Onko kukaan vetänyt asuntovaunua Ladalla?
Alueen säännöt
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Olen vetäny 80-luvun alkupuolella 1300:sella ladalla Lapin reisun
ja seuraavana vuonna norjaan asti! Yhteensä jyväskylän rallimatkojen
kanssa kilsoja kertyy jotain 8 tuhatta,hyvin se vaunua kisko,vaunun
paino oli noin 850 kiloo.Kulutus keskimäärin 11,5 litraa! Samaan
aikaan tuttava teki lapin matkan 99 saabilla kulutus heilu noin 16-17litraa
oli kyl 200 kiloo painavampi vaunu.
ja seuraavana vuonna norjaan asti! Yhteensä jyväskylän rallimatkojen
kanssa kilsoja kertyy jotain 8 tuhatta,hyvin se vaunua kisko,vaunun
paino oli noin 850 kiloo.Kulutus keskimäärin 11,5 litraa! Samaan
aikaan tuttava teki lapin matkan 99 saabilla kulutus heilu noin 16-17litraa
oli kyl 200 kiloo painavampi vaunu.
-73 eka Lada,heti koukkuun
Joo kantsii huomioida sitte kanssa jos noita kulutuksia vertailee se vaunun keulan kiilamaisuus eikä pelkkää painoa tuijottaa. Eikös toi pallas ole melkein sama kun matkaaja mutta vaan karumpi varustelu. Eli sen puolesta luulis olevan helppo vedettävä kokosekseen. En oo kyllä nivalla ikinä ajanu mutta luulis että sen veto-ominaisuudet maantiellä ei ole yhtään takavetoa paremmat, jopa huonommat. Johtuen suuremmista ajovastuksista ja yhtä tehottomasta koneesta. Paikallan siirtely on kyllä tiheämpien välitysten asiosta helppoa kun ei tarvitse kytkintä käryttää. Eli jos sulla on isolohko takapotku niin sillä vedät. Ja jos elämyksen puolesta ottaa vaununvedon niin sitten. Ite en kyllä mitään peräkärryä suurempaa kytkis alle 2L auton koukkuun.
On tullut vedettyä tuolla 1500 kattihirmulla telimuulia jonka lavanpituus oli yli 6 metriä ja ei mikään ihan kevytrakenteinen tekele muutenkaan. Se sitten täyteen puutavaraa ja kyllähän se perässä tuli, mutta eipä sitä huvikseen viitsisi hinailla.
No mutta, ainakin lajitovereilla oli hauskaa tuon yli kymmenmetrisen yhdistelmän nähtyään
Eiköhän Ladan perään ainoa oikea asuntovaunu olisi aito puolalainen Poksi
Ja suureksi yllätykseskseni
sitä on ainakin ollut saatavilla vielä tällä vuosituhannella: http://koti.phnet.fi/tuomat/matkailuvaunut.htm
No mutta, ainakin lajitovereilla oli hauskaa tuon yli kymmenmetrisen yhdistelmän nähtyään

Eiköhän Ladan perään ainoa oikea asuntovaunu olisi aito puolalainen Poksi

Ja suureksi yllätykseskseni

Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
Pallas on Matkaaja, mut tosiaankin vaan halvempi karumpi malli. Noita pikku-Matkaajia (jotkut haukkunu isompiakin)on haukuttu huonoiksi vedettäviksi. Vanhemmillani oli vuonna -90 Matkaaja 600 vm.-88, saman kokoinen kuin tuo Pallas 5500 ja veturina Nissan Bluebord 1.6. Vaunu vatkasi autoa melko paljon vaikka oli oikein pakattu. Patrolin perässä sitä vaunua ei huomannutkaan.Veltto kirjoitti:Eikös toi pallas ole melkein sama kun matkaaja mutta vaan karumpi varustelu. Eli sen puolesta luulis olevan helppo vedettävä kokosekseen.
Itsellä oli aiempi vaunu Matkaaja 8000 -89, 1.6:sen farkku-Avensiksen perässä kulki suht tasaisesti, mutta kun kokeilin vetää sitä 323 Mazdalla, vatkasi se aika ikävästi. Rapaloiksi Matkaajia usein haukutaankin.
Tosin vetoauton tukevuus lieventää tätä vatkaamista. Vaunun keulan muoto on mukavan kiilamainen, vielä kun kulmat olisi pyöreämmät niin...
Juu, älä vaan säikähdä mun tekstiä. En sillä että Matkaaja olisi mitenkään huono, päinvastoin. Sehän on lämmin ja muutenkin kunnon kotimainen.Nonnis kirjoitti:Ensivaunuksi ei kuitenkaan viitsi sitä kalleinta ja hienointa ostaa.
Toivottavasti löytämäsi yksilö ei ole kosteusvaurioinen.
Itse etsiskelen hiukan isompaa vaunua ja köyhänä ei ole varaa kalliiseen uuteen, joten seuraavaa vaunu tullee olemaan kenties joku vm.-90, Solifereja olen hiukan silmäillyt.
- Lada-Jussi
- Viestit: 10246
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
kyllä tuolla jotain vetokoukkuja on, eiköhän niistä joku ollut se sinunkin!Nonnis kirjoitti:Mun 1300 combi on vaan niin lussu että hyvä kun jaksaa vetää itteään![]()
Ja vetokoukkukin on Jussin navetassa (onhan se vielä tallessa???)..

Joo no mutta ei kai tässä mitään kauheita investointeja vetoautoon tehä, kunhan se kärry siellä perässä tulee. Siis ei nyt ensi alkuun kannata panostaa kauheesti rahaa kun ei tiiä kuinka harrastus alkaa innostamaan. Jos Nivalla on mahoton vetää niin sitten tuun Ikaalisiin Mazdalla 

Reippaina käymme rekkain alle 

Meillä vähän päinvastanen ongelma. Kärry on, mutta veto-auto puuttuuNonnis kirjoitti:Joo no mutta ei kai tässä mitään kauheita investointeja vetoautoon tehä, kunhan se kärry siellä perässä tulee. Siis ei nyt ensi alkuun kannata panostaa kauheesti rahaa kun ei tiiä kuinka harrastus alkaa innostamaan. Jos Nivalla on mahoton vetää niin sitten tuun Ikaalisiin Mazdalla

,_,/ukka
Autoton on huoleton
Kytkintä epäilen, ja auton keveyttä. Hevonen kun pakkaa joskus heiluskelemaan kopissa ja se tuntuu 2500kg:n veto-autossakin. Yhdesti on etuveto dieseli karinalla 100km:n päässä käyty ja ei ollu mikään mukava reissuNonnis kirjoitti:Mutta isolohko-Ladalla varmaan jo vetäisi ihan mukavasti kärryä? Vai eikö kytkin kestä?

,_,/ukka
Autoton on huoleton