Sivu 4/16
Re: VAZ-21093 - 1995 - "Ässä" - Harraste
Lähetetty: 20.7.2015 12:49
Kirjoittaja Jouska
Moi,
Vaihteeksi murheita Samarassa. Aika pitkään kuulunut etupäästä narinaa, arvasin että joku siellä pettää. Etuiskarin alalautanen siellä on pettämässä. Ruosteen vaikutuksesta tottakai ja myös metalli siellä väsyy. Onneksi ei ole ihan vielä hajonnut. Jossain mulla pitäisi olla iskari tilalle, täytyy etsiä. Enää ei uskalla kuin ajaa tämä ehkä korjaamolle. Taitaa mennä elokuulle tuo korjaus.
Re: VAZ-21093 - 1995 - "Ässä" - Harraste
Lähetetty: 23.7.2015 11:44
Kirjoittaja Jouska
Moi,
20 vuotis huolto tehty Samaralle. Uusi jäähdytin asennettu vuotavan tilalle, myös paksut letkut uusittu.
Uudet jäähdytysnesteet laitettu tilalle. En muista onko koskaan nesteitä vaihdettu 20 vuoden aikana.
Kuskin puoleinen moottorin tukikumi vaihdettu. Ai että käy nätisti tyhjäkäynnillä kun mitään värinöitä ei autossa ole. Meniskö se pakkikin päälle helpompin nyt päälle??
Startin herätejohdon hapettumia poistettu ja startin akselia puhdistettu ja voideltu.
Takaluukun alaosan ruosteita poistettu ja maalattu.
Re: VAZ-21093 - 1995 - "Ässä" - Harraste
Lähetetty: 23.7.2015 15:11
Kirjoittaja Jouska
Moi,
Hyviä kauppoja tehty tänään. Ostin halpakaupasta ulkokäyttöön tarkoitetun verkkovirta-ajastimen viidellä eurolla. Liikkeessä oli myös vanhoja käyttämättömiä M-filter öljynsuodattimia hintaan 3 euroa kappale. Kun saavuin kassalle Samaran öljysuodattimen kanssa antoi myyjä sen ilmaiseksi!!
No, ei kai siinä suodattimessa mitään muuta vikaa ole. Se on kai valmistettu 90-luvulla, tai ainakin on se sellainen kullanvärinen kuin silloin ennen.
Re: VAZ-21093 - 1995 - "Ässä" - Harraste
Lähetetty: 28.7.2015 17:39
Kirjoittaja samarai
Jouska kirjoitti:Moi,
Kuskin puoleinen moottorin tukikumi vaihdettu. Ai että käy nätisti tyhjäkäynnillä kun mitään värinöitä ei autossa ole. Meniskö se pakkikin päälle helpompin nyt päälle.
Säädin juuri itseltä vaihdekeppiä hieman apumiehen suuntaan, niin nyt menee pakki huomattavasti pienemmillä jurinoilla päälle lämpöisenä, välillä jopa äänettömästi.

Alkoi pitämään niin pahaa jurinaa lämpöisenä, että oli jo pakko puuttua asiaan.
En ollut myöskään ihan varma tuliko sinne laatikkoon laitettua joskus moottoriöljyt sisään, mutta kyllä se haisi vaihteistoöljylle kun tulpasta tarkistin.
Re: VAZ-21093 - 1995 - "Ässä" - Harraste
Lähetetty: 28.7.2015 17:48
Kirjoittaja Jouska
Moi,
Kerrohan lyhyesti, kuinka se tehdään?
Re: VAZ-21093 - 1995 - "Ässä" - Harraste
Lähetetty: 28.7.2015 18:12
Kirjoittaja samarai
Pitää päästä auton alle ja löytää tuo kiristysklemmari 2108-1703148, jossa on 13mm kannalla kiristyspultti. Se löytyy kyllä helposti kun vähän alla pälyilee.
Klemmari auki niin sen jälkeen keppi liikkuu vapaasti sivusuunnassa. Auton sisään hakemaan sitten kepille paikkaa. Itse säädin nyt silleen, että keppi on vapaalla aika keskellä, ehkä hieman oikealla. Jos säätää liikaa "oikealle" niin silloin voi olla taas vaikea löytää vitosta. Itsellä oli tuo niin "vasemmalla", että kihnasi pakkia laittaessa hieman jo kaukalon reunaa.
Re: VAZ-21093 - 1995 - "Ässä" - Harraste
Lähetetty: 28.7.2015 18:49
Kirjoittaja Jouska
Moi,
Vaikuttaa aika helpolta säätää tuo vaihdekepin asento. Harmittaa etten ehtinyt säätää viime viikolla kun oli mahdollista päästä auton alle.
Tuore kuva etuiskarin alalautasesta. Punainen värijuova kertoo, että on syntynyt reikä tai että lautanen on jo pettänyt. Sininen juovitus kertoo mistä kohtaa lautanen on läpimätä. Onhan se jo vanha jo ollut kovassa rynkytyksessä.
Ensiapuna löin vanerikalikan ohjausvarren ja lautasen väliin kiilaksi kannattamaan edes siltä kohtaa. Vara-osia odotellessa....
Re: VAZ-21093 - 1995 - "Ässä" - Harraste
Lähetetty: 21.8.2015 15:34
Kirjoittaja Jouska
Moi,
Tänään uusi "jalka" asennettu. Saa taas ajella.

Re: VAZ-21093 - 1995 - "Ässä" - Harraste
Lähetetty: 21.8.2015 22:38
Kirjoittaja samarai
Mites ne pultit lähti auki sieltä alapäästä? Itsekin ehkä joutuu tohon samaan hommaan, katselin jo että lähteeköhän poraamatta? Aika jämännäköiset on, siis ne missä on kallistuksen säätökin.
Re: VAZ-21093 - 1995 - "Ässä" - Harraste
Lähetetty: 22.8.2015 6:44
Kirjoittaja Jouska
Moi,
Niitä on jouduttu availemaan joskus 8 vuotta sitten kun yläpään tukilaakerin peltinen runko väsyi. Kyllähän ne kierteet aika kamalan näköiset olivat mutta kyllä ne voimalla ja ruosteen irroittajalla aukenivat. Toki laitettiin uudet pultit tilalle. Tuo ohjausvarren nivelen kiinnitysmutteri oli erityisen ruosteessa. Lämmittämällä sekin saatiin auki.
Kyllä tuo etukulma nousi uuden jousen ansiosta useita senttejä ylöspäin. Oisko 3-4 cm ylöspäin.
Kannattaa suosiolla hommata ainakin se kallistuksen pultti valmiiksi ennenkuin availet mitään. Turha on enää 20 vuotta vanhoja pultteja kiinnittää kun niiden kierteet ovat mitä ovat. Ala puolen pultit hommasin IKH liikkeestä ja niihin alkuperäiset lukkomutterit Venäjältä. Tiheä kierre niissä.
Re: VAZ-21093 - 1995 - "Ässä" - Harraste
Lähetetty: 22.8.2015 7:23
Kirjoittaja Jouska
Moi
70-vuotias pappa muuten auttoi tuossa asennuksessa.
Hän kertoi tarinan, miten 90-vuotias pappa oli ajanut vanhan Horizontin pihaan ja puoli väkisin myynyt sen hänelle. Kytkin oli aivan loppu mutta muuten auto vaikutti siistiltä. Varaosaa ei enää saanut mistään ja ainoa keino oli tehdä se kytkinlevy toisen auton levystä. Hän teki sen sitten ja kytkin saatiin toimimaan. Ajossa rengasmeteli oli kova ja vielä uudet renkaat alle niin johan hiljeni. Hän vähän tykästyi 150 euron autoon, ja kävi sitten museokatsastamassa sen. Nyt on vuoden 1982 Talbot Horizont museorekisterissä. Hyvä alkuperäinen Uudenkaupungin maalipinta vielä autossa.
Muuten, jos on oikein vanha auto, tältä mieheltä saattaa löytyä alkuperäisiä osia. Vast ikään oli häneltä ostettu Moskvitch Eliteen pakosarjan tiivisteen ja jotain muita osia.
Re: VAZ-21093 - 1995 - "Ässä" - Harraste
Lähetetty: 22.8.2015 8:08
Kirjoittaja samarai
Sitä mä ajattelinkin, että ne pultit täytyy kyllä ensin hommata.
Mä en jo vuosia sittenkään uskaltanut niihin koskea, kun piti apumiehen puolelle vaihtaa iskari. Ajattelin, että niistä tulee varmuudella ongelmia. Oli sitten valita koko toi varsi iskareineen tai pelkkä sisään työnnettävä iskari samaan hintaan, niin sen takia otin tuon jälkimmäisen. Ei tarvinnut niihin silloin kajota.
Re: VAZ-21093 - 1995 - "Ässä" - Harraste
Lähetetty: 22.8.2015 9:17
Kirjoittaja Jouska
Moi,
Miten saitte patruunan vaihdettua? Eikös siinä käytetä erikoisavainta siinä avauksessa? Mulla lienee tarvetta patruunan vaihtoon mahdollisesti.
Kyllähän nuo pultit ovat sen verran paksut että eivät herkästi katkea. Pulttipyssyllä avaus niin aukeaa helpommin.
Re: VAZ-21093 - 1995 - "Ässä" - Harraste
Lähetetty: 22.8.2015 17:32
Kirjoittaja samarai
Joo ei ollut tosiaan sitä erikoisavainta käytössä. Ei keksitty muuta kuin sieltä kierrejousen välistä lukita iskarin vartta putkipihdeillä paksun kankaan avulla. Kyllä se näköjään näinkin onnistui ja tosiasiassa mä olen tehnyt tuon operaation jo ainakin kaksi kertaa onnistuneesti.
Pulttipyssyllä juu, sillä on parhaat mahdollisuudet. Sillä lähti pahasta paikasta Transitin pakoputken laippa pakosarjastakin ehjänä, vaikka homma näytti ensin toivottomalta.
Re: VAZ-21093 - 1995 - "Ässä" - Harraste
Lähetetty: 22.8.2015 17:58
Kirjoittaja Jouska
Moi,
Kaikkein vaikein on irrottaa takaiskunvaimentimen alapään kiinnityspultti. Varsinkin kun mutteripää on ruostunut epämääräiseksi klöntiksi. Pultti lisäksi ruostunut iskunvaimentimeen kiinni. Siinä pitää yrittää keksiä kaikki keinot polttoleikkaus mukaan lukien.
Keväällä kun jarrukilpiä asennettiin, 10mm mutteripäät irtosivat vasta putkipihdeillä.