110:stä loppui veto ja öljyt vuoti pois
- PöyhöinKuusaalt
- Viestit: 7252
- Liittynyt: 12.3.2007 0:05
- Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala
Re: 110:stä loppui veto ja öljyt vuoti pois
Sytytysyksikköhän ei anna vikakoodia. Oliko näin? Eli sytytysyksikön vika on todettava muuta kautta. No, eivätköhän nuo korjaamolla sen viallisuuden osaa todeta.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Mis Min Lapain?
- Sdelano v SSSR
- Viestit: 2282
- Liittynyt: 12.4.2006 1:00
- Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons
Re: 110:stä loppui veto ja öljyt vuoti pois
Terve!
Kaikki Euro3-mallit ja uudemmat antavat palamiskatkoksista vikakoodin.
Arvelisin, että myös kaikki 16-venttiiliset antavat, vaikka olisivatkin Euro2-malleja.
Jos koodia tulee, ovat ne tyypillisesti jokin (tai useampia) seuraavista
P0300 palamiskatkoksia (noin yleensä)
P0301 palamiskatkoksia sylinterissä nro 1
P0302 palamiskatkoksia sylinterissä nro 2
P0303 palamiskatkoksia sylinterissä nro 3
P0304 palamiskatkoksia sylinterissä nro 4
Testerillä pystyy lisäksi lukemaan "väliin jääneiden" palamisten määrän tuhatta työkiertoa kohti.
***
Helpottaisi näitä koodi- ja muitakin vastaamisia, jos toimittaisiin, kuten täällä neuvotaan: http://ladakerho.fi/ladaboard/viewtopic.php?f=4&t=23715
Nyt tarvitsee arvailla, mistä vekotuksesta on kyse.
***
Korjaamojen kyky todeta näitä vikoja on vaihteleva. Tiedän eräänkin tapauksen, jossa auto hinattiin useita kertoja merkkikorjaamolle ym. ym. ennen kuin sytytysyksikkö vaihdettiin. Ja kyse oli Euro3-mallista, jossa kyseiset koodit voi lukea noin minuutin ajassa.
SvS
Kaikki Euro3-mallit ja uudemmat antavat palamiskatkoksista vikakoodin.
Arvelisin, että myös kaikki 16-venttiiliset antavat, vaikka olisivatkin Euro2-malleja.
Jos koodia tulee, ovat ne tyypillisesti jokin (tai useampia) seuraavista
P0300 palamiskatkoksia (noin yleensä)
P0301 palamiskatkoksia sylinterissä nro 1
P0302 palamiskatkoksia sylinterissä nro 2
P0303 palamiskatkoksia sylinterissä nro 3
P0304 palamiskatkoksia sylinterissä nro 4
Testerillä pystyy lisäksi lukemaan "väliin jääneiden" palamisten määrän tuhatta työkiertoa kohti.
***
Helpottaisi näitä koodi- ja muitakin vastaamisia, jos toimittaisiin, kuten täällä neuvotaan: http://ladakerho.fi/ladaboard/viewtopic.php?f=4&t=23715
Nyt tarvitsee arvailla, mistä vekotuksesta on kyse.
***
Korjaamojen kyky todeta näitä vikoja on vaihteleva. Tiedän eräänkin tapauksen, jossa auto hinattiin useita kertoja merkkikorjaamolle ym. ym. ennen kuin sytytysyksikkö vaihdettiin. Ja kyse oli Euro3-mallista, jossa kyseiset koodit voi lukea noin minuutin ajassa.
SvS
Sdelano v SSSR
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Re: 110:stä loppui veto ja öljyt vuoti pois
Auto on siis Lada-Vaz 110 Sedan (Festival)
Moottorintilavuus 1490 cm3
Suurin nettoteho 67 kW
Vuosimalli 2000
Valmistenumero XTA211030Y0227553
Ajettu ainoastaan 17 000 km
Moottorintilavuus 1490 cm3
Suurin nettoteho 67 kW
Vuosimalli 2000
Valmistenumero XTA211030Y0227553
Ajettu ainoastaan 17 000 km
Re: 110:stä loppui veto ja öljyt vuoti pois
Katalysaattorin rikoutumista tuolla veikkailtiin kanssa ja josko se "savu" oisi siitä peräisin. Teitkö tuon koeajon taajamassa vaiko isommalla tiellä/motarilla? Samarastani ei katin tukkeutumista huomannut kaupunki liikenteessä mutta satasen vauhdissa ei jaksanut enää vetää ja pieneenkin vastaavaan hyytyi ja joutui pykältämään. Se ei tosin pölläytellyt mitään vaikka se oli murentunut etupäästä ja tukki siksi loppuosankin katista muruillaan.
Avensis stw
Ex.21093 -00
Ex.21093 -00
Re: 110:stä loppui veto ja öljyt vuoti pois
Ajoin tänään taajaman läpi ja sitten Itäväylää pitkin Vanhalle Porvoontielle ja siellä ajoin noin 80 km/h ja auto veti nyt hyvin kuten tuossa aikaisemmassa viestissä kerroin. Savun tulo oli loppunut, mutta sitten se pölähti uudelleen. Ei siellä maanantiellä vaan tultuani takaisin ja pidettyäni autoa hetken sammuksissa ja lähdettyäni uudelleen ajamaan. Sitten savu taas loppui ja toisen kerran pölähti kesken katsastuksen.
En usko, että vika on katalysaattorissa. Tähän autoon on nimittäin vaihdettu katalysaattori kaksi vuotta sitten eli kesällä 2009. Silloin vaihdon syynä oli se, että katalysaattoorin sisältä kuului ääni (kuului jo edellisenä kesänä, mutta 2009 ääni voimistui). Sieltä oli joku osa irti ja se vaikutti päästömittauksiin. Saattaa olla, että olin ajanut vahingossa jonkun töyssyn yli niin, että siitä aiheutui silloin tuo, että jotain katalysaattorin sisältä irtosi. Saattaa olla, että jo isäni oli ajanut vahingossa johonkin töyssyyn silloin kun hän vielä eli ja ajoi tällä autolla. Isän kuoleman jälkeen vuonna 2007 en ajanut tällä autolla juuri muuta kuin käytin katsastuksessa.
Silloin 2009 kesällä käytin leijonaosan kesälomastani tuohon katalysaattoriongelmaan, kun yritin selvittää minkälainen katalysaattori tähän autoon käy. Motonetissä oli myytävänä erilaisia eivätkä he osanneet neuvoa, mikä on oikea. Kesti aikansa kunnes löysin korjaajan, joka suostui irrottamaan vanhan katin ja otti sen malliksi ja kävi ostamassa Motonetistä uuden.
Se on sitten tietenkin toinen juttu, jos tämä nykyinen ongelma aiheuttaa katalysaattorillekin vielä jotain. Mutta se ei kyllä ole alkuperäinen syy tähän nykyiseen ongelmaan.
Silloin 2009 tuo katalysattorin vaihto tuli aika kalliiksi, vaikka se olikin hankittu Motonetista. Katalysaattori ja lambda-anturi + työt oli muistaakseni yli kolme sataa. Halvempaa toki kuin olisi ollut Delta-autossa, alkuperäinen katalysaattori olisi jo pelkästään maksanut jotain 500.
Yritän nyt kuitenkin olla ajattelematta että tässä olisi vielä tuolle kaksi vuotta sitten vaihdetulle katalysaattorillekin tapahtunut jotain. Masennusta pukkaa muutenkin tämän auto-ongelman takia. Kesäloman viimeiset kolme viikkoa on menneet tämän asian takia täysin mönkään. Vaikka toinen autoni onkin täysin kunnossa, minulta meni kaikki halut tehdä niitä pieniä reissuja joita olin suunnitellut lomalla tekeväni. Olen vaan täällä murehtinut tuota autoa ja välillä työnsin sen jo k okonaan pois mielestänikin ja ajattelin, että olkoon. Olo helpottui kyllä, mutta sitten nuo autoasiat tulivat uniinkin.
Vien sen siis sinne AD:lle, pyydän lukemaan vikakoodit ja tekemään kustannusarvion. Jos selviän kaikesta alle viiden sadan, annan sitten laittaa auton kuntoon, katsastan sen ja myyn sen. Nostan kyllä sitten hintapyyntöäni. Näin vähän ajettua autoa en anna ilmaiseksi varsinkin, jos saan sen katsastettua. Sittenhän minulla on aikaa myydä sitä vaikka koko talvi. Nyt tuollaisena olisin ollut valmis tinkimään hintapyynnöstäni kunhan olisin vaan päässyt tästä ongelmasta eroon, mutta ei ole tullut yhtään puhelua eikä kyselyä.
En usko, että vika on katalysaattorissa. Tähän autoon on nimittäin vaihdettu katalysaattori kaksi vuotta sitten eli kesällä 2009. Silloin vaihdon syynä oli se, että katalysaattoorin sisältä kuului ääni (kuului jo edellisenä kesänä, mutta 2009 ääni voimistui). Sieltä oli joku osa irti ja se vaikutti päästömittauksiin. Saattaa olla, että olin ajanut vahingossa jonkun töyssyn yli niin, että siitä aiheutui silloin tuo, että jotain katalysaattorin sisältä irtosi. Saattaa olla, että jo isäni oli ajanut vahingossa johonkin töyssyyn silloin kun hän vielä eli ja ajoi tällä autolla. Isän kuoleman jälkeen vuonna 2007 en ajanut tällä autolla juuri muuta kuin käytin katsastuksessa.
Silloin 2009 kesällä käytin leijonaosan kesälomastani tuohon katalysaattoriongelmaan, kun yritin selvittää minkälainen katalysaattori tähän autoon käy. Motonetissä oli myytävänä erilaisia eivätkä he osanneet neuvoa, mikä on oikea. Kesti aikansa kunnes löysin korjaajan, joka suostui irrottamaan vanhan katin ja otti sen malliksi ja kävi ostamassa Motonetistä uuden.
Se on sitten tietenkin toinen juttu, jos tämä nykyinen ongelma aiheuttaa katalysaattorillekin vielä jotain. Mutta se ei kyllä ole alkuperäinen syy tähän nykyiseen ongelmaan.
Silloin 2009 tuo katalysattorin vaihto tuli aika kalliiksi, vaikka se olikin hankittu Motonetista. Katalysaattori ja lambda-anturi + työt oli muistaakseni yli kolme sataa. Halvempaa toki kuin olisi ollut Delta-autossa, alkuperäinen katalysaattori olisi jo pelkästään maksanut jotain 500.
Yritän nyt kuitenkin olla ajattelematta että tässä olisi vielä tuolle kaksi vuotta sitten vaihdetulle katalysaattorillekin tapahtunut jotain. Masennusta pukkaa muutenkin tämän auto-ongelman takia. Kesäloman viimeiset kolme viikkoa on menneet tämän asian takia täysin mönkään. Vaikka toinen autoni onkin täysin kunnossa, minulta meni kaikki halut tehdä niitä pieniä reissuja joita olin suunnitellut lomalla tekeväni. Olen vaan täällä murehtinut tuota autoa ja välillä työnsin sen jo k okonaan pois mielestänikin ja ajattelin, että olkoon. Olo helpottui kyllä, mutta sitten nuo autoasiat tulivat uniinkin.
Vien sen siis sinne AD:lle, pyydän lukemaan vikakoodit ja tekemään kustannusarvion. Jos selviän kaikesta alle viiden sadan, annan sitten laittaa auton kuntoon, katsastan sen ja myyn sen. Nostan kyllä sitten hintapyyntöäni. Näin vähän ajettua autoa en anna ilmaiseksi varsinkin, jos saan sen katsastettua. Sittenhän minulla on aikaa myydä sitä vaikka koko talvi. Nyt tuollaisena olisin ollut valmis tinkimään hintapyynnöstäni kunhan olisin vaan päässyt tästä ongelmasta eroon, mutta ei ole tullut yhtään puhelua eikä kyselyä.
Re: 110:stä loppui veto ja öljyt vuoti pois
Tuota110 Festival kirjoitti:Jos selviän kaikesta alle viiden sadan, annan sitten laittaa auton kuntoon, katsastan sen ja myyn sen. Nostan kyllä sitten hintapyyntöäni. Näin vähän ajettua autoa en anna ilmaiseksi varsinkin, jos saan sen katsastettua. Sittenhän minulla on aikaa myydä sitä vaikka koko talvi. Nyt tuollaisena olisin ollut valmis tinkimään hintapyynnöstäni kunhan olisin vaan päässyt tästä ongelmasta eroon, mutta ei ole tullut yhtään puhelua eikä kyselyä.

Avensis stw
Ex.21093 -00
Ex.21093 -00
- Sdelano v SSSR
- Viestit: 2282
- Liittynyt: 12.4.2006 1:00
- Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons
Re: 110:stä loppui veto ja öljyt vuoti pois
Terve!
Autosi on ilmeisesti Euro2, jolloin palamiskatkot eivät näy vikakoodeina.
Asia varmistuisi, jos ystävällisesti ilmoittaisit autosi varustelutiedot http://ladakerho.fi/ladaboard/viewtopic.php?f=4&t=23715 :ssa olevan ohjeen mukaan.
***
Se, että katalysaattori on jo kerran vaihdettu, ei mitenkään takaa, etteikö se nytkin voisi olla rikki. Jos sytytysjärjestelmä on viallinen, ja sen vuoksi tapahtuu räjähdyksiä pakojärjestelmässä, voi katalysaattori rikkoutua lyhyessäkin ajassa.
menestystä
SvS
Autosi on ilmeisesti Euro2, jolloin palamiskatkot eivät näy vikakoodeina.
Asia varmistuisi, jos ystävällisesti ilmoittaisit autosi varustelutiedot http://ladakerho.fi/ladaboard/viewtopic.php?f=4&t=23715 :ssa olevan ohjeen mukaan.
***
Se, että katalysaattori on jo kerran vaihdettu, ei mitenkään takaa, etteikö se nytkin voisi olla rikki. Jos sytytysjärjestelmä on viallinen, ja sen vuoksi tapahtuu räjähdyksiä pakojärjestelmässä, voi katalysaattori rikkoutua lyhyessäkin ajassa.
menestystä
SvS
Sdelano v SSSR
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Re: 110:stä loppui veto ja öljyt vuoti pois
Omasta mielestäni tuossa eilen illalla laitoin auton tiedot tuon ohjeen mukaan. Ainoastaan sieltä kilven alta en niitä varustelutietoja käynyt katsomassa.
Auto on nyt kuitenkin tänään viety korjaamolle ja ensi viikolla saan sieltä kustannusarvion ja sen perusteella sittenmietin, kannattaako laitattaa se kuntoon vai ei.
Auto on nyt kuitenkin tänään viety korjaamolle ja ensi viikolla saan sieltä kustannusarvion ja sen perusteella sittenmietin, kannattaako laitattaa se kuntoon vai ei.
- Sdelano v SSSR
- Viestit: 2282
- Liittynyt: 12.4.2006 1:00
- Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons
Re: 110:stä loppui veto ja öljyt vuoti pois
Terve!110 Festival kirjoitti:=== . Ainoastaan sieltä kilven alta en niitä varustelutietoja käynyt katsomassa. ===
Varustelutiedot ovat nimensä mukaisesti ne tiedot, jotka kertovat, mitä osia Ivan ja Tatjana ovat autoosi laittaneet. Juuri niistä tiedoista olisi ollut hyötyä.
***
Toivottavasti ongelmat selviävät.
menestystä
SvS
Sdelano v SSSR
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Re: 110:stä loppui veto ja öljyt vuoti pois
Nyt tuli sitten tuomiopäivä. Lada on tullut tiensä päähän ellei sitä osta joku sellainen, joka osaa ja pystyy itse sen korjaamaan. Torstaina käytin sitä katsastuskonttorilla ja kaikki muu oli täysin kunnossa paitsi päästöarvot. Perjantaina vein sen AD:lle ja tänään soittivat sieltä.
Autosta on mennyt kansipahvi. Korjauskustannukset vähintään 1400 euroa joten ei kannata ainakaan minun enää tehdä sille mitään.
Kysyin mitkä ovat syitä siihen, että kansipahvi menee. Niitä on useita, mutta tavallisimmat syyt ovat:
1. Lämpötila on päässyt käymään punaisella. Tämä ei meidän auton kohdalla ole syy, koska se ei missään vaiheessa ole mennyt punaiselle. Ei ennen tuota onnetonta Savon matkaa eikä edes nyt näiden ongelmien ilmaannuttua ja koeajoillakaan. (Paitsi se F-valo syttyi koeajolla palamaan, mutta mittari ei mennyt punaiselle).
2. Toinen syy voisi olla se, että talvella, kun auto on seissyt, jäähdytysnesteen pakkaskestävyys ei ole ollut riittävä ja siksi olisi jotain haljennut. Tuskin tämäkään on syy, koska olen käyttänyt nestettä jonka pakkaskestävyys on -36 astetta eikä meillä täällä Helsingissä ollut edes ihan niin kylmää. Helmikuussa oli kyllä reippaasti yli 20 astetta pakkasta, mutta silti tuon nesteen olisi pitänyt pysyä jäätymättä.
3. Kolmas ja tämän Ladan kohdalla todennäköisin syy on se, että se on seisonut liikaa ja sillä on ajettu liian vähän. Kansipahvi voi kuivua ja käpertyä, kun autolla ajetaan liian vähän. Ja sitten kun lopulta lähdetään ajamaan enemmän, se kärähtää.
Syitä voi kuulema olla muitakin, mutta nuo ovat tavallisimmat.
Huomenna töiden jälkeen haen auton kotiin, sitten laitan sen seisontavakuutukseen. En ihan vielä poista sitä kokonaan rekisteristä. Myyn sen tuollaisenaan. Muokkaan myynti-ilmoituksiani. Laitan niihin tuon tiedon, että autossa on kansipahvi mennyt, mutta muilta osin se on täysin kunnossa ja ruosteeton. Pudotan hintapyynnön niin, että laitan siihen hintapyynnöksi 1000 €/tarjous. Paikallislehdissä on joskus ilmoituksia, että ostetaan kaikenikäisiä autoja, myös epäkuntoisia. Soittelen niihin ja kyselen paljonko tarjoavat.
Ristiriitainen olo. Toisaalta surullista, mutta toisaalta myös helpottaa se, ettei enää tarvitse miettiä mikä siinä on ja mitä sen laitto tulee maksamaan. Nyt minun ei tarvitse enää maksaa sen laittamisesta mitään. Minun on vaan yritettävä saada se myytyä edes johonkin hintaan.
Yhden asian vielä ajattelin kuitenkin tehdä. Soitan huomenna tekniikan alan ammattikouluun. Siellä tekevät oppilastöinä edullisemmin kuin muualla. Kysyn tekevätkö kansiremonttia ja paljonko se siellä tulisi maksamaan.
Autosta on mennyt kansipahvi. Korjauskustannukset vähintään 1400 euroa joten ei kannata ainakaan minun enää tehdä sille mitään.
Kysyin mitkä ovat syitä siihen, että kansipahvi menee. Niitä on useita, mutta tavallisimmat syyt ovat:
1. Lämpötila on päässyt käymään punaisella. Tämä ei meidän auton kohdalla ole syy, koska se ei missään vaiheessa ole mennyt punaiselle. Ei ennen tuota onnetonta Savon matkaa eikä edes nyt näiden ongelmien ilmaannuttua ja koeajoillakaan. (Paitsi se F-valo syttyi koeajolla palamaan, mutta mittari ei mennyt punaiselle).
2. Toinen syy voisi olla se, että talvella, kun auto on seissyt, jäähdytysnesteen pakkaskestävyys ei ole ollut riittävä ja siksi olisi jotain haljennut. Tuskin tämäkään on syy, koska olen käyttänyt nestettä jonka pakkaskestävyys on -36 astetta eikä meillä täällä Helsingissä ollut edes ihan niin kylmää. Helmikuussa oli kyllä reippaasti yli 20 astetta pakkasta, mutta silti tuon nesteen olisi pitänyt pysyä jäätymättä.
3. Kolmas ja tämän Ladan kohdalla todennäköisin syy on se, että se on seisonut liikaa ja sillä on ajettu liian vähän. Kansipahvi voi kuivua ja käpertyä, kun autolla ajetaan liian vähän. Ja sitten kun lopulta lähdetään ajamaan enemmän, se kärähtää.
Syitä voi kuulema olla muitakin, mutta nuo ovat tavallisimmat.
Huomenna töiden jälkeen haen auton kotiin, sitten laitan sen seisontavakuutukseen. En ihan vielä poista sitä kokonaan rekisteristä. Myyn sen tuollaisenaan. Muokkaan myynti-ilmoituksiani. Laitan niihin tuon tiedon, että autossa on kansipahvi mennyt, mutta muilta osin se on täysin kunnossa ja ruosteeton. Pudotan hintapyynnön niin, että laitan siihen hintapyynnöksi 1000 €/tarjous. Paikallislehdissä on joskus ilmoituksia, että ostetaan kaikenikäisiä autoja, myös epäkuntoisia. Soittelen niihin ja kyselen paljonko tarjoavat.
Ristiriitainen olo. Toisaalta surullista, mutta toisaalta myös helpottaa se, ettei enää tarvitse miettiä mikä siinä on ja mitä sen laitto tulee maksamaan. Nyt minun ei tarvitse enää maksaa sen laittamisesta mitään. Minun on vaan yritettävä saada se myytyä edes johonkin hintaan.
Yhden asian vielä ajattelin kuitenkin tehdä. Soitan huomenna tekniikan alan ammattikouluun. Siellä tekevät oppilastöinä edullisemmin kuin muualla. Kysyn tekevätkö kansiremonttia ja paljonko se siellä tulisi maksamaan.
- PöyhöinKuusaalt
- Viestit: 7252
- Liittynyt: 12.3.2007 0:05
- Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala
Re: 110:stä loppui veto ja öljyt vuoti pois
Amiksesta kannattaa kysyä. Ja tilata sitten remonttiin tarvittavat lelut Venäjältä.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Mis Min Lapain?
Re: 110:stä loppui veto ja öljyt vuoti pois
Muistaakseni 2-3 vuotta sitten kun minun Lada 112:sta meni kansipahvi se maksoi 700-800€.Ja tämä Deltassa joka on muutenkin kallis.
Re: 110:stä loppui veto ja öljyt vuoti pois
Kyllä varmasti tekevät kansirempan amiksessa. En epäile hetkeäkään. Ja eipä tuo osaavalle kotimekaanikollekkaan mahdoton homma ole!
21013 1200L/1700 '87 RedBull &
2101 1200 '74 Kopeeka Classic &
21023 1500DL/1600 16V '83 Hoponderos
11x2101 2x2102 2x2103 2x2104 2x2105 7x2107 5x2108 2x2109 7x2111 4x2112 1x117 3x119
Lada on tilava perheauto, mutta kaikkien pää ei sovi sinne
2101 1200 '74 Kopeeka Classic &
21023 1500DL/1600 16V '83 Hoponderos
11x2101 2x2102 2x2103 2x2104 2x2105 7x2107 5x2108 2x2109 7x2111 4x2112 1x117 3x119
Lada on tilava perheauto, mutta kaikkien pää ei sovi sinne
- PöyhöinKuusaalt
- Viestit: 7252
- Liittynyt: 12.3.2007 0:05
- Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala
Re: 110:stä loppui veto ja öljyt vuoti pois
Mutta ei nyt hämmennetä tässä noilla "osaava kotimekaanikko" -kommenteilla kun asianosainen on kertonut aivan selvästi mitkä mahdollisuudet hänellä on "kotimekaanikoksi". Ellei sitten jollain ole sellaista mekaanista osaamista itse tarjota.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Mis Min Lapain?
- Sdelano v SSSR
- Viestit: 2282
- Liittynyt: 12.4.2006 1:00
- Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons
Re: 110:stä loppui veto ja öljyt vuoti pois
Terve!110 Festival kirjoitti:
Kysyin mitkä ovat syitä siihen, että kansipahvi menee. Niitä on useita, mutta tavallisimmat syyt ovat:
1. Lämpötila on päässyt käymään punaisella. Tämä ei meidän auton kohdalla ole syy, koska se ei missään vaiheessa ole mennyt punaiselle. Ei ennen tuota onnetonta Savon matkaa eikä edes nyt näiden ongelmien ilmaannuttua ja koeajoillakaan. (Paitsi se F-valo syttyi koeajolla palamaan, mutta mittari ei mennyt punaiselle).
2. Toinen syy voisi olla se, että talvella, kun auto on seissyt, jäähdytysnesteen pakkaskestävyys ei ole ollut riittävä ja siksi olisi jotain haljennut. Tuskin tämäkään on syy, koska olen käyttänyt nestettä jonka pakkaskestävyys on -36 astetta eikä meillä täällä Helsingissä ollut edes ihan niin kylmää. Helmikuussa oli kyllä reippaasti yli 20 astetta pakkasta, mutta silti tuon nesteen olisi pitänyt pysyä jäätymättä.
3. Kolmas ja tämän Ladan kohdalla todennäköisin syy on se, että se on seisonut liikaa ja sillä on ajettu liian vähän. Kansipahvi voi kuivua ja käpertyä, kun autolla ajetaan liian vähän. Ja sitten kun lopulta lähdetään ajamaan enemmän, se kärähtää.
Syitä voi kuulema olla muitakin, mutta nuo ovat tavallisimmat.
Pari kommenttia:
Syy 1 ei riko kannentiivistettä, jos sitä ei jatkuvasti toisteta, mikä on melkoinen mahdottomuus ainakin 17 Mm ajetulle autolle. Jos jäähdytysnestettä on niin vähän, että sylinterinkansi "käy kuivana" on tiivisteen rikkoutumismahdollisuus olemassa. Huom! Jos nestettä on aivan liian vähän, lämpenee jäähdytysnesteanturi hitaasti, ja mittari voi näyttää alhaisiakin lukemia, vaikka osat melkoisen kuumia.
Syy 2 on tapauksessasi epätodennäköinen. Jäähdytysneste ei nimittäin "jäädy", kun sen nimellinen pakkasraja saavutetaan. Neste vain muuttuu hyhmäksi. Viime talven pakkaset Etelä-Suomessa olivat sitä luokkaa, että nimelliskestävyydeltään n. -15...-12 ⁰C neste on pysynyt puuromaisena.
Syy 3 on kaikkein epätodennäköisin. Jos joku "ammattimies" on tällaisen syyn esittänyt, voin vain valittaa, en kuitenkaan ihmetellä.
***
Noin yleensä ottaen tyypillisimpiä syitä kannentiivisteen rikkoutumiseen ovat:
Moottorin käyttäminen aivan liian vähällä jäähdytysnesteellä.
Asennusvirhe tms. (esim. väärä kiristys, väärä tiiviste, myötörajan saavuttaneiden pulttien käyttö) moottoriremontin yhteydessä.
Pitkään jatkuva nakuttaminen tms. palamishäiriö. Tämä tulee kyseeseen lähinnä ns. virikoneissa.
Tiivisteen murtuminen lämpölaajenemisen ja -supistumisen vuoksi, mikä vaatii kymmeniätuhansia ajokertoja. On nykytiivisteillä erittäin harvinainen, eikä käytännössä koske alle kaksilitraisia moottoreita.
menestystä
SvS
Sdelano v SSSR
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!