Onpahan ollut koko syksy puuhaa tämän kanssa. Maastossakin muutamaan otteeseen ajettu vähän isommin ja pienemmin kolhuin.
Vinssi löysi paikkansa keulasta. Ostin pikakiinnitys vinssipedin niin vinssin saa keulalta irti, ettei ole ympärivuoden säiden armoilla.
Kiinteään asennukseen ei olisi edes ollut oikein paikkaa. Puskurin taakse olisi mahtunut mutta sitten ei olisi kampea voinut enää käyttää ja tuossa maskiaukossa olisi kesäkuumalla syylärin edessä sekä jarrunestesäiliöt jäisivät myös ikävästi taakse piiloon.
Monet näyttää laittavan tuon pikakiinnitysvinssinkin alas puskurin tasalle mutta siinä tulee jo melkoisesti etuylitystä ettei iso mäki tai oja tarvitse olla niin alkaa vinssi raapimaan maata. Itsellänikin vaikka se on puskurin päällä niin mietin että miten mahtaa käydä syvien ojien kanssa.
Ensitestailut maastossa vinssi läpäisi ja vinssin kiinnityskin kesti hyvin rungossa. Mutta pitkään ei vinssattu kerrallaan kun sähkö loppuu kesken, eli isompaa akkua selvästikin kaipaisi.
Vinssin paikan etsimistä, aika lähellä takana oleva jarrupääsylinteri toi oman hankaluutensa,
Johonkinhan se vinssipeti pitää kiinnittää, joten laitoin runkoaisojen väliin 5mm paksun levyn johon tein vähän vahvikkeita (kuvausvaiheessa ne näköjään vielä puuttuvat) sekä tietty hitsasin pikakiinnitystä varten 60x60x4 neliöputken, oikeastihan putkikoon pitäisi olla jotain tuumaista mitä jenkkiautojen vetokoukuissa käytetään mutta eihän sellaista putkea mistään saa. Tuon levyn laitoin pulttaamalla runkoaisoihin kiinni, kun jarrupääsylinterin kiinnityspultteja pystyi hyödyntämään kiinnityksessä. Apukuskin puolelle tarvitsi aisaan hitsata pieni lappu pulttikiinnitystä varten. Samalla sai vahvistettua sen puolen hinauskoukkua, kun se jo kertaalleen pääsi vääntymään. Kuskin puolellahan se on tehty vahvemmaksi ettei jarrupääsylinteri irtoa missään tilanteessa.
Vinssin sähköt oli kanssa oma urakkansa, vinssiltä lähtee kaapelit tuohon levyn päälle, jossa on trukkiliittimet, ja siitä sitten suoraan akulle, paitsi että plus-kaapeliin laitoin päävirtakytkimen ettei vinssi omia aikojaan lähde surraamaan. Ainoa huono puoli tuossa nyt on se, että Uazin oma päävirtakytkin ei enää katkaise virtoja, kun vinssi maadoittaa itsensä runkoon, eli pitää aina muistaa trukkiliitinkin irroittaa.
Parin harjoitusoffailun jälkeen olikin sitten enemmän tosi kyseessä. Joskus kesällä parkkipaikalla tuli joku offiharrastaja houkuttelemaan Juupajoelle offroad-suunnistuskisoihin. Ja kisat oli nyt lokakuussa. Hauskaa oli vaikka ongelmia meillä oli koko viikonlopun ajan.
Syksyn edetessä tässä alkoi olla mystistä käyntivikaa, kävi kyllä kaikilla mutta jotain sytkäkatkoksia oli koko ajan. Epäilin jo jotain alkavaa venttiilivikaa tms. kun ei auttanut tulppien eikä tulpanjohtojen vaihdotkaan, puristuspaineita en päässyt mittaamaan, kun mittari oli hukassa, joten jäi vähän mysteeriksi missä vika. No kisaviikonloppu koitti ja oli katsottava kestääkö edes Juupajoelle asti.
Ajatus oli että oltaisiin perjantaiaamupäivällä lähdetty Jyväskylästä liikkeelle mutta kello oli jo kolme, kun vasta aloin starttailemaan Uazia käyntiin. Aamu meni tunkkauskohtia hitsaillessa puskuriin, kun Uazhan on siitä huonosti suunniteltu, että pelkästään akseleista pystyy tunkkaamaan ja nyt oli syytä varautua farmitunkin käyttöön.
Vaikka Uaz edeltävänä päivänä oli toiminutkin niin nyt lähdön hetkellä ei tullut kipinää. Vaihdoin sytkäboksin ja sitten käynnistyikin samantien.
Iloa kesti kilometrin kun auto sammui. Pääsin nilkuttamaan läheiselle huoltoasemalle ja tuntui että kierroksilla pysyy kauemmin käynnissä, tyhjäkäynnillä tai pintakaasulla ajaessa sammui. Huoltoasemalla kokeilin niin puola ja sytkäboksi oli tulikuumia. Sähköjohtoja tutkiessa huomasin yhden kytkentävirheen. Joskus kesällä tuli laitettua sytytysvirta releen taakse ja joko silloin tai myöhemmin sähköjä räpeltäessä olenkin laittanut johdot niin, että sytkälle menee jatkuvasti virtaa, joten hajoaahan se puola siitä ennenpitkää.
Kytkin releen oikein, sehän ei hajonnutta puolaa enää pelastanut mutta nyt pystyi ajamista jatkamaan, kunhan silloin tällöin sammutti auton ja antoi puolan ja sytkäboksin jäähtyä. Matka jatkui ja nappasin Ladaritarin ja yhden toisen kaverin kyytiin. Matka jatkui nyt kolmistaan ja autokin oli ihan täynnä varaosaa, offroad-varusteita ja työkaluja.
Matka eteni 9-tiellä jo nopeammin, mutta ylämäet oli aika vaivalloisia, voimaa uupui koneesta. Hieman auttoi kun puristeltiin tulpanjohtoja kireämmälle. Ajateltiin ehtiä Jämsässä kauppaan tekemään ruokaostoksia ettei nälissään tarvitse mökkiin majoittua saati offroadkisaa ajella, mutta ehti mennä Jämsässäkin kaupat kiinni ennenkuin sinne saavuttiin. Piti sitten tyytyä Shellin valikoimaan.
Joskus 12 jälkeen saavuttiin kisapaikalle ja siellä vielä osa porukasta oli hereillä ja ihmetellen ottivat meidät vastaan, että ihan ajamalla saavuttiin, kun taisi kaikki muut tulla trailerikyydein paikalle. Muutama tunti ehdittiin nukkua. Aamulla mentiin mattimyöhästen autojen katsastukseen ja se läpäistiin, aamupalaakin sai, joten ihan Shellin eväilä ei tarvinnut pärjätä. Kisa starttasi klo 8.00. Lähtöpaikalta oli ensin ajettava tietä pitkin varsinaiselle rastialueelle, ja niitä rastialueita oli useita. Me suuntasimme lähimpänä olevalle, ja sinnekin oli 20km matkaa.
Ensimmäinen rasti oli helposti tien vieressä mutta me ei päästy edes sinne, kun Uaz sammui 10 metrin päähän siitä. Kävi aina pienen hetken mutta sitten sammui. Tässä vaiheessa ei oltu oikein varmoja, että mikä kaikki on vialla, joten putsattiin bensasuodattimet ja kaasarikin mutta se kun ei auttanut niin sitten vaihdettiin sytkäboksi toiseen ja taas löytyi kipinä. Tähän kaikkeen saatiin menemään aikaa jotakuin pari tuntia. Kisahan kesti 12 tuntia, että tämmöinen pieni alun remontti ei vielä pilannut koko kisaa.
Päästiin sitten vihdoin ja viimein liikkeelle ja haettiin ensimmäinen rasti. Maasto oli melkoisen möykkyistä ja ei siitä ajamisesta oikein mitään tullut kun auto sammui vähän väliä. Meillä oli kaikenkaikkiaan neljä sytkäboksia ja yksi puola matkassa. Bokseja vaihdeltiin vähän arpapelillä, niitä auottiin ja haisteltiin, että milläköhän pääsisi taas sata metriä eteenpäin. Rastejakin saatiin käytyä, kun niitä oli sen verran tiheään. Yksi varaboksi oli jo valmiiksi niin palanut, että sitä ei edes paikalleen laitettu.
Vinssiä joutui myös käyttämään ahkeraan ja se yhdistettynä jatkuvasti sammuvaan autoon, niin akkuhan hyytyi heti. Onneksi meillä oli tehokas boosteri käytössä, jossa riitti virtaa koko päivän ajan, siitäkin huolimatta että se oli kytkettävä aina vinssauksessa päälle. Sen lisäksi vielä olisi ollut toinen akku sekä pienempi boosteri, että ainakin oltiin hyvin varauduttu.
Sitä ainokaista varapuolaa oltiin jonkin aikaa säästelty, kun pidettiin sitä meidän mahdollisuutena päästä kotiin, mutta kun sytkäboksit oli kertaalleen käyty läpi ja kipinä jälleen loppui, niin sitten oli puola vaihdettava. Sehän taas auttoi hetkeksi, vaan edelleen kuumeni sytkäboksi ja puola. Sitähän ei tiedetty että oliko tuokin puola jo valmiiksi rikki. Kun oltiin ajettu tuokin puola loppuun niin sitten oli tartuttava puhelimeen ja soitettava kisajohdonkin suosittelemaan varaosaliikkeeseen, mikä toimi tapahtuman yhtenä sponsorina. Niillä sattui olemaan puola hyllyssä, vähän kallishan se näin itäautoharrastajalle oli mutta ei muukaan auttanut. Kaiken paras tietty oli se, että ne siihen hintaan sen vielä toivat meille keskelle metsää. Odotellessa ehdittiin pelaamaan Shakkimatsi, kun olin sellaisen ajanvietepelin ruuvannut lähtöpäivän aamuna peräkonttiin juuri tälläisä hetkiä varten.
Uutta puolaa asentaessa Ladaritari sitten huomasi rispaantuneen johdon joka otti maihin, joka varmaan se pääsyyllinen oli näihin vikoihin, kun uudella puolalla käynti parani normaaliksi eikä sytkäboksi tai puola enää kuumentunut. Nyt alkoi ajaminen jo sujua, kun auto pysyi käynnissä ja sitten mentiinkiin iloisesti varmaan pari sataa metriä kun tuli taas tekniikkamurhetta. Ajettiin jotain metsäkoneen uraa ja joku peukalon vahvuinen pikkurisu meni flektin lapojen väliin ja lavat painu vasten syyläriä ja syyläriin 6 isoa reikää. Kisaa oli jäljellä enää reilut pari tuntia, joten hieman alkoi pitämään kiirettä että ei pahasti myöhästyttäisi, sillä myöhästyimestä sai aikasakkoa, ja sen verran oltiin kuitenkin tosissaan, että ajamalla maaliin, että ei nyt keskeyttämään ruveta.
Lähellä oli järvi, josta haettiin vettä, ainoa ongelma oli siinä että meillä ei ollut juurikaan astioita, muutama vichy-pullo ja pari Springles-purkkia, niistäkin toinen piti ahmia tyhjäksi samantien.
Näin pahasti vuotavalla syylärillä ei pitkiä pyrähdyksiä otettu kun vesi loppui ja sitä oli juostava hakemaan monta kertaa lisää. Iltakin alkoi hämärtää ja tuulilasi oli ihan glygolihuuruissa joten ei nähnyt kunnolla ajaa, ensin otin pientä osumaa kannon kanssa. Siitä selvittiin puskurin vääntymisellä mutta sen jälkeen olisi ollut enää yksi syvä oja ylitettävänä ennen hiekkatielle pääsyä, mutta siinä sitten tuli valittua ojasta syvin ajolinja, ja sinnehän Uaz painui nenä edellä vastapenkkaan. Vaikkei ihan tolkuton vauhti ollut niin painui etukulma kasaan ja kuskin ovikin meni mutkalle.
Pelin henkeen kuuluu että kanssakilpailijat auttaa ja niin jälleen, hetken odottelut jälkeen kisapumppani vinssasi meidät tasamaalle ja uudella yrittämällä sitten päästiin ojasta yli. Järvi alkoi jäämään kauaksi mutta katseltiin kartasta niin matkalla oli joitain lampia ja ojia, että arveltiin että kyllä jostain aina vettä saadaan. Ensin pysähdyttiin ottamaan vettä sammaloituneesta ojasta, ja sen jälkeen sitten ei löytynyt kuin kuralätäkkö, josta sitten saatiin sen verran kuraista vettä syyläriin, että sehän paikkasi kaikki vuodot, joten sen jälkeen päästiin loppu 20km matka maaliin pysähtymättä eikä vettä ollut vuotanut tippaakan pihalle. Eikä edes myöhästytty kuin 15 minuuttia. Ainut että käytiin vain 11 rastilla, ja aikasakko vei pistesaldosta puolet pois, mutta päästiin sentään maaliin eikä jouduttu miinuspisteille. Aika vaatimaton oli matka 12 tunnin aikana noin niinkuin muutenkin, maastossa ajettiin vajaa 3 kilometriä kännykän karttasovelluksen mukaan, ja siitäkin varmaan kilometri oli edestakaisin juoksemista järvelle ja takaisin.
No oltiin sentään Safari, eli aloittelija-luokan ainoita, eli voitettiin oma luokka. Isoimpana yllätyksenä se sama puolan myyjä vielä tarjoitui sponsoroimaan meille ja Uazille kyydityksen Jyväskylään, kun oltiin kai niin huumorimielellä koko kisan ajan kaikesta sählingistä huolimatta. Ja tähän tarjoukseen tartuttiin vaikka oltiinkin sitä mieltä, että kyllä se kuravelli meidät vielä kotiinkin veisi.