Jakopään ketjun kuvia ??

Eikö pitkät pala? Puoltaako jarrut? Tällä osiolla voit esittää teknisiä kysymyksiä Ladoista.
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Viesti Kirjoittaja Jokari »

Tietenkin otan syylärin ja maskin veketsuun sitten kun käyn "oikeesti hommiin". Taidampa nykästä konepellinkin hiiteen, niin ei tartte pomppia ylös alas.

Tänään vaan testailin tuota hylsyä, no eihän se tietenkään sinne mahtunu, ylläri :lol:

Samalla tuli osteltua tiivistesilikonia...tiistaina sitten hommiin :wink:
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Viesti Kirjoittaja Jokari »

Kaikki alkaa olla valmista remppaa varten, mutta yksi asia tuon ketjun suhteen on jäänyt askarruttamaan.

Eli kun ollaan siinä vaiheessa että vanhaa ketjua pitäisi käydä ottamaan pois (vanhat laahaimet tietty poistettu tässä vaiheessa), niin saako kettingin tarpeeksi löysälle irroittamalla nokkapyörän ketjuineen ja tiputtamalla tota ketju+ratas-pakettia alaspäin sinne kannen koloon? Eli ideana että ketju löystyisi niin paljon että sen saisi otettua pois kampuran ja apuakselin rattailta ja hilaamalla ketjun yläkautta pois?

Ja sitten uuden ketjun laitto; jos ketjun laittaa ensin kampuran ja apuakselin rattaille ja hilaa ylös, niin riittääkö löysä ketjun laittamiseen nokan rattaalle (joka on tietty irti)? Ei varmaankaan? Vai pitääkö ottaa apuakselin ratas pois, tiputtaa ketju yläkautta alas, laittaa nokkaratas+ketju paikoilleen, laittaa ketju kampuran rattaalle ja sen jälkeen laitella apuakselin ratas paikoilleen?

Vai miten olette menetelleet?

Yritin tulkata noita Nivan englanninkielisiä korjaamokäsikirjoja, mutta tajunnu juuri mitään :oops: Auttaakaahan noviisia, kun ei taas leikkaa.

Edit: eihän tuo ketju voi mahtua apuakselin rattaan ja sen kannen välistä koska siinä ei yksinkertaisesti ole tilaa tollaselle 2-riviselle ketjulle :? Eli ilmeisesti tuo apuakselin ratas täytyy ottaa pois...vaatiikohan tuo ulosvetäjän vai tuleekohan tuo vetäsemällä pois kun ottanut kiinnityspultin pois?
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Avatar
Jusu
Viestit: 2540
Liittynyt: 4.2.2004 19:49
Paikkakunta: Jämsä

Viesti Kirjoittaja Jusu »

Siis minkä välistä ei ketju mahdu? Apuakselin ja kannen? Minkä kannen? Se jakopään kansi/koppa on jokatapauksessa otettava irti.

Se paikalleen laitto menee suunnilleen niin että ensin pujotellaan se ketju yläkautta sinne jakopäähän, ohjaillaan kampiakselin ja apuakselin rattaille ja sitten laitetaan nokkapyörän kanssa nokan päähän kiinni.
Avatar
lada 1200s
Viestit: 647
Liittynyt: 10.3.2004 11:34
Paikkakunta: Urjala

Viesti Kirjoittaja lada 1200s »

apuakselin ratas lähtee kyllä ilman ulosvetäjää.. toivottavasti.
Siis jos sen irrottaminen on yleensäkän tarpeellista.
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Viesti Kirjoittaja Jokari »

jusu kirjoitti:Siis minkä välistä ei ketju mahdu? Apuakselin ja kannen? Minkä kannen? Se jakopään kansi/koppa on jokatapauksessa otettava irti.

Se paikalleen laitto menee suunnilleen niin että ensin pujotellaan se ketju yläkautta sinne jakopäähän, ohjaillaan kampiakselin ja apuakselin rattaille ja sitten laitetaan nokkapyörän kanssa nokan päähän kiinni.
Noin minä meinasinkin, mutten ollu ihan varma.
1200s kirjoitti:apuakselin ratas lähtee kyllä ilman ulosvetäjää.. toivottavasti.
Siis jos sen irrottaminen on yleensäkän tarpeellista.
Toivotaan että lähtee, jos on tarpeellista. Pitää nyt alkuun koittaa pujotella kettinki niin ettei ota sitä pois.

Kiitoksia taas jälleen kerran avusta.
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Viesti Kirjoittaja Jokari »

No niin, meinasin jo että pääsen kirjoittelemaan kokemuksia rempatusta latasta mutta eihän nämä remontit ikinä mene niinkuin on suunnitellut.

Heti aamusta aloiteltiin ja purin laapotista kaiken mahdollisen pois, konepellin, ilmanputsarin, venakopan, syylärin, maskin, laturin hihnan ja kaiken muun tiellä olevan.
Kyllä mä osasin odottaa että tuon hihnapyörän mutterin kanssa tulee ongelmia, mutta että ongelmia tulikin enemmän kuin yksi ladisti tarvitsee.

Vietettiin päälle 5 tuntia tuon mutterin parissa ilman tulosta.Voiman puuttesta se ei kiinni jäänyt, siitä vastasi päälle metrinen jatkovarsi hylsyn perässä. Ongelmana oli koneen pyöriminen vaikka mitä teki. Käsijarru päällä, iso vaihde tuvassa ja kaveri vielä polkemassa jarrua hytissä, niin kone senkun vain pyöri avaimen mukana, hyvin huonosti mutta niin paljon että kaikki voima katosi voimansiirrron/ whatever välyksiin :evil: :evil:
Koitettiin myös niin että pidettiin vääntimestä vastaan kun kaveri starttaili hytissä, tulos 0. Loppu vaan startista teho. Lattiaakin vasten laiteltiin avain, ja taas jälleen kerran loppu startista teho, mutteri istuu kiinni ku paska junttilan tuvan seinässä.
Hakattinhan sitä mutteriakin vielä lyöntiraudalla ja isolla vasaralla, mutta eihän siitäkään ollut mitään hyötyä kun se mutteri näyttää olevan jotain alumiini-tinaseosta, pienestäkin lyönnistä tulee hirveä vekki :evil: Joten unohdettiin senkin hakkaaminen...

Kertokaapas onko enää mitään kikka kolmosta olemassa, millä pystyisi yrittämään jotain? Miten ihmeessä porukat on sitten pystynyt vääntämään tota mutteria, eikö muka kellään ole kone vaan pyörinyt mukana, eikö? Jos tuon jotenkin olisi saanut liikkumattomaksi niin johan tässä kohta ajeltas kotia kohti....

Jos nyt jotain positiivista haetaan, niin selvisi ainakin syy latan äänekkääseen jakopäähän. Kannen puoleinen laahain oli revennyt irti korvistaan ja tippunut sinne alas. Sain noukittua rautalangalla puolet laahaimesta, puolet jäi vielä sinne kun oli sekin paska mennyt poikki puolestavälistä.

Nyt on hyvät neuvot tarpeen! Pitääkö mun hakata täysin paskaksi se mutteri vai mitä? Miten saan koneen niin ettei se pyörähdä kun vääntää?

Ladakin on tuolla mummolan tallissa 8 kilsan päässä joten nyt ollaan aika kusessa tämän kanssa. Eikä tuolla voi ajaa edes mihinkään kun kaikki on ihan levällään.

:evil:
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10250
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

tarvii varmaan nopea napakkaa iskua, miten sen saa on sitten eri asia, seuraava kiroilu alkaa sen hihnapyörän irrottamisen vaiheessa, onnea!!
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Viesti Kirjoittaja Jokari »

Lada-Jussi kirjoitti:tarvii varmaan nopea napakkaa iskua, miten sen saa on sitten eri asia, seuraava kiroilu alkaa sen hihnapyörän irrottamisen vaiheessa, onnea!!
Kyllähän noita eri variaatioita koiteltiin, tasasta vetoa ja mahdollisimman nopeaa riuhtaisua. Mutta kun kone vaan väääntyy mukana niin aika sama miten sitä vääntää, kaikki voima menee harakoille.

Kyllä tuo mutteri antautuu tollasen jatkovarren kanssa aivan varmasti, jos koneen saa pysymään pyörähtämättä...miten tämä toteutetaan, siitä mulla ei oo harmaintakaan hajua :?
Viimeksi muokannut Jokari, 27.12.2005 17:27. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Avatar
TOVERI NIVA
Viestit: 742
Liittynyt: 2.10.2004 3:54
Paikkakunta: Itä-Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TOVERI NIVA »

Kyllä se kone pyöri meilläkin kun Lennylle ketjua vaihdettiin, ei auttanu vaihde eikä jarru yms.

Mutta niinkuin taisin aikasemmin kirjoittaa niin startilla kone lukkoon ja sitten vääntää, pelkällä startin voimalla toi ei meilläkään auennut.
Hylsy paikalleen, piiiiitkä ja vahva vääntövarsi siihen ja vahvempi kaveri hollille vetään siitä varresta kun toinen pyöräyttää starttia, siis ei startin voimalla vaan lihassellaisella!
Kuva
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Viesti Kirjoittaja Jokari »

TOVERI NIVA kirjoitti:Kyllä se kone pyöri meilläkin kun Lennylle ketjua vaihdettiin, ei auttanu vaihde eikä jarru yms.

Mutta niinkuin taisin aikasemmin kirjoittaa niin startilla kone lukkoon ja sitten vääntää, pelkällä startin voimalla toi ei meilläkään auennut.
Hylsy paikalleen, piiiiitkä ja vahva vääntövarsi siihen ja vahvempi kaveri hollille vetään siitä varresta kun toinen pyöräyttää starttia, siis ei startin voimalla vaan lihassellaisella!
Tuotakin koitettiin. Isäukon kanssa väännettiin vastaan/takasinpäin niin paljon kuin pysty, samaan aikaan kun kaveri starttaili. Ja ilman mitään tulosta, koitettiin ties kuinka monta kertaa...
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Kimmo86
Viestit: 1429
Liittynyt: 12.10.2005 19:06

Viesti Kirjoittaja Kimmo86 »

Hommaa jostain vielä joku putkenpätkä siihen avaimen jatkeeksi, jos mahdollista. Myö ollaan käytetty vanhaa vesiputkea ja kyllä lähtee
Avatar
TOVERI NIVA
Viestit: 742
Liittynyt: 2.10.2004 3:54
Paikkakunta: Itä-Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TOVERI NIVA »

Kone kuiteskin pysy startilla "lukossa"?
Eli oli mahdollisuus vääntää, sitten ei muuta kuin pitempää jatkovartta ja aina välillä kunnon iskua siihen mutteriin, jos pääsee lyömään. Lämpöäkin sille voi tarjota jos on mahollisuus, lämpöö, iskua, vääntöö, eiköhän se niillä luovuta.

Tiukassa ne voi tosiaan olla, Lennyn koneessakin katottiin että onko se pe*keles yhtä puuta sen akselin kanssa kun oli niin hyvin ruoste sulauttanu ne yhteen.
Kuva
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Viesti Kirjoittaja Jokari »

Kimmo86 kirjoitti:Hommaa jostain vielä joku putkenpätkä siihen avaimen jatkeeksi, jos mahdollista. Myö ollaan käytetty vanhaa vesiputkea ja kyllä lähtee
Njoo, kait tuo pituutta vielä tarvis...mutta reilusti päälle metrin oli tuo vääntövarsi, siinä oli kaikennäköstä jämäputkea päällekkäin. Kyllä sen nyt noilla eväillä olis jo pitänyt lähteä.

No lämmitellään sitte startti punahehkuiseksi :twisted:
Viimeksi muokannut Jokari, 27.12.2005 17:42. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Viesti Kirjoittaja Jokari »

TOVERI NIVA kirjoitti:Kone kuiteskin pysy startilla "lukossa"?
Eli oli mahdollisuus vääntää, sitten ei muuta kuin pitempää jatkovartta ja aina välillä kunnon iskua siihen mutteriin, jos pääsee lyömään. Lämpöäkin sille voi tarjota jos on mahollisuus, lämpöö, iskua, vääntöö, eiköhän se niillä luovuta.

Tiukassa ne voi tosiaan olla, Lennyn koneessakin katottiin että onko se pe*keles yhtä puuta sen akselin kanssa kun oli niin hyvin ruoste sulauttanu ne yhteen.
Kyllä tuota kahteen äijään jakso vastaan pitää helposti...

Nyt on vaan tämä kulkupuoli vitullinen ongelma...bussikin maksaa niin woihan wanha wihtahousu, ei oo muuta vaihtoehtoa.
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Viesti Kirjoittaja Jokari »

Lähteeköhän tuo hihnapyörä sitten kuinka helposti pois? Onkohan siinä kuinka tiukka sovitus?

Nimittäin mitään ulosvetäjiä ei ole...
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Vastaa Viestiin