Kokemuksia 360€:n Fiat Tempra 1,6IE:stä
Alueen säännöt
Otsikointi vapaamuotoinen.
Otsikointi vapaamuotoinen.
Re: Kokemuksia 360€:n Fiat Tempra 1,6IE:stä
Kiitos Evrekalle tuosta hintatiedosta,tuotahan minä epäilinkin.Aika kauan on varattu jarrupaineen säätimen vaihtoon noin neljä tuntia.Muutama hydrauliputki,laatikko on pohjalevyssä kiinni.Laatikosta lähtee vipu joka jousen vältyksellä saa ohjausliikkeen taka-akselista.Seinä takana TB:llä on katsatuskonttori joka oli toimenpidekiellossa kun Saksasta maahan laivalla tuotuihin autoihin oli ilmennyt katsastustodistukset rahdin aikana-En tiedä onko Finnlainesillä tms. sellainenkin palvelu.Huijareita kaikki tyyni.
Re: Kokemuksia 360€:n Fiat Tempra 1,6IE:stä
Korjautuisikokaan se jousiongelma säätäjän uusimisella. Toisinsanoen, tuleeko säätäjän matkassa uutta jousta? Vai riittäisikö pelkän jousen korvaaminen jollain vieterinpätkällä?
Kannattaako sitä säätäjää yleensäkään vaihtaa, jos pelkästään jousi on poikki.
Jos koko säätäjän vaihtoon turhaan alkaa, on riskinä se että kaikki säätäjään tulevat putket särkyy irroitusvaiheessa ja tulee vieläkin isompi jutska
Jarruputkia saa motonetin lisäksi muista varaosaliikkeistä, tekevät mittojen mukaan ja ei taida kymppiä enempää maksaa.
Kannattaako sitä säätäjää yleensäkään vaihtaa, jos pelkästään jousi on poikki.
Jos koko säätäjän vaihtoon turhaan alkaa, on riskinä se että kaikki säätäjään tulevat putket särkyy irroitusvaiheessa ja tulee vieläkin isompi jutska

Jarruputkia saa motonetin lisäksi muista varaosaliikkeistä, tekevät mittojen mukaan ja ei taida kymppiä enempää maksaa.
Re: Kokemuksia 360€:n Fiat Tempra 1,6IE:stä
Jos tuolle linjalle Jaska lähtee, niin voisi tehdä sellaisen patentin että tulppaa viallisen piirin säätimeltä.Lattarauta kirjoitti:Paaliin vaan ja seuraavaksi joku auto.
Muistaakseni kierre on perus R1/8 "putkikierre" ja siihen löytyy tulppa vaikka LVIliikkeestä.
Ajelee leiman loppuun ja hävittää raadon parhaaksi katsomallaan tavalla

Re: Kokemuksia 360€:n Fiat Tempra 1,6IE:stä
Pyörätuolin kuljettaminen on aika hankalaa,koria oli lokasuojista paikattu lattiahartsilla,lokasuojan kaari edessä harjateräksellä ja lasikouidulla,pakokaasuarvot pielessä olisi ollut kait ruisku/kattiremontti,renkaat oli ajettu loppuun...viimeisen kesän vedin nastattomilla talvirenkailla,lämpöongelma kesällä,keitti kerran joka monesti poikii myöhemmin kansiremontin,nokkahihnan vaihto,takalukko rikki,laturin ja tehostajan hihnat loppu,toinen etukaiutin pimeä,vuoto keskuslukitusjärjestelmästä,avain lähti virtalukosta,jarrunesteiden vaihto.tukkeutunut jäähdytysjärjestelmä tai jumittava termostaatti jonka vaihtoon menee ammattilaiseltakin monta tuntia jne......Lattarauta kirjoitti:Paaliin vaan ja seuraavaksi joku auto.
En jaksa selailla, mikä siihen Audiin tuli kun piti luopua?
Re: Kokemuksia 360€:n Fiat Tempra 1,6IE:stä
äölkjhgf kirjoitti:Jos tuolle linjalle Jaska lähtee, niin voisi tehdä sellaisen patentin että tulppaa viallisen piirin säätimeltä.Lattarauta kirjoitti:Paaliin vaan ja seuraavaksi joku auto.
Muistaakseni kierre on perus R1/8 "putkikierre" ja siihen löytyy tulppa vaikka LVIliikkeestä.
Ajelee leiman loppuun ja hävittää raadon parhaaksi katsomallaan tavalla
Helpompi varmaan se on tulpata suoraan pääsylinteriltä, josta saa liittimetkin helpommin auki. Avtovazin vanhassa Samaran huoltovideossa tulpataan vuotava pyörän piiri irrottamalla sen jarruputki pääsylinteristä ja laitetaan pieni muovinpala putken päähän ja kiristetään paikoilleen -näin kyseinen pyörä on tulpattu. Ei tietenkään ole tarkoitettu pysyväksi ratkaisuksi.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Re: Kokemuksia 360€:n Fiat Tempra 1,6IE:stä
Helpoiten se toki pääsylinteriltä onnistuu, ei tarvi makoilla auton alla
Pääsylinterissä taitaa olla sama R1/8 kierre kuin jarrupaineen säätimessä Fiateissa.
Mietin vaan sitä että onko tuo säädin 100% tiivis sisäisesti siinä mielessä ettei kuitenkin mahdollisesti vuotaisi piiriltä toiselle. Eli jos säätimelle tulee 2 putkea pääsylkältä ja vain toiseen paine niin ettei vuotaisi toisen piirin jarrulle menevälle lähdölle yhtään missään tilanteessa?

Mietin vaan sitä että onko tuo säädin 100% tiivis sisäisesti siinä mielessä ettei kuitenkin mahdollisesti vuotaisi piiriltä toiselle. Eli jos säätimelle tulee 2 putkea pääsylkältä ja vain toiseen paine niin ettei vuotaisi toisen piirin jarrulle menevälle lähdölle yhtään missään tilanteessa?
Re: Kokemuksia 360€:n Fiat Tempra 1,6IE:stä
Taitaa olla ainakin eurooppalaisissa yleisemmin M10x1.äölkjhgf kirjoitti: Jos tuolle linjalle Jaska lähtee, niin voisi tehdä sellaisen patentin että tulppaa viallisen piirin säätimeltä.
Muistaakseni kierre on perus R1/8 "putkikierre" ja siihen löytyy tulppa vaikka LVIliikkeestä.
Virityslinjalle mentäessä, jos vanha putki ei ole läpimätä koko matkalta, pätkä uutta putkea ja:
http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/A ... ppa-66450/
Saattaa mennä jopa leimalta läpi... vaikka ei pitäisi.
Itse jouduin kerran ostamaan jarruputken kartiotyökalut ja putkea, kun yllättäen sunnuntaina jarruletkua vaihtaessa menikin hieman metsään koko homma. Näitä saa lainata jos tarvitsee... putkeakin löytyy vielä.
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
Re: Kokemuksia 360€:n Fiat Tempra 1,6IE:stä
...Kiitos kaikille hyvistä vinkeistä
Re: Kokemuksia 360€:n Fiat Tempra 1,6IE:stä
Väittäisis että R1/8 sopii paremmin, sama kierre kuin rasvanipoissa joita käytetään jumiutuneiden mäntien ulospainamiseen satulasta rasvaprässin avulla. En kylläkään ole 100% varma. Niin lähellä nuo kierteet on toisiaanmush kirjoitti:
Taitaa olla ainakin eurooppalaisissa yleisemmin M10x1.
Itse jouduin kerran ostamaan jarruputken kartiotyökalut ja putkea, kun yllättäen sunnuntaina jarruletkua vaihtaessa menikin hieman metsään koko homma. Näitä saa lainata jos tarvitsee... putkeakin löytyy vielä.

Re: Kokemuksia 360€:n Fiat Tempra 1,6IE:stä
E carinathan on (onneksi) sinkittyjä niin ruostuminen on paljon vähäisempää kuten lattaraudan linkittämästäkin näkee. Ovien alareunat happanee yleensä ensimmäisenä. 1.6 4A-FE on luotettava, 2.0 3S-FE on myös, mutta ainakin Carina kakkosissa ollut 128hp malli saattoi syödä öljyä ja puolia meni joskus. En tuosta uudemmasta tiedä, siinä on 133hp. 1.8 litranen laihaseos 7A-FE on vähän laiskanpuoleinen jos ei survo pedaalia lattiaan jolloin poistuu laihaseosmoodista. Brittimalleissa tuli sähkövikoja kuvioihin. Kovia määriä ajavat kaikilla koneilla niin sama kai se minkä ostaa, jos riisikuppiin päätyy italon jälkeen
. Itse ostaisin vain GLI-mallin, tulee sähköherkkuja enemmän ja tuurilla löytää ilmastoidun 


Re: Kokemuksia 360€:n Fiat Tempra 1,6IE:stä
Takajarruputket on kuin keitettyä makaronia.Kerkisin tuhota jo yhden jatkoliittimen kun putki alkoi vuotaa jostakin taka-akselin päältä kun painoin voimakkaasti jarrua.Tervettä jarruputkea alkoi löytyä pohjasta kuljettajan takaa josta irroitin kannatuksia ja yhdistin taakse menevät putket jatkoliittimellä.Nyt on jämäkämmät jarrut kun ostohetkellä vaikka takana ei niitä olekkaan,muuta kuin käsijarru.Kerkisi mennä monta pulloa jarrunestettä mutta nyt ollaan paremmalla tolalla.Valoviiksistä löysin sellaisen asennon missä ainoastaan pissapoika toimii ja suihku lentää lasille asti.Kaksi jatkoliitintä maksoi 6,6€ Biltemasta.Yritin tulpata taakse meneviä putkia mutta jakotukissa mutterit oli niin tiukassa että ne olisi vaatineet joko lämmityksen tai 11mm:n jarruputkityökalun.
Katsastukseen tarvitsi tehdä:
-täydellinen takajarruremontti,paineensäätäjä,kengät?,jarrusylinterit?,rummut?.Jarrupaineen säätäjä on niin pahassa paikassa että pakoputki pitää irroittaa (se kyllä jostakin hörisee ja sytyttää Labda valon?).luultavasti bensatankinkin joutuu irroittamaan,mutta silloin kannattaisi massata ja tarkistaa takapää.
-Sinkitty kori näyttää aika hyvältä ja ovien alareunat.Kynnyskotelon päitä on hitsattu jo.
-jakohihna pitäisi vaihtaa 10-20tkm päästä
-jäähdytysneste on ruosteista lisäyksestä huolimatta,lämmityslaitteen kennon pesu ja termostaatin vaihto
-jarrupalojen ja letkujen tarkistus edessä
-moottoritilan pesu
-tulppien,moottoriöljyjen ja suodattimen vaihto
Mukavuusvarustelua: CD-Radion asennus
-kosketushäiriö mittaristosta korjattava,mittaristo irti 105 päivää ajoaikaa,ehdotuksia? Eihän tässä mitään voita mutta ainakin kokemus karttuu.
Katsastukseen tarvitsi tehdä:
-täydellinen takajarruremontti,paineensäätäjä,kengät?,jarrusylinterit?,rummut?.Jarrupaineen säätäjä on niin pahassa paikassa että pakoputki pitää irroittaa (se kyllä jostakin hörisee ja sytyttää Labda valon?).luultavasti bensatankinkin joutuu irroittamaan,mutta silloin kannattaisi massata ja tarkistaa takapää.
-Sinkitty kori näyttää aika hyvältä ja ovien alareunat.Kynnyskotelon päitä on hitsattu jo.
-jakohihna pitäisi vaihtaa 10-20tkm päästä
-jäähdytysneste on ruosteista lisäyksestä huolimatta,lämmityslaitteen kennon pesu ja termostaatin vaihto
-jarrupalojen ja letkujen tarkistus edessä
-moottoritilan pesu
-tulppien,moottoriöljyjen ja suodattimen vaihto
Mukavuusvarustelua: CD-Radion asennus

-kosketushäiriö mittaristosta korjattava,mittaristo irti 105 päivää ajoaikaa,ehdotuksia? Eihän tässä mitään voita mutta ainakin kokemus karttuu.

Re: Kokemuksia 360€:n Fiat Tempra 1,6IE:stä
Ei kun remppaamaan vain.
Onhan ihmisillä paljon kalliimpiakin harrastuksia.
Onhan ihmisillä paljon kalliimpiakin harrastuksia.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Re: Kokemuksia 360€:n Fiat Tempra 1,6IE:stä
Ja jos tulevaisuudessa sattuu vastaavii ongelmii,niin ompahan helpompi laittaa,kun on kunnolla harjoteltu.On jo mittarin irrotus melko haastavaa autossa,josta ei aikasemmin ole kokemuksii,saati hyvii purkukuvii.
2108(kesäauto)
2109(varaosa-auto)
H-D 125 SX(projekti)
Fiat Bravo 1.9-07(ajossa)
Fiat Marea 1.8 -00(ajossa)
2109(varaosa-auto)
H-D 125 SX(projekti)
Fiat Bravo 1.9-07(ajossa)
Fiat Marea 1.8 -00(ajossa)
Re: Kokemuksia 360€:n Fiat Tempra 1,6IE:stä
Fiat on pelannut nyt hyvin.Kaipa se säikähti agressiivista korjausrumbaa alkoi toimimaan.Jaskan kanssa ei leikitä,jopa puhaltimen kolmas nopeus heräsi eloon.Kilometrikorvauksista on jäänyt 100€ käteen.Varaosiin ja pissapojan nesteisiin on mennyt 31 €.300€:n pääomalla pitäisi vielä ajaa yli 5000km toukokuun loppuun.kesärenkaat aluvanteilla,niistä voisi saada satasen.Pulttijako käy Samaraan ja satakymppiin...hei kuka ostaa??? Auton kun vahaisi käsin niin siitä voisi keväällä saada 90€ jo peräkoukun takia niin jäisi kilometrikorvausten jälkeen pääomakustannuksiksi 1€ 10 snt.



Re: Kokemuksia 360€:n Fiat Tempra 1,6IE:stä
Kojelaudan vasen pää piti nitinää.Kiinnitin siihen 2kpl puuttuvia ruuveja.Tänään napsahti kivi apparin puolelle alareunaan,pieni pykämä jäi.Havaitsin että nopeusmittari näyttää myös peruutettaessa nopeutta.