Sivu 34/58
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit moottoreissa
Lähetetty: 7.3.2011 16:16
Kirjoittaja Sdelano v SSSR
Terve!
Vielä täsmennyksenä:
Bilteman aines ei äkikseltä katsottuna sisällä mitään aineosaa, jolla olisi merkitystä venttiililautasten tai -istukoiden kestävyyden kannalta.
Tulee mieleen, että kyse on toivottavasti tahattomasta ymmärrysvirheestä, jolloin venttiilien "puhtaanapitoaineesta" on tullut venttiilien "suoja-aine", siis lyijyn korvike tässä mielessä.
SvS
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa
Lähetetty: 7.3.2011 20:16
Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt
Niin BMW ja Daimler Benz tutkivat E10. Mutta muistavat heti kovaan ääneen vakuuttaa että Eurooppalainen E10 ei missään tapauksessa tule aiheuttamaan mitään ongelmia vesikonsentraation takia. Minkähän maalaiset E10 sitten aiheuttavat??? Amerikkalaiset, kiinalaiset, venäläiset, kenialaiset... E10 polttoaineetko. Kenties Gröönlantilaiset koska siellä on sopiva ilmasto.
Pommi tästä on kehittymässä.
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa
Lähetetty: 7.3.2011 20:36
Kirjoittaja lada.h.s
Sdelano v SSSR kirjoitti:Terve!
Kuplan moottoriöljylaimentuma johtui lähinnä bensiinistä. Yksikaasuttimisen laakamoottorin imuputkisto on väistämättä sellainen, että öljyn bensiinilaimentuma on todennäköinen.
Juu niinhän se taisikin olla.
Sdelano v SSSR kirjoitti:Miksi saksalaisten kuluttajien pitäisi jatkaa "samaan malliin"? Siis ehdoin tahdoin pitäytyä taikauskossa E10:n vahingollisuudesta ikäänkuin olisivat lukeneet Ladaboardin "unohdetun kansan tietotaitoa" polttoaineista.
Ei.
Minä en usko sen haitallisuuteen. Mutta periaatteellisista syistä en hyväksy tarpeetonta ekoajatusten pakkosyöttöä ja näinollen tuen
E10:n käyttämättä jättämistä sympatiatasolla ja omalla henkilökohtaisella tasolla. Tämä tarkoittaa sitä että en suostu sitä itse käyttämään.
Muita syitä ei ole.
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit moottoreissa
Lähetetty: 7.3.2011 20:40
Kirjoittaja lada.h.s
Jokari kirjoitti:Wanhoihin patarautakansiin tuo lyijyn korvaava aine on aika must seetien keston takia. Ladassa sitä ei tartte, alukansi ja terässeetit...
Tiedän, tiedän.
Ostinpa ihan piruuttani-->syynä se että halusin nähdä mitä tapahtuu.
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit moottoreissa
Lähetetty: 7.3.2011 20:45
Kirjoittaja Pavlovits
Saako arvata kumpi näistä samanlaisista kanistereista on kalliimpi?
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa
Lähetetty: 7.3.2011 20:52
Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt
Mitä on EKOAJATUSTEN pakkosyöttö???

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa
Lähetetty: 7.3.2011 21:11
Kirjoittaja manni
Minusta on pelkästään hienoa, että autoilun ympäristövaikutusta hillitään laittamalla polttoaineen joukkoon uusiutuvista aineista tuotettua, hyvää ainetta.
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa
Lähetetty: 7.3.2011 22:54
Kirjoittaja Evreka
Saksalaisten imussa autoliiton tj Pasi Nieminen päässyt ääneen. Samaa löpinää vedestä öljyssä, joka jostain syystä ei haihdu niin pitää öljytkin jo vaihtaa sen takia
http://www.talouselama.fi/uutiset/article588992.ece
Huomasin kuitenkin että ovat tutkineet(!) jotain.
Suora lainaus:
"
Niemisen mukaan uutta etanolibensaa testattiin kaksitahtimoottoreissa, mutta veden muodostumista ei varsinaisesti tutkittu.
”Se huomattiin, että etanoli ´puhdistaa´sylinterit öljystä liian tehokkaasti. Öljyn osuus polttoaineessa olisi pitänyt olla huomattavasti nykyseoksia suurempi. Tämä veikin siihen, että E10:n käyttö kiellettiin kaksitahtikoneissa.”"
Tuo kiinnostaisi enemmänkin, kun esim. Stihl sallii E10:n käytön ja tehtaalta tulevat 2t-vehkeet on jo esisäädetty kyseiselle sotkulle.
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit moottoreissa
Lähetetty: 8.3.2011 0:17
Kirjoittaja Kustaa
Tere!
Pavlovits kirjoitti:Saako arvata kumpi näistä samanlaisista kanistereista on kalliimpi?
Etanolipönttö on tietenkin kalliimpi, kas kun sillä on parempi viinapää.
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit moottoreissa
Lähetetty: 8.3.2011 10:12
Kirjoittaja Sdelano v SSSR
Terve!
Olen muutaman kerran kysellyt, mikä mahtaisi olla se muovi-, kumi-, tiiviste- tms. materiaali, joka kestää bensiiniä, muttei etanolibensiiniä.
Näyttää siltä, että tähän(kin) asiaan saadaan tyhjentävin vastaus Bilteman katalookista

.
En ole ko. teosta älynnyt tutkia, joten olen nyt noin vuoden ajan säilyttänyt E85:ttä, E40:ää ym. seoksia niissä muovikannuissa, joita tallin nurkasta on sattunut löytymään.
SvS
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa
Lähetetty: 8.3.2011 10:26
Kirjoittaja Sdelano v SSSR
Terve!
Autoliitto jatkaa teknillisen asiantuntemuksensa esittelyä, tällä kertaa oikein toimitusjohtajan voimin.
Hieman aikaa sitten lausui Autoliiton Jonne Luomala Moottori-lehdessä, että E85 on "myrkkyä" moottorille.
Sitä öljyn liukenemista 2T-koneista voi ihan itsekin kokeilla vaikkapa pyyhkimällä öljyistä pintaa etanolilla ja 98E5:llä. Arvatkaas, kummalla öljy lähtee.
Muuten: 1960-luvulla Tekniikan Maailma kehitteli "perämoottorikimaroita", etanolin, moottoripetrolin ja bensiinin seoksia, joilla perämoottorien polttoainekuluja saatiin pienemmiksi. Lehdessä oli asiasta isot jutut.
***
Ekoajatusten "pakkosyöttöä" on ollut jo kymmenien vuosien ajan, Äänenvaimennuksia, savutusrajoja, pakokaasujen myrkyllisyysrajoituksia, lyijyttömiä, eetteripitoisia bensiinejä, dieselpolttoaineiden laatuvaatimuksia jne. on kehitelty jatkuvasti. Pitäisikö kyseisistäkin "pakkosyötöistä" luopua samalla kun luovumme E10:stä?
SvS
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa
Lähetetty: 8.3.2011 11:09
Kirjoittaja E.P.
Sarkasmi alkaa: On loistavaa, että meillä on täällä palstalla semmoinen jäsen, joka tietää polttoaineista ja niihin liittyvästä moottoritekniikasta aivan kaiken. Ei tartte lueskella, eikä varsinkaan uskoa mitään muuta kuin vihreällä kirjoitetun nimimerkin kirjoituksia. Kun tekniikan tietämys ja tuntemus on noin pitkällä, ihmettelen, ettei se ole jo paremmin kaikkien tiedossa. Pelkästään netin keskustelupaltoilla ei noin laajaa tietotaitoa kannata hukata. Sarkasmi loppuu.
Lähetä sähköpostia, tai soita moottorilehteen, ja ilmoita tietäväsi paremmin vaihtoehtoisista polttoaineista, ja varsinkin niiden parantavasta vaikutuksesta erilaisten moottorinosien kestävyyteen? Vai oliko se niin, että ei ole mitään merkitystä moottorin kestävyydelle, että mitä polttoainetta moottorissa poltetaan? (Valopetroolit yms.) Pyydä, että saisit kirjoittaa artikkelin aiheesta.
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa
Lähetetty: 8.3.2011 11:39
Kirjoittaja Sdelano v SSSR
Terve!
Laakamoottorin imuputkistosta
Yksikaasuttimisessa laakamoottorissa on väistämättä pitkä imuputkisto, jolla on suuri seinämäpinta-ala. Kylmä moottori, kylmä imuilma, suuri imuputkistopaine (kaasu reilusti auki) => putkiston seinämille tiivistyy polttoainetta, joka saattaa joutua moottoriöljyn sekaan. Jos moottoria ei käytetä kunnolla lämpimäksi, voi moottoriöljyn sekaan jäädä bensiinilaimentumaa, erityisesti bensiinin raskaimmista jakeista, jotka haihtuvat vasta suurehkoissa lämpötiloissa.
Kun tämä vesi- ja etanolilaimentumakin on ollut keskustelussa, mainittakoon, että ne ovat tyypillisesti vähemmän ongelmallisia; etanoli kiehuu 78 asteessa ja vesi sitten hieman kuumemmassa.
(Laakamoottori on yleisnimitys boxermoottoreille ja 180:n asteen V-moottoreille.)
***
Kansalainen E.P. muistuttaa tästä valopetrolin käytöstä dieselpolttoaineena, josta kirjoitin Nopeat-osioon jokin aika sitten. En hoksannut silloin sanoa, että ei ole kovin pitkää aikaa siitä, kun arktinen dieseltalvilaatu oli samaa tavaraa kuin valopetroli. Nykyisin arktinen dieselpolttoaine on hieman halvemmalla tehtyä valopetrolia, käytännössä kuitenkin samaa tavaraa kuin valopetroli.
menestystä
SvS
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa
Lähetetty: 8.3.2011 12:05
Kirjoittaja Sdelano v SSSR
Terve!
Kansalainen E.P:llä on kovin ruusuinen kuva meistä Ladafoorumille kirjoittavista:
Minusta hän kirjoittaa:
===On loistavaa, että meillä on täällä palstalla semmoinen jäsen, joka tietää polttoaineista ja niihin liittyvästä moottoritekniikasta aivan kaiken.===
Ja omasta itsestään:
=== lukemalla kirjoja, suorittamalla automekaanikon ammattitutkinnon, opiskelemalla itse, rakentelemalla itse, voi saada tietotaitoa, kuten minulle on käynyt. Jollain voi siis olla perustietoa... ===
Ymmärtääkseni nämä molemmat lausunnot antavat meistä molemmista tarpeettoman positiivisen ja siten myös totuudenvastaisen kuvan.
SvS
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa
Lähetetty: 8.3.2011 13:07
Kirjoittaja E.P.
Yleinen perustieto (-ni) tekniikasta on kuitenkin eri asia, kuin väkisin valtavirtaa vastaan taistelu. En enää tarkalleen muista mihin yhteyteen kirjoitin tuon pelkistyksen tietolähteistäni, sen verran "taitavasti" olet sen erottanut asiayhteydestään. On kuitenkin eri asia yrittää selvittää toiselle jostain yksinkertaisesta asiasta, kuten jäähdytysnesteen vaihtamisesta, tai jäähdytysjärjestelmän paikka-aineista, kuin väittää että etanolista bensan seassa ei voi olla mitään haittaa.
Juurihan se bemarin iso pomokin pelotteli, että ainakin öljyjä pitää alkaa vaihtamaan useammin. Pian jo asia korjattiin, että ei koske Euroopan bensoja (JEP!). Syynä saattaa olla muutenkin liian pitkät öljynvaihtovälit, joita yritettiin paikkailla pistämällä asia polttoaineen syyksi. Tai sitten siitä etanolista on ihan oikeasti haittaa. Todennäköisesti nämä molemmat mahdollisuudet ovat täyttä totta.
Joku hyöty tästäkin väännöstä on ollut, kun jäsen SVS on korjannut mantraansa. Nyt hän kirjoittaa jo etanolibensasta, ei pelkästä etanolista kuten aiemmin. Miten se tällä hetkellä menikään? Kaikki mikä kestää bensaa kestää myös etanolibensaa?
