Sivu 4/12

Re: VAZ-21043 - 1994 - Käyttö/harrasteauto

Lähetetty: 28.9.2015 13:19
Kirjoittaja degen
Viikonloppuna uusin jarrutehostimen ja jarrupääsylinterin. Samalla vaihdoin pääsylinterin ja paineensäätimen välisen pitkän jarruputken, koska se oli melkoisen lahon oloinen säätimen luota. Ei olisi enää ehkä ens talvee kestäny. Kaikista ennakkoluuloistani huolimatta toi pitkä putki oli melko helppo vaihtaa. Ainoastaan katalysaattorin lämpöpelti piti irrottaa ja muuten putkeen pääsikin käsiksi hyvin. Lisäksi yksikään sen putkirykelmän kiinnike ei hajonnut. Jouduin vielä uusimaan oikean puolen jarrusatulalle menevän jarruputkilinjan, koska se oli juuttunut vanhaan sylinteriin kiinni. Ilmasin yksinäni letkun ja nesteastian kanssa ja hyvin onnistui. Olen nyt toiveikas sen suhteen että tuo operaatio korjasi vaivan.

Re: VAZ-21043 - 1994 - Käyttö/harrasteauto

Lähetetty: 6.10.2015 19:04
Kirjoittaja degen
Ajettu on remontin jälkeen semmoset 600 km. Juuttumista ei ole tapahtunut. Taisi onnistua korjaus. Nyt jarrupolkimen tuntumakin on säännönmukainen eikö vaihtele jatkuvasti niin kuin ennen. Ajettu 132988 km, josta itse 51 000 ja risat päälle.

Re: VAZ-21043 - 1994 - Käyttö/harrasteauto

Lähetetty: 6.10.2015 19:59
Kirjoittaja t tulppu
Hienoa että remontti onnistui...

Re: VAZ-21043 - 1994 - Käyttö/harrasteauto

Lähetetty: 19.10.2015 14:20
Kirjoittaja degen
Lauantaina meni Ladasta sytytyksen ohjauslaite sekaisin. Auto nyki ja rötäsi sekä kierroslukumittari alkoi näyttää häränpyllyä aina välillä. Hajonnut yksikkö oli REMIX-merkkinen. Kokeilin ensin autossa aina matkassa olevaa Unipoint-varapoksia. Se osoittautui sekin sököksi. Auto ei edes käynnistynyt sillä. Toisella yrittämällä kaivoin romulaatikosta jostain samarasta puretun alkuperäisen valkoisen huiman näkösen laitteen ja jo tärähti tulille. 200 km ajelun aikana Lada on pelannut ongelmitta. Vika löytyi siis. Tuo remixin laite oli kolme vuotta vanha ja ajettu sillä noin 40000 km.

Re: VAZ-21043 - 1994 - Käyttö/harrasteauto

Lähetetty: 19.10.2015 14:36
Kirjoittaja pressa
degen kirjoitti:Hajonnut yksikkö oli REMIX-merkkinen, Tuo remixin laite oli kolme vuotta vanha... romulaatikosta jostain samarasta puretun alkuperäisen valkoisen huiman näkösen laitteen ja jo tärähti tulille...
Sehän menee niinkuin musiikissa, ensin joku remix kuulostaa kivalta mutta parin kerran jälkeen toteaa että alkuperäinen on parempi.

Re: VAZ-21043 - 1994 - Käyttö/harrasteauto

Lähetetty: 24.10.2015 14:52
Kirjoittaja degen
Hommasin ManseMotorsista uuden sytkäyksikön, joka on nyt mallia "OEM" eli alkuperäistä lähinnä oleva. Sen valmistusmaa on Venäjä.
Saapa nähdä, kuinka kauan tuo kestää. Alkuperäisyksikkö jää varalle.

Re: VAZ-21043 - 1994 - Käyttö/harrasteauto

Lähetetty: 27.10.2015 22:24
Kirjoittaja degen
Hommasin tähän Calixin uuden elementtijohdon ja samalla jouduin ostamaan pienellä päällä varustetun seinäjohdon, koska isolla liitännällä olevaa johtoa ei löytytyt eikä taida enää saadakaan mistään. Vanha elementtijohto oli rikki. Tähän hujahti 54 euroa ja sentit päälle.

Re: VAZ-21043 - 1994 - Käyttö/harrasteauto

Lähetetty: 17.11.2015 17:42
Kirjoittaja degen
Perjantaina räjähti ladasta Hakkepeliitta 8 -nastarengas. Viiden sentin repeämä oli kyljessä. Varapyörän virkaa toimitti alkuperäinen Rosava -kesärengas ja orkkisvanne -yhdistelmä. Tänään kävin ostamassa uuden nastarenkaan ja laitatan nuo nykyset talvirenkaat melberin orkkisaluille. Huomenna pistän ne kiinni kun saan pyörät rengasliikkeestä.
Muuten ei ole ollut teknisiä ongelmia. Ajettu on 136960 km eikä loppua ole näköpiirissä. Tallinnan keikkaakin pukkaa jälleen.

Re: VAZ-21043 - 1994 - Käyttö/harrasteauto

Lähetetty: 5.1.2016 14:52
Kirjoittaja degen
139500 km takana eikä mitään ongelmia ole ollut. Eilen tuli vaihdettua rikkoutunut takapöntön taimmainen kannake uuteen (joka kestänee ehkä pari kuukautta) mutta onpahan kunnossa. Pakkastakaan ei ole lada pelästynyt. Keväämmällä saattaisin kumminkin tutkistella startin ja sen johtojen kuntoa, sillä starttaaminen on jo 15 asteen pakkasilla jossain määrin vaivalloista.

Re: VAZ-21043 - 1994 - Käyttö/harrasteauto

Lähetetty: 12.1.2016 22:04
Kirjoittaja degen
TAAS meni sytkäboksi sekaisin. Tällä kertaa kesti peräti 4000 km. Virta päällä kiekkamittari alkoi näyttää ihan omiaan eikä auto tankkauksen jälkeen enää käynnistynytkään ennen kuin pitkän sahauksen jälkeen. Josko hommaisi BOSCHIN siihen.

Re: VAZ-21043 - 1994 - Käyttö/harrasteauto

Lähetetty: 13.1.2016 18:34
Kirjoittaja degen
Tänään iltapäivällä kun yritin liikkeelle, virrat tuli päälle mutta startti ei edes naksahtanut. Viaksi osoittautui startin apurele, joka oli selkeästi alkuperäinen made in Yogoslavia -rele. Kähvelsin flektin releen siihen tilapäisesti ja lähti toimimaan. Kokeilin vielä piruuttani uudelleen tota jugoslaavirelettä ja ei taaskaan naksahtanut. Sille oli siis tullut tunnit täyteen. Pitää hakea uusi jossain vaiheessa.

Re: VAZ-21043 - 1994 - Käyttö/harrasteauto

Lähetetty: 24.1.2016 23:15
Kirjoittaja degen
Tänään päivällä iski kombiin ihan ensimmäinen atsteekkiin liittyvä vika. Auto nyki melko paljon eikä paikallakaan kaasutellessa ollut kaasuvastetta ennen kuin viiveellä. Tutkin asiaa ja aluksi huomasin kaasarin olevan hivenen löysällä imusarjaan nähden. Alunperin näissä ei vissiinkään ole kaasarin kiinnitysmutteiden alla kuin tavallinen aluslevy. Uudelleen löystymisen estämiseksi laitoin vielä jousiprikat sinne. Kiristin kaasarin ja kokosin releet, mutta vika oli edelleen olemassa. Seuraavaksi testasin pääsuutipiirin solenoidisuuttimen toimintaa siten, että irrotin tyhjäkäyntisolenoidin johdon ja käynnistin auton ja annoin sammua. Naksutusta ei kuulunut, joten diagnoosiksi tuli sökö solenoidisuutin. Uusin sen ja testasin uudelleen: taas toimii hyvin. Tuli ihan mukavaan saumaan tuokin, sillä jos solenoidi ei olisi hajonnut, en olisi edes kajonnut kaasariin ja siten tuo löysällä oleminen olisi jäänyt huomaamatta. Se ei aiheuttanut juurikaan sellaisia käyntihäiriöitä, joihin olisin reagoinut välittömästi. Kumminkin aavistuksenomainen nykiminen joissain ajo-olosuhteissa on nyt kadonnut. 59 000 km kerkesin siis ajaa ilman vikoja. Ei tuo nyt epäluotettavan oloinen ole edelleenkään. Ajettu on 140 500 km.

Re: VAZ-21043 - 1994 - Käyttö/harrasteauto

Lähetetty: 28.3.2016 18:21
Kirjoittaja degen
Laitoin merkille eilen, että takaoikeasta pyörästä tyhjenee rengas hissukseen. Paineet putoaa noin 0,5 bar/kaksi viikkoa. Muissa pyörissä paineet pysyy. Kunhan saan heitettyä kesäläskit taas alle, käytän nuokin melberit pulverimaalaamossa, jotta saadaan pitäväksi. Muutenkin ne on aika kulahtaneet. Mitään muuta vikaa ei ole esiintynyt. Ajettu on 142500.
Talvella ei karmeesti tule kilsoja.

Re: VAZ-21043 - 1994 - Käyttö/harrasteauto

Lähetetty: 30.3.2016 9:15
Kirjoittaja Samza
degen kirjoitti:Laitoin merkille eilen, että takaoikeasta pyörästä tyhjenee rengas hissukseen.
Onkohan tämä joku leviävä tauti, sillä minun sedanistakin juuri saman puolen takarengas tyhjenee hissukseen :shock:

Re: VAZ-21043 - 1994 - Käyttö/harrasteauto

Lähetetty: 7.4.2016 15:48
Kirjoittaja degen
4.4. pyöräytin kesäkiekot alle. Dunlop SP Streetresponse -renkaissa on jäljellä vielä 4,5 mm kulutuspintaa. Noilla ajelee vielä kesän ja eiköhän sitten saa ostaa uudet rengassetin.
Kaikissa muissa oli talvisäilytyksen jäljiltä 2 bar painetta jäljellä, mutta yhdessä vain 1 bar, joten tota pyörää on pidettävä silmällä.
Tänään varasin myös ajan päästömittaukseen, joka on 13.4. Combilla ajettu on 143 000 km, joka tarkoittaa myös sitä, että olen ajanut takavetoisilla ladoilla yhteensä täydet 100 000 ratkiriemukasta kilometriä.