Sivu 37/58

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit moottoreissa

Lähetetty: 10.3.2011 9:37
Kirjoittaja Pavlovits
Vaikka tuohon Wikipediaan niin usein viitataankin, kannattaa muistaa, että ihan kaikissa asioissa se ei ole se ehdoton totuus, eli suoranaisia virheitäkin löytyy.

Re: E10-bensiini

Lähetetty: 10.3.2011 10:59
Kirjoittaja Puakki2
1500i kirjoitti:Ongelma taisi olla, että tiivisteet/kumiosat ei kestä sitä eli on ärhäkämpää, kun tavan pensiini :roll: Ongelmiahan tuon kanssa voi tulla jos laittavat "säästö syistä" normi autoihin mitä vissiin vielä suurin osa käytössä olevista kulkineista on.
Kysysin tuota asiaa Rieskalähteenteentien Deltalla: "Ohjeeksi on annettu, kaikissa Ladoissa on käytettävä 98-oktaanista!"
Eräs asiantuntija kirjoitti:'Taas hätiköitiin, ei täyttä varmuutta etanolimäärien prosenteista mitä E10 bensiinissä on, se voi olla mitä tahansa?'
Olen tietoinen, että alakohooli liuottaa kumia, olipa kerran "piippurissa" happiletkua jatkona, ja makua tuli selvästi tuotteeseen. (Asiantuntijat hoksaa mistä kirjoitan)Myös on rakenneltu kauhukuvia "viinan muuttuvan vedeksi" ja lorottavan pohjaöljyn joukkoon, mittatikkua käsketään tarkkailla, lisääntyykö öljy? Kuinkahan tulikuumasta pätsistä höyrystynyt vesi ujuttautuu kampikammioon? (Porin Konepajan valmistamaan kuulasytytys-dieseliin, kuului tiputtaa vettä männän päälle, hanalla säätäen, teho lisääntyi, moottori pysyi viileämpänä)

Re: E10-bensiini

Lähetetty: 10.3.2011 11:35
Kirjoittaja Pavlovits
Puakki2 kirjoitti:
1500i kirjoitti:'
Myös on rakenneltu kauhukuvia "viinan muuttuvan vedeksi"
Eräs mies teki pari tuhatta vuotta sitten tempun toisinpäin.

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit moottoreissa

Lähetetty: 10.3.2011 11:48
Kirjoittaja E.P.
Muistaakseni wikipediaan ei wikipedian ohjeiden mukaan saisi edes viitata. Varmaksi en tiedä, koska en ole kovin innokas käyttämään wikipediaa tietolähteenäni. Viittaukset wikipediaan varsinkin jätän omiin oloihinsa.

Mutta mikä on tämän nimimerkki pressan tarkoitus kerhossa/kerholle? Onko jotain muutakin merkitystä kuin käydä vettuilemassa täällä palstalla jäsenmaksunsa maksaneille kerholaisille? Hänen takiaan jouduin harkitsemaan kerhoon liittymistä, ilman hänen juttujaan olisi liittynyt ilman harkinta-aikaa. Nyt taas kaduttaa, että liityin. Mitään kovin rakentavaa kirjoitusta en ole häneltä nähnyt tulevan, mutta jonkinlaisena palstan tiedon ja älykkyyden mittarina tuntuu innokkaasti toimivan. Millähän pohjalla?

Minen häpeä tunnustaa, jos olen jossain asiassa luullut väärin. Mun mielestä on nolompaa jättää kommentoimatta kokonaan, jos on huomannut olevansa väärässä. Kuten monesti ihmisillä on tapana.

Tähän ottomoottoriasiaan pitäisi hakea tietoa joku päivä kirjastosta, kunhan saa aikaiseksi. Ihan niin yksinkertainen juttu se ei ole, mitä wikipedia antaa ymmärtää. Ja netistä se taitaa svs:kin tietonsa ammentaa, kuten meistä monet muutkin. Netin jutut ovat usein sitä samaa kansantarua.

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit moottoreissa

Lähetetty: 10.3.2011 12:41
Kirjoittaja lada.h.s
Niin siitä Bil Helveten lyijynkorvikkeestä: se sisältää ainoastaan destillaattia ( jotain öljyä? )

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit moottoreissa

Lähetetty: 10.3.2011 13:30
Kirjoittaja Evreka
Sinälläänhän E.P on oikeassa että Otto-engine suoraan käännettynä on Ottomoottori ja se tosiaankin on pelkästään 4-tahti -moottori, koskapa Nikolaus Otto sen sellaiseksi rakensi :mrgreen:
Mutta yleistäisin silti että kipinäsytytteiset on ottomoottoreita koska toimivat Oton kehittämällä periaatteella.

Destillaatti on paloöljyä

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit moottoreissa

Lähetetty: 10.3.2011 14:05
Kirjoittaja Pavlovits
Ihan omasta päästä ajatellen Wankel ei ole Otton periaatteella toimiva, vaikka kipinäsytytyksellä toimiikin.

Re: E10-bensiini

Lähetetty: 10.3.2011 16:47
Kirjoittaja manni
Puakki2 kirjoitti:Kysysin tuota asiaa Rieskalähteenteentien Deltalla: "Ohjeeksi on annettu, kaikissa Ladoissa on käytettävä 98-oktaanista!"
Delta sanoo noin, koska on helpointa. Niitä ei kiinnosta Ladojen myynti, markkinointi, huolto, varaosat tai mikään muukaan.

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit moottoreissa

Lähetetty: 10.3.2011 19:09
Kirjoittaja lada.h.s
Lattarauta kirjoitti:
lada.h.s kirjoitti:Niin siitä Bil Helveten lyijynkorvikkeestä: se sisältää ainoastaan destillaattia ( jotain öljyä? )
Väittääkö tuoteseloste että se olisi lyijynkorvike?
Kyllä väittää! Itse ajattelin että siinä pitäisi kyllä olla jotain lyijyn korvaavaa pehmeää metallia, kuten jotain kaliumia yms, olenko väärässä?
Myytiin siinä samassa hyllyssä myös jotain tuotetta nimeltään vaan " Bensiinin lisäaine " tjsp!

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit moottoreissa

Lähetetty: 10.3.2011 20:15
Kirjoittaja Uitukki
pressa kirjoitti:Teidän kahden juttuja kun seuraa on sledalla aina tarkkaa faktaa ja tutkimustuloksia pohjana, epeellä ei koskaan muuta kuin että laajanvanhankansanviisaus sanoo??
Kuka on tämä kaiken faktan lähde sleda??? Sdela on minullekin tuttu mutta että sleda.

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit moottoreissa

Lähetetty: 10.3.2011 21:09
Kirjoittaja Pavlovits
Lattarauta kirjoitti:
Pavlovits kirjoitti:Ihan omasta päästä ajatellen Wankel ei ole Otton periaatteella toimiva, vaikka kipinäsytytyksellä toimiikin.
No onhan.
Enpä ala viisaampien kanssa väittelemään, mutta mielessäni jupisen kuten Galileo Galilei.

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit moottoreissa

Lähetetty: 10.3.2011 21:57
Kirjoittaja Kustaa
Tere!
Pavlovits kirjoitti:
Lattarauta kirjoitti:
Pavlovits kirjoitti:Ihan omasta päästä ajatellen Wankel ei ole Otton periaatteella toimiva, vaikka kipinäsytytyksellä toimiikin.
No onhan.
Enpä ala viisaampien kanssa väittelemään, mutta mielessäni jupisen kuten Galileo Galilei.
Muuten olen sitä mieltä, että Otto Wankel, vaikka pyöriihän Ottomoottorissakin kampiakseli. 8)

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit moottoreissa

Lähetetty: 11.3.2011 23:49
Kirjoittaja Kustaa
Tere!

Menipäs tämä "tenu"-keskustelu hiljaiseksi. Vai onko porukka niin tenuissaan, etteivät nakit osu näppäimille. :lol:

Jokainen tankkaa kulkimeensa mitä tankkaa, minä käytän 95E10 entisen sahanomistajan hevosien kohtelusta tulleen moitteen tavalla.. jos kaatuu, niin nostetaan (korjataan), jos kuolee (räjähtää taivaan tuuliin), niin ostetaan. 8)

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit moottoreissa

Lähetetty: 11.3.2011 23:51
Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt
Eiköhän tästä asiasta ole möykätty jo melkolailla. Olisikohan enää mitään uutta tarjolla noin älyllisessä mielessä.

Olisikohan parempi vaan laittaa tuonne Äänestyksiin osio, jossa sitten voi vouhkata ja perustella vielä nupiksi se, miksi haluaa välttämättä ajaa 76Oktaanisella. :lol:

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit moottoreissa

Lähetetty: 12.3.2011 0:57
Kirjoittaja Kustaa
Tere!
PöyhöinKuusaalt kirjoitti:Eiköhän tästä asiasta ole möykätty jo melkolailla.
Olen samaa mieltä PK:n kanssa.. möykätty on. Mutta mitäpäs möykkääminen auttaa selvittämään tenun soveltuvuutta Ladoihin.
Eipähän tuossa tenu-asiassa ole juurikaan ollut pioneerihenkeä Sdelanoa lukuunottamatta ja palaute on ollut "kannustavaa" miehelle, joka pyrkii selvittämään empiirisestikin tenun soveltuvuutta Ladaan. Tuollainen soveltuvuuskoe on palvelus jokaiselle ladistille, eikä edes maksa mitään muutaman satasen kampettaankaan surevalle.
Sen tenun kanssa eletään vastaisuudessakin, halusimme tai ei. Siksi yllytänkin ladisteja pioneeriporukkaan kokeilemaan em. polttoainetta ja kertomaan täällä, jos ilmenee jokin ongelma jonka epäilee todella 95E10 aiheuttamaksi. Jos jotain löytyy, niin ehkä löytyy myös keino ongelman ratkaisemiseksi.

Mutut romikseen ja kokeilemaan!