Sivu 36/58

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa

Lähetetty: 8.3.2011 20:29
Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt
Vähän menee ohi, mutta tosiaankin E.P. jätti vastaamatta ViatonPiika -osiossa selkeään kysymyslistaani vaikka hänellä asiasta oli tietoa. Sellainen jää harmittamaan kun ei voida jakaa tietoa toisille vaan sitä pantataan ja kuitataan asiat tyyliin: "Ei voi olla vaikeaa ja kaikkihan tuon osaavat".

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit moottoreissa

Lähetetty: 8.3.2011 22:23
Kirjoittaja Evreka
Sdelano v SSSR kirjoitti:Terve!

Kun lujitemuovitankit yleistyivät 1970-luvulla, oli aivan samoja ongelmia, niitä ei vain silloin tajuttu panna etanolin piikkiin. Ei kyllä tainnut olla etanoliakaan siihen aikaan polttoaineen seassa.

Tästä lujitemuovitankkiasiasta ei oikein löydy muuta tietoa kuin näistä tein itse tankkini -miesten jutuista. Ns. tieteellisiä julkaisuja en muista nähneeni.

menestystä

SvS
Paljon mahdollista että on ollut 70-luvulla ongelmia, mutta tuossa linkittämässäni diy-miehen testissä bensalaadut olivat oletettavasti samanlaisia muuten kuin etanolin osalta ja etanolibensassa lillunut kappale kärsi vaurioita.

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit moottoreissa

Lähetetty: 9.3.2011 0:38
Kirjoittaja samarai
Tässä raportissa kerrotaan, että nitriilikumi ei kestä alkoholia.
http://www.ilmailuhallinto.fi/files/lth ... ytossa.pdf

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit moottoreissa

Lähetetty: 9.3.2011 9:53
Kirjoittaja Pavlovits
Nyt kerrotaan, että suorasuihkutusmoottoreissa muodostuu (tavallisella bensalla) karstaa, jonka etanolibensa liuottaa ja tukkii suuttimet. Kun en tuosta tekniikasta paljon ymmärrä, niin kysyn minne sitä karstaa muodostuu. palotilaanko? Jos sinne, niin imevätkö nuo suuttimet eivätkä ruiskuta kun ne tukkeutuvat?

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit moottoreissa

Lähetetty: 9.3.2011 11:13
Kirjoittaja E.P.
samarai kirjoitti:Tässä raportissa kerrotaan, että nitriilikumi ei kestä alkoholia.
http://www.ilmailuhallinto.fi/files/lth ... ytossa.pdf
Tuon kaksi sivua kun jaksaa lukea, niin jokaisen luulisi ymmärtävän miksi kannattaa käyttää bensaa jossa on mahdollisimman vähän etanolia. Mun oma mantra voisi olla: 10% on kaksinkertainen määrä 5% verrattuna. :lol:

Oli tuossa trafin tiedotteessa outouttakin. Sanoo, että laihasta seoksesta palaa venttiilit. Väitän että suurempi riski on männän, tai kannentiivisteen sulaminen.

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit moottoreissa

Lähetetty: 9.3.2011 13:06
Kirjoittaja E.P.
Pohdintaa, joka sopivin perusteluin voidaan tuomita aivopieruksi, mutta otan sen riskin: Kun bensapisaran pudottaa märälle asvaltille, niin voi nähdä ne öljystäkin tutut sateenkaaren värit. Tuleeko samat öljyn värit etanolista? Puhdas arvaus, eipä taida tulla. Kossuakaan en ole tosin koskaan raaskinut asvaltille kaataa, joten täyttä varmuutta ei ole.

Jaa niin että mitä tällä yritin todistella. En välttämättä mitään. Onpahan vaan yksi näkemys etanolin ja bensan erosta. Voihan tältäkin kannalta pohtia, kumpi toimii paremmin siellä kakstahtikoneen (jota kuulema saksankielessä ottomoottoriksi kutsutaan. Englanniksi ottomoottori on nelitahti) alakerrassa, jossa voitelu on riippuvainen polttoaineesta.

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit moottoreissa

Lähetetty: 9.3.2011 15:41
Kirjoittaja Kustaa
Tervehdys!
E.P. kirjoitti:Voihan tältäkin kannalta pohtia, kumpi toimii paremmin siellä kakstahtikoneen (jota kuulema saksankielessä ottomoottoriksi kutsutaan. Englanniksi ottomoottori on nelitahti) alakerrassa, jossa voitelu on riippuvainen polttoaineesta.
Ymmärtääkseni ottomoottori voi olla joko kaksi- tai nelitahtinen kielestä riippumatta. :)

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit moottoreissa

Lähetetty: 9.3.2011 16:31
Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt
Ja vieläpä Vankel joka toisin luetaan kai Kaksitahtisiin.

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit moottoreissa

Lähetetty: 9.3.2011 17:24
Kirjoittaja Kustaa
PöyhöinKuusaalt kirjoitti:Ja vieläpä Vankel joka toisin luetaan kai Kaksitahtisiin.
Tietääkseni Wankelia ei lueta ottomoottoriksi, mutta oppia ikä kaikki.

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit moottoreissa

Lähetetty: 9.3.2011 19:19
Kirjoittaja lada.h.s
Kustaa kirjoitti:
PöyhöinKuusaalt kirjoitti:Ja vieläpä Vankel joka toisin luetaan kai Kaksitahtisiin.
Tietääkseni Wankelia ei lueta ottomoottoriksi, mutta oppia ikä kaikki.
Ei lueta ottomoottoriksi.
Tänään alkoi koulussa moottorioppi ja wankel sekä ottomoottorit ovat omassa kategorioissaan.

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit moottoreissa

Lähetetty: 9.3.2011 21:42
Kirjoittaja E.P.
lada.h.s kirjoitti: Tänään alkoi koulussa moottorioppi ja wankel sekä ottomoottorit ovat omassa kategorioissaan.
Mulla oli varma käsitys, että ottomoottori on nelitahti, siis sen jälkeen kun koulusta pääsin, lähes 20 vuotta sitten. "SVS" sitten opasti "ystävällisellä" tavallaan toisella foorumilla, että myös kakstahti on ottomoottori. Hetken jo uskoinkin, mutta englanniksi netistä etsimällä asia ei ole ihan päivän selvä. Myöskin luottamus SVS:n juttuihin on hiukan murentunut jossain vaiheessa.

Mitä ne nykyään opettaa koulussa, onko kakstahti ottomoottori? Olen jotenkin mieltänyt, että nimitys tulisi jostain nelitahdin keksijän nimestä, Otto jotain.

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit moottoreissa

Lähetetty: 9.3.2011 21:50
Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt
Zil ja GAZ -kuorma-autojen moottorit ovat ainakin OTTO -moottoreita, koska ne ottavat reilusti polttoainetta kulkeakseen suuntaan tai toiseen ja antavat varsin vähän hyötyä suhteessa kulkemiseensa eli todellisia ottoja hyötysuhteensa suhteen. :lol:

Tästä olisi helppoa siirtyä erilaisten työkoneiden ja panssarivaunujen ottoihin, mutta jättänen sen viisaammille tällä erää. :twisted:

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit moottoreissa

Lähetetty: 9.3.2011 23:15
Kirjoittaja Kustaa
Tere!
Lattarauta kirjoitti:Suorasuihkutusmoottorit eivät sitten ole Otto-moottoreita?
Miksi ruiskukoneet eivät olisi ottomoottoreita?

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa

Lähetetty: 9.3.2011 23:17
Kirjoittaja Joen musikka
Kääntäkääpä YLE klassiselle...

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit moottoreissa

Lähetetty: 10.3.2011 8:40
Kirjoittaja pressa
E.P. kirjoitti:Mulla oli varma käsitys, että ottomoottori on nelitahti...
wikipedia kirjoitti:Ottomoottorilla tarkoitetaan yleensä kaksi- tai nelitahtista bensiinikäyttöistä polttomoottoria...
E.P. kirjoitti:Myöskin luottamus SVS:n juttuihin on hiukan murentunut jossain vaiheessa.
Kannattaisi vain ruveta luottamaan, tai ainakin päivittää omaa tietämystään. Teidän kahden juttuja kun seuraa on sledalla aina tarkkaa faktaa ja tutkimustuloksia pohjana, epeellä ei koskaan muuta kuin että laajanvanhankansanviisaus sanoo??