Sivu 4/13

Lähetetty: 6.10.2005 11:17
Kirjoittaja Misha
Jaakkima kirjoitti:Ihmettelin mihin jäähdytysnesteet häviää Sepessä ilman näkyviä vuotoja, harmaata mössöä ei ole öljykorkissa eikä vedessä ole jälkiä öljystä. Vaikka oireet eivät viittaa kansipahvin palamiseen, sitäkin epäilin. Syylärikin on juuri korjattu ja koeponnistettu, joten siintä se ei voi vuotaa. Onneksi syy löytyi ja se on vuotava lämppärinkenno. Uusi tilattu auton kotimaasta ja nyt odotellaan sen saapumista. Inhottavahan tuo on vaihtaa, koska purkamiseen ja kasaamiseen menee enemmän aikaa kuin itse kennon vaihtamiseen, mutta eipä ainainen kosteus tuulilasissa ja märät äänieristeetkään kiinnosta. Mikäli ilmat ovat kylmät ennen vaihtoa, pitänee ajot ajaa sitten Lemmellä, huuruinen tuulilasi ja toppavaatteet ajaessa eivät kuitenkaan kiinnosta, koska ei viitsi nesteitä matkustamon puolelle vuodattaa.
Itse jouduin tekemään saman, onko Sepe nappisilmä? Nappisilmässä remontti on tod näk paljon helpompaa.

Kaikkien veemäisimpiä ovat sivulle menevät putket. Itse ratkaisin ongelman poistamalla ne kokonaan ja tukkimalla luukkulaatikossa olevat reijät. Olivat niin vuotoisat ettei tuulilasille tahtonut riittää ilmanpainetta.

Kun irroitat tuulettimen runkoa, on kantikkaissa kaksi hitsi ruuvia jotka pitää ruuvata auki kojelaudan läpi irroittmalla tuuletuksen säätövivuston runko ja raottamalla hansikaslokeron vasenta reunaa. Ruuvit pitävät runkoa kiinni systeemissä joka ohjaa ilman tuulilasille.

Tuulettimen piuhat ovat veemäisen lyhyitä ja päädyin irroittamaan ne mittaristosta, joka piti tietysti myös irrottaa ja vetää hiukan irralleen kehyksestään.

Itse kennon vaihto meneekin sitten helposti eikä kasaaminen ole vaikeaa.

Omaa remonttiani helpotti penkkien irrottaminen, pääsei makoilemaan rauhassa. Kannattaa ottaa kaveri avuksi kasaamisessa.

Lähetetty: 6.10.2005 17:10
Kirjoittaja Jaakkima
Katsopa Misha otsikkoa, kyllä siellä on kerrottu että Sepe on kantticombi.

No joo, asiaan. Olihan se puhennut rengas romuksi mennyt, sen verran iso oli reikä kyljessä että ei kannata paikata. No nyt odotellaan että tulee uusi rengas ja ajellaan enemmän Lemmellä.

Lähetetty: 15.10.2005 19:26
Kirjoittaja Jaakkima
Omien häiden aattona, kun koristelimme autoa napsahti konepellinvaijeri poikki eli jäi sillä hetkellä konepelti avaamatta. Nyt kun tuolla Lemmellä joutunut, lue saanut, ajella, niin tässä eräänä aamuna kun ajoin töistä kotiin rupesi auto nykimään ja kulku hidastui. Nopeutta oli kolmosella kaasu pohjassa 90 km/h, onneksi oli edessä rekka joten en jäänyt muiden jalkoihin. Syyn kyllä tiesin moiseen käytökseen heti, imuilman esilämmitys vielä kesäasenossa. Helppo homma, mutta konepeltiä ei saa auki. Ei muuta kuin pitkävartiset pihdit esiin ja kokeilemaan, ilman tulosta. Paremmaksi ja käytännöllisemmäksi vaihtoehdoksi huomasin 6 mm kiintolenkin, jolla konepellin sai paremmin auki. Kiintolenkki meni näppärästi kuorenpään yli ja vääntö. Konepelti oli auki ja esilämmitys talviasennossa. Onneksi piakkoin tulee Venäjältä uusi vaijeri, joten se vaihdetaan syyshuollon yhteydessä ennen talvisäilöntää.

Sepellä ei sekarengaistuksen takia ole päässyt vähään aikaan ajelemaan. Maanantaina saan uuden renkaan vanteelle ja huomenna haen äipältä kitkat, jotka hyvin todennäköisesti menee ensi viikolla alle, eipähän tarvi niin paljoa miettiä onko tiet jäässä aamuisin.

Jarrunesteen vaihto vol 1

Lähetetty: 18.10.2005 20:38
Kirjoittaja Jaakkima
Olipa ajatuksena vaihtaa uudet jarrunesteet Sepeen talven varalle ja oikein silikonijarrunesteet. Mutta takapakkeja tuli sitten oikein reilusti. Vasemman puoleisen takajarrun kanssa ei mitään ongelmia, mutta oikealla puolella sitäkin enemmän. Ilmausruuvi oli niljattu sen verran pyöreeksi ettei mikään työkalu saanut kunnon otetta ja työkalu lipesi alla olevaan jarruputkeen, joka tietenkin meni siinä rytäkässä poikki. Putki meni loppupelissä kolmeen osaan, joten se oli vaihto kunnossa jo muutenkin. Sylinteri irti ja irroittamaan ilmausruuvia. Lähtihän se loppujen lopuksi. Varaosaliikkeeseen ostamaan uutta putkea ja ilmausruuvia ja asentamaan niitä paikoilleen, niin eiköhän sitten banjon päällä oleva T-kappale lohkee siintä putken kierteiden kohdalta. Irroittamaan toista jarruputkea ja kas napsahtaa tämäkin tietysti poikki. Ja jarruletkuhan ei tietenkään tästä T-kappaleesta lähde irti suosiolla. Tuli pimee ja nälkä sekä v*tutuskäyrä sen nous sen verran korkeelle, että jäi tuohon pihalla pukkien päälle yöksi ja jatketaan savottaa huomisaamuna. Eli jatkoa seuraa...

Lähetetty: 18.10.2005 21:33
Kirjoittaja ladoilla radalle
juu tuttua puuhaa.. itekki ku rupes vaihtaa jarruputkea ni meni koko satula vaihtoo..

Lähetetty: 18.10.2005 21:37
Kirjoittaja Jokari
ladoilla radalle kirjoitti:juu tuttua puuhaa.. itekki ku rupes vaihtaa jarruputkea ni meni koko satula vaihtoo..
Kauheita stooreja irtoaa aina jarruputkista ja ilmausnänneistä :lol:

Itselläni taisi käydä joku uskomaton munkki (kerrankin!) tuon takajarrurempan yhteydessä, kaikki 4 ilmausruuvia aukesivat kiltisti 8mm avaimella eikä takajarruputkikaan katkennut sylkän vaihto-operaatiossa! :P

Jaakkimalle jaksamisia, kyllä Ladan rassaus aina joskus palkitsee, on tullu huomattua :wink:

Lähetetty: 18.10.2005 21:51
Kirjoittaja Jaakkima
Kiitoksia Jokarille, kyllä sitä taas huomenna jaksaa. Ei tuo laajeneminen mikään yllätys ollut, pikemminkin odotus. Vanhassa autossa kun rupee jarruputkiin koskemaan, niin aina niitä saa myös vaihtaa.

Sen verran unohdin äsken mainita että rummut lähti tosi nätisti irti, sen kuin vain veti ulos. Käsijarru pitää myös samalla kiristää, nousee kahva ihan ylös ja silti rumpu pikkaisen pyörii. Niin ja automaattisäätö ei ole jumissa, mutta kengät kyllä kaukana rummusta, johtuen tuosta löysästä käsijarrusta.

Lähetetty: 18.10.2005 22:10
Kirjoittaja Vanja-eno
Jaa, meinaat vaihtaa silikoninesteet noin vaan vanhaan dot4 pohjasen tilalle. No, onnea vaan, mutta suosittelisin kyllä vaihtamaan koko jarrujärjestelmän kumiosat samassa yhteydessä, voi muuten iskeä pienehkö turvotus noihin kumiosiin.

Näin minua on ainakin informoitu. Kerran olen silikoninesteitä käyttänyt, kun rakensin ekan 64 Octaviani jarrut kokonaan uusiksi. Silloin minua neuvonut taho opasti että yhtään vanhaa kumia ei saa jättää dot4-pohjaisesta järjestelmästä.

Mitä tähän sanovat muut?

Lähetetty: 18.10.2005 22:26
Kirjoittaja Jaakkima
Vazili vaihtanut omaansa myös, ja minulle neuvoi vain huuhtelemaan järjestelmän sinolilla ennen kuin uudet tyrkkää sisään. Purkin kyljessä sanottiin että voi sekoittaa perinteisen nesteen kanssa, mutta ei suositella, koska tällöin ominaisuudet kärsii.

Lähetetty: 19.10.2005 20:10
Kirjoittaja Jaakkima
No nyt on jarrunesteet vaihdettu. Uusiksi siis meni takajarrujen molemmat jarruputket, T-kappale, muualta kuin Deltasta ei saanut ja maksoi 26,50 €, sekä yksi ilmausruuvi. Samalla sain käsijarrun säädettyä, joka sekin tietenkin hyvin jumissa, mutta lämmittämällä aukesi. Jarrupoljin menee vieläkin aika alas, muttei kuitenkaan pohjaan saakka.

Ihmettelen vain ettei tuo T-kappale ole lyöny nesteitä pihalle aikaisemmin, koska tuo on ollut halki jo pitkään, kuten kuvista näkyy.
Kuva
Kuva

Lähetetty: 19.10.2005 22:04
Kirjoittaja Vanja-eno
Silikoninesteen yksi ominaisuus on, että polkimesta tulee "joustavampi", näin ainakin mun Skodassa, mutta pitää kuitenkin yhtä hyvin.

Lähetetty: 29.10.2005 13:08
Kirjoittaja Jaakkima
Rupesinpa vaihtamaan Sepeen lämppärinkennoa, kun vihdoin sellaisen auton kotimaasta sain. Muuten ihan jees homma, mutta älyttömästi pitää purkaa ylimääräistä pois tieltä että saa sen vaihdettua. Homma jäi kyllä kesken eli maanantaina odottaa vielä viimeiset kasaukset, mm. mittaristo ja keskikonsoli.

Samalla vaihdoin myös hanan keraamiseen malliin, vaikka ei vanha vielä vuotanutkaan. Säkällä olis pitänyt heti ensi viikolla kuitenkin vaihtaa. Tämän hanan varaosatoimittaja oli tuonut ilman tilausta sanoen: "Se vanha rupeaa kuitenkin kohta vuotamaan". Kyllä venäläiset Ladan ominaisuudet tunnistaa. :D

Niin ja itse kenno ei vuotanut. Oli vuotanut nesteet kennon ja hanan tiivisteen välistä. Mutta kenno meni silti vaihtoon, koska joko pultista tai mutterista oli mennyt jengat sököksi eikä sitä saanut kiristettyä eikä irroitettua.

Lempi taasen odottelee ensi viikon vapaapäiviä, jolloin se pestään, vahataan ja siirretään talviunille odottamaan ensi kevään Kevätpörähdystä.

Lähetetty: 4.11.2005 12:17
Kirjoittaja Jaakkima
No niin, pihasta poistui yksi auto eli Lempi lähti ansaitulle talvilevolle. Sitä ennen se eilen pestiin, vahattiin ja vaihdettiin öljyt.

Vaikka tuo ei arkiajossa ollutkaan kuin muutaman viikon, eli vaimo ajoi sillä töihin ennenkuin saimme Samaran alle, niin silti siihen tuli tänä kesänä n. 4000 km lisää mittariin. Ja joka kilometri oli silkkaa nautintoa :lol:

Lähetetty: 10.11.2005 4:05
Kirjoittaja Jaakkima
Ihmettelin aamulla töistä ajaessä, miksi oikeanvilkun taajuus muuttuu kun painaa jarrua, vasemmalla puolella ei kyseistä ilmiötä ole. Kotiin päästyäni vilkku päälle ja sisätilanlämppärillä sen verran painoa jarrupolkimelle että jarruvalo syyttyy ja taakse katsomaan. Siellä paloi, tai oikeastaan himmeästi vilkkui pakki-, jarru- ja vilkkuvalo. Siinä en ruvennut enempää asiaa ihmettelemään vaan läksin nukkumaan. Nyt sitten töissä tuon takavalon avasin. Liitin ainakin tuntui hieman väljältä. Putsasin kontaktipinnat ja kiristin liittintä tunkemalla pari hammastikkua liittimen ja piirilevyn nurjallepuolelle. Nyt taas toimii takavalo niin kuin neuvostoinsinööri on sen suunnitellut toimimaan. Tämähän muuten on melkein jo köyhä patentti.

Lähetetty: 15.11.2005 21:06
Kirjoittaja Jaakkima
Saipa Sepe tänään kalvot takalaseihin. Ihan mustaksi en teettänyt, vaan tummentaa 35 %. Niin siis en asentanut niitä itse vaan annoin ammattilaisen tehdä sen kunnon kalvoilla eikä millään Bilhelvetin/Robbarin halpis kalvoilla. Kyllä nyt Takun kelpaa matkustaa ensi kesänä.