Sivu 33/58
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa
Lähetetty: 3.3.2011 19:45
Kirjoittaja Evreka
Evreka kirjoitti:
... Monilla foorumeilla ovat myös havainneet että vanhojen veneiden lasikuitutankeista irtoaa ainetta E10:llä ja vahvemmilla tankattaessa, joka aiheuttaa ongelmia myöhemmin, liekö perää

Löytyi jonkun uutteran veneilijän tekemä kotikutoinen testi.
Testiaineina etanoliton bensa ja etanolibensa jonka prosentteja en löytänyt. 2 kuukautta likosivat aineessa. No, testin lukemalla voi muodostaa omat käsityksensä. Kaliforniassa tuo kaikesta päätellen asustaa ja testin ajankohta lienee vuosituhannen vaihteessa.
http://egyptian.net/~raymacke/Cbnskif27.htm
Ja paskan liukeneminen lasikuitutankista. Tuollainen havainnollistava kuva löytyi.
http://features.boats.com/boat-content/ ... nol-alert/
No nämähän ei autoja ole.
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa
Lähetetty: 4.3.2011 11:27
Kirjoittaja manni
Laittaisivat E10:n hinnan sopivan alas niin saisivat kaupan käymään. Ei Suomessakaan haittaisi, vaikka E10-polttoaineen hinnan laskisi euroon per litra.
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa
Lähetetty: 4.3.2011 11:39
Kirjoittaja AI
manni kirjoitti:Laittaisivat E10:n hinnan sopivan alas niin saisivat kaupan käymään. Ei Suomessakaan haittaisi, vaikka E10-polttoaineen hinnan laskisi euroon per litra.
Eihän se tässä maassa näin päin toimi vaan 98:n hintaa nostetaan kahteen euroon ennemminkin.
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa
Lähetetty: 4.3.2011 12:05
Kirjoittaja innov
Fiathan voisi nyt uusia sen legendaarisen mainoksen, muutettuna tietysti muotoon "millä sinä ajat sitten kun bensa maksaa 2 euroa litra?"
Mainokseen luonnollisesti kuva E10 -yhteensopivasta pikkuautosta.
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa
Lähetetty: 4.3.2011 14:25
Kirjoittaja Sdelano v SSSR
Lattarauta kirjoitti:
Hupsista.

Näyttäisi tuota eroa olevan. Ilmeisesti sillä ei ole kovin suurta merkitystä kun siitä ei puhuta.
Terve!
Kyse siis talvi- ja kesälaatuisen bensiinin erosta.
Ero käynnistyvyydessä ja kylmäkäynnissä on melkoinen, erityisesti kaasutinmoottoreissa. Tavallinen käyttäjä ei eri bensiinilaaduista tiedä, sillä laatu vaihtuu keväin syksyin ilman, että siitä erikseen tiedotetaan.
Kausiluonteisessa käytössä olevat vekottimet ovat joskus hankaluuksissa, mutta hankaluudet pannaan vanhentuneen bensiinin tms. syyksi. Moottoripyörät tyypillinen esimerkki, kun lokakuussa talvisäilöön pantujen ajokkien tankkeihin jää kesälaatu.
SvS
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa
Lähetetty: 4.3.2011 20:36
Kirjoittaja Pavlovits
Tuolloin bensa maksoi vähän yli markan ja silloin naureskeltiin, että ei se nyt koskaan kahteen markkaan nouse.
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa
Lähetetty: 6.3.2011 21:07
Kirjoittaja Evreka
#toisaalla vastaan tullut uutinen mekaniikkakehityksen johtajan Thomas Brünerin ajatuksista E10 bensasta.
http://yle.fi/uutiset/ulkomaat/2011/03/ ... 13888.html
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa
Lähetetty: 7.3.2011 14:00
Kirjoittaja Sdelano v SSSR
Terve!
Mielenkiintoinen juttu ja melkoisen uusi näkymä näihin etanolibensiineihin.
Kummastuttaa kuitenkin, ettei esimerkiksi BMW, joka on kymmenien vuosien ajan perehtynyt etanolipolttoaineisiin, ole aiemmin huomannut tätä seikkaa. Tuskinpa E10.n markkinoilletulokaan oli BMW:lle suuri yllätys.
Etanolin suurinpiirteinen koostumus on hiiltä 52 %, vetyä 13 % ja happea 35 %. Perinteisen bensiinin C 86 % ja H 14 %. Näistä voi jokainen kemian alkeet osaava laskea, että litra bensiiniä synnyttää palaessaan noin litran vettä ja litra E10:tä synnyttää palaessaan noin litran vettä.
E10:n ja perinteisen bensiinin palamisessa syntyvän vesimäärän ero on pienempi kuin imuilman kosteuseroista johtuva ohipuhallus- tai pakokaasun vesipitoisuusero.
Osa palamisesa syntyvästä vedestä joutuu ohipuhalluskaasun mukana kampikammioon. Kun moottoriöljy lämpenee, vesi haihtuu ja häipyy kampikammion tuuletusjärjestelmän kautta nykymoottoreissa imuilmaan ja historiallisissa moottoreissa ulkoilmaan.
Veikkaanpa kylmiltään, että kyse on
Nachrichten-Ente'stä.
Miksi muuten flexifuel-moottorit, joita käytetään E85:llä, eivät tunge joka rööristä vettä pihalle?
SvS
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit moottoreissa
Lähetetty: 7.3.2011 14:20
Kirjoittaja Sdelano v SSSR
Terve!
Mikähän siinä on, että BMW:kin vasta nyt herää tähän "ongelmaan"? Bemarilla on kymmenien vuosien ajan perehdytty etanolibensiiniin ja tämän E10:n markkinoilletulo on tiedetty suuruusluokkaisesti kymmenen vuoden ajan.
Luulisi, että olisivat hälyttäneet tulvaongelmasta jo aiemmin ja alkaneet värkätä Nooan arkkia tämän vedenpaisumuksen varalta.
Erityisesti flexifuel-autot olisi syytä varustaa perävaunulla, jossa pienoisarkki aina mukana synnintulvan varalta.
Ymmärrän kyllä, että tavalliset kemiasta ja fysiikasta ymmärtämättömät autoilijat hätääntyvät, mutta toimittajilla on jonkinlainen vastuu varmistaa välittämiensä juttujen oikeellisuus. Tai sitten kertoa, että tähän astiset luonnonlait eivät koskekaan etanolibensiinin palamista.
SvS
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa
Lähetetty: 7.3.2011 14:44
Kirjoittaja Sdelano v SSSR
Terve!
http://www.hs.fi/autot/artikkeli/Tutkim ... 5264343575
Kuten mainittu, on eurooppalainen etanolibensiini laatuvaatimuksiltaan huomattavasti parempaa kuin esimerkiksi yhdysvaltalainen.
Tosin tämä vesikysymys kuulostaa kaikin osin sellaiselta, että
Nachrichten-Ente pyrkii nousemaan siivilleen, olipa kyse mistä etanolibensiinistä tahansa.
Häly on luonnollisesti ymmärrettävä, sillä niin toimittajien kuin autoilijoidenkin muisti on kovin lyhyt, kun luonnontieteiden alkeista on kyse.
SvS
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa
Lähetetty: 7.3.2011 14:50
Kirjoittaja lada.h.s
Saksalaisille kuluttajille minun sympatiani! Jatkakaa samaan malliin!!!
Mutta tuohon öljynohenemiseen sanon että antakaa sitä hanaa niille autoille aina välilllä ja ajakaa ne kunnolla kuumaksi niin haihtuu siitä
öljystä vedet pois. Kuplassahan se öljyn oheneminen oli melko suurta, ja sitten kun niillä kävi ajamassa ihan kunnolla niin kuskit saattoivat
säikähtää että onpas se nyt polttanut paljon öljyä!
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit moottoreissa
Lähetetty: 7.3.2011 15:05
Kirjoittaja lada.h.s
Ostinpa Biltemasta lyijyn korvaavaa ainetta. Mihinköhän sen toiminta perustuu koska se ei sisällä mitään käsittäkseni lyijyntapaista ainetta?
Sisälti muistaakseni vain jotain maaöljyn tislettä?
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit moottoreissa
Lähetetty: 7.3.2011 15:29
Kirjoittaja Sdelano v SSSR
Terve!
Äkikseltä katsottuna olet ostanut ainetta, jota käytetään venttiilien puhtaanapitoon ja jolle ei suomalaisen bensiinin lisänä ja suomalaisissa ajo-oloissa ole mitään tarvetta.
Kovin tavallista on, että lisättäessä polttoaineeseen jotakin "taika-ainetta" on lopputulos huonompi kuin ennen lisäystä.
menestystä
SvS
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit moottoreissa
Lähetetty: 7.3.2011 16:06
Kirjoittaja Jokari
Wanhoihin patarautakansiin tuo lyijyn korvaava aine on aika must seetien keston takia. Ladassa sitä ei tartte, alukansi ja terässeetit...
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa
Lähetetty: 7.3.2011 16:09
Kirjoittaja Sdelano v SSSR
Terve!
Kuplan moottoriöljylaimentuma johtui lähinnä bensiinistä. Yksikaasuttimisen laakamoottorin imuputkisto on väistämättä sellainen, että öljyn bensiinilaimentuma on todennäköinen.
***
Miksi saksalaisten kuluttajien pitäisi jatkaa "samaan malliin"? Siis ehdoin tahdoin pitäytyä taikauskossa E10:n vahingollisuudesta ikäänkuin olisivat lukeneet Ladaboardin "unohdetun kansan tietotaitoa" polttoaineista.
Jos aina olisi menetelty niin, siis jatkettu samaan malliin, emme vieläkään ajaisi hevosettomilla vaunuilla, emme käyttäisi vaihtosähköä tai sähköä lainkaan, emme tankkaisi lyijytöntä, emmekä olisi laittaneet lapsia kouluun. (Koulua käyneistä tulee lukutaitoisia "herroja", jotka eivät tee töitä.)
SvS