1500 ladan käynnissä häikkää Malli 2105 ja vielä Kat
-
- Viestit: 164
- Liittynyt: 6.1.2012 20:10
- Paikkakunta: Kouvostoliitto / kuusaa / mäksä
Re: 1500 ladan käynnissä häikkää Malli 2105 ja vielä Kat
Välimallin kommentti tähän, omasta 2105 Axtec paskaisesta mallista käynti muuttui tasaisemmaksi kun kiristin kaasuttimen yläosan.
Eli ilmanpuhdistin pois kokonaan, sitä alaosaa myöten siis ja tarkista että kaasuttimessa olevat 4 kpl ruuvia ovat tiukalla.
Oisko edelliseltä omistajalta jääny pultit tiukkaamatta tms, mutta ihmettelin kun kaarreajossa auto sammuu täysin, ilmanputsari heilui villisti ja sitä ihmetellessä paikallistin vian aivan jonnekkin muualle.
Tarkista huvin vuoksi, eihän siinä kauaa mene.
Eli ilmanpuhdistin pois kokonaan, sitä alaosaa myöten siis ja tarkista että kaasuttimessa olevat 4 kpl ruuvia ovat tiukalla.
Oisko edelliseltä omistajalta jääny pultit tiukkaamatta tms, mutta ihmettelin kun kaarreajossa auto sammuu täysin, ilmanputsari heilui villisti ja sitä ihmetellessä paikallistin vian aivan jonnekkin muualle.
Tarkista huvin vuoksi, eihän siinä kauaa mene.
"älä lyö kiinni sitä, se on paskana"
- PöyhöinKuusaalt
- Viestit: 7252
- Liittynyt: 12.3.2007 0:05
- Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala
Re: 1500 ladan käynnissä häikkää Malli 2105 ja vielä Kat
Mutta niitä kaasuttimenjalan muttereita ei sitten vedetä "tiukalla". Yksi jos toinenkin kaasuttimenjalka on vedetty enemmän ja vähemmän solmuun tiukkaamalla sopivasti. Siinäpä sitten suoristellaan ja jos ei pura lähes kaikkea hilpettä irti jalasta, niin viilaamiseksi menee. Koneistamolle on turha viedä jos ei ole melko raaka jalka kourassa.
Mutta edellinen tarkoittikin kannen kiristystä, joka on ruuveilla, kun taas jalka on kierteillä ja muttereilla. Tuo varoitus vaan nimimerkillä: "Kyllä Kelpasi..."
Mutta edellinen tarkoittikin kannen kiristystä, joka on ruuveilla, kun taas jalka on kierteillä ja muttereilla. Tuo varoitus vaan nimimerkillä: "Kyllä Kelpasi..."

Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Mis Min Lapain?
Re: 1500 ladan käynnissä häikkää Malli 2105 ja vielä Kat
Tsekkaapa minkälaista jännitettä tulee tyhjäkäyntisolenoidille silloin, kun kone on lämmin eli ryyppyläppä kokonaan auki. Kun jännite on 6-7 volttia, axtec-järjestelmällä on sopivasti pelivaraa säätää seosta kumpaankin suuntaan. Todennäköisesti tilanne on nyt se, että säädöt on niin pielessä, että järjestelmä ei pysty säätämään seosta sopivasti.
Aloita vaikka ruuvaamalla seosruuvi kiinni ja tyhjäkäyntiruuvi auki. Volttimittari miinusnavan ja tyhjäkäyntisolenoidin nastaan. Nyt rupeat avaamaan seosruuvia ja kiristämään tyhjäkäyntiruuvia, kunnes tyhjäkäyntinopeus on sopiva ja solenoidille tulee 6-7 voltin jännitettä.
Solenoidille tulevan jännitteen pitäisi siis koko ajan vaihdella hieman, koska axtec-järjestelmä säätää seosta aktiivisesti.
Jos jännite pysyy koko ajan vakiona tai ei reagoi juurikaan seosruuvin säätöön, jossakin on vikaa. Esim. toinen solenoideista saattaa falskata vähän. Niitähän ei saa kiristää liian tiukalle, mutta pelkkä sormikiristys ei kuitenkaan riitä, vaan silloin ne vuotavat. Vuodon huomaa ainakin niin, että moottorin sammuttamisen jälkeen kurkkuihin tippuu bensaa.
Myös axtec-boxin maadoitusjohdon kunto kannattaa katsoa. Boxi on siellä apukuskin penkin alla, ja maadoituksen liitin hapettuu helposti, koska lattialla voi olla kosteutta.
Tällaisia tuli mieleen, kun olen oman axtec-ladan kanssa jonkun verran tapellut. Viime kesänä mittautin päästöt paikallisella pajalla ja mestari siellä oli onneksi jonkun verran ladoja aikanaan korjaillut ja osasi neuvoa mm. tuon jännitemittaustestin.
Aloita vaikka ruuvaamalla seosruuvi kiinni ja tyhjäkäyntiruuvi auki. Volttimittari miinusnavan ja tyhjäkäyntisolenoidin nastaan. Nyt rupeat avaamaan seosruuvia ja kiristämään tyhjäkäyntiruuvia, kunnes tyhjäkäyntinopeus on sopiva ja solenoidille tulee 6-7 voltin jännitettä.
Solenoidille tulevan jännitteen pitäisi siis koko ajan vaihdella hieman, koska axtec-järjestelmä säätää seosta aktiivisesti.
Jos jännite pysyy koko ajan vakiona tai ei reagoi juurikaan seosruuvin säätöön, jossakin on vikaa. Esim. toinen solenoideista saattaa falskata vähän. Niitähän ei saa kiristää liian tiukalle, mutta pelkkä sormikiristys ei kuitenkaan riitä, vaan silloin ne vuotavat. Vuodon huomaa ainakin niin, että moottorin sammuttamisen jälkeen kurkkuihin tippuu bensaa.
Myös axtec-boxin maadoitusjohdon kunto kannattaa katsoa. Boxi on siellä apukuskin penkin alla, ja maadoituksen liitin hapettuu helposti, koska lattialla voi olla kosteutta.
Tällaisia tuli mieleen, kun olen oman axtec-ladan kanssa jonkun verran tapellut. Viime kesänä mittautin päästöt paikallisella pajalla ja mestari siellä oli onneksi jonkun verran ladoja aikanaan korjaillut ja osasi neuvoa mm. tuon jännitemittaustestin.
Re: 1500 ladan käynnissä häikkää Malli 2105 ja vielä Kat
Jännite on 12 volttia mutta se on kanttiaalto pulssia eli pulssin pituus määrittää syötön. Toki jollain digitaali yleismittarilla jos mittaa se ei ehdi reagoida pulssien vaihteluun vaan saattaa näyttää jotain. Vielä sitten eri mittaritkin saataa näyttää eri lukemaa, riippuen mittarin nopeudesta. Virtakynällä voi pulsseja katsoa kun valo vilkkuu...kouk kirjoitti: jännite on 6-7 volttia
Solenoidi suuttimien solenoidirunkojen kannattaisi olla ohut vartisia, jotkuthan ovat laittaneet niitä paksurunkoisia. Paksurunkoisen ankkurimassa on suurempi eikä reagoi aivan niin hyvin pulsseihin. (toki tämän seurauksena tulos voi olla parempi jos suutin ei aivan täyttä annostele ja jostain muusta sa vähän liikaa)
Axtec järjestelmästä löytyy korjausrompulta täydellinen toimintaseloste ja todella hyvät rakenne kuvatkin...
- Sdelano v SSSR
- Viestit: 2282
- Liittynyt: 12.4.2006 1:00
- Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons
Re: 1500 ladan käynnissä häikkää Malli 2105 ja vielä Kat
Terve!
Katkojankärkiaikakauden kosketuskulmamittari (engl. dwell angle) sopii hyvin AxTecin suuttimien aukioloaikamittauksiin.
Kosketuskulmamittausmahdollisuus on toki useissa nyky-yleismittareissakin.
menestystä
SvS
Katkojankärkiaikakauden kosketuskulmamittari (engl. dwell angle) sopii hyvin AxTecin suuttimien aukioloaikamittauksiin.
Kosketuskulmamittausmahdollisuus on toki useissa nyky-yleismittareissakin.
menestystä
SvS
Sdelano v SSSR
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Re: 1500 ladan käynnissä häikkää Malli 2105 ja vielä Kat
Joo, niinhän se oli, että 12 voltin pulssia tulee. Itse olen mittaillut digitaalisella yleismittarilla, ja sen antamasta jännitelukemasta on kuitenkin pystynyt päättelemään aika hyvin solenoidin aukioloaikoja. Eli kun seosruuvi on ollut kokonaan kiinni, mittari on näyttänyt reilua 12 volttia. Kun tyhjäkäynnillä mittari on näyttänyt 6-7 volttia, on aina mennyt päästöistä läpi.
Mutta tuo ei tosiaan ole aivan eksakti mittaustapa ja eri mittareilla voi tulla eri tulos, kuten pressa sanoi.
Mutta tuo ei tosiaan ole aivan eksakti mittaustapa ja eri mittareilla voi tulla eri tulos, kuten pressa sanoi.
Re: 1500 ladan käynnissä häikkää Malli 2105 ja vielä Kat
Tänään lada heräili henkiin, tyhjäkäynti on vielä turhan isolla mut sepeli lentää jälleen. Varmaan huomenna saan syttylampun lainaks niin saa senkin kohilleen. Maanantaina tulee uudet imu ja pako tiivisteet. Jos ei vielä tiivisteiden vaihdon jälkeen kierrokset putoo niin sit menee sormi suuhun.. Jälleen.. Josko sitten siirtyis letkujen kimppuun ja vaihtais niitä koska en jaksa uskoa että kovin isosta asiasta on enää kiinni kun kuitenkaan ei ajossa nyi mut kuitenkin meinaa "röpöttää" tyhjäkäynnillä.
- PöyhöinKuusaalt
- Viestit: 7252
- Liittynyt: 12.3.2007 0:05
- Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala
Re: 1500 ladan käynnissä häikkää Malli 2105 ja vielä Kat
Oletko siis vaihtamassa Imu- ja Pakosarjojen tiivisteet? Jos niin vaikuttaako siltä että siellä on vuotoa? Tämän testaamiseen kai on olemassa jotain suihkutettavaa kemikaalia, jonka vaikutus pitäisi näkyä moottorin käyntinopeudessa jos se vuodon kautta pääsee imupuolelle.Steroz kirjoitti:Maanantaina tulee uudet imu ja pako tiivisteet. Jos ei vielä tiivisteiden vaihdon jälkeen kierrokset putoo niin sit menee sormi suuhun.. Jälleen..
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Mis Min Lapain?
Re: 1500 ladan käynnissä häikkää Malli 2105 ja vielä Kat
Kokeilin tuota jarrucleaneria ja sillä kierrokset nousi jonkun verran, en tarkkaa kierros määrää osaa sanoa mutta sen verran kuitenkin että sen kuulee ihan korvalla. Tämän takia uskoisin että ne tiivisteet vois auttaa, toki en mene vannomaan etteikö vika vois olla muuallakin.PöyhöinKuusaalt kirjoitti:Oletko siis vaihtamassa Imu- ja Pakosarjojen tiivisteet? Jos niin vaikuttaako siltä että siellä on vuotoa? Tämän testaamiseen kai on olemassa jotain suihkutettavaa kemikaalia, jonka vaikutus pitäisi näkyä moottorin käyntinopeudessa jos se vuodon kautta pääsee imupuolelle.Steroz kirjoitti:Maanantaina tulee uudet imu ja pako tiivisteet. Jos ei vielä tiivisteiden vaihdon jälkeen kierrokset putoo niin sit menee sormi suuhun.. Jälleen..
Re: 1500 ladan käynnissä häikkää Malli 2105 ja vielä Kat
Tuossa eilen kokeilin vielä sitä jarru kliineriä, kun suihkutti solenoidien puolelle niin tyhjäkäynti laski ja taas kun hetken ajo niin kierrokset oli aika reilut (suihkutettu tyhjäkäynnillä kaasarin ja imusarjan välimaastoon) Saako jostain uusia tiivisteitä siihen väliin? Tai voiko moottorisilikooni auttaa jos sitä laittaa joka väliin? Ostinpa tänään uudet tulpat kun eilen tarkastin vanhat niin oli melko mustat, voiko mustat tulpat johtua siitä vuodosta imusarjan ja kaasarin välistä?
Re: 1500 ladan käynnissä häikkää Malli 2105 ja vielä Kat
Tietääkö joku että saako noita solenoidin tiivisteitä suomesta vai pitääkö hommata venäjältä? Näkyy olevan toinen aika heikossa kunnossa.
Re: 1500 ladan käynnissä häikkää Malli 2105 ja vielä Kat
Tiivisteen voi korvat sopivan kokoisella bensaletkun pätkällä.
Re: 1500 ladan käynnissä häikkää Malli 2105 ja vielä Kat
Nyt pelaa jo tyhjäkäynti ruuvikin, autto kummasti kun laitto uudet tiivisteet kaasarin ja imusarjan väliin. Semmonen vielä vaivaa että eikös solenoidien kuuluis tikittää? Ei muuten tikitä kumpikaan edes sillon kun käytettiin irti ja teatattiin. Niitähän ei taida suomesta saada? Ja kun tuossa käytettiin irti molempia niin alemmasta puuttu se valkonen "tikku" sisältä, kuuluuko se asiaan? Sekin vielä että bensaa menee mun mielestä aivan liikaa, jos n.50km ajettu ja n.12 litraa menny niin sillon on joku pielessä. Samaran kaasarilla ajo viikon 20¥ ja tuolla menee parissa päivässä samamäärä
Re: 1500 ladan käynnissä häikkää Malli 2105 ja vielä Kat
Nyt pelaa jo tyhjäkäynti ruuvikin, autto kummasti kun laitto uudet tiivisteet kaasarin ja imusarjan väliin. Semmonen vielä vaivaa että eikös solenoidien kuuluis tikittää? Ei muuten tikitä kumpikaan edes sillon kun käytettiin irti ja teatattiin. Niitähän ei taida suomesta saada? Ja kun tuossa käytettiin irti molempia niin alemmasta puuttu se valkonen "tikku" sisältä, kuuluuko se asiaan? Sekin vielä että bensaa menee mun mielestä aivan liikaa, jos n.50km ajettu ja n.12 litraa menny niin sillon on joku pielessä. Samaran kaasarilla ajo viikon 20¥ ja tuolla menee parissa päivässä samamäärä
Re: 1500 ladan käynnissä häikkää Malli 2105 ja vielä Kat
Joo eli joku on napsinut neulan pois. Ilmankos bensaa menee...
Uudet suuttimet kehiin. Delta-autosta voi saada kalliilla, satasen pintaan kaksi suutinta, mutta kannattaa laittaa ostoilmoitusta tänne niin selviät edullisemmin.
Älä hävitä niitä suutinkärkiä!
Palaako muuten check engine oikein eli palaa virrat päällä ja sammuu käynnistyksen jälkeen? Ettei ole ohjainlaite rikki tai mutta hassua siellä.
Uudet suuttimet kehiin. Delta-autosta voi saada kalliilla, satasen pintaan kaksi suutinta, mutta kannattaa laittaa ostoilmoitusta tänne niin selviät edullisemmin.
Älä hävitä niitä suutinkärkiä!
Palaako muuten check engine oikein eli palaa virrat päällä ja sammuu käynnistyksen jälkeen? Ettei ole ohjainlaite rikki tai mutta hassua siellä.
Köyhä kansa: revi punalippu, polta Pääoma, ja liity kansallissosialisteihin!