7. TOUKOKUUTA
Vanja-eno kirjoitti: 20.4.2022 21:42
Anturi vaihtui vartissa ja vain toinen klipsi katkesi, mutta pysyypä tuo paikallaan yhdelläkin. Lämpömittari näyttää taas oikeita lukemia.
Itse asiassa ei muuten näytä aivan täsmälleen oikein. Nyt näyttää kuusi astetta liian vähän. Olen tuossa ajellessani vertaillut auton näytön lukemia ohiajamiini rakennusten seinillä oleviin isoihin digilämpömittareihin ja eroa on aina ollut tuo kuusi astetta vähemmän. Mutta se ei oikeastaan haittaa, tuon kanssa pystyy jo elämään toisin kuin yli 50 asteen heittoon.
2. KESÄKUUTA
Alkoi vilkuttaa hehkuvaloa kiihdyttäessä. Sammui ja poistui kun sammutti auton ja käynnisti uudelleen. Ja kun ilmiö jatkui satunnaisesti, mentiin vikakoodin lukuun ja googletin tätä foorumia ja jatketaan aiheesta omassa ketjussa koska muillakin on ollut aikoinaan samaa vikaa. Linkki sinne:
http://www.jagclub.net/keskustelu/viewt ... 894#p56894
Kävin myös Ford foorumilla ja siellä oli vikakirjo laajempi. Askel kerrallaan eteenpäin jollei vika häviä.
2. ELOKUUTA
Mitään en ole tälle vielä tehnyt. Ajelin heinäkuun alkupäiviin asti ja kun piti viedä tallinaapurina majaa pitävälle Dieselmiehelle, olikin hän karannut hyvin ansaitulle kesälomalleen. No, loma itselläkin alkoi silloin niin pistin seisontaan. Otin eilen takaisin liikenteeseen. Samaa vikaa herjaa edelleen (ei mikään yllätys) ja Dieselmiehen lomaltapaluuta odotellessa ajan tällä töihin kun rouvan auto ei ole vapaana.
26. ELOKUUTA
Ehdin vihdoin käyttää tätä paikallisella diesel-korjaamolla eli Dieselmies Oy:lla. Sanoi v ahvasti epäilevänsä, että tuo säätöventtiili on kaputt, se pitää uusia. Noin tunnin homma ja osa maksaa n. 200-300€. Kuulemma Mondeon 2,0 TDCi diisseleissä yleinen vika. No, korjatahan tuo pitää ja sitten leimalle, hinnoitellaan auto uusiksi sen jälkeen. Jollei käy kaupaksi, pidän itsellä harrastekulkimena.
8. SYYSKUUTA
Kyllä vaan, tehoa katosi tai sitten sen vaan sammui hiljaa hiipuen.
VIESTI TOISELTA PALSTALAISELTA kirjoitti: 8.9.2022 6:38En ole koskaan nähnyt autojen nahkajakkaroita mitenkään välttämättöminä, mutta tuossa ne olisi iso plussa. Nuo kangaspenkit ei ole linjassaan muuten niin komean ulkokuoren kanssa.. ei tosin ole hintapyyntikään enää paha.
Olisitpa nähnyt ne alkuperäiset beessit kangaspenkit... Nuo ovat miellyttävät niin kesällä kuin talvella. Ei hiosta kesällä ja talvella mukavan lämpimät, eikä ole liukkaat... Mutta makuja on monia
22. SYYSKUUTA
Menee sen isäukon entisen Corsan kanssa aikaa peltihommissa, niin aloin tuumimaan että en kyllä jaksa enää pulata tuon Jaguaarin kanssa. Poistomyyntihinta ja nettiautoon... niinpä, jo alko ne VIIMEISEN hinnan kyselyt... tosin niitä osasin odottaakin kun laiton hinnan perään / tarjous. No, vastaus on ollut kaikille sama, että viimeinen hinta on se, jonka sinä tarjoat ja minä hyväksyn.
Niin, ja kauhea kiire niillä tuntuu olevan... kun pistin eilen ilmoituksen, niin koko ajan tolkuttavat JA HAEN HETI TÄNÄÄN POIS. Minä kyllä joudan odottamaan vaikka viikon jos päästään hinnasta yksimielisyyteen ja tulevat sitten kun sovitaan.
2. LOKAKUUTA
Tulipahan myytyä, ei tarvinnut enää paljoa tinkiä. Asiallinen kaveri Etelä-Pohjanmaalta haki pois. Vähän ikävä jäi. Ennen ostajan saapumista hieman ajelin lähiympäristössä. Kyllä siitä vielä hyvä tulee kun viat korjataan. Jollei tuo Subaru olisi tullut väliin niin olisin varmaan korjauttanut ja ajellut yhä.
No tämä X-type on nyt sitten EX-type
6.LOKAKUUTA
Aika pienen yhteenvedon.
Kokonaisuutena mieleen jäi X-typestä erittäin positiivinen kuva. Erittäin hyvä ajettava ja mukava matkustaa. Omasta mielestäni tämä oli yksi parhaista autoista jonka olen omistanut. Käyttömukavuus yhdistettynä miellyttävään ulkonäköön, sekä helppo huollettavuus, saa vielä miettimään, että josko sitä joskus ostaisi tälläisen uudelleen? Tätä kun pystyy vielä hyvin itsekin korjaamaan.
Mitä tekisin toisin? Olisi pitänyt heti ostaa Jaguariin sopiva vikakoodin lukulaite, se on ehdottoman välttämätön, jos aikoo itse korjata autoaan tai teetättää sen nopeasti. Itse en sitä hankkinut ja välillä siksi korjaukset ja viallisella autolla ajo kesti liian pitkään. Josta sitten toinen seikka, että kannattaa heti puuttua vikoihin ja korjata ne.
Tilalle ostin vuosimallia 2016 olevan Subaru Forester 2,0D manuaalin, jota huollatan tulevaisuudessa merkkikorjaamossa. Autonlaitossa keskityn enempi sitten vaimon 2009 Focukseen ja harrasteautooni eli vm '60 olevaan Skoda Octaviaan. Jos tuo Subaru ei olisi tullut niin helposti, edullisesti ja erinomaisilla rahoitusehdoilla eteen, niin olisin korjauttanut X-typen ja ajaisin sillä edelleen, sillä aina kun palasin Subarun jälkeen hetkeksi X-typen rattiin antamaan sille verryttelyä, niin ei tullut yhtään fiilis että huonompaan autoon istuin, vaikka ikäeroa näillä on 11 vuotta.
Eli se oli sitten siinä, kiitos ja anteeksi.
P.S Ennenkuin rupeatte huomauttelemaan että
"...eikö niissä Suparuissa katkea kampiakseli...blaa blaa blaa..." niin totean että tuo tyyppivika korjattiin jo vuoden 2010 malleissa paremmalla laakeroinilla ja kestävämmillä osilla.