E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit moottoreissa
- PöyhöinKuusaalt
- Viestit: 7252
- Liittynyt: 12.3.2007 0:05
- Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa
Vähän menee ohi, mutta tosiaankin E.P. jätti vastaamatta ViatonPiika -osiossa selkeään kysymyslistaani vaikka hänellä asiasta oli tietoa. Sellainen jää harmittamaan kun ei voida jakaa tietoa toisille vaan sitä pantataan ja kuitataan asiat tyyliin: "Ei voi olla vaikeaa ja kaikkihan tuon osaavat".
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Mis Min Lapain?
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit moottoreissa
Paljon mahdollista että on ollut 70-luvulla ongelmia, mutta tuossa linkittämässäni diy-miehen testissä bensalaadut olivat oletettavasti samanlaisia muuten kuin etanolin osalta ja etanolibensassa lillunut kappale kärsi vaurioita.Sdelano v SSSR kirjoitti:Terve!
Kun lujitemuovitankit yleistyivät 1970-luvulla, oli aivan samoja ongelmia, niitä ei vain silloin tajuttu panna etanolin piikkiin. Ei kyllä tainnut olla etanoliakaan siihen aikaan polttoaineen seassa.
Tästä lujitemuovitankkiasiasta ei oikein löydy muuta tietoa kuin näistä tein itse tankkini -miesten jutuista. Ns. tieteellisiä julkaisuja en muista nähneeni.
menestystä
SvS
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit moottoreissa
Tässä raportissa kerrotaan, että nitriilikumi ei kestä alkoholia.
http://www.ilmailuhallinto.fi/files/lth ... ytossa.pdf
http://www.ilmailuhallinto.fi/files/lth ... ytossa.pdf
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit moottoreissa
Nyt kerrotaan, että suorasuihkutusmoottoreissa muodostuu (tavallisella bensalla) karstaa, jonka etanolibensa liuottaa ja tukkii suuttimet. Kun en tuosta tekniikasta paljon ymmärrä, niin kysyn minne sitä karstaa muodostuu. palotilaanko? Jos sinne, niin imevätkö nuo suuttimet eivätkä ruiskuta kun ne tukkeutuvat?
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit moottoreissa
Tuon kaksi sivua kun jaksaa lukea, niin jokaisen luulisi ymmärtävän miksi kannattaa käyttää bensaa jossa on mahdollisimman vähän etanolia. Mun oma mantra voisi olla: 10% on kaksinkertainen määrä 5% verrattuna.samarai kirjoitti:Tässä raportissa kerrotaan, että nitriilikumi ei kestä alkoholia.
http://www.ilmailuhallinto.fi/files/lth ... ytossa.pdf

Oli tuossa trafin tiedotteessa outouttakin. Sanoo, että laihasta seoksesta palaa venttiilit. Väitän että suurempi riski on männän, tai kannentiivisteen sulaminen.
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit moottoreissa
Pohdintaa, joka sopivin perusteluin voidaan tuomita aivopieruksi, mutta otan sen riskin: Kun bensapisaran pudottaa märälle asvaltille, niin voi nähdä ne öljystäkin tutut sateenkaaren värit. Tuleeko samat öljyn värit etanolista? Puhdas arvaus, eipä taida tulla. Kossuakaan en ole tosin koskaan raaskinut asvaltille kaataa, joten täyttä varmuutta ei ole.
Jaa niin että mitä tällä yritin todistella. En välttämättä mitään. Onpahan vaan yksi näkemys etanolin ja bensan erosta. Voihan tältäkin kannalta pohtia, kumpi toimii paremmin siellä kakstahtikoneen (jota kuulema saksankielessä ottomoottoriksi kutsutaan. Englanniksi ottomoottori on nelitahti) alakerrassa, jossa voitelu on riippuvainen polttoaineesta.
Jaa niin että mitä tällä yritin todistella. En välttämättä mitään. Onpahan vaan yksi näkemys etanolin ja bensan erosta. Voihan tältäkin kannalta pohtia, kumpi toimii paremmin siellä kakstahtikoneen (jota kuulema saksankielessä ottomoottoriksi kutsutaan. Englanniksi ottomoottori on nelitahti) alakerrassa, jossa voitelu on riippuvainen polttoaineesta.
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit moottoreissa
Tervehdys!

Ymmärtääkseni ottomoottori voi olla joko kaksi- tai nelitahtinen kielestä riippumatta.E.P. kirjoitti:Voihan tältäkin kannalta pohtia, kumpi toimii paremmin siellä kakstahtikoneen (jota kuulema saksankielessä ottomoottoriksi kutsutaan. Englanniksi ottomoottori on nelitahti) alakerrassa, jossa voitelu on riippuvainen polttoaineesta.

- PöyhöinKuusaalt
- Viestit: 7252
- Liittynyt: 12.3.2007 0:05
- Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit moottoreissa
Ja vieläpä Vankel joka toisin luetaan kai Kaksitahtisiin.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Mis Min Lapain?
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit moottoreissa
Tietääkseni Wankelia ei lueta ottomoottoriksi, mutta oppia ikä kaikki.PöyhöinKuusaalt kirjoitti:Ja vieläpä Vankel joka toisin luetaan kai Kaksitahtisiin.
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit moottoreissa
Ei lueta ottomoottoriksi.Kustaa kirjoitti:Tietääkseni Wankelia ei lueta ottomoottoriksi, mutta oppia ikä kaikki.PöyhöinKuusaalt kirjoitti:Ja vieläpä Vankel joka toisin luetaan kai Kaksitahtisiin.
Tänään alkoi koulussa moottorioppi ja wankel sekä ottomoottorit ovat omassa kategorioissaan.
Lada 1200L 1986
Lada 1500S 1973
Volga GAZ 21 1967
Moskvitsh Elite 1500 1975
Opel Olympia Rekord 1700 1962
Ford Taunus 1.6 GX 1982
Mercedes-Benz 240D 1982
Mercedes-Benz 300D 1990
Lada 1500S 1973
Volga GAZ 21 1967
Moskvitsh Elite 1500 1975
Opel Olympia Rekord 1700 1962
Ford Taunus 1.6 GX 1982
Mercedes-Benz 240D 1982
Mercedes-Benz 300D 1990
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit moottoreissa
Mulla oli varma käsitys, että ottomoottori on nelitahti, siis sen jälkeen kun koulusta pääsin, lähes 20 vuotta sitten. "SVS" sitten opasti "ystävällisellä" tavallaan toisella foorumilla, että myös kakstahti on ottomoottori. Hetken jo uskoinkin, mutta englanniksi netistä etsimällä asia ei ole ihan päivän selvä. Myöskin luottamus SVS:n juttuihin on hiukan murentunut jossain vaiheessa.lada.h.s kirjoitti: Tänään alkoi koulussa moottorioppi ja wankel sekä ottomoottorit ovat omassa kategorioissaan.
Mitä ne nykyään opettaa koulussa, onko kakstahti ottomoottori? Olen jotenkin mieltänyt, että nimitys tulisi jostain nelitahdin keksijän nimestä, Otto jotain.
- PöyhöinKuusaalt
- Viestit: 7252
- Liittynyt: 12.3.2007 0:05
- Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit moottoreissa
Zil ja GAZ -kuorma-autojen moottorit ovat ainakin OTTO -moottoreita, koska ne ottavat reilusti polttoainetta kulkeakseen suuntaan tai toiseen ja antavat varsin vähän hyötyä suhteessa kulkemiseensa eli todellisia ottoja hyötysuhteensa suhteen.
Tästä olisi helppoa siirtyä erilaisten työkoneiden ja panssarivaunujen ottoihin, mutta jättänen sen viisaammille tällä erää.

Tästä olisi helppoa siirtyä erilaisten työkoneiden ja panssarivaunujen ottoihin, mutta jättänen sen viisaammille tällä erää.

Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Mis Min Lapain?
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit moottoreissa
Tere!
Miksi ruiskukoneet eivät olisi ottomoottoreita?Lattarauta kirjoitti:Suorasuihkutusmoottorit eivät sitten ole Otto-moottoreita?
-
- Viestit: 2012
- Liittynyt: 30.6.2005 19:58
- Paikkakunta: Öllölä,Tuupovaara Joensuu
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa
Kääntäkääpä YLE klassiselle...
2112,-04,hopea
2112,-06,musta
2111,-06,musta
1119,-07,harmaa
1119,-08,hopea
ex:2105x3,2107x3,2104x2,2109x2,2110x2,2108,2111x2,2112x2,1117,1119.
Vielä kun pääsis Popetan kyytiin!
2112,-06,musta
2111,-06,musta
1119,-07,harmaa
1119,-08,hopea
ex:2105x3,2107x3,2104x2,2109x2,2110x2,2108,2111x2,2112x2,1117,1119.
Vielä kun pääsis Popetan kyytiin!
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit moottoreissa
E.P. kirjoitti:Mulla oli varma käsitys, että ottomoottori on nelitahti...
wikipedia kirjoitti:Ottomoottorilla tarkoitetaan yleensä kaksi- tai nelitahtista bensiinikäyttöistä polttomoottoria...
Kannattaisi vain ruveta luottamaan, tai ainakin päivittää omaa tietämystään. Teidän kahden juttuja kun seuraa on sledalla aina tarkkaa faktaa ja tutkimustuloksia pohjana, epeellä ei koskaan muuta kuin että laajanvanhankansanviisaus sanoo??E.P. kirjoitti:Myöskin luottamus SVS:n juttuihin on hiukan murentunut jossain vaiheessa.