Sivu 4/58

Re: E10-bensiini

Lähetetty: 25.7.2010 7:10
Kirjoittaja lada.h.s
Lattarauta kirjoitti: lada.h.s kirjoitti:
Jokari kirjoitti:
Jouduin vaihtamaan vm. -80 B&S-kaasariin kalvon, vanhat on siis täyttä skeidaa.




Niin siis joo näinhän se meneekin...

En muista kuulleenni ikinä yhdenkään edellämainitun ikähaarukan heinäkoneista käyneen oikeasti hyvin. Kaippa ne joillekkin välttää...
Itse olen ajanut paljon nurmikoita maksusta ja pari kertaa olen sen virheen tehnyt että olen talon koneella ajanut--> ei tule mitään!
Ei käy tasaisesti pätkii ja savuttaa mustaa, eikä ole voimaa pitkän nurmikon leikkuussa.



Pitäishän se noin kokeneen leikkaajan osata kattoa tulppa ja ilmansuodatin (öljyn lisäksi).

Sitten näissä vanhemmissa ainakin on kaasuttimessa sellanen säätöruuvi...
Tuon mainitsemasi säätöruuvin takia ainakin minun omistamani leikkurit käyvät nätisti koska niitä voi säätää.
Minulla on aina hyvä tulppa ja öljyt vaihdan usein.
Kaikki eivät vain niin tee.

Re: E10-bensiini

Lähetetty: 28.7.2010 19:37
Kirjoittaja Sdelano v SSSR
Terve!

Vesi ja etanoli liukenevat toisiinsa missä tahansa suhteessa.

Sikäli kuin se ei riitä vastaamaan kysymykseesi, olisiko Sinulla käytännön esimerkki siitä, mitä ajat kysymykselläsi takaa?

blandausterveisin

SvS

Re: E10-bensiini

Lähetetty: 28.7.2010 20:28
Kirjoittaja Sdelano v SSSR
Terve!

Sekoittuminen on täydellistä, eikä erottumista tapahdu.

Esimerkkejä käytännön elämästä, eivät erotu:

olut, noin 5 % etanolia

viini, noin 10 % etanolia

votka, noin 40 % etanolia

pirtu, noin 96 % etanolia

Kaikissa on loppuaines lähes kokonaan vettä.

SvS

Re: E10-bensiini

Lähetetty: 28.7.2010 21:48
Kirjoittaja Sdelano v SSSR
Terve!

Tämä onkin jo hankalampi kysymys.

Pari "pääsääntöä":

Etanoli-bensiiniseos voi liuottaa itseensä enemmän vettä kuin bensiini.

Etanoli-bensiiniseos voi liuottaa itseensä sitä enemmän vettä, mitä lämpimämpää seos on. (Tämä pätee myös pelkkään bensiiniin.)

Etanoli-bensiiniseoksen kyky liuottaa vettä riippuu bensiinin koostumuksesta.

Jos vettä on enemmän kuin liuotuskyky sallii, vesi erottuu seoksesta ja painuu raskaimpana komponenttina pohjalle.

Suuruusluokkaisia nyrkkisääntöjä E10:lle:

Lämpötila [°C] / Kyky liuottaa vettä til-%

-30 / 0,25
0 / 0,4
20 / 0,5

SvS

Re: E10-bensiini

Lähetetty: 10.8.2010 12:19
Kirjoittaja Jaska HKI

Re: E10-bensiini

Lähetetty: 10.8.2010 12:42
Kirjoittaja mush
Tuo olikin niin tieteellinen artikkeli tarkkoine lukuineen jne. Jos sanotaan enemmän, olisi oikein perusteltua tietää paljonko enemmän on enemmän. Ja puhuttiinko tässä nyt kylmäkäynnistyksestä vai normaalilämpöisellä moottorilla ajosta?

Kyseisen julkaisun tasoa en tiedä, mutta tämä uutisointi vaikutti kyllä IL-tasoiselta.

Sen kyllä osasi jo arvata, ettei putkesta tule kukkasia etanolillakaan, mutta jos kerran tämä CO2-hypetys laskee etanolin hintaa ja samaan päästää halvemmalla, niin menkööt.

Re: E10-bensiini

Lähetetty: 10.8.2010 19:32
Kirjoittaja Sdelano v SSSR
Terve!

Jokseenkin aina, kun ilmaantuu uusia moottoripolttoaineita tai -tekniikoita, on lehdistöllä ymmärrettävä tarve kirjoittaa teemasta jotakin, olipa varsinaista asiaa tai ei.

Myös kyseinen Dagens Industrin juttu - joka on julkaistu jo vuosia sitten - on tätä sarjaa.

Alkoholipolttoaineita ja niiden pakokaasuja on tutkittu jo kymmeniä vuosia; tulokset ovat hivenen ristiriitaisia koeolojen, -moottoreiden, polttoaineiden jalostusasteen ja lisäaineistuksen yms. suhteen.

Pakokaasusaasteiden suuria linjoja ovat kuitenkin: alkoholipolttoaineiden pakokaasupäästöt ovat tyypillisesti suuruusluokkaisesti samoja kuin hyvälaatuisella bensiinillä ja toisaalta nykyaikaisen, erityisesti Euro3- tai uudemman normin mukaisen ottomoottorin päästöt ovat hyvin pieniä, polttoaineesta riippumatta.

Nämä seikat ovat olleet hyvin tiedossa, kun päätöksiä alkoholipolttoaineiden käyttöönotosta on tehty.

Etanolin käyttö moottoripolttoaineena ei perustu niinkään pakokaasujen saastepitoisuuksiin, vaan mm. seuraaviin seikkoihin:

- mahdollisuuteen vähentää CO2-päästöjä, autoilun hyväksyttävyyden lisäämiseen
- muutoin osin hukkaan menevän jätteen käyttöön etanolinvalmistukseen
- maaöljyriippuvuuden vähentämiseen/öljyn hintatason pitämiseen mahdollisimman alhaisena
- maatalouden ylituotantoresurssien käyttöön moottoripolttoaineiden valmistukseen

Tavallisen autoilijan intressissä on myös kaksi seikkaa:
- polttoaineen sopivuus juuri hänen autoonsa
- polttoaineen hinnan ja käyttövoimaveron yms. tekijöiden vaikutus auton käyttämän energian kokonaishintaan

Jälkimmäinen tekijä on nyt kiintoisa, sillä etanolin verotus laskee Suomessa näillä näkymin vuonna 2011 samaksi kuin bensiinin, kun veroperusteena on polttoaineen sisältämä energia.

Tällä hetkellä Suomessa myytävä etanolipolttoaine (ST1:n E85) on sisältämänsä energian mukaan laskettuna samanhintaista tai hieman edullisempaa kuin bensiini. Nähtäväksi jää, kenen pussiin veroetu tulee. Osan täytynee jäädä jakeluketjuun, sillä nykyinen vero- ja hintataso tehnee etanolipolttoaineen kaupasta huonosti tai ei lainkaan kannattavaa. Kannattavuuden paraneminen luo edellytykset myös muiden jakelijoiden mukaanlähtöön ja jakeluverkon laajentamiseen.

SvS

Lisäyksiä:

Tutkimusselostus, joka sisältää aineistoa myös DI:n artikkelin pohjana olleesta selvityksestä:

http://www.best-europe.org/upload/BEST_ ... 100121.pdf


Em. selostuksessa on käsitelty tavanomaisten, E85:n käyttöön modifioitujen autojen kokeissa saatuja tuloksia.


Tutkimusselostus vähän alkoholia sisältävien polttoaineiden (kuten E10) käytöstä:

http://www.best-europe.org/upload/BEST_ ... 0fuels.pdf

Re: E10-bensiini

Lähetetty: 12.8.2010 19:54
Kirjoittaja Jaska HKI
Energiasta vielä.Hallitus meinaa korottaa maakaasun veroa 500%.Aivan oikein,miksi tukea Gaspromia jonka omistaa Venäjän valtio,eli Suomen veronmaksajat tukevat Venäjän korruptiohallitusta tästä lähtien vähemmän.

Re: E10-bensiini

Lähetetty: 12.8.2010 21:28
Kirjoittaja Pavlovits
Eihän tuota ulkoa muista, mutta jos tietää montako prosenttia kummassakin sitä viinaa on, niin kyllähän tuon päättelemällä laskee.

Eikös se vielä mennyt niin, että se etanolin määrä ei olekaan vakio, vaan joltakin väliltä, enintään x-vähintään y
Sittenpä se jäikin laskematta.

Re: E10-bensiini

Lähetetty: 15.8.2010 5:28
Kirjoittaja Kessu
Eli Sdleano v SSSR uskaltaa puoltaa etanolibensiinin käyttöä myös Ladoissa?
Samaa tavaraahan kyllä autojen tankkiin on pitkät ajat laitettu Masinolin muodossa. Voisi kuvitella, että Masinolin myynti hiipuu pikkuhiljaa, kun sama tavara tulee suoraan mittarista. Sillä, että Masinolin käytösta olisi sen suurempia hyötyjä suurimmalle osalle koskaan edes ollut.

Re: E10-bensiini

Lähetetty: 15.8.2010 9:07
Kirjoittaja AI
Millä ihmeellä noi viinat oli noissa edelläolevissa kuvissa erotettu bensasta? Toihan tulee juopolle halvaksi ja helpoksi kun tankkaa auton niin saa juomat samasta paikasta. Mutta kaipa se on tajuttu myrkyttää kuten Sinolissakin?

Re: E10-bensiini

Lähetetty: 15.8.2010 10:00
Kirjoittaja mush
Polttoaineeseen on lisätty vettä, minun tapauksessa 50ml vettä 50ml polttoainetta. Etanoli sekoittuu veteen, öljypohjainen aines ei, joten ne kerrostuvat noin, öljy kevyempänä pinnalle.

Eipä kai tuo terveellistä ole, eiköhän molemmissa ole vielä jos jonkinlaista lisäainetta sekoittuneena.

Re: E10-bensiini

Lähetetty: 15.8.2010 10:19
Kirjoittaja Sdelano v SSSR
AI kirjoitti:Millä ihmeellä noi viinat oli noissa edelläolevissa kuvissa erotettu bensasta? Toihan tulee juopolle halvaksi ja helpoksi kun tankkaa auton niin saa juomat samasta paikasta. Mutta kaipa se on tajuttu myrkyttää kuten Sinolissakin?
Terve!

Vielä täydennyksenä etanoliajaja tov. mushin viestiin:

Etanolin ja veden välinen sidos on hyvin vahva, paljon voimakkaampi kuin bensiinin ja etanolin.

Kun etanolipolttoaineeseen lisätään suuri vesimäärä, sitoutuvat etanoli ja vesi toisiinsa, samalla bensiini erottuu etanolista. Koska veden ja etanolin liuos on painavampaa kuin bensiini, erottuvat aineet toisistaan.

Kun sitten erottumisen jälkeen mitataan bensiinin määrä, saadaan "vähennyslaskulla" tietää, kuinka paljon polttoaineessa on etanolia.

***

Etanolipolttoaineiden etanoli on denaturoitua, siis juomakelvotonta ainakin tavalliselle kansalaiselle. "Myrkyttämisestä" ei ole kuitenkaan kyse, sillä denaturoinnin tarkoituksena ei tietenkään saa olla se, että ainetta mahdollisesti nauttivat ihmiset vahingoittuisivat sen enempää kuin etanolin nauttimisesta yleensäkään vahingoitutaan.

Eri kysymys on sitten, miten veden avulla tehty ainesosien erottaminen aikaansaa etanoliosuuden "puhtauden". Kuten mush jo arvioikin, voi bensiinistä erottuneessakin osuudessa olla jäljellä polttoaineen selkeästi myrkyllisiä komponentteja.

Vaikka tämä erottuneen osuuden juomakelpoisuus onkin varmaan leikkimielellä esiintuotu, korostan erityisesti sitä, että pidän etanolipolttoaineen tai siitä erotetun osan juomista vaarallisena.

SvS

Re: E10-bensiini

Lähetetty: 18.8.2010 17:43
Kirjoittaja pressa
Onkos tuo seos jo jalostamolla sekoitettua vai tapahtuuko sekoitus mittarilla (kuten ennen 96 oktaanisen)? Ainakin ennen kun sekoitus tapahtui mittarilla oli 96:sen oktaanit jotain välillä 92-99.

Re: E10-bensiini

Lähetetty: 18.8.2010 19:44
Kirjoittaja Sdelano v SSSR
Terve!

Sekoitus tapahtuu niillä vähillä ST1-asemilla, joilta E85:ttä saa.

Ensin toisesta letkusta E85:ttä, sitten toisesta tavallista 95:ttä.Tarkemmat seokset olen tehnyt kanisterissa.

Maailmalla on myös mittareita, jotka sekoittavat bensiiniä ja E85:ttä valittavissa olevassa suhteessa.

Saas nähdä, tuleeko niitä meillekin.

Lisäys klo 23.20: En tiedä, miten ST1 E85-seoksensa tekee, enkä sitäkään, miten etanolin tuotanto riittää E85:een, vai joudutaanko E85:ttä joskus "jatkamaan" bensiinillä. Siinä, että olen mitannut E85:n etanolipitoisuudeksi 71 %, on suurin virhemahdollisuus itse mittausmenetelmässä ja -järjestelyssä.

SvS