Sivu 4/6
Re: Lada Samara 1300S -89
Lähetetty: 7.4.2013 17:03
Kirjoittaja Smoppi
Nuo takapyöränkoteloiden etupäässä, eli siis helmakoteloiden takapäässä olevat reiät ovat ne joista ruostesuojakäsittelyä tehdessä on suihkutettu kotelosuojat helmakoteloon. Siinä siis kuuluukin olla jonkinmoinen reikä. Yleensä se reikä kyllä pyrkii kasvamaan kokoa ajan kanssa

Re: Lada Samara 1300S -89
Lähetetty: 7.4.2013 23:14
Kirjoittaja mikko853
Smoppi kirjoitti:Nuo takapyöränkoteloiden etupäässä, eli siis helmakoteloiden takapäässä olevat reiät ovat ne joista ruostesuojakäsittelyä tehdessä on suihkutettu kotelosuojat helmakoteloon. Siinä siis kuuluukin olla jonkinmoinen reikä. Yleensä se reikä kyllä pyrkii kasvamaan kokoa ajan kanssa

Kuskin puolellahan on rei'issä vielä tulpat paikoillaan, apparin puolelta oli toinen tippunut matkanvarrelle ja toisestakin tuli reippaasti isompi

Re: Lada Samara 1300S -89
Lähetetty: 7.4.2013 23:25
Kirjoittaja t tulppu
Kuinkahan ison kumin katsastus mies hyväksyä antaisi ehkä sentin..
Re: Lada Samara 1300S -89
Lähetetty: 10.4.2013 23:33
Kirjoittaja mikko853
t tulppu kirjoitti:Kuinkahan ison kumin katsastus mies hyväksyä antaisi ehkä sentin..
Onhan nuo alkuperäiset kumitulpatkin jo 2-2.5cm eikä varmasti yhtään samaraa ole niiden takia katsastuksessa hylätty.........................
Näillänäkymin hitsaaja löytyi läheltä ja uudet kesäkumit haen huomenna, laitatan ne kyllä vanteille jossakin muualla missä ei ole riistohinnat

Re: Lada Samara 1300S -89
Lähetetty: 14.4.2013 18:23
Kirjoittaja t tulppu
Tarkoitin kylläkin. 2.5cm +se yksi centtimetri.... Ehkä kymmenen senttimetriä halkaisijaltaan voi häiritä katsastus miestä...
Re: Lada Samara 1300S -89
Lähetetty: 14.4.2013 19:21
Kirjoittaja Smoppi
Tarvinneeko noita takapyöränkotelosta helmakoteloon tulevia reikiä edes hitsata... Itse ainakin laitoin vain öljyä ja massaa päälle etteivät kasva isommiksi enää.
Re: Lada Samara 1300S -89
Lähetetty: 1.5.2013 23:00
Kirjoittaja mikko853
Käsijarruvaijerit vaihdettu molemmille puolille. Yksi korinkiinnike murtui, yhdestä meni pultti poikki. Vaijereiden etupään hahloa sai viilata suuremmaksi, ei ollut ihan plug-and-play nämä Motonetin vaijerit. Maskin viimasuoja otettu pois.
8.5 on aika rengastöille, 40e hintaan sai työt
Vieläkin on siis nastat alla, vanhat kesäkumit on 175 leveät ja olisivat ottaneet tuohon vanhaan risaan käsijarruvaijeriin kiinni. Vaijereiden vaihdossa en pitänyt kiirettä sillä kesäkumeja ei olisi muutoinkaan voinut laittaa alle sillä yhdessä olikin venttiili risa, juuresta vuotaa. Uudet on sitten 185/70/13, saa mittarivirhettä pienemmäksi.
Re: Lada Samara 1300S -89
Lähetetty: 2.5.2013 8:50
Kirjoittaja t tulppu
En tiedä että levys renkaassa juurikaan vaikuttaa mittarivirheeseen ja 70profiili verrattuna80rofiiliseen pienentää kehää niin luulen että mittari virhe kasvaa 2km. Mutta voin hyvinkin olla väärässä.. Korjatkaa jos olen.
Re: Lada Samara 1300S -89
Lähetetty: 2.5.2013 13:53
Kirjoittaja mikko853
t tulppu kirjoitti:En tiedä että levys renkaassa juurikaan vaikuttaa mittarivirheeseen ja 70profiili verrattuna80rofiiliseen pienentää kehää niin luulen että mittari virhe kasvaa 2km. Mutta voin hyvinkin olla väärässä.. Korjatkaa jos olen.
165/70/13 Talvirenkaat -> 185/70/13 Kesärenkaat. Mistä keksit 80 profiilin? tässä mittarivirhe vähenee 4km/h.
Re: Lada Samara 1300S -89
Lähetetty: 2.5.2013 16:36
Kirjoittaja t tulppu
Vanha perusladan perusrenkaan peruskorkeus...alle 80renkaat matala profiili kumia. Tuohon minä en usko kun profiili korkeus sama ..jos toisessa renkaassa pintaa paljon ja toisessa vähän niin eroa voi olla vähän mutta 4km en usko vähällä... Mahdotonta ei tietenkään ole.
Re: Lada Samara 1300S -89
Lähetetty: 2.5.2013 16:47
Kirjoittaja Smoppi
Suhteellisiahan nuo erot on. Isompi nopeus, isompi absoluuttinen mittarivirhe-ero.
Re: Lada Samara 1300S -89
Lähetetty: 2.5.2013 17:21
Kirjoittaja mikko853
Smoppi kirjoitti:Suhteellisiahan nuo erot on. Isompi nopeus, isompi absoluuttinen mittarivirhe-ero.
Satasen nopeudestahan nuo yleensä ilmoitetaan.
t tulppu kirjoitti:Vanha perusladan perusrenkaan peruskorkeus...alle 80renkaat matala profiili kumia. Tuohon minä en usko kun profiili korkeus sama ..jos toisessa renkaassa pintaa paljon ja toisessa vähän niin eroa voi olla vähän mutta 4km en usko vähällä... Mahdotonta ei tietenkään ole.
165/70/13
Halkaisija: 561mm
Ympärys: 1763mm
185/70/13
Halkaisija: 589mm
Ympärys: 1851mm
Kannattaa opetella rengasmerkinnät ennenkuin tulee tänne väittelemään.
Esimerkkinä 185/65/14 kumi:
185 renkaan leveys mm
65 profiilisuhde (
renkaan korkeus 65 % poikkileikkausleveydestä)
R vyörengas (radial)
14 vanteen koko (halkaisija tuumissa)
86 kantavuusindeksi
T nopeusluokka
Re: Lada Samara 1300S -89
Lähetetty: 2.5.2013 17:30
Kirjoittaja juippi11
Eipä taas v*****lla tulppua pois foorumilta kun on saatu takaisin houkuteltua.. Mutta aika yleinen luulo on että tuo profiilimerkintä tarkoittaa millejä eikä prosentteja. Aika isot kumitulpat hyväksytään pohjan ja helmojen reikiä peittämään, katsastajasta riippuen toki. Talbotissa oli joku ruostesuojausta varten tehty reikä kasvanut yli 5 sentin halkaisijaltaan. Läpi meni, mutta katsastaja kehotti laittamaan siihen puutapin ennen seuraavaa leimaa.
Re: Lada Samara 1300S -89
Lähetetty: 2.5.2013 17:55
Kirjoittaja pressa
t tulppu kirjoitti:Mutta voin hyvinkin olla väärässä.. Korjatkaa jos olen.
mikko853 kirjoitti:65 profiilisuhde (renkaan korkeus 65 % poikkileikkausleveydestä)
juippi11 kirjoitti:Eipä taas v*****lla tulppua pois foorumilta kun on saatu takaisin houkuteltua...
Eihän se ole vihtuilua jos tietämättömälle kerrotaan? Vai onko niin hyvä ettei saa neuvoa?
Re: Lada Samara 1300S -89
Lähetetty: 2.5.2013 17:58
Kirjoittaja juippi11
Kannattaa opetella rengasmerkinnät ennenkuin tulee tänne väittelemään.
Tuo kohta vaan särähti korvaan (tai tässä tapauksessa silmään). En kyllä kiistä että asiasta kannattaa ottaa selvää ennenkuin väittelee.