. Hieman liian laimeaa taitaa neste olla edellisen omistajan jäljiltä ja saattaahan siitä olla viinat hellekesän ansiosta poiskin haihtuneet. Kun ajoin sitten ulos niin vettä kyllä tuli lasille ihan hyvin. Kävin ostamassa -40 kestävää tuulilasin pesunestettä (ei metanolia) ja laitoin raakana sen puolisen litraa mitä säiliöön mahtui. Jos vieläkin jäätyy niin on jollain lapottava litran verran säiliöstä ainetta pois ja lisättävä raakaa lisää. Olisihan sinne kai voinut Sinoliakin lisätä.

Muutaman kerran on syttynyt rikkinäisen valon merkkivalo kun on valot laittanut päälle ja se on sammunut noin minuutin päästä. Nyt kävin kiertämässä auton ja vasen takavalo oli pimeänä, kopautin sitä ja valo syttyi. Jotain hapettumaa lienee, pitäisi avata ja tutkia...

Seisontajarrun merkkivalo ei myöskään aina ole sammunut nupista vetämällä vaan on joutunut jalalla poljinta nostamaan että se on sammunut. Eilen ei enää meinannut sammua silläkään vaan kun poljin laskeutui takaisin alas niin valo syttyi. Ärsyttävää. Itse seisontajarru ei päälle jää vaan merkkivalon kytkimessä on jotain hämärää.

Työpäivän loppupuolella ei enää avaimesta kääntämällä käynnistynytkään, ei edes naksahtanut startti. Merkkivalot kyllä syttyivät. Kerkesin jo manaamaan että kaikkia romuja sitä pitää hommata. Mietin jo miten automaatti työntämällä käynnistetään, oli sellaisessa paikassakin ettei sitä sinne olisi oikein voinut jättääkään. Melkein jo soittelin poikaa hakemaan kunnes hoksasin että vaihteenvalitsin oli jäänyt taas kerran D-asentoon, juuri kun olin luullut että olen oppinut sen P-asentoon jättämään aina sammuttaessa! No, valitsin P-asentoon ja heti käynnistyi! Että sitä on viisas välillä! Saisi tuossa kyllä olla sellainenkin ominaisuus kun ei kerran D-asennossa suostu käynnistymään ettei se sammuisikaan, kai sekin turvallisuussyystä käy ettei auto karkaa sen takia että vaihteenvalitsin on jäänyt väärään asentoon?
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Avatar
wileeni
Viestit: 534
Liittynyt: 3.1.2008 17:25

Re: Kokemuksia vanhasta diiselmersusta

Viesti Kirjoittaja wileeni »

Kokemuksia vanhasta Diesel-Mersusta:
Aikoinani, myyntimiehenä ajoin 250-300 tuhatta 220-pystylampulla (W115, siis se joka piti lähes aina vetää käyntiin). Se oli vossikka-ajan jälkeen ollut jo jollakin urakoitsijalla. Kyllähän siihen toki sai huollon lisäksi remonttiakin tehdä

Vuosikymmen sitten ostin kolaroidun 2-litraisen satakakskolmosen. Hylkyautosta osat ja ei kun baanalle. 85 tuhatta kilometriä kolmeen ja puoleen vuoteen. Ainoa remppa oli vesipumpun vuoto. Onneksi tuttu veholainen kehotti tarkistamaan vuotokohdan ennen pumpun irrotusta. Toki pumppukin uusittiin, vaikka vuoto oli pumpun takana.

Kakssataselle kaveriksi hankin Kaliforniasta kolmisatasen Dieselin, W123 sekin. Tarkoitus oli käyttää sitä vain trailerin ja matkailupersvaunun vetoon, 10-20 vrk vuodessa siis. Elettiin aikaa, jolloin ei nokivasarasta saanut käyttömaksua poikki ilman kilvistä luopumista. Siispä sisusta uusiksi (tai vanhoiksi), maali päälle ja museotirkistykseen. "Meille on ministeriön taholta viestitetty, että. . . Pääkallonpaikalta on annettu ymmärtää. . . Edusta ollenkaan suomalaista ajoneuvohistoriaa. . ." -ynnä muuta skeidaa. Useamman h-vetin paljon huonomman (uudemmankin) ajoneuvon olen museoinut. Ei se välttämättä tietoista valehtelua ollut, mutta jos samaa mantraa toistetaan tarpeeksi voi se alkaa tuntua todelta.
No kyllähän vähän reilusti sisäänajetulle kolmisataselle ottaja löytyi.
Kakkosautona saattaisin vieläkin käyttää 124:sta, kun kohalle sattuu. Kuva
Avatar
AI
Lada kerhon jäsen
Viestit: 3662
Liittynyt: 23.9.2003 8:55
Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
Viesti:

Re: Kokemuksia vanhasta diiselmersusta

Viesti Kirjoittaja AI »

Nyt on vaihdettu kuskinpuolen alapallonivel sekä iskunvaimentimien yläpään kumit. Kustansi 124 € josta 60 € tunnin työstä ja loput osista. Nyt kelpaa kuopistakin päästellä menemään!

Kävin samalla reissulla tankkaamassa, reilun 580 km matkalla vajaa 43 litraa kulunut dieseliä.
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Avatar
AI
Lada kerhon jäsen
Viestit: 3662
Liittynyt: 23.9.2003 8:55
Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
Viesti:

Re: Kokemuksia vanhasta diiselmersusta

Viesti Kirjoittaja AI »

Myyjä lupasi tässä olevan sellaisenkin ominaisuuden että joskus vilkku sekoilee että menee hätävilkulle. Eilen ensimmäisen kerran huomasin kun oikealle käännyin niin vilkut, ainakin mittarin merkkivalot vilkuttivat kumpaankin suuntaan. Seuraavassa käännöksessä toimi oikein mutta toistui vielä kerran vasemmalle vilkuttaessa. Tänään en moista ominaisuutta havainnut vaikka enemmän ajoin ja vilkkua käytin kuin eilen. Mistähän moinen johtuu?
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Vastaa Viestiin