Sivu 4/10
Re: Nyt on sitten Volga GAZ 21 1967
Lähetetty: 17.1.2015 12:21
Kirjoittaja Jouska
Moi,
Katselin tuota hienoa Volga videota. Olikos tuon aikaisissa autoissa, siis esimerkiksi 60-luvulla, vilkunlasit oranssit vaiko kirkkaat läpinäkyvät?
Re: Nyt on sitten Volga GAZ 21 1967
Lähetetty: 17.1.2015 12:41
Kirjoittaja lada.h.s
Jouska kirjoitti:Olikos tuon aikaisissa autoissa, siis esimerkiksi 60-luvulla, vilkunlasit oranssit vaiko kirkkaat läpinäkyvät?
Kumpiakin oli käytössä. Tässä autossa ne on ollut allunpitäenkin kirkkaat.
Sellainenkin erikoisuus on näissä ollut että peruutusvalon linssejäkin on ollut oransseina. En ole mitenkään keksinyt sille järkevää syytä.
Pavlovits kirjoitti:Jos jossain lähitienoolla sattuu olemaan rompetori, sellaisen läpikäymiseen kannattaa varata muutama tunti aikaa. Sellaisissa on monesti erilaisia loppuvarastoja ja muutenkin sellaista tavaraa, jota ei luulisi enää olevan olemassakaan ja hinnat eivät päätä hirvitä.
Tätä on tullut harrastettua. Viimesimmällä kertaa mukaan tarttui etujarrusylinterit. Olen kaksi panosta rompetorilta öljynsuodattimeen ostanut.
Ikävää kun kunnon osia ei enää valmisteta! Aikamoisia patentteja ovat näköjään rakennelleet.
Re: Nyt on sitten Volga GAZ 21 1967
Lähetetty: 17.1.2015 15:05
Kirjoittaja Jouska
Moi,
Iskä ajeli Sisu kuorma-autolla 50-60-lukujen taitteessa. Siinä kuulemma öljysuodatus hoitui lakanakankaalla jota vaihdettiin tarpeen vaatiessa.
Re: Nyt on sitten Volga GAZ 21 1967
Lähetetty: 17.1.2015 22:59
Kirjoittaja lada.h.s
Jouska kirjoitti:Moi,
Iskä ajeli Sisu kuorma-autolla 50-60-lukujen taitteessa. Siinä kuulemma öljysuodatus hoitui lakanakankaalla jota vaihdettiin tarpeen vaatiessa.
Olikohan Leyland remontissa viikon välein?
Onko olemassa mitään fiksua tekniikkaa jolla saisi ryypynvaijerin liikkumaan? Tuntuu olevan 100% jumissa.
Ja Volgassa noita jumittuvia vaijereita on huomattavasti enempi kuin esim Ladassa. Ryypylle on omansa, käsikaasulle, syylärin kaihtimelle, konepellin avaukselle ja sateenvarjo malliselle käsijarrulle. Kaikki näistä on jumissa paitsi konepellin vaijeri.
Ja kuuluuko etuparkkien palaa yhtäaikaa ajovalojen kanssa? Joissain yksilöissä ne palaa, tässä taas ei. Kun lyhyet valot sytyttää niin parkit sammuu vain edestä. Liekö joku sähkönsäästö juttu, kun autossa on vain melko vaatimaton tasavirtalaturi?
Re: Nyt on sitten Volga GAZ 21 1967
Lähetetty: 18.1.2015 8:40
Kirjoittaja Jouska
Moi,
Ei siihen aikaan vielä tiedetty Leylandista mitään. Siinä oli jokin amerikkalainen moottori.
Re: Nyt on sitten Volga GAZ 21 1967
Lähetetty: 18.1.2015 11:52
Kirjoittaja Pavlovits
Olikos noiden vaijerien kuoret sellaista spiraaliksi kierrettyä metallilankaa vai muovia?
Re: Nyt on sitten Volga GAZ 21 1967
Lähetetty: 18.1.2015 12:36
Kirjoittaja pressa
Saatko vaijereita irti autosta? Jos saat niin laitat polttoöjyyn likoamaan, viikon jälkeen voit taivutella kuorta jolloin sisus irtoaa kuoresta ja alkaa liikkumaan. Onko vaijerin sisus monisäikeinen vai vain yksi lanka?
Re: Nyt on sitten Volga GAZ 21 1967
Lähetetty: 18.1.2015 17:35
Kirjoittaja lada.h.s
pressa kirjoitti:Olikos noiden vaijerien kuoret sellaista spiraaliksi kierrettyä metallilankaa vai muovia?
Spiraaliksi kierrettyä lankaa on.
pressa kirjoitti:Onko vaijerin sisus monisäikeinen vai vain yksi lanka?
Yksi lanka on kuoren sisällä.
Ja uskoisin saavani ne vaijerit irti autosta.
Unohdin mainita että olen joutunut tekemään tähän autoon sähkötöitä melko paljon.
Johtoja oli kojelaudan sisältä sulanut ja niitä oli revitty irti. Venäläisiltä nettisivuilta löysin värillisen ja venäjänkielisen kytkentäkaavion. Sitä tuli tutkittua useampana iltana. Ajoin sitten Ladaritarin farmille tekemään kytkentöjä ja sain ne tehtyä. Sähköt toimivat täysin! Syy joka oli aiheuttanut oikosulun oli väärin kytketty kasettisoitin... Sen syöttö oli varastettu ennen sulaketta ja sitä asennettaessa oli vahingoitettu alkuperäisiä johtoja jotka pääsivät ottamaan maihin. Tästä johtuen ne joutuivat oikosulkuun.
Tulossa on muuten uusia ja tuoreita videoita tästä autosta! Ne ovat kuvattu tänään 18.1.2015.
Re: Nyt on sitten Volga GAZ 21 1967
Lähetetty: 18.1.2015 17:40
Kirjoittaja t tulppu
Hieno juttu.
Re: Nyt on sitten Volga GAZ 21 1967
Lähetetty: 18.1.2015 17:57
Kirjoittaja lada.h.s
Re: Nyt on sitten Volga GAZ 21 1967
Lähetetty: 18.1.2015 18:34
Kirjoittaja Pavlovits
Näyttääpä hyvältä entisöintikohteelta. Puuttuvia osia ei liene paljoakaan. Peltityöt eivät paljoa maksa. Jos puskurit joutuisi kromauttamaan, se kyllä tulisi hintoihinsa. Neukut ovat tuon homman osanneet tehdä. Penkit ovat sen verran yksinkertaiset, että niidenkin verhoiluttaminen onnistuu sopuhinnalla. Pikkuhiljaa vain edeten. Tuokin varmaan motivoi, kun on ajokunnossa eikä mitään valtavan suurta ja kallista kohdetta ole havaittu.
Re: Nyt on sitten Volga GAZ 21 1967
Lähetetty: 18.1.2015 21:16
Kirjoittaja t tulppu
Vähämpä ihan katteetks pistää. on pojilla hyvä peli...
Re: Nyt on sitten Volga GAZ 21 1967
Lähetetty: 18.1.2015 22:16
Kirjoittaja lada.h.s
Pavlovits kirjoitti:Näyttääpä hyvältä entisöintikohteelta. Puuttuvia osia ei liene paljoakaan. Peltityöt eivät paljoa maksa. Jos puskurit joutuisi kromauttamaan, se kyllä tulisi hintoihinsa. Neukut ovat tuon homman osanneet tehdä. Penkit ovat sen verran yksinkertaiset, että niidenkin verhoiluttaminen onnistuu sopuhinnalla. Pikkuhiljaa vain edeten. Tuokin varmaan motivoi, kun on ajokunnossa eikä mitään valtavan suurta ja kallista kohdetta ole havaittu.
Osia ei käytännössä puutu ollenkaan. Alustassa ei ole korjattavaa, ainoat peltityöt on ulkopuolella. Ja nekin lähinnä kosmeettisia. Puskurit eivät ole parhaat mahdolliset, tosin ei suinkaan huonommaitkaan mahdolliset. Ja motivaatiota kyllä toistaiseksi on riittänyt.
Tässä vielä kylmäkäynnistysvideo, ollut käynnistämättä reilun 2 viikkoa.
www.youtube.com/watch?v=WR8TovF4A4U
Re: Nyt on sitten Volga GAZ 21 1967
Lähetetty: 19.1.2015 8:34
Kirjoittaja samarai
lada.h.s kirjoitti:
Ja kuuluuko etuparkkien palaa yhtäaikaa ajovalojen kanssa? Joissain yksilöissä ne palaa, tässä taas ei. Kun lyhyet valot sytyttää niin parkit sammuu vain edestä. Liekö joku sähkönsäästö juttu, kun autossa on vain melko vaatimaton tasavirtalaturi?
Kyllä se noin mielestäni on, etteivät pala yhtaikaa ajovalojen kanssa. Niissähän on vilkut samassa, silloinhan ne palaisivat ajovalojen kanssa tavallaan "suorana" koko ajan?
Se tuli mieleen, että siinä valokatkaisijan parkkiasennossa jalkakytkimellä toimii pitkät ajovalot. Tämähän on syvältä neuvostoajalta jolloin ajoneuvojen kohdatessa maantiellä pitkiltä kytkettiin suoraan parkeille vastaantulijan häikäisyn estämiseksi. Joku kertoi silloin, että kaupungeissa pimeällä ajovalojen käyttö oli kokonaan kielletty, enkä koskaan nähnytkään Leningradissa tai Tallinnassa autoissa pimeällä muuta kuin parkit päällä. Neuvostoliitossa aikoinaan matkailleet tämän "valottomuuden" varmaan muistaakin. Ajovalopolttimotkin oli defitsiittiä joten niitäkin haluttiin tietenkin säästää.
Eikä välttämättä varmaan tarvitse/kannata viimeisen päälle entisöidä. Laittaa vaan paikkoja senverran kuntoon, että menee katsastuksesta läpi. Onhan niitä jo ehkä tehty tarpeeksi, tuollainen "ratlook" on mielestäni aika
Itsellä oli sellaiset "teddykarvaiset" istuinpäälliset penkeissä.
Re: Nyt on sitten Volga GAZ 21 1967
Lähetetty: 19.1.2015 16:13
Kirjoittaja lada.h.s
samarai kirjoitti:Ajovalopolttimotkin oli defitsiittiä joten niitäkin haluttiin tietenkin säästää.
Neuvostopolttimot ovat kyllä melkoisen kestäviä... Meinasin tilata niitä netistä lisää. Tässäkin oli toinen takavalon polttimo vielä alkuperäinen ja ehjä. Koodattu vuodelle 1967
samarai kirjoitti:Se tuli mieleen, että siinä valokatkaisijan parkkiasennossa jalkakytkimellä toimii pitkät ajovalot.
Tässä yksilössä parkkien kanssa toimii lyhyet. Kun vetää katkaisijan loppuun asti päälle niin sillon palaa joko pitkät tai lyhyet.