Terve!
Jokseenkin aina, kun ilmaantuu uusia moottoripolttoaineita tai -tekniikoita, on lehdistöllä ymmärrettävä tarve kirjoittaa teemasta jotakin, olipa varsinaista asiaa tai ei.
Myös kyseinen Dagens Industrin juttu - joka on julkaistu jo vuosia sitten - on tätä sarjaa.
Alkoholipolttoaineita ja niiden pakokaasuja on tutkittu jo kymmeniä vuosia; tulokset ovat hivenen ristiriitaisia koeolojen, -moottoreiden, polttoaineiden jalostusasteen ja lisäaineistuksen yms. suhteen.
Pakokaasusaasteiden suuria linjoja ovat kuitenkin: alkoholipolttoaineiden pakokaasupäästöt ovat tyypillisesti suuruusluokkaisesti samoja kuin hyvälaatuisella bensiinillä ja toisaalta nykyaikaisen, erityisesti Euro3- tai uudemman normin mukaisen ottomoottorin päästöt ovat hyvin pieniä, polttoaineesta riippumatta.
Nämä seikat ovat olleet hyvin tiedossa, kun päätöksiä alkoholipolttoaineiden käyttöönotosta on tehty.
Etanolin käyttö moottoripolttoaineena ei perustu niinkään pakokaasujen saastepitoisuuksiin, vaan mm. seuraaviin seikkoihin:
- mahdollisuuteen vähentää CO2-päästöjä, autoilun hyväksyttävyyden lisäämiseen
- muutoin osin hukkaan menevän jätteen käyttöön etanolinvalmistukseen
- maaöljyriippuvuuden vähentämiseen/öljyn hintatason pitämiseen mahdollisimman alhaisena
- maatalouden ylituotantoresurssien käyttöön moottoripolttoaineiden valmistukseen
Tavallisen autoilijan intressissä on myös kaksi seikkaa:
- polttoaineen sopivuus juuri hänen autoonsa
- polttoaineen hinnan ja käyttövoimaveron yms. tekijöiden vaikutus auton käyttämän energian kokonaishintaan
Jälkimmäinen tekijä on nyt kiintoisa, sillä etanolin verotus laskee Suomessa näillä näkymin vuonna 2011 samaksi kuin bensiinin, kun veroperusteena on polttoaineen sisältämä energia.
Tällä hetkellä Suomessa myytävä etanolipolttoaine (ST1:n E85) on sisältämänsä energian mukaan laskettuna samanhintaista tai hieman edullisempaa kuin bensiini. Nähtäväksi jää, kenen pussiin veroetu tulee. Osan täytynee jäädä jakeluketjuun, sillä nykyinen vero- ja hintataso tehnee etanolipolttoaineen kaupasta huonosti tai ei lainkaan kannattavaa. Kannattavuuden paraneminen luo edellytykset myös muiden jakelijoiden mukaanlähtöön ja jakeluverkon laajentamiseen.
SvS
Lisäyksiä:
Tutkimusselostus, joka sisältää aineistoa myös DI:n artikkelin pohjana olleesta selvityksestä:
http://www.best-europe.org/upload/BEST_ ... 100121.pdf
Em. selostuksessa on käsitelty tavanomaisten, E85:n käyttöön modifioitujen autojen kokeissa saatuja tuloksia.
Tutkimusselostus vähän alkoholia sisältävien polttoaineiden (kuten E10) käytöstä:
http://www.best-europe.org/upload/BEST_ ... 0fuels.pdf